New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 01:22

Van 31 oktober tot 13 november ben ik op vakantie geweest. Het plan was om naar New York City te gaan en dan nog een paar dagen uit te rusten in IJsland. Ik wilde altijd al eens naar New York City. Ik ben een onwijze fan van CSI NY geweest. Daarnaast ben ik er ook voor om met eigen ogen te zien en om te ervaren hoe andere culturen zijn. En Amerikanen, tja, die komen nu eenmaal veel ook in onze cultuur in beeld, maar ik was nog nooit eerder naar Noord-Amerika geweest en dan leek NYC mij toch wel echt de fijnste stad om naar toe te gaan. En dan niet alleen om de toeristische attracties te zien, maar ook om echte New Yorkers te ontmoeten. Dat is op meerdere plekken gelukt: in het hostel, in random koffieshops, tijdens de marathon en in de subway. Ik heb echt veel gezien en meegemaakt, maar ik hou het hier bij een heel kort verslag met wat foto's. Ik sta voor alle vragen open en heb hier nog veel meer foto's: https://flic.kr/s/aHsm8ehBAN
Al met al was het een indrukwekkende vakantie waar ik ook veel inspiratie heb opgedaan.

Dag 1 - Lower Manhattan
Ik ben begonnen met de metro naar Battery Park. Vanaf daar vertrekken de ferry's naar het vrijheidsbeeld, waar je dus ook uitzicht op hebt. Er staat ook een war memorial. Deze foto zegt misschien het beste wat dit voor gevoel bij mij opwekte.
1. "The cost of Freedom"
Afbeelding
Die eerste dag was wel even indrukwekkend met de andere plekken die ik bezocht. Erg imponerend was het 9/11 Memorial en vervolgens uitzicht over heel manhattan vanuit de One World Observatory. Om er wat van bij te komen ben ik langs de Jersey river gelopen en met uitzicht op Jersey City, waar een musje even erbij kwam zitten. Voor mij als bioloog is het leven van natuur/wildlife in een grote stad altijd interessant.
2. Musje & Jersey City
Afbeelding
Om de stad verder te verkennen ben ik langs wat andere bekendere plekken gewandeld zoals Wall street, Stock Exchange, City hall, Irish Hunger Memorial en langzaam struinend kwam ik allerlei politie eenheden, blue lines en een complete mediagekte tegen. Blijkbaar was ik op de plek aangekomen waar de dag ervoor de terroristische aanslag gepleegd was. Die mediagekte kan echt alleen in USA zo volgens mij.

Dag 2 - Chinatown / Chelsea / High Line & Brooklyn Bridge Park
Mijn plan was om langzaam aan gedurende de week vanaf het zuiden redelijk stelselmatig Manhattan te verkennen. Om te eindigen in Harlem. Vandaag wilde ik vooral de west kant in het zuiden doen. Vanuit Chinatown via Soho naar Chelsea. Ik ben nog langs een soort Canon Experience Day gekomen en aangezien ik 2 Canons om m'n nek had hangen werd ik spontaan naar binnen gepraat, ook al was het officieel nog niet open. Erg leuk om eens allerlei studio technieken te zien en uit te proberen. Maar goed. Inmiddels was het al weer behoorlijk warm geworden, dus ik ben verder naar de High Line gegaan. Een oude spoorrails die omgebouwd is tot wandel pad en "park in the sky". Daarna ben ik nog door Chelsea Market gelopen en uiteindelijk naar de andere kant van de Brooklyn Bridge gegaan om nog net het blauwe uur mee te pakken met Manhattan op de achtergrond.
3. Halloween sfeer vanaf the high line
Afbeelding
4. Manhattan vanaf Brooklyn Bridge Park
Afbeelding

Dag 3 - Central Park & Times Square
De tweede warme dag. Ideaal dus om van mijn plan af te wijken en lekker in een wat verkoelender deel van New York rond te zwerven: Central park. Voorbereidingen voor de Marathon waren al in volle gang. Ik ben lekker rond gaan struinen, foto's maken en vogels kijken. Heerlijk dagje "rust". 's Avonds ben ik doorgelopen naar Times Square. Ik heb daar een aardige tijd gestaan. En ik kan er maar 1 ding over zeggen: Knettergek. Dat wordt je ervan. En dat is het. Zo veel lichten overal. Zoveel mensen overal. Zoveel auto's overal... Het is echt bizar. Ik denk ook dat het voor mij ook het meest onplezierige deel van NYC is.
5. Central Park
Afbeelding

Dag 4 - Natural History Museum / Brooklyn
Een van de weinige musea die ik graag van binnen wilde zien was Natural History Museum. Daarna ben ik terug naar Brooklyn Bridge Park gegaan om vanaf daar langs het water en vervolgens struinend door Brooklyn terug naar m'n hostel te wandelen. Heerlijk! Lekker genieten van het straatbeeld.
6. Combinatie van street art en vergane glorie. Dit is echt wat ik leuk vind aan New York.
Afbeelding

Dag 5 - New York City Marathon & een avond in Manhattan
Deze dag stond volledig in het teken van de Marathon. Waar ik ook heen zou gaan, er zou geen ontkomen aan zijn. Ik ben in de buurt van mijn hostel aan de route gaan staan. Was erg gezellig! Lokale mensen, overal muziek, veel uitbundiger supporten dan hier in Nederland. Wat ook grappig was waren de firetrucks die er bij kwamen staan om hun collega's aan te moedigen met uitgeschoven hoogwerkbakjes. Tenminste... 3 van de 4 trucks moesten ergens halverwege antwoorden aan een oproep. Er stond ook een stel naast me met een app met de hardlopers. Zij hadden een aantal bekenden en ik 1 die meeliepen. Dan wordt het volgen van zo'n marathon nog interessanter! Er liepen echt bijzondere mensen mee. Iemand op blote voeten, iemand aan het jongleren, mensen in de meest rare kostuums. Erg leuk!
Ik ben later nog even bij de 20 mijl gaan staan in het central park en uiteindelijk na afloop ben ik terug door manhattan gelopen een gebouwen als Grand Central Station, Empire State Building en Rockefeller Center toch van dichtbij te zien.
7. Marathon met alle elementen: Publiek, hardlopers en politie
Afbeelding
8. Typisch Manhattan straatbeeld
Afbeelding

Dag 6 - Roosevelt Island & Coney Island
De drukte en hectiek beginnen toch wel wat overheersend te worden. Dus voor deze dag stonden wat rustigere plekken op het programma. Ik ben begonnen op Roosevelt Island met het Four Freedoms Park. Erg mooi! Jammer dat er dan toch altijd weer 3 van die meiden zijn die constant van elkaar foto's staan te maken, maar zelf geen blik werpen op de tekst van Roosevelt over vrijheid... Tsja. Ik ben daarna een stuk pizza gaan halen en heb die ergens in een park opgegeten. En vervolgens heb ik de metro gepakt naar Coney Island. Even uitwaaien op het strand bij het bekende Steeplechase park. Die zonsondergang was echt even ultiem genieten.
9. Zonsondergang bij Coney Island
Afbeelding

Dag 7 - Williamsburg
Waar ik eigenlijk voor naar New York kwam waren de echte straatbeelden, lekker rondzwerven en kijken hoe andere wijken buiten Manhattan zijn. Ik heb de heledag lekker rondgezworven. Alleen in de avond ben ik nog even terug naar Manhattan gegaan om wat souvenirs en ansichtkaarten te kopen.
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding

Dag 8 - Inpakken & nog wat Williamsburg
Dit was echt een relax dagje. Beetje gepooled in het hostel, koffie gedronken ergens, beetje rondgewandeld. En verder was het vooral inpakken en richting het vliegveld. Tijd om wat rust op te zoeken.


IJsland
Omdat ik wist dat New York wel fantastisch zou zijn, maar niet voor een echt ontspannen vakantie zou zorgen, ben ik nog 4 dagen als stopover in IJsland geweest. Het was al mijn 4e keer, dus ik hoefde niet ontzettend veel per se te zien. Ik ben ten westen van het vliegveld langs de kust gereden en langs het zuiden naar Vik gegaan om daar 2 nachten te blijven. Ik wilde graag het vliegtuig eens zien dat gecrasht was, en ik hoopte heel erg nog eens noorderlicht te zien. Vik is dan niet de beste plek, want het staat eigenlijk bekend om de eeuwige wolk boven het zuiden. Maar ik had ontzettend geluk. De zaterdag ben ik terug naar Reykjavik gereden, naar een vriendin. Op zondag zijn we nog naar de Golden Circle gegaan. Ik had het al eens gezien, maar zij niet. Was wel leuk om nu eens met een hoop sneeuw te zien! Dus een paar sfeerplaatjes.

12. Sneeuwgors
Afbeelding

13. Gluggafoss
Afbeelding

14. Zonsondergang bij Vik
Afbeelding

15. Mijn absolute hoogtepunt
Afbeelding

Wie weet waar mijn volgende vakantie mij brengt...!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:16

Wat een geweldig reisverslag! Prachtige foto's van New York. NYC staat hoog op mijn verlanglijstje, ik wil er ook ontzettend graag eens naar toe. Maar ja, we gaan steeds ergens anders heen :))

En wat tof dat je het Noorderlicht hebt gezien!

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:27

Wauw, wat maak jij goede composities. Echt te gek! Heel sfeervol fotoreisverslag wordt 't zo.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:32

Prachtig verslag en foto's! Wat heerlijk om NYC en IJsland zo te kunnen combineren.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:37

Echt heel erg mooi ! Wat moet dit een geweldige reis geweest zijn.
Ijsland is gewoon adembenemend mooi <3

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:46

Wat een gave foto's! Mooi reisverslag zo. NYC is niet echt iets voor mij denk ik, IJsland wil ik wel graag nog eens naartoe! En zo te zien is deze periode ook heel mooi daar.

Boontje L2 + 10 | B + 3 | B + 4
Nex Z2 + 2 | B + 1 | B + 3

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:51

Wat een toffe reis is dat geweest zeg. Heel fijn verslag <3 Dankjewel dat we even met je mee mochten.

A snowflake is one of nature's most fragile things but look what they can do when they stick together

Anoniem

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:23

Wauw wat gaaf! Ik heb deze reis ook gezien, combi lijkt me fantastisch!

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:25

Prachtige foto's TS! Echt wauw! :j

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:32

Wauw echt stuk voor stuk prachtige foto's ! Je kan heel goed een bepaalde sfeer vastleggen, knap hoor! :)

I hope your day is as nice as your butt! ;)

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:32

Wauw prachtig verslag!

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:02

Mooie reis heb je gemaakt. Prachtige foto's. Welke camera's had je mee?

Volgend jaar ga ik naar New York, een georganiseerde fotografiereis. Dus ik ben benieuwd wat voor gear jij mee had.

IJsland lijkt me ook prachtig, maar dat moet maar een andere keer.

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:04

Super foto's!

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:08

Ireen, wat een toffe foto's heb je gemaakt!! NYC <3 <3 Wil nog een keer met kerst terug.

Noorderlicht ook super vet!


JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 22:00

Wauw deze reacties...! Ik wordt er echt verlegen van. Thanks!

Ik heb mijn best gedaan er echt een verslagje van te maken. Ik heb ergens ook nog wel een tekst die ik in een koffiehuisje geschreven heb. Over wat ik tot dan toe heb gezien en hoe dat mijn mening gevormd heeft. Zal eens kijken dit weekend of k het nog kan vinden.

Voor het Noorderlicht heb ik écht geluk gehad. Het blijft met noorderlicht altijd maar afwachten of het wat wordt. Als je heel graag een keer het wilt zien is het Noorden van Noorwegen een veel betere en betrouwbaardere plek om te kijken.

@Berdien, voor mij was de keuze vrij simpel. Ik had nog 3 plekken op mijn lijstje staan: NYC, Spitsbergen en Oman. De laatste twee werden hem sowieso niet meer dit komende jaar. Dus bleef NYC over. Ook eens een keer wat anders dan mijn andere reizen. Het is echt een aanrader!

@Maik79. Dat dacht ik dus ook. Dat ik het echt veel te druk zou vinden. Maar ik wilde het gewoon een keer met eigen ogen zien en meemaken hoe het daar nu echt is. In plaats van verhalen aanhoren en ge-edite films zien. Ik vond het in het centrale deel van Manhattan echt niet fijn. Ik ben meer de randen op gaan zoeken. Daar was veel meer uitzicht. En ook de wijken buiten Manhattan waar ik ben gaan rondstruinen was het veel aangenamer. En als je echt even wat rust wilt kan je naar the Rumble in Central Park, Coney Island (niet in de zomer) of Jamaica Wildlife Reserve. Ik zou NYC zeker aanraden een keer te bezoeken! Maar maar dan 7 dagen niet. En ik hoef ook niet per se nog een keer terug.

@mbkaatje: Canon EOS 5D Mark II met een 17-40mm L 4.0 en een 70-200mm IS L 2.8 en dan ook nog de analoge Canon EF (40 jaar oud) met zwart-wit rolletjes en een 50mm lens. Verder had ik ook nog een circulair polarisatiefilter mee en een circulair ND filter. Ik heb in NYC eigenlijk geen statief gebruikt. Voor de foto met uitzicht op Manhattan bij nacht had ik hem wel kunnen gebruiken, maar ik heb hem simpelweg op de railing van de pier stabiel neergelegd.

@Selka: Ik hoef niet meer terug. Een keer was prima voor mij! Maar ik zou de stad zeker aanraden voor wie er nog nooit geweest is! Beetje dubbel misschien... T is echt een prachtige stad, maar echt veel te druk voor mij.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:54

Welke lens heb je het meest gebruikt? Gisteren werd mij aangeraden om een lens met een vast brandpunt mee te nemen (35mm), meer niet.

Anoniem

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:54

Wauw wat een gave platen :oo ,mooie reis !

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 01:24

Mooie foto's! Je hebt NYC erg mooi in beeld gebracht. Staat ook echt op de lijst om nog eens naartoe te gaan, maar een stopover in IJsland na alle hectiek lijkt me inderdaad niet zo verkeerd haha.

Maar oh IJsland. <3 De foto's van NYC verbleken dan ook echt bij de schoonheid van IJsland. Kan niet wachten om er zelf heen te gaan komende februari/maart. :))

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 12:25

Thanks!

@mbkaatje: ik heb de 70-200 het meeste gebruikt, maar dat was vooral tijdens de marathon en omdat ik nogal wat vogels heb gefotografeerd. Waarom werd een lens met vaste brandpunt aangeraden? Ik vind het juist ideaal dat je met 1 lens wat vrijheid hebt om in en uit te zoomen. OF met 2 lenzen en nog veel groter bereik.

@Niniane. Het was echt heerlijk. Andere mensen die ik op het vliegveld tegen kwam gingen eerst naar IJsland en vervolgens naar New York. Hun redenatie: dan hadden ze in IJsland geen last van de jetlag... Ik wilde ook geen extra dag vrij moeten nemen om thuis nog van een grotere jetlag bij te komen. Veel plezier in IJsland!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:43

Hij vertelde dat 35mm een mooie afstand is in een stad en doordat je ook niet kan zoomen ga je anders kijken.
Als ik die ga aanschaffen gaat mijn 24-105 ook mee maar laat ik mijn 70-200 thuis. Die is te zwaar.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:44

Prachtige foto's! Je hebt veel van NY gezien :D
maar je bent niet de enige die het er naar een paar dagen wel gezien had hoor ;) wij zijn na 4 dagen ook doorgereisd.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:45

Heel gaaf zeg! <3

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:48

Wat maak jij mooie foto's!

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Xanthippe

Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:16

Wát een prachtige foto's maak jij :wow:
Lijken me fantastische ervaringen, NYC en het noorderlicht in Ijsland.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: New York City & IJsland - Een kort reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:47

Jeetje, wat een mooi verslag en prachtige foto's! Wij zijn in augustus een kleine week in NY geweest (als onderdeel van onze roadtrip van 4wk) en de stad heeft echt diepe indruk op me gemaakt. Maar nu ik je IJsland foto's zie krijg ik ook haast spijt dat we van onze overstap in IJsland geen stopover van enkele dagen hebben gemaakt :oo.

❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Apple, Esther_r20, yvje86 en 150 bezoekers