[Spoed] Huidige weersomstandigheden in Noorwegen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Claudxx
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-02-13

[Spoed] Huidige weersomstandigheden in Noorwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 16:33

Hallo,

Aangezien bokt het enige forum is die ik ken en waarvan ik weet dat er veel mensen het zullen lezen vraag ik het maar hier.

Op dit moment zit mijn zusje in Noorwegen, het plan was om daar een maand lang te gaan backpacken. Door een gebrekkige voorbereiding zit ze daar nu al dagen in de regen en de kou en blijken veel wandelroutes die ze wilde doen niet begaanbaar te zijn (zoals Jotunheimen). Inmiddels heeft ze haar leerpunt wel gemaakt dat je een vakantie goed moet voorbereiden, maar aangezien ze een jaar gewerkt heeft voor deze reis wil ik haar toch helpen. Alleen heb ik na een hele middag zoeken op internet (nog) niet gevonden wat ik nodig heb, namelijk de huidige weersomstandigheden. En dan bedoel ik niet de temperatuur, die is niet zo moeilijk te vinden, maar vooral waar het begaanbaar is en waar nog sneeuw ligt.

Haar plan is om nu naar Kristiansund te gaan omdat het weer daar beter schijnt te zijn, maar de vraag is of die omgeving op dit moment al begaanbaar is of dat er nog sneeuw ligt. Het zou jammer zijn als ze daar helemaal heen reist om vervolgens voor de derde keer afgeraden te worden om de route te lopen.

Dus, is hier toevallig iemand die daar contacten heeft of zelf weet hoe de omstandigheden zijn en/of nog tips heeft wat ze wel kan doen? Hopelijk kan iemand ons helpen!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [Spoed] Huidige weersomstandigheden in Noorwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:39

https://www.nasjonalparkriket.no/en/see-do/hiking
Denk dat ze via deze site wel de juiste informatie moet kunnen krijgen. Heb niet heel goed gekeken maar meestal is er per park wel een toeristenbureau en die kunnen het vast telefonisch of via mail wel vertellen.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: [Spoed] Huidige weersomstandigheden in Noorwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:48

Geen gidsen die je kunnen helpen?
Ik weet dat stambekko reizen daar soms ook heen gaat. Die kunnen je vast helpen

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:50

Wat een vage vraag :D Noorwegen is meer dan 1000 kilometer lang. Voor welke regio wil je het ongeveer weten? :D

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:53

Koper schreef:
Wat een vage vraag :D Noorwegen is meer dan 1000 kilometer lang. Voor welke regio wil je het ongeveer weten? :D

Denk dat Kristiansund?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:54

Dat is een stad. Neem niet aan dat ze daar wil kamperen? En het ligt ook niet echt in de buurt van Jotunheimen.

Hier de voorspellingen voor de komende dagen. Ziet er niet heel zonnig uit maar vanaf dinsdag wordt het zo te zien ietsjes warmer:

https://sol.no/vaer/norge/m%C3%B8re%20o ... istiansund

TS welke regio zou je zus interesse in hebben om naartoe te gaan?

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [Spoed] Huidige weersomstandigheden in Noorwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:48

Ik heb mijn tante een appje gestuurd. Weet niet of ze het leest, maar zo ja en ze heeft info dan hoor je het.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [Spoed] Huidige weersomstandigheden in Noorwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:04

Mn tante weet niet hoe het met begaanbaarheid etc is.

Maar ze zei wel dat ze in die omgeving de skiliften en pistes etc weer open hebben gedaan.

Ze is gaan 'googlen' via www.startsiden.no

Daar ingevuld: Snødybden Kristiansund.

Dan krijg je allerlei overzichten van de sneeuw situaties overal.

Ook via www.yr.nl (dat is de staatsmeteorologische site) waar veel te vinden is.

Hopelijk heb je/heeft ze er wat aan.


Het is momenteel overal heel grillig daar. 24 april is er bij mn tante even 20cm sneeuw gevallen (omgeving Oslo) de week erna waren wij er zelf en was het daar 20 graden en zon, iets zuidelijker bij het zomerhuisje zelfs met 25 graden in de zon gelegen. De week erna? Weer 15cm sneeuw en bij mn andere tante, iets meer naar het noordwesten waren er zelfs flink wat wegen afgesloten door de sneeuwval.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:09

Het is sowieso redelijk dramatisch dit jaar. Vriendinnetje van mij in Trondheim heeft ook lang steeds nieuwe sneeuw gehad.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [Spoed] Huidige weersomstandigheden in Noorwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:11

Dat is nog eens een enorm stuk Noordelijker idd.

Maar voor Oslo zijn dit wel echt extremen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:13

Inderdaad. Maar ik wou maar zeggen dat het in het hele land tamelijk hopeloos is geweest tot nu toe.

Claudxx
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 21:02

Als eerst allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!!

Ik ga alle sites even goed uitpluizen!

De regio maakt niet veel uit, het enige wat we zoeken is een plek waar het wat warmer is en waar de wandelroutes begaanbaar zijn. Vandaar dat ik moet weten of er sneeuw ligt, en juist dat kan ik nergens vinden. En het zou fijn zijn als het niet regent, dat maakt het wandelen toch een stuk aangenamer.

Ze zit nu nog bij Jotunheim in de buurt, morgen gaat ze kijken of ze met de trein richting Kristiansund kan. Maar ook daar ziet het weerbericht er niet goed uit met veel regen dus ik kijk graag nog verder of er misschien een andere regio is waar ze beter heen kan gaan.Ze is al 2x afgeraden om een route te gaan lopen omdat het te gevaarlijk is, dus ik zou het zonde vinden als ze nu naar Kristiansund reist om er dan achter te komen dat het ook daar nog niet te doen is met de sneeuw ..

Verder heeft ze inderdaad alle spullen bij zich om te kunnen kamperen, maar ze kan bijv ook naar een camping of een hostel. Ze wil misschien ook steden gaan bezoeken, maar ook dan is het wel fijn als het weer wat beter is.

En goed om te horen dat overal nog wat langer sneeuw ligt! Dan kunnen we daar rekening mee houden. Mijn zusje heeft namelijk vaak gelezen dat je vanaf mei/juni overal prima kan komen, maar dat verschilt natuurlijk per jaar. En blijkbaar is het dit jaar dus later.

Michelle77 in welke regio zit jouw tante?
En Koper, weet jij toevallig van jouw vriendin hoe het momenteel met de sneeuw zit in Trondheim? Dat ligt nog relatief dichtbij Kristiansund, dat zou een indicatie kunnen geven :)

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [Spoed] Huidige weersomstandigheden in Noorwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:28

Mijn tante woont in Kløfta, regio Oslo. Vlakbij luchthaven Gardermoen. Gemeente Ullensaker.

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 00:26

Volgens mij is Rondane wel redelijk begaanbaar nu, in ieder geval Venabygdsfjellet wel.
En het weer, tsja, daar kunnen we weinig mee. Ik ben ook wel weer toe aan zon. Zou dan in ieder geval zorgen dat je niet in een tentje hoeft te overnachten.
Wil ze in haar eentje gaan lopen? Heeft ze dat eerder gedaan?
Je kunt http://www.dnt.no en www.ut.no bekijken voor tips en wandelroutes!

NogSteedsGek

Berichten: 1127
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Re: [Spoed] Huidige weersomstandigheden in Noorwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 01:40

Ik heb hetzelfde "probleem" gehad vorig jaar begin mei. Wou toen ook graag gaan lopen maar overal nog te veel sneeuw. De meeste kans zal ze waarschijnlijk hebben als ze het wat richting de westkust opzoekt. Daar loopt het seizoen vaak wat voor op het oosten en dan een niet al te hoog gelegen gebied opzoeken. Nadeel is wel dat daar niet de meeste en langste routes lopen, ik weet niet wat voor tocht ze voor ogen heeft maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Ik heb toen op aanraden van een local richting Leardal gezocht naar routes omdat ik daar de meeste kans zou maken, uiteindelijk ook niets geworden omdat er ook daar nog teveel sneeuw lag. (wou niet te ver reizen vanaf de plek waar ik zat.)

Ik heb me er bij neergelegd en mijn rugtas met wandelspullen ingepakt gelaten en ben lekker gaan snowboarden, langlaufen en met de auto rondgereden over bergwegen die net open waren gegaan na de winter .