Noorderlicht; waar moet je zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:29

Hoi allemaal! :wave:

Eind dit jaar wil ik heel graag 'naar het Noorderlicht'. Nu weet ik dat dit op verschillende plaatsen te zien is, maar naast dat ik het Noorderlicht heel graag wil zien, heb ik ook nog wat andere wensen die ik daar graag wil doen...

- Husky sledetocht
- Paardenrit (door de sneeuw..)
- Naar een 'thermaalbad'

Ik denk dat IJsland het beste bij mijn wensen aansluit, maar op welke plek moet ik dan zijn?
Deel je ervaringen :D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:33

Geen ervaring hier helaas, maar bokker Kuggur woont in Ijsland als ik mij niet vergis. Pb'tje is nooit verkeerd voor wat inside information... :D
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 30-01-17 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:33

In het noorden...

:')

Ok flauw. Ik weet niet of je kunt huskysleen in Ijsland. Dat zijn overigens wel dure ondernemingen hoor :P
Weet sowieso dat je op de Noordkaap hiervoor terecht kunt, maar ook wel lager in Scandinavie.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:34

Ik ben vorig jaar naar Ijsland geweest maar geen Noorderlicht gezien, hiervoor moet je écht geluk hebben. Je kunt er wel rijden (sneeuw is ook weer afhankelijk van).

Thermaalbad kun je er sowieso doen! :)

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:34

Ik ben in fins lapland geweest en daar heb ik al die dingen gedaan behalve het paardrijden. Ik heb ook nog de kerstman ontmoed en in de artic ocean gezwommen.

Ik deed het met timetravels, dat zijn wel studenten reizen maar als je dat niet wilt kan ik je ook de plaatsnamen geven waar wij zijn geweest.

Even een voorproefje van wat ik daar heb gezien.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door geerte op 30-01-17 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:35

Ijsland komt denk ik ook het dichtste in de buurt.
Letland heb ik mensen ook wel eens over gehoord, maar ik weet niet hoe het daar zit mbt bijv. paardenrit en een thermaal bad.
Of het noorden van Noorwegen, Zweden en vast ook wel Finland. Een vriendin van mij heeft ze het afgelopen jaar ook vrij vaak in Canada gezien, maar daar is dat volgens mij niet zo normaal en moet je doorgaans noordelijker zitten dan waar zij woont. Maar met voorgaande ook idem dito mbt je eisen, daar zou je dan echt naar moeten zoeken op internet denk ik.
Zolang je er maar wel rekening mee houdt dat je afhankelijk bent van de natuur en je nooit een garantie hebt dat je wat ziet ;)

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:35

Ik vertrek woensdag naar de regio Zweeds Lapland in de hoop dat ik het noorderlicht ga zien. De hondensledetocht is geboekt en het paardrijden moeten we ter plaatse kijken ivm het "slechte" weer.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:36

Heb je al aan (Fins) Lapland gedacht? Ik ben er twee keer in de winter geweest, helaas beide keren te bewolkt voor noorderlicht, dus ik moet nog een keer terug. Wat een straf. :))

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:47

Ik verplaats je topic even naar [BEU] Bokt Erop Uit, omdat je vraag over een reisbestemming gaat.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:58

@Geerte: Volgens mij ben ik op exact hetzelfde park geweest... Kon je er ook langlaufen en ijsvissen etc?

Noorderlicht moet je erg veel geluk voor hebben. Heb zelf een half jaar in Midden-Finland gewoond en het daar nooit gezien. In Lapland 2x. Maar dat was mede dankzij de hoeveelheid zonnedeeltjes in de lucht. Hoe meer de zon overdag (UVwaarde_ heeft geschenen hoe groter de kans dat je het ziet.

Het is NOOIT gegarandeerd dat je het ziet. Toen ik in Lapland was hadden ze het zelf al ruim 7 weken niet gezien.

AnoukvB

Berichten: 252
Geregistreerd: 12-10-14

Re: Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:01

In IJsland is vooral 's-winters (met natuurlijk helder weer) regelmatig het noorderlicht te zien. Ik was er rond maart/ april 6 weken en heb het enkele keren gezien. Let wel op dat als je 's-winters naar IJsland gaat ook veel paarden bedrijven gesloten zijn en geen ritten doen.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:06

Boven de poolcirkel heb je noorderlicht van half augustus tot begin mei.

liefhelietje

Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:08

Wij vertrekken volgende week naar Tromso in Noorwegen. We gaan voor een noorderlichttour (ik hoop zoooo dat we het zien), husky-sleeën, sneeuwscooteren en met een RIB-boot het water op om (hopelijk) orca's en walvissen te spotten :)

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:15

Winged schreef:
@Geerte: Volgens mij ben ik op exact hetzelfde park geweest... Kon je er ook langlaufen en ijsvissen etc?


Ja klopt, daar waren veel activiteiten te doen.

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:19

Ik was in maart in Zweden (Vilhelmina, laplam dus) en heb het toen mogen zien. <3 was echt prachtig.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:32

Wij waren 2 jaar geleden in september in IJsland en hebben het bijna elke avond gezien :)).
Voor huskytochten zit je volgens mij beter in Lapland, voor thermaalbaden in IJsland..

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:35

Mijn man zit nu in IJsland en er ligt op dit moment geen sneeuw in/bij Reykjavik.... dus wellicht is dan Lapland een betere optie?

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:04

Voor het noorderlicht zou ik naar Abisko in Zweden gaan. Er heerst daar een speciaal micro klimaat, waardoor het er bijna nooit bewolkt is (dus veeeeeel kans om het noorderlicht te zien als het er is).
Ik ben zelf in de Abisko mountain lodge verbleven, maar er is ook een hostel.
Hondeslee tochten organiseren ze er ook, maar het is wel aangewezen om die vooraf al te boeken. Als je dat pas boekt als je er bent heb je veel kans dat het vol zit.

Wat betreft thermaalbaden/paardrijden, geen idee of dat er is. Ik was daar samen met m'n vriend die daar totaal niet in geinteresseerd is, dus ben er ook niet naar op zoek gegaan. Ben wel gaan ijsklimmen, sneeuwmobiel rijden en met van die sneeuwschoenen gaan wandelen, wat ook echt superleuk was.

Ik was er zelf tussen kerst en oudejaar en toen was het wel maar heel kort licht overdag. Wel iets om rekening mee te houden als je wilt gaan paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:08

Caesar schreef:
Ik ben vorig jaar naar Ijsland geweest maar geen Noorderlicht gezien, hiervoor moet je écht geluk hebben. Je kunt er wel rijden (sneeuw is ook weer afhankelijk van).

Thermaalbad kun je er sowieso doen! :)


Nou, ik ben 3 weken in IJsland geweest en heb het Noorderlicht 6 keer mogen zien :o Het is echt heel mooi, ik adviseer je richting het noorden te gaan (Akureyri) en dat als uitvalsbasis te gebruiken. Genoeg mogelijkheden tot paardrijden en thermaalbadderen. En waanzinnig mooi ook <3 Het is daar niet zo druk en weinig vervuiling van licht, waardoor je meer kans hebt het Noorderlicht te kunnen zien.

Fivaldi

Berichten: 140
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:23

In 2015, toen ik een tijdje in Ostersund woonde, midden/noord Zweden, heb ik soms wel 5x per week het noorderlicht gezien, een paar x ook super spectaculair! Er zit daar in de buurt een mooi oord in de plaats Are, een hoger gelegen gebied. Daar hebben ze geloof ik alles op gebied van winter vakanties en verwen-oorden. In Ostersund hebben ze een vliegveld.

Afbeelding

noordje

Berichten: 2204
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:18

We zijn vorig jaar februari in Tromsø geweest ( slechts 2 nachtjes) en hebben gewoon vanaf ons balkonnetje het noorderlicht gezien.
Niet heel spectaculair.
Tromsø is een uitvalbasis voor een hoop leuke tripjes.
Alta is ook een optie. Collega is daar vorig jaar geweest en heeft ook leuke uitstapjes gemaakt en noorderlicht gezien.
Hier wat lager in Noorwegen komt het ook wel eens voor dat we noorderlicht zien, maar helaas niet zo vaak.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:44

Ik ben in 2015 naar Fins Lapland geweest (in januari) en heb het noorderlicht daar gezien. Het was echt een prachtige reis! Echt een aanrader. Ik heb ook een sledetocht met husky's gemaakt, sneeuwscooter gereden, gelanglaufd, en nog véél meer!

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Re: Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:48

Voor het noorderlicht kan je ook naar Schotland!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:03

Ik ben in Zweden geweest, ongeveer halverwege en heb toen ook het Noorderlicht gezien. Dat lukt dus best.
Verder een husky tocht : eens maar nooit weer !! die beesten schijten en pissen tijdens het rennen gewoon....want dat is ze aangeleerd, maar de lucht !!!! pfieuw.... en dan een heel stel van die dieren voor je wanneer je in dat sleetje zit.... voor mij nooit meer ! haha

Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Re: Noorderlicht; waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:29

Ik ben maart 2014 3 dagen naar IJsland geweest en heb daar heel veel geluk gehad om het Noorderlicht heel spectaculair te zien. Ik ben met een Noorderlicht-tour mee geweest. Deze worden alleen aangeboden als de weersomstandigheden goed zijn en er dus ook daadwerkelijk kans is op Noorderlicht. Ik sprak die avond de fotograaf van de excursie organisatie en die ga aan dat ze het Noorderlicht al een poosje niet hadden gezien en al maanden niet zo heftig als die avond. Echt heeeeel veel geluk gehad.