x

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Re: Verhuizen naar de andere kant van de wereld: Kaapstad 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:34

Hier ook een student die als het goed is in februari naar ZA vertrekt, maar dan om te studeren (minor) in plaats van een stage. Ik ga je nu alvast meegeven: begin ontzettend op tijd met het regelen van de benodigde documenten voor je visum. Dingen als een medische verklaring en longfoto's (TBC-onderzoek) mogen maximaal 6 maanden oud zijn en ik kan je dus ook aanraden die al een paar maanden van tevoren te laten maken. De Zuid-Afrikaanse ambassade is niet het makkelijkste clubje mensen om mee te sparren over je visum en bij mij bestaat ondertussen de kans dat ik niet meer kan gaan omdat mijn eerste visumafspraak is afgewezen. Je visum lijkt 'een zorg voor later' maar eigenlijk is het het grootste onderdeel dat roet in het eten kan gooien. Het grootste probleem daarmee is dat het bedrijf moet kunnen bewijzen dat jij iets kan dat iemand lokaal niet kan. Als het bedrijf gericht is op Nederlands toerisme is dat niet zo moeilijk, maar als het algemeen is wordt het al wat lastiger.

Niet om je te demotiveren hoor, want uiteindelijk is het allemaal wel te regelen.. Maar ga er op tijd mee aan de slag, dat is mijn tip.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:21

Maren schreef:
Emmaa_ schreef:
Hier ook een student die als het goed is in februari naar ZA vertrekt, maar dan om te studeren (minor) in plaats van een stage. Ik ga je nu alvast meegeven: begin ontzettend op tijd met het regelen van de benodigde documenten voor je visum. Dingen als een medische verklaring en longfoto's (TBC-onderzoek) mogen maximaal 6 maanden oud zijn en ik kan je dus ook aanraden die al een paar maanden van tevoren te laten maken. De Zuid-Afrikaanse ambassade is niet het makkelijkste clubje mensen om mee te sparren over je visum en bij mij bestaat ondertussen de kans dat ik niet meer kan gaan omdat mijn eerste visumafspraak is afgewezen. Je visum lijkt 'een zorg voor later' maar eigenlijk is het het grootste onderdeel dat roet in het eten kan gooien. Het grootste probleem daarmee is dat het bedrijf moet kunnen bewijzen dat jij iets kan dat iemand lokaal niet kan. Als het bedrijf gericht is op Nederlands toerisme is dat niet zo moeilijk, maar als het algemeen is wordt het al wat lastiger.

Niet om je te demotiveren hoor, want uiteindelijk is het allemaal wel te regelen.. Maar ga er op tijd mee aan de slag, dat is mijn tip.


Dank voor de tip! Heel fijn om dat alvast te noteren dat dit op tijd gebeurd. Mag ik vragen hoeveel je ongeveer kwijt bent aan het visum in totaal en waar de medische keuring precies uit bestaat? Daarnaast heel veel plezier :D

Goh, qua kosten... Ik ben op een studievisum dus zal wel iets anders in elkaar zitten, maar de belangrijkste kostenposten en eisen waren voor mij een VOG aanvragen, een medische verklaring van de huisarts en een TBC-onderzoek waar een longfoto voor gemaakt moet worden. VOG kost iets van 40 euro (afhankelijk van je gemeente) en de TBC-verklaring ook (moet je bij de GGD laten maken, of in een lokaal ziekenhuis). Een medische keuring is er niet echt, je moet een formulier laten invullen door een huisarts, mag niet je eigen zijn, waarop kort vermeld staat dat er niks heel bizars met je aan de hand is. Die longfoto is ook amper werk, je krijgt dan gewoon een ondertekend formulier mee waarop staat dat je geen TBC hebt. Het visum zelf kost in mijn geval 35 euro.

Ze zijn wel heel lastig bij de ambassade en ze sturen je terug om te kleinste redenen. Ik ben weggestuurd omdat mijn vlucht op 29 januari is terwijl mijn school pas op 4 februari begint (mag maximaal 48 uur tussen aankomst en start onderwijs zitten) en een klasgenoot is weggestuurd omdat haar medische verklaring in een doktershandschrift was ingevuld en ze niet konden opmaken of er bij de datum nou 2017 of 7017 stond. Ze zullen het niet expres doen, maar ik kan je in ieder geval aanraden om op tijd te beginnen omdat de verwerkingstijd op dit moment nog op 30 dagen staat. Zo lang duurt het in de praktijk meestal niet, maar het is niet prettig als je vlak voor vertrek nog moet stressen over je visum (vertel ik je uit ervaring :D )

Ik zou sowieso even wachten tot je goedkeuring van het bedrijf hebt gehad hoor, maar als je die ruim van tevoren hebt zou ik lekker een half jaartje van tevoren al naar de ambassade gaan om alle papieren/formulieren op te halen en dan rustig de tijd nemen om dat allemaal bij elkaar te zoeken. Ik moest het in een maand doen en dat was echt enorm stressvol.

Anoniem

Re: Verhuizen naar de andere kant van de wereld: Kaapstad 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:07

Ik zit hier ondertussen een paar maanden en wil je vooral meegeven om je voor te bereiden op een flinke wisseling in cultuur. ZA is westers maar er zijn hier behoorlijk wat dingen heel anders dan in NL en voor mij duurde het echt wel even tot ik daar lekker mee kon omgaan.

Ten eerste, de tijdsaanduiding als je iets afspreekt met iemand. Er zit een aanzienlijk verschil in 'now' en 'just now'. Just now kan betekenen over 5 minuten, maar het kan ook betekenen over 3 uur. Ik heb me dus echt wel eens op zitten vreten als ik zat te wachten op een vriendin om naar de kroeg te gaan en ze een half uur later nog niet had laten weten waar ze was, terwijl uiteindelijk bleek dat ze nog in haar pyjama zat te studeren en dat ze bedoelde 'later'.

Verder zijn de mensen hier wel echt aanzienlijk anders dan in NL, gemiddeld genomen. Waar ik het meest aan moest wennen was het fysieke. Het is hier vrij normaal om mensen aan te raken als je ze iets vraagt, als ze je aanspreken of wanneer dan ook. Zelfs bedelaars op straat tikken je zo aan, terwijl dat in NL echt niet zou gebeuren. De manier van communiceren is ook veel indirecter en veel meer gericht op vriendelijkheid ipv Hollandse directheid.

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar denk ook goed aan de veiligheid. Doe voor jezelf goed onderzoek naar de plek waar je gaat verblijven en kijk naar wat de makkelijkste manier is om van A naar B te komen. In Kaapstad vond ik het persoonlijk reuze meevallen als je binnen de stad blijft, maar ik pakte wel vrijwel overal een Uber naartoe. Is niet alleen een stuk goedkoper dan reguliere taxi's, het is ook nog eens veiliger omdat je zelf je route kan volgen.
Hier in Grahamstown zit het met veiligheid jammer genoeg wel iets anders. Er is hier veel criminaliteit en de afgelopen weken zijn er vier studenten gekidnapt, waarvan twee gedrogeerd. De daders zijn opgepakt, maar tot ze opgepakt waren kregen we niks te horen van de universiteit over wat er aan de hand was en gingen er dus ook heel wat wilde roddels rond. Gender based violence is sowieso een veel groter ding hier, en je krijgt vaak te horen dat 'thuis blijven' de enige manier is om je echt veilig te houden. Laat je hierdoor niet ontmoedigen maar stap er wel op een andere manier in. Ik kan hier niet in m'n eentje van de kroeg naar huis lopen 's avonds, en zorg dan ook dat ik altijd een manier heb om thuis te komen als ik wel wat later blijf.

En als laatste.. Er zijn hier behoorlijk wat politieke spanningen op het moment. Niet alleen rondom Zuma, maar ook rondom landbezit. In Hermanus zijn daar flinke rellen om geweest de afgelopen tijd en er zijn wel meer plekken waar het af en toe oplaait. Als westerse stagiair heb je daar in principe vrij weinig last van maar ik denk wel dat het loont om je even goed in te lezen over wat er hier allemaal speelt en waar de politieke en sociaal-maatschappelijke pijnpunten liggen. Het is heel makkelijk om alles op te pakken als negatief en haatdragend, maar in veel gevallen zit er heel veel pijn uit de geschiedenis achter waarvan het handig is om het in je achterhoofd te houden als je hier komt.

Anoniem

Re: Verhuizen naar de andere kant van de wereld: Kaapstad 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:02

Kaapstad heeft niet echt een centrum maar meer kleine centrumpjes in de wijken zelf. In Gardens zit je super centraal dus vanaf daar is lopen prima te doen. Overdag kan je daar imo prima over straat, zo lang je maar waakzaam bent.


Anoniem

Re: Verhuizen naar de andere kant van de wereld: Kaapstad 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:27

Daar in de buurt heb je ook Bree Street, daar hebben ze elke eerste donderdag van de maand First Thursday en dat is echt een aanrader. Er zit een heel goed peruviaans restaurant en een goede tapas bar waar ze op First Thursday echt een geweldig feest geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:37

Maren schreef:
Romeo2007 schreef:
Wij boeken via mijn werk zeker 1500 vluchten per naar naar Kaapstad met KLM en nooit probleem mee gehad hoor. En we boeken via de gewone site zonder tussenpersoon


Hetgeen wat scheelt aan KLM is dat het een bedrijf is wat gevestigd is in Nederland, betaling kan rechtstreeks omdat het een binnenlandse boeking is en dan zit er geen vertraging in de betaling. Vaak bij buitenlandse bedrijven zit er een transfer tussen via een bedrijf (bijv. Globalcollect) waar jij de betaling naar voltooid en zij versturen het vervolgens door naar plaats van bestemming. Nu zit het met een creditcard anders, maar ik ben afhankelijk van iDeal of overboeking.

Bij vliegtickets.nl ect. is het ook het geval dat zij de boeking voor je regelen bij de airline, maar hun zijn ook gelijk verantwoordelijk voor je ticket en zij hebben meer verstand over de aankoop van vliegtickets dan een groot bedrijf zoals globalcollect wat voor allerlei soorten aankoop gebruikt word.

Uiteraard is het iedereen zijn eigen keus, maar ik zal na mijn ervaringen in ieder geval niet snel meer rechtstreeks boeken, al is het alleen al voor de bereikbaarheid van een bedrijf. Ik merkte met TA dat er duidelijk een taalbarriere was, ondanks dat ik prima Engels spreek. Ook is het gewoon heel zuur dat ik ruim 30,- aan belkosten kwijt was omdat TA niet in de EU ligt. Later bij het googlen kwam ik er ook achter dat het een veelvoorkomend probleem was bij oa TA.

Maar nogmaals, dit zijn mijn ervaringen!

Heb je wel een creditcard? Anders zou ik die echt ff gaan aanvragen. Voor dingen als vliegtickets boeken is het super makkelijk (dan is het namelijk wel direct bij TA) en ook in ZA is het handig om er eentje te hebben. Je kan vaak wel met een maestro-pinpas betalen maar een creditcard bij de hand is geen overbodige luxe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Herfstblad, Ladyson en 69 bezoekers