De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 15:05

Er zijn hier vast een aantal bokkers die al vaker op de waddeneilanden zijn geweest en de mooiste plekjes kennen.

Vorig jaar zijn we met ons bootje op Texel en Vlieland geweest. Vlieland helaas maar een nachtje, dus we hebben daar alleen een wandeling om de vuurtoren gemaakt.
Texel vonden we eigenlijk wat te groot en te druk.

Dit jaar gaan we terug naar de Waddenzee, en willen we nieuwe plekjes bezoeken. Dat mogen de Nederlandse waddeneilanden zijn, maar ook tips over de Duitse eilanden zijn welkom!

Wat zijn de mooiste eilanden, en waar vinden we de mooiste plekjes? En waar zijn leuke activiteiten die je echt eens gedaan moet hebben?

We hebben geen auto, maar wel een paar vouwfietsjes. Vorig jaar wilden we de vuurtoren op Texel bezoeken, maar dat was niet zo’n succes op de fiets met die wind, naar de andere kant van het eiland :+

Zijn er mensen met leuke ervaringen? Of juist tegenvallers?

Foto’s zijn ook welkom :D

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Anoniem

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:07

Ameland! Al heel vaak geweest en blijft mooi.
Terschelling vonden we niks aan.
Vlieland gaan we deze zomer heen, is overigens wel erg duur en je moet op tijd boeken...

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 15:24

Ameland lijkt me inderdaad ook erg mooi :j

Heb je nog tips voor leuke plekjes op Ameland? Mooie natuur, interessante musea, lekker eten of leuke activiteiten?

Op tijd boeken hoeven we gelukkig niet. We liggen met ons bootje in de haven, en daar is het niet eens mogelijk om te reserveren :+ Is gewoon op goed geluk vertrekken en hopen dat er nog plek is haha!
De prijzen vallen dan ook wel mee, zo’n 15 tot 20 euro per nacht.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

lenaa_tje

Berichten: 10339
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:34

Schiermonnikoog vind ik prachtig! Het is niet groot maar juist dat heeft zijn charme. Geweldig dat enorme brede strand!
Verder mogen er geen auto s alleen van bewoners/vergunning houders en dat heeft ook wat bijzonders.

Anoniem

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:45

Ah oké, dat scheelt!

Het Natuurmuseum is erg mooi en interessant. De paarden reddingsboot. Op de fiets naar het oerd, was vroeger een dorp maar overspoeld en nu natuur, heel mooi!
Je hebt ook strandritten met trekker naar het oerd.

Je kunt er ook paardrijden, erg leuk.
Verder de strandhaak in Ballum. Vuurtoren beklimmen. Er is echt heel veel te doen en te zien!

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:47

Texel vind ik niet echt het eilandgevoel hebben. Ik vind Terschelling denk ik het mooiste, dat is ook het grootst. Maar op Terschelling vind ik het middendeel wel leuker dan West, en dan zit je dus ver van de jachthaven. Ameland heeft ook een paar verschillende dorpen maar het is iets ronder en met iets meer weiland. Verder ook gewoon erg leuk. Ik zou op Terschelling en Ameland zeker lekker luxe electrische fietsen huren voor een wat uitgebreidere tocht :D Want je hebt inderdaad bijna altijd wind en de dorpjes liggen toch wel wat uit elkaar.
Vlieland is heel knus en klein. Daar heb je nauwelijks een fiets nodig.

En wat je verder altijd moet doen op eilanden is paardrijden :Y) (vind ik dan.) Op Vlieland is Stal Edda een aanrader, met ijslanders. (Tenminste - ik bedenk me nu dat ik daar al best een tijd niet meer geweest ben maar dat was dus onwijs leuk.)
Schiermonnikoog en de Duitse eilanden ken ik niet.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:48

Ik ben het meest fan van Vlieland en Terschelling. Je komt bij deze eilanden aan meteen in een gezellig dorp met een haven, terrasjes en winkeltjes; daar hou ik van. Vlieland is verder heerlijk overzichtelijk met bijna geen dijken, maar juist allemaal duinen en bos.
Terschelling is leuk door alle leuke dorpjes met verschillende charmes en de verschillende strandopgangen met leuke strandpaviljoenen. De ‘Elvis variant’ is mijn favoriet! En paardrijden bij ‘IJslanders op Terschelling’ met Karin is heerlijk! Paarden worden zo enorm goed verzorgd!
Afbeelding
Ameland vind ik een soort kleiner Texel met al die kilometers zeedijk en die weilanden. Dorpjes zijn wel leuk. Schiermonnikoog weet ik niet zo goed meer, dat is 30 jaar geleden. :-)
Laatst bijgewerkt door Lante op 24-04-18 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Marie111
Berichten: 4644
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:50

Terschelling natuurlijk.
Heeft alles.
Mooie plekjes te over, zoals:
- dodemanskisten
- Wrakkenmuseum
- paardrijden bij Lok
leuke dorpjes
- Bunkermuseum
- Natuurmuseum
- tocht naar de Bosplaat
- strandpaviljoens, leukste maar ook het verst is Heartbreak Hotel
Etc

Marije_jiplover

Berichten: 25224
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:54

Ik vind Schier geweldig.
En alles op Schier is fietsbaar, dus dat scheelt al.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:54

Alleen de Brandaris ontbreekt nog Marie111.

Maar verder helemaal met je eens. En nee ik ben heus niet bevooroordeeld omdat mijn familie oorspronkelijk van Terschelling komt ;)

Heerlijk fietsen en koffie drinken bij de Koffiemolen.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Melia
Berichten: 9842
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:03

Ik zeg ook Terschelling, maar dat is ook het enige eiland waar ik ben geweest wat ik me kan herinneren (vorig jaar). Ben ooit eens op Texel geweest, maar daar weet ik niets meer van.
Wij hebben ook paarden gehuurd bij Lok, was erg leuk. We hebben het oosten nog niet gezien dus we gaan zeker terug. Wij zaten in Midsland.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:04

Op Vlieland moet je zeker een trip naar de Vliehors maken met de Vliehors Expres. Zeehonden kijken overdag, of een avondtocht.

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 18:32

Wat leuk, zo veel reacties al! Bedankt allemaal!

Zo veel leuke ideeën al :D

Ik denk dat we een beetje gaan eilandhoppen. We hebben een week of 3 de tijd, dus genoeg tijd om een stuk of drie verschillende eilanden te bezoeken.
Paardrijden lijkt me ook erg leuk op een eiland, al weet ik niet of ik mijn vriend zo ver ga krijgen :+

Schiermonnikoog lijkt me ook gaaf, maar we moeten even opzoeken of we daar met onze boot in de haven kunnen liggen omdat die bijna droogvalt als het eb wordt.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Flicka12

Berichten: 3109
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:40

Als je gaat eilandhoppen is de waddentaxi een aanrader! Echt heel gaaf :D

Ik ben helemaal fan van Vlie! Overnachten in hotelletje de Veerman of torenzicht, ritje bij stal Edda en eten bij de Bolder <3

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 05:21

We hebben gelukkig onze eigen waddentaxi/drijvend hotel :)) Al klinkt de echte waddentaxi ook leuk!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 05:24

Gaan jullie ook droogvallen op het wad? Vind dat er altijd zo leuk uitzien die boten voor de kust.

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 05:31

Helemaal droogvallen is vrij lastig omdat we een kielboot hebben, en die valt om als je er geen speciale wadpoten bij hebt := Maar we willen wel voor anker gaan liggen in de diepere delen en dan met de roeiboot of te voet naar de zandplaten :D

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 05:32

Dat is ook leuk! Idd zonder platbodem is echt droogvallen wat minder praktisch.

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 06:33

Klopt ja. Onze boot steekt 1.05m diep, en dat is net te veel om echt droog te kunnen vallen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Hilli

Berichten: 22929
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 06:41

Hou er rekening mee dat er weinig echte zandplaten zijn en wel veel slikplaten. Bedenk ook even goed waarom (stroomsnelheid water) en hou er rekening mee dat bij een echte zandplaat opkomend tij echt heel snel gaat.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.


Jolien87

Berichten: 17360
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 06:49

Als klein meisje heb ik mijn hart verloren aan Terschelling. Ik kom er al mijn hele leven en het verveelt nooit. <3 Wat ik er zo fijn van vind is dat je de wereld even achter je laat zodra je de vaste wal verlaat maar dat het eiland wel voldoende voorzieningen heeft om niet het idee te hebben dat je in the middle of nowhere zit.
Wat ook erg leuk is, is om een dagje met de snelboot vanaf Terschelling naar Vlieland te gaan en dan 's avonds weer terug.

Ik zie rijden bij Lok een paar keer langs komen, ook ik kan je vertellen dat het daar heel leuk rijden is. Ik kwam daar voor het eerst toen ik 13 was en was daar haast kind aan huis. Dagenlang heb ik daar geholpen en gereden, dat waren nog eens toffe vakanties.
Ze hebben ritjes vanaf beginner tot een rit van 2 of 3 uur incl. ongeremd strandcrossen.

Ik kan je nog 1001 redenen noemen om naar Terschelling te gaan maar dan is de verrassing eraf, je zult het zelf moeten ervaren.

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 08:12

Hilli schreef:
Hou er rekening mee dat er weinig echte zandplaten zijn en wel veel slikplaten. Bedenk ook even goed waarom (stroomsnelheid water) en hou er rekening mee dat bij een echte zandplaat opkomend tij echt heel snel gaat.

Heb je nog tips voor goede ankerplekken?
In Vaarwater van de zwarte haan schijnt mooi ankeren te zijn, vlak bij de zeehondjes <3
En bij de Vliesloot schijnen mensen ook regelmatig te ankeren. Maar verder ken ik nog geen goede ankerplekken.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Hilli

Berichten: 22929
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:00

8nnemiek, ik ben helaas zelf geen schipper, maar vanuit mijn werk destijds wel heel regelmatig op de slikken en platen geweest. Vandaar dat ik de praktische ervaring wel heb, maar geen verdere tips kan geven.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Marie111
Berichten: 4644
Geregistreerd: 15-07-10

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:19

Volgens mij mag je niet overal droogvallen en ankeren, omdat het natuurgebied is, maar dat weet ik dus niet helemaal zeker.

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De Waddeneilanden, waar zijn de mooiste plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 09:33

Er zijn inderdaad plekken waar je niet mag varen of ankeren, die staan allemaal aangegeven op de waterkaart. Maar in het grootste deel van de Waddenzee mag dat wel :j Alleen is het niet overal even handig of comfortabel.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers