IJsland 2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:25

Nou, dan stuur je je man naar Holar en dan ga je zelf een ritje maken :)


Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:44

Scum schreef:
Nou, dan stuur je je man naar Holar en dan ga je zelf een ritje maken :)


Briljant advies :)

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:07

Ik vlieg vannacht van New York naar IJsland. Hoop zo van uit het vliegtuig noorderlicht te zien!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:24

Prrrr schreef:
Scum schreef:
Nou, dan stuur je je man naar Holar en dan ga je zelf een ritje maken :)


Briljant advies :)


:j ben bang dat hij zich niet naar holar laat sturen ;)

missing dad... 4-11-10...

Y;(

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:09

Holar vonden wij best leuk, maar dat kwam omdat we met de gids in de kerk een heel leuk gesprek hebben gehad over de kerkgeschiedenis in IJsland. Het was ons opgevallen dat ondanks het feit dat de kerk Luthers is, er nog heel veel katholiek aandoende stukken stonden. Hij vertelde ons dat die hele reformatie min of meer aan IJsland voorbij is gegaan, omdat het eigenlijk inhield dat er vanuit Denemarken iemand riep "Hee, vanaf nu zijn we Luthers", maar dat het voor de dagelijkse praktijk eigenlijk niks uitmaakte. Zo ontzettend Katholiek waren ze nou ook weer niet geweest, en van de uitwassen die de oorzaak waren van de reformatie hadden ze ook al geen last gehad. De enige dooie die bij Reformatie is gevallen is een bisschop die geen vrienden had gemaakt en uiteindelijk omgebracht bleek door zijn eigen entourage.

Leuke kerk, best de moeite waard, maar dat gesprek maakte het echt leuk.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 01:59

Wij hebben onze vlucht geboekt. *\o/*

28 februari vertrekken we en 5 maart vliegen we terug. Ben echt zo benieuwd. Nu eerst oriënteren wat we allemaal willen zien en hoe we dat gaan aanpakken.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:35

Zo. Ik zit op het vliegveld te wachten op m'n vlucht terug naar huis. 4 dagen stopover, was best wel fijn!
Perfect weer gehad ook, precies wat ik wilde: sneeuw en als het niet sneeuwde ('s nachts) kraakheldere lucht. Er zal nog wel een topic komen met wat foto's en een uitgebreider verslag. Het noorderlicht was wel echt een hoogte punt en ook mijn belangrijkste "doel" van deze paar dagen. Verder was ik echt heel blij met mijn 4wd. Vanwege de sneeuw en de ijslaag er onder. Ik heb een upgrade gekregen naar een Dacia Duster, en eindelijk geen automaat. (@ richard: de vitara was kleiner dan de duster, maar zoals jij zei inderdaad niet heel veel kleiner).

Inmiddels is parkeren bij Seljalandsfoss betaald. En een tip: ga in de namiddag, wanneer de zon niet achter de berg zit.
En voor wie wel eens op het vliegveld overnacht heeft: bij de roltrappen naar de securitycheck zijn tegenwoordig stoeltjes!

AfbeeldingIMG_0485_logo by Irene Lantman, on Flickr

AfbeeldingIMG_0492_logo by Irene Lantman, on Flickr

En mijn "advertentiefoto" :P

AfbeeldingIMG_0001_logo by Irene Lantman, on Flickr

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:06

Oooo gaaf!

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:12

Zooooooo he wat had jij goed noorderlicht weer! <3

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:27

Ooh wat gaaf! <3

Was het rijden in het weer te doen? Zo "jammer" dat wij van die slappe winters hebben. Zou toch wel is fijn zijn om te oefenen, helemaal als js je rijbewijs niet zo lang hebt.

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:38

Wow wat bizar mooi zeg. Wij schijnen ook een hele heldere dag te hebben zaterdag dus ben benieuwd of het me gaat lukken om het op de foto te krijgen. Ik heb wel een goede camera mee, maar ik ben zelf nog niet zo'n held met alle instellingen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:50

@niniana: wij hadden ook veeeeeeel sneeuw op 1 dag in IJsland. Als je gewoon rustig rijdt en anticipeert op wat er gebeurd voor je is het niet zo bijzonder... ik was wel KAPOT na zo'n hele dag reizen.wij gingen toen naar de geysir, waterval en thingeviller park (weet de namen niet zo goed meer :+ ) iig de golden circle.

Ik vond het wel lastig rijden in een nieuw land waar je de weg niet kent... wij gingen vanuit het vliegveld gelijk naar de blue lagoon en dat vond ik echt VRESELIJKE wegen! Zo klein en het was donker, veel regen, wind... "snelwegen" waren prima te doen, maar het weer kan zomaar omslaan, wees je daar bewust van ;)

Dus ik zou wel iemand meenemen die je kan aflossen of al wat meer ervaring heeft ;)

Ik was samen met een vriendin die vanwege haar leeftijd niet mocht rijden... ik zie dat jij 23 bent, volgens mij was ze toen 21, dat is het checken wel waard!

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:00

Dat soort dingen zijn wel interessant om te weten.

Wij gaan de eerste dag van het vliegveld naar het ION adventure hotel (dat ligt zo ongeveer aan het Þingvallavatn-meer) om dan de zaterdag de Golden Circle te doen en daarna vanuit Reykjavik de Noorderlicht excursie.

Hebben beiden een rijbewijs dus dat gaat wel goed komen. Ben benieuwd of dat wij ook nog kunnen / willen / moeten upgraden qua auto. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Bagheera_206

Berichten: 25882
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:06

Gaaf Irene! Jij hebt weer genoten! :D

Wij zijn ook al weer aan het plannen voor volgend jaar. :D

It's not how good you are, but how good you want to be!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:36

Hmm... Ik kan me voorstellen dat als je het niet gewoon bent rijden door de sneeuw best spannend is. Mijn eerste rijles was in de sneeuw en ik heb veel ervaring met offroad rijden dus voor mij was het prima te doen. Zorg gewoon dat je een snelheid aanneemt waar jij je veilig bij voelt. Vooral niet laten opfokken door anderen. Veiligheid boven alles!
Enne... de wagens hebben spijkerbanden. Daar glij je op ijs echt een stuk minder mee!


Ik ben echt met alles geupgrade. auto. En in de hostels van dorms naar privé kamers. Heb ook echt veel zooi gratis gekregen. Maar dat was vooral in New york. Iets met Karma denk ik ;-)

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:42

Bofkont. :+

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:10

_KiMbErLeY_ schreef:
@niniana: wij hadden ook veeeeeeel sneeuw op 1 dag in IJsland. Als je gewoon rustig rijdt en anticipeert op wat er gebeurd voor je is het niet zo bijzonder... ik was wel KAPOT na zo'n hele dag reizen.wij gingen toen naar de geysir, waterval en thingeviller park (weet de namen niet zo goed meer :+ ) iig de golden circle.

Ik vond het wel lastig rijden in een nieuw land waar je de weg niet kent... wij gingen vanuit het vliegveld gelijk naar de blue lagoon en dat vond ik echt VRESELIJKE wegen! Zo klein en het was donker, veel regen, wind... "snelwegen" waren prima te doen, maar het weer kan zomaar omslaan, wees je daar bewust van ;)

Dus ik zou wel iemand meenemen die je kan aflossen of al wat meer ervaring heeft ;)

Ik was samen met een vriendin die vanwege haar leeftijd niet mocht rijden... ik zie dat jij 23 bent, volgens mij was ze toen 21, dat is het checken wel waard!

Thanks! Ik heb inderdaad iemand mee die wat ouder is en al langer haar rijbewijs heeft. :j Echter rijdt zij niet veel omdat ze in de Randstad woont en studeert, dus dan is een eigen auto te duur en overbodig. Maar goed, ik denk als je geen gekke capriolen uithaalt en geen onnodige risico's neemt, dan moet het te doen zijn. :j Hopelijk hopen op een goede sneeuwval hier en dan meteen de weg op. <<)

Zat er al aan te denken om vanuit het vliegveld naar The Blue Lagoon te gaan, maar dan met de bus en dan de dag daarna eerst de stad te verkennen. Lees overal wel dat Reykjavik in een dag grotendeels gezien is en dan als je de stad gezien hebt om de auto te pakken en erop uit te gaan. :)

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:01

Ik las vandaag dat de 1 gesloten is op veel punten vanwege alle sneeuw..

Wat een prachtige foto's <3 <3 <3

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:06

Och, het stormt een beetje in Reykjavik, dan wordt er altijd nogal dramatisch gedaan. Stelletje watjes ;)
Nou ja, toegegeven het spookte er wel aardig, er is een stilstaande bus van de weg gewaaid, en de reddingsauto die hulp wilde verlenen er achteraan... _O-

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:20

Wel net zo gezellig :=

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:09

Gister terug gekomen van 8 dagen IJsland. Ik wil weer terug!!!
We hadden een VW polo gehuurd en hebben prima in de sneeuw kunnen rijden. We hebben echt prachtig weer gehad! De eerste 4 dagen alleen maar zon gezien. Gister zijn we vertrokken met hevige sneeuw.

Direct na aankomst zijn we naar de Seltún modderpoelen geweest. Leuke ervaring en een mooi ritje daar naartoe. Wel stinken zeg := Het werd al donker dus gauw door naar Reykjavik waar mijn vriendin woont en studeert!

De volgende ochtend zijn we met z'n 3en in de auto gestapt op weg naar Jonkularson. Het ijsbergenmeer en Diamond beach. Dit was denk ik toch wel het hoogtepunt van onze vakantie... prachtig hoe het meer erbij lag met de zon erop!

1. Onderweg
Afbeelding

2. 's Avonds bij het meer
Afbeelding

3. Diamond Beach met zons opkomst
Afbeelding

Afbeelding

Hierna zijn we doorgegaan naar Vatnajokull national park. Hier hebben we een klim gemaakt naar de Svartifoss waterval. Het mooie van alle watervallen is dat er nu ijs op ligt..

4. Svartifoss waterval
Afbeelding

De volgende ochtend gingen we terug naar Reykjavik. Onderweg zijn we nog bij Plane wreck, Skogafoss en seljalandsfoss geweest. Het pad bij seljalandsfoss was helemaal bevroren. Dood eng! Ik was doodsbang dat ik het water in zou glijden :brr: Achteraf hadden we het nooit moeten doen (en had het pad naar mijn mening afgesloten moeten zijn omdat het echt levensgevaarlijk was), maar het was het wel waard!

5. Plane wreck
Afbeelding

6. Skogafoss
Afbeelding

7. Seljalandsfoss
Afbeelding

Inmiddels zijn we al weer bij de zondag aangekomen! De tijd gaat echt veel te snel... Om half 8 in de morgen zijn we vertrokken richting Sneaffelsnes. Hier gingen we op Orca toer! helaas geen orca's gezien. het was ook wel heel vroeg in het seizoen.. maar we hebben wel een glimp op mogen vangen van een Minke Whale. Helaas één van de meest bejaagde walvissen in IJsland en daarom was die ook zo weer weg. Ook nog een zeearend mogen spotten boven ons hoofd. Leuke aan de boottocht was dat we langs een berg gingen waar The Games of Thrones is opgenomen.

8. Onderweg in sneaffelsnes
Afbeelding

Maandag was het tijd voor de Golden Circle! Waar we eigenlijk tot nu toe weinig toeristen hebben gezien, struikelde we er hier over :') wat een bussen!

9. De geiser bij Geysir
Afbeelding

10. Gullfoss
Afbeelding

Natuurlijk mochten de ijslandse paardjes ook niet ontbreken op onze reis!

11. Paardjes
Afbeelding

Afbeelding

Dinsdag was eigenlijk onze laatste dag. Woensdag zouden we om 6:00 uur terug vliegen naar Amsterdam. Het was een dag met veel sneeuw en weer een super mooie waterval met water wat blauwer dan blauw was.. Volgens mij heette het Barnafoss, maar weet het niet zeker. Tevens nog een sneeuwpop gemaakt van meer dan 2 meter hoog :')

12. Barnafoss
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Sneeuw onderweg
Afbeelding

En nu... Zit je weer in Nederland... met 10 graden en regen...
Ik kijk al uit naar de volgende keer!
Laatst bijgewerkt door Dropneus95 op 16-11-17 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:20

Ohhhh wat heb jij een geluk met het weer gehad zeg!! Echt prachtige foto's! Ik wil ook weer terug!! Wij hadden van de 12 dagen 8 dagen met alleen maar grijs :LOL:

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:36

Prachtige foto's! Begint weer meer te kriebelen hier. <3 *\o/*


Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 01:58

Heeft er iemand ooit gesnorkeld in Silfra? Ben wel benieuwd hoe dat is. :D

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:37

Die vraag over Silfra deel ik!
Het lijkt me prachtig.

En eigenlijk ben ik een duiker, ik zou ook wel willen weten of snorkelen 'genoeg' is of dat je als duiker toch echt dat stapje verder wilt gaan (want dan moet ik mijn droogpak specialty gaan halen :+ )

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 92Michelle, Marie111, ontherun en 77 bezoekers