Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:18

Ik snap wel dat jou dat leuk lijkt als je deze dieren mooi vindt.Maar het zijn echte vleeseters en heel groot en sterk.Als er een wild wordt dan kan het je leven kosten,is in dolfinaria,waar ze uiteraard niet thuishoren,al meermalen gebeurd.Het probleem is ook nog dat vaak het dier ervoor gestraft wordt (met de doodstraf) wanneer het een toerist heeft gedood.Dat zie je weer met die olifant in Afrika recentelijk.Volgens mij kun je ze dus beter vanaf een veilige afstand bekijken.En zwemmen zal beter gaan met dolfijnen denk ik.Die zijn beroemd om hun vriendelijke aard.


miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:41

Dit vind ik veel diervriendelijker dan in een gesloten ruimte. Zou het zelf niet durven, maar dit is veel beter. Denk ook veel minder bedreigend voor de dieren zelf.

Naomie

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:53

Ik ben op zeker 5 excursies geweest om met dolfijnen te zwemmen en heb slechts 1 keer met ze in het water gelegen. Alle andere keren mochten we niet het water in, omdat er jongen waren. In Nieuw-Zeeland zijn ze in ieder geval heel bewust bezig en doen ze het echt helemaal volgens de regels. Ik denk niet dat de dolfijnen of orca's last ondervinden van toeristen, want als ze er geen zin in hebben, zwemmen ze inderdaad weg.

Wat ik eigenlijk kwijt wilde, is dat ik vanaf de boot veel beter zicht had op de dolfijnen dan toen ik ertussen lag. Ze schoten links en rechts langs me heen en geen enkele nam de moeite om me eens rustig te bekijken zodat ik kon terugkijken. Aanraken mag sowieso niet, maar daar zou ik niet eens de kans toe gehad hebben.

Dus volgens mij is het zeker de moeite waard, ook als je niet het water in mag. Houd er echter wel rekening mee dat de kans bestaat dat er op je trip helemaal geen orca's gevonden worden en daar ook geen garantie voor gegeven wordt.

Wat het snorkelen betreft, dat is echt een fluitje van een cent. Die snorkel is er alleen voor dat je met je hoofd onder water kunt kijken. Je blijft altijd aan de oppervlakte drijven, omdat je een wetsuit aan krijgt. Die voorkomt dat je zinkt (het materiaal bevat veel luchtbellen en houdt je dus drijvend). Ik heb het nu wel over Nieuw-Zeeland, ik weet niet of je overal een wetsuit aan krijgt. Informeer daar van tevoren naar.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:39

anjali schreef:
Ik snap wel dat jou dat leuk lijkt als je deze dieren mooi vindt.Maar het zijn echte vleeseters en heel groot en sterk.Als er een wild wordt dan kan het je leven kosten,is in dolfinaria,waar ze uiteraard niet thuishoren,al meermalen gebeurd.Het probleem is ook nog dat vaak het dier ervoor gestraft wordt (met de doodstraf) wanneer het een toerist heeft gedood.Dat zie je weer met die olifant in Afrika recentelijk.Volgens mij kun je ze dus beter vanaf een veilige afstand bekijken.En zwemmen zal beter gaan met dolfijnen denk ik.Die zijn beroemd om hun vriendelijke aard.

Haha. Zo zien ze eruit hè? Door die eeuwige glimlach om hun snuit. Maar dolfijnen kunnen hele grote, gemene etterbakken zijn, naar elkaar en naar mensen. Met hun staart kunnen ze makkelijk een mensenbeen of arm breken.
Sorry, beetje offtopic misschien, maar het zijn allemaal wilde dieren die (veel) schade kunnen aanrichten.
Nog een reden om lekker vanaf de boot te bekijken .

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 22:15

Dolfijnen, en zeehonden, zijn echt niet zo vriendelijk als ze eruit zien. Natuurlijk zijn het allemaal roofdieren, ze hebben hun eigen prooidieren en de mens hoort daar niet bij. In mijn geval gaat het om Noorwegen , hartje winter, en een drysuit..

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:20

anjali schreef:
Ik snap wel dat jou dat leuk lijkt als je deze dieren mooi vindt.Maar het zijn echte vleeseters en heel groot en sterk.Als er een wild wordt dan kan het je leven kosten,is in dolfinaria,waar ze uiteraard niet thuishoren,al meermalen gebeurd.Het probleem is ook nog dat vaak het dier ervoor gestraft wordt (met de doodstraf) wanneer het een toerist heeft gedood.Dat zie je weer met die olifant in Afrika recentelijk.Volgens mij kun je ze dus beter vanaf een veilige afstand bekijken.En zwemmen zal beter gaan met dolfijnen denk ik.Die zijn beroemd om hun vriendelijke aard.


Dit dus. Stel dát het gebeurd... Ook al is de kans nog zo klein. Ik snap je wens wel om met ze te zwemmen, maar ik vind daar de risico's niet tegenop wegen. Vanuit een boot ben je er ook al heel dichtbij immers.

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:14

Ik ga dit eind eerste week van januari doen!

Mongol Derby 2023

                  The sky is the limit*

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 20:14

Waikiki, ga je naar Noorwegen? Wat is je ervaring hiermee, en hoe heb je het geregeld? Een compleet pakket, of zelf samengesteld?

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:43

Mazida schreef:
Diervriendelijk :') :') . Ja, zo zou ik het ook noemen als je dit je grootste wens is. Orka's, ook in het wild, vragen er niet om om geëxploiteerd te worden door toeristen.


Ik ben geneigd het met je eens te zijn. En te willen stellen dat ik tegen de exploitatie van dieren ben. Tot ik me weer herinnerde dat ik hier op een paardenforum ben...

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:55

Ik heb destijds naar zo'n 2 of 3-daagse kajak tocht gekeken in west Canada en dat kostte ca. $2500.- excl. vliegticket en accomodatie. Er zijn ook prachtige filmpjes op Youtube van te vinden. Ook de meest vriendelijke manier vond ik zonder dat je jezelf direct te kwetsbaar maakt in het water. Wellicht kan zoiets in Noorwegen ook tegen een lagere prijs. Fantastische dieren :j :j

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:29

eponine schreef:
Waikiki, ga je naar Noorwegen? Wat is je ervaring hiermee, en hoe heb je het geregeld? Een compleet pakket, of zelf samengesteld?

Ja Tromso!
Ik ga 9 januari op de boot mee. Ik weet het niet, ik woon zelf in Australië, een vriendin heeft het geboekt. Maar haar vader doet ook onderzoek naar zeedieren en alles, dus die kende weer mensen. :)

Mongol Derby 2023

                  The sky is the limit*

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 17:41

Wat een mazzel! Ga je hier je foto's posten! Ben benieuwd hoe je het ervaart!


Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 04:52

Zal ik zeker doen! :)

Mongol Derby 2023

                  The sky is the limit*

Milky_Way

Berichten: 1590
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:26

Als dit echt een grote wens is dan ga je echt spijt krijgen als je het niet doet.

Afgelopen zomer heb ik het zelfde gedaan maar dan met dolfijnen (bij de Azoren). Ik twijfelde heel erg of ik alleen de boot excursie zou doen of ook het zwemmen. Uiteindelijk eerst op de boot gegaan en toen gekeken hoe groot het gevoel was om ook in zee te gaan. Heb gelijk een zwem excursie geboekt nadat ik van de boot excursie terug kwam. Ben zo blij dat ik ook ben gaan zwemmen!

Wat ik heel spannend vond was het zwemmen in open zee, wij gingen aardig ver van de kust af en bij de Azoren loopt ivm vulcanisch eiland het strand zeer snel af. De plek waar wij te water gingen was al aantal kilometers diep! Gelukkig kregen wij vooraf instructie cursus met informatie waar we vooraf rekening mee moesten houden, ook wat wel en niet mocht als er dolfijnen waren.

Wij zaten op een bootje voor max. 10 personen en je mocht per twee het water in, wij werden zo stil mogelijk te water gelaten door de instructeurs en als advies kregen we mee om direct onderwater te kijken omdat dan de kans het grootste is dat je ze ziet. Ik had mazzel en was maar met 3 andere op de boot, kon super vaak het water in en heb ze ook heel erg goed gezien en gehoord!
1e duik was erg spannend omdat je niet weet hoe je reageerd op de diepte, wat je ziet en gewoon het idee dat je maar met 1 ander persoon in open oceaan ligt. De keren daarna was het gewoon super gaaf en wilde ik eigenlijk liever in zee blijven dan weer de boot op haha (zodra een groep was weggezwommen moest je weer op de boot en ging je weer in zee als we nieuwe groep zagen).

Ik snap dat mensen zeggen dat je ze vanaf een boot beter ziet, dat klopt ook want onderwater is het licht anders en wat waziger. Als je verwacht dat ze heel dichtbij komen dan zal je teleurgesteld zijn, maar als je met het idee erin gaat om hun natuurlijke omgeving te zien dan heb je onvergetelijke ervaring!

Wat ik echt heel bijzonder vond is de totale sereenheid onderwater, totaal andere wereld dan daarboven. Het is de zee de dieren en jijzelf en verder is er helemaal niks, de stilte is echt zo fijn en als je de dolfijnen dan opeens onderwater hoort communiceren met elkaar is het echt onbeschrijfelijk! Of je de orca's ook zal horen weet ik niet maar als tip wil ik je meegeven om soms even niet te ademen door je snorkel (anders hoor je je eigen adem in je hoofd zegmaar haha).

Nog een kleine tip, als je fotos of film onderwater wilt maken doe dat pas bij je 2e duik. Focus je er verder niet teveel op want dan mis je de bijzondere momenten. Ik heb 2 pogingen gedaan en toen dat ding op de boot gelaten, het leidde te veel af.

Heel veel plezier en ga er gewoon voor! De kou en zwemmen met snorkel overleef je wel!

Supervixen

Berichten: 12814
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 06:53

Gaaf hoor, ik ben jaloers. Ik heb in Mozambique gesnorkeld met een walvishaai en dit is toch wel de meest bijzondere ervaring van mijn leven. Op die tocht ook gesnorkeld met dolfijnen, maar die doken wel snel de diepte in.

Ik vond het van tevoren doodeng, want een walvishaai is megagroot. Op het moment zelf had ik geen angst, maar was ik alleen maar overdonderd dat ik bij zo'n groot dier in de buurt zwom.
Met orka's zou ik wel eng vinden, het zijn toch slimme roofdieren.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 07:07

Ik wilde ook op safari in Noorwegen om ze te zien.
Dát zou het hoogtepunt van onze vakantie worden.
Helaas vaarde de ene dag de boot niet wegens storm en de andere dag niet omdat ze geen walvissen/orka konden lokaliseren.
Tót op de dag van vandaag baal ik dat het niet door is gegaan.

Dus ook al hoop je zo ze te zien, het is nooit zeker dat je ze ziet.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 07:55

Leuke discussie over het exploiteren van dieren op een paardenforum.

Zo'n Orka denkt niet bewust van "daar heb je die schijttoeristen weer" gok ik. Die ziet gewoon wat dobberen, net zoals hij dagelijks een miljoen andere beesten tegenkomt in de zee. En als je nou echt vervelend bent issie in tien minuten al pleite uit heel Noorwegen. En als je nou hem nou echt kwaad maakt grijpt ie je been en neemt ie je mee op avontuur naar de bodem van de zee. Nog nooit in het wild gebeurt overigens hoor.

Mijn punt is; die orka's merken je waarschijnlijk niet eens op :)

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 07:58

Ik heb de film Blackfish gezien en sindsdien zou ik dat nooit durven!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:22

MaiNat schreef:
Ik heb de film Blackfish gezien en sindsdien zou ik dat nooit durven!


Maar dan weet je toch juist dat dit gedrag niet past bij wilde Orka's.

*los van het feit dat ze enorm zijn en ik het ook alsnog eng zou vinden hoor ;)

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:05

Ik zag enkele dagen geleden een documentaire op de t.v. van een groep orca's die een dwergvinvis aanvielen.Ik vind het best wel gevaarlijke roofdieren en zou er niet graag mee gaan zwemmen.Maar als het je grootste wens is moet je het doen....

Love_myhorse
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:35

Milky_Way: dolfijnen zijn net ff wat anders dan orka`s ;)

Orkas jagen in groepen en eten vlees. Blijven indrukwekkend beesten om te zien. Maar er tussen zwemmen sla ik denk toch liever over.


https://www.npo.nl/frozen-planet/29-11- ... W_00401390

aflevering van frozen planet vanaf minuut 34 :D

anjali: dat was gister heb ik ook gezien was ook een aflevering van Frozen planet :)

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 15:45

Orca's zijn iets groter als dolfijnen haha, maar mensen zijn geen voedsel voor ze. Je kunt het dus niet vergelijken met dolfinaria, waar verveling of agressie opgewekt kan worden. Mannelijke dieren kunnen nogal eens last hebben van hun hormonen en erg baldadig worden. Althans, dat was bij de dolfijnen zo dus ik neem aan bij orca's ook.
Het gaat mij er meer om, om het gevoel te ervaren met deze prachtige dieren in hun leefomgeving te zijn, te weten dat ze in de buurt, in het water om je heen zwemmen. Want ik heb ze al vaak gezien in het wild vanaf de kust en boot, maar stiekem heb ik ook wel een beetje angst hoor! En inderdaad, de camera gaat wel mee, maar in eerste instantie wil ik voelen, ervaren en hopelijk zien

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:25

Ah Orka's ook al van kinds af aan een van mijn favoriete dieren. Nog nooit in het echt mogen zien helaas. Ik weet niet of ik met ze zou snorkelen. Het klinkt heel tof, maar volgens mij zijn die veel te snel :'). Ik heb met manta's gezwommen en dat was ook echt maar een paar minuten lol en dan waren ze alweer weg en moesten we terug naar de boot. En duur dat het was :=.. Tegelijkertijd, ik snap wel waarom je dit wilt, mij lijkt het ook een heel gave ervaring, mits het niet zo gaat als met de manta's :)). (Alhoewel ik wel moet zeggen dat de enkele minuten met de manta's wel echt zo tof waren dat ik ze nooit meer vergeet :D).

Ik heb overigens ook met dolfijnen gesnorkeld in Nieuw Zeeland, en echt een totaal andere ervaring dan hier eerder vermeld werd. Misschien een ander type dolfijn.. (Dit waren Donkergestreepte dolfijnen, of Dusky Dolphins). Deze kwamen echt met je spelen, sprongen over je heen, onder je door, langs je, en als jij rondjes ging draaien draaide ze met je mee. Echt suuuuuper tof. Zou dat zo weer doen, geld meer dan waard, en ook al was het mega koud, daar ben je echt niet meer mee bezig! <3

In Egypte heb ik met Tuimelaars gesnorkeld en dat was wel zoals eerder omschreven in het topic. Die gunde ons geen blik waardig en zwommen redelijk snel onder ons door. Het is wel heel tof om te zien en om die geluiden te horen, zou dat gerust ook nog wel een keer overdoen. De dolfijnen hadden echt geen last van ons.

Lang verhaal kort: Ik denk niet dat een Orka last heeft van een paar snorkelende mensen. Tegen ons werd verteld dat, zolang je de dolfijnen niet aanraakte of echt achter ze aan ging zwemmen, ze alleen maar nieuwsgierig waren en verder gewoon hun eigen ding deden. Lijkt me voor Orka's net zo eigenlijk.

Apple: Ik herinner mij jouw topic nog en was toen echt super jaloers. :o

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:40

Dus omdat orka's in dolfinaria slecht worden behandeld is het wel oké om met wilde orka's te gaan zwemmen :') ? En hoe weet jij dat orka's geen last hebben van snorkelaars? Hebben ze je dat verteld? Of ze er nu wel of geen last van hebben, ik ben er zwaar op tegen dat toeristen dieren overal in het wild moeten opzoeken, in Afrika in reservaten en nu zelfs bij wilde orka's 8)7 . Laat die beesten toch gewoon met rust, van toerisme zijn wilde dieren nooit beter geworden. Ik zou het in ieder geval niet erg vinden als een orka een keer een toerist opsnackt, dan laten veel mensen het wel :=

Captain

Berichten: 21361
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:37

Mazida schreef:
Dus omdat orka's in dolfinaria slecht worden behandeld is het wel oké om met wilde orka's te gaan zwemmen :') ? En hoe weet jij dat orka's geen last hebben van snorkelaars? Hebben ze je dat verteld? Of ze er nu wel of geen last van hebben, ik ben er zwaar op tegen dat toeristen dieren overal in het wild moeten opzoeken, in Afrika in reservaten en nu zelfs bij wilde orka's 8)7 . Laat die beesten toch gewoon met rust, van toerisme zijn wilde dieren nooit beter geworden. Ik zou het in ieder geval niet erg vinden als een orka een keer een toerist opsnackt, dan laten veel mensen het wel :=


Hoe weet jij dat orka's wél last hebben van toeristen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers