Wie heeft de ideale vakantiebestemming voor ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Wie heeft de ideale vakantiebestemming voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 17:44

Hallo allemaal :D

Deze zomer gaat het dus gebeuren: ik ga voor het eerst alleen met mijn vriend op vakantie. Ik vind het allemaal best spannend omdat dit de eerste keer is dat ik zonder ouders of andere begeleiders ga, en ook omdat ik sowieso bijna niet op vakantie ga. We zijn nu dus druk aan het rondkijken naar een mogelijke bestemming!

We kijken vooral op Travelbird, omdat we dan niet zelf moeten knoeien met vluchttijden en vaak ook transfers. Dat lijkt ons erg makkelijk, en daar tellen we dan ook graag wat meer voor neer :-)

Nu is er zoveel keuze… En we hebben beiden wel in ons hoofd wat we graag willen op vakantie, maar tot nu toe vinden we niks waarvan we denken ‘ja, dát is het!’.

Om de situatie even te schetsen:
Mijn vriend heeft wel een lichte voorkeur voor luilekker-vakanties in de zon aan het zwembad, maar ook wandelen vind hij wel fijn (zijn al een keertje met zijn ouders naar Oostenrijk gegaan). Hij houdt ook niet zo van drukte.
Ikzelf ben echt een grote fan van de natuur. Mijn absolute droombestemmingen zijn bijvoorbeeld Ijsland en Schotland <3 Ook ben ik een paar jaar geleden in Londen geweest en dat vond ik geweldig en zou ik graag nog eens naartoe gaan, maar verder zeggen citytrips me eigenlijk niet zoveel. Ik vind (heel) warme landen trouwens helemaal niks.

Onze ideale vakantie zou een beetje een combinatie zijn tussen wandelen/ontdekken en ook een beetje rust/genieten. Does that make sense? :+ We willen beiden heel graag een kleine rondreis doen in een mooi land, maar het probleem is dat we beiden nog geen eigen auto hebben. En de reizen met huurauto hebben als vereiste dat je minimaal 2 jaar een rijbewijs moet hebben én minimaal 26 moet zijn, wat helaas dus al afvalt…

We zitten dus een beetje met onze handen in het haar. Misschien kan er iemand op Bokt een paar nieuwe inzichten geven? :D Ons budget ligt trouwens rond de €600-€700 per persoon. Dit is incl overnachtingen met ontbijt en vluchten + evt transfers. We gaan in juli.

Alvast bedankt!

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie heeft de ideale vakantiebestemming voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:51

Is het anders een optie om zelf de auto vanuit Nederland mee te nemen? Wij zijn eens met de auto door Zweden en Noorwegen getrokken met http://www.buroscanbrit.nl/vroegboekkor ... GwodhrsCnw was erg netjes geregeld, zeker toen we autopech kregen en dingen moesten regelen met de overnachtingen.

Als je zelf gaat, neem dan wel een ANWB lidmaatschap in het buitenland. Wij kregen dus autopech met een relatief jonge auto en ze hebben al het vervangend vervoer vergoed :)

Verder, zijn we eens met de trein door Noord-Italië gereisd, dat was ook heel goed te doen. Ook naar Berlijn met de trein gegaan wat erg leuk was. Berlijn is sowieso heel mooi, groot en divers, daar kan je je wel een aantal dagen vermaken.

Lui aan het zwembad vakanties houd ik niet van, dus daarmee kan ik je niet helpen ;)

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Wie heeft de ideale vakantiebestemming voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:54

Kijk niet alleen op travelbird, kijk ook eens op sunweb of tui bijvoorbeeld. Allemaal 'kant en klare' vakanties met oneindig veel keus.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:55

Ik zou ook Zweden adviseren aan de hand van je omschrijving. Rust en ruimte, mooie natuur, veel te doen en een huisje aan het water is makkelijk te boeken als je niet wil kamperen. Ik zou dan inderdaad ook met de auto gaan, niet met het vliegtuig.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:05

Volgens mij is volgende week de vakantie beurs in Utrecht. Zelf zou ik zeggen: koop een simpele kampeer uitrusting en pak de auto. Dan kun je gaan en staan waar je wil. Het zo duur maken als je wil. En zien/doen wat je wil.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:06

Kom naar Isle of Man! Prachtig vooral in de zomer. Vanaf Schiphol kan je vliegen naar Isle of Man met overstap op Manchester. Maatschappij is Flybe, je kan via flybe.com heel makkelijk boeken of via cheaptickets maar dat is vaak duurder. Transfer wordt dan geregeld, die hoef je zelf niet uit te zoeken. Wij vliegen dit paar keer per jaar als we in NL bij familie op bezoek gaan.

Eiland is klein genoeg om met ov te doen, er is hier zelfs een stoomtrein die de hele zuidkant langs gaat en een elektrische tram van hout die in het noorden rijdt en ook de hoogste berg op gaat.

Ik ken een betaalbaar adres in de hoofdstad, modern twee kamer appartement dat in oktober 40 euro per nacht was voor 1 persoon. Juli is misschien iets duurder, kan het navragen.

Isle of Man is vrij onbekend en in het hoogseizoen is het nog altijd rustig ;) en natuur is prachtig! En genoeg uitstapjes en stranden te vinden. O en warm warm wordt het hier niet ;) we liggen tussen ierland en engeland dus beetje dat klimaat.

Veel plezier met voorbereiden!

xelle

Berichten: 297
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:19

Ik ben vorig jaar ook voor het eerst met mijn vriend op vakantie geweest.
Wij zijn met de auto naar Zweden geweest.
Mooie natuur, veel rust maar ook genoeg te doen.
Zeker een aanrader! :D

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 18:22

Bedankt voor de snelle reacties alvast :D

Met de auto is helaas echt geen optie. We hebben beiden geen auto, vriend heeft tegen dan ook nog geen rijbewijs. Ik ben zelf naar mijn mening ook nog te onervaren om in het buitenland met een onbekende auto rond te rijden. Dan wordt het meer een stressvakantie vrees ik, haha :+

Zweden spreekt me ook erg aan (alle Noordelijke landen eigenlijk) maar daarbij is het inderdaad erg lastig om er een beetje een gevarieerde vakantie van te maken zonder auto. Zijn toch landen waar ik graag zou rondtrekken!

Sunweb en Tui ga ik zeker ook eens checken. Zijn die in verhouding duurder dan Travelbird? :-)

@woepsie90: jouw topics heb ik al voorbij zien komen, mooie natuur inderdaad! Alleen, is daar dan voldoende te beleven om echt een (mid)week bezig te blijven? :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:31

billionache schreef:
Bedankt voor de snelle reacties alvast :D

Met de auto is helaas echt geen optie. We hebben beiden geen auto, vriend heeft tegen dan ook nog geen rijbewijs. Ik ben zelf naar mijn mening ook nog te onervaren om in het buitenland met een onbekende auto rond te rijden. Dan wordt het meer een stressvakantie vrees ik, haha :+

Zweden spreekt me ook erg aan (alle Noordelijke landen eigenlijk) maar daarbij is het inderdaad erg lastig om er een beetje een gevarieerde vakantie van te maken zonder auto. Zijn toch landen waar ik graag zou rondtrekken!

Sunweb en Tui ga ik zeker ook eens checken. Zijn die in verhouding duurder dan Travelbird? :-)

@woepsie90: jouw topics heb ik al voorbij zien komen, mooie natuur inderdaad! Alleen, is daar dan voldoende te beleven om echt een (mid)week bezig te blijven? :D


Haha absoluut! Mijn schoonouders komen om de 6 weken, krijgen er geen genoeg van :') ik heb zelf ook een lijst met favoriete dingen om te doen en dat krijg je niet in 5 dagen gezien hoor! Dagje strand met bezoek aan kasteel (plaatsje genaamd Peel), dagje Douglas waar je de winkelstraat in kan of het strand op, midden in de zee staat ook nog een klein kasteel. Vanaf daar kan je zowel stoomtrein (naar zuiden) of tram (naar noorden) pakken. Port Erin kan je met de stoomtrein bezoeken, paar leuke winkels, lekker ijs en mooi strand met uitzicht op de kliffen waar ook een wandelpad naartoe is (best hoog maar mega gaaf op het randje van de rots boven zee!). In het Noorden heb je duinen, hei en strand en is het heel vlak en stil. Ook kan je naar het grootste werkende waterrat (van europa of de wereld) gaan in Laxey, daar kan je met de houten tram heen. Ik wandel zelf graag rond Niarbyl. Er is hier ook een manege die buitenritten organiseert en je kan mountainbikes huren. En de hoogstr berg heet Sneafel ofzoiets, kan je heel het eiland overzien. Verschillende musea natuurlijk en nog veel meer kastelen. Zat te doen :D

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:38

Waarom gaan jullie niet interrailen? Makkelijk qua vervoer, en dan kun je een week aan het strand gan liggen en daarna nog de natuur in bijvoorbeeld. Of je koopt een landpas en gaat Scandivie oid op die manier rond :) Voor 600-700 euro per persoon kom je best een eind.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Wie heeft de ideale vakantiebestemming voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 18:55

@woepsie90: oh bedankt voor de info! Ga 't morgen even aan vriendlief laten zien :j

@Killyenn: ik moest even googlen wat interrailen was, en weet het nog steeds niet helemaal haha :D is dat een soort van pas waarmee je dus in dat land /die landen onbeperkt gebruik maakt van het OV? Vrees dat dat niks voor ons is namelijk, vind het hier al vreselijk om lang op de trein te zitten en dan vooral de overstappen en alle bijhorende haltes. Vrees een beetje dat vriend dit ook niks gaat vinden, maar ik hou het zeker in het achterhoofd! :-)

Leandra

Berichten: 1591
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Wie heeft de ideale vakantiebestemming voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:52

Misschien zijn de canarische eilanden of Madeira/Azoren iets voor jullie? Mooie stranden (alleen niet op Madeira), prachtige natuur en als je naar niet zulke toeristische plaatsen gaat heb je daar ook niet veel last van.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:48

Het is een pas waarmee je elke trein mag pakken die er gaat (met bepaalde beperkingen qua reisdagen etc uiteraard). Perfect voor als je wel graag wil 'roadtrippen' maar niet met de auto kan. Kan zijn dat het niets voor jullie is maar gezien je beschrijving lijkt het me juist perfect. Rugzak op, wandelspullen mee, nachttrein naar de eerste bestemming, paar dagen in een hostel, nachttrein naar de volgende bestemming, etc :)) Of gewoon overdag reizen natuurlijk, je krijgt vaak prachtige uitzichten mee vanuit de trein.
Voor landen zoals Ijsland en Schotland heb je eigenlijk wel een auto nodig, maar in Zweden kom je bijvoorbeeld al veel makkelijker door het hele land met de trein. Je kunt ook nog kijken naar Oost-Europa, prachtige natuur, weinig toeristisch en een aangename temperatuur in de zomer.

Hoe lang willen jullie eigenlijk weg? :)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Wie heeft de ideale vakantiebestemming voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 20:50

Oh nee, we willen juist niet echt met rugzakken en hostels etc :P beetje lomp neergezet in de OP zie ik net! Ben wel iemand die zegmaar een beetje van de 'luxe' houdt, zeker omdat we voor het eerst alleen weggaan en ik graag alles op voorhand goed wil uitplannen.

We willen graag een week tot twee weken weg :-) indien we een citytrip vinden die ons echt hard aanspreekt (zoals Londen) zou een midweek ook al fijn zijn

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wie heeft de ideale vakantiebestemming voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:58

Als Schotland jou zo mooi lijkt, kun je daar dan niet heen?
Of naar Ierland, dat is ook prachtig en veel te zien.
Je zit alleen een beetje met het weer, net als hier moet je geluk hebben op mooi weer. :)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Wie heeft de ideale vakantiebestemming voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 20:59

Ik zou dolgraag naar Schotland gaan :D maar is helaas meer een autovakantie geloof ik, aangezien ik daar vooral de natuur wil gaan verkennen. Ierland is geloof ik hetzelfde liedje, tenzij je in Dublin blijft.

miranda_x

Berichten: 881
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:02

Het eiland La palma is erg mooi qua natuur! En je kunt er prachtig wandelen en rond rijden!
Wij hadden vorig jaar via kras geboekt, en kregen er een huurauto bij. Volgens mij hoefde je maar 1jaar je rijbewijs te hebben. En als je nog geen 25 bent betaal je een toeslag.

Hier zaten wij afgelopen zomer https://www.kras.nl/vakantie/spanje/rei ... a-princess

MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:08

Wij zijn naar Macedonie geweest, echt heel mooi! Je kunt er lekker wandelen, alleen of via de organisatie maar ook heerlijk rusten en aan het water van het meer liggen :-)
Je hebt de stad (Ohrid) welke aan het water ligt waar je kunt winkelen en waar je zelf boottochtjes kunt maken. De mensen die je meenemen op de boot zijn heel vriendelijk en ik heb me dan ook geen moment onveilig gevoeld. Het kost ongeveer een 10 euro voor twee personen en dan krijg je veel meer te zien dan wanneer je met een georganiseerde tocht meegaat en ze varen ook dichter langs zodat je ook alles echt goed kunt zien, en je krijgt natuurlijk ook een hele leuke uitleg (wel in het Engels)

Wij hebben net buiten de stad in een het hotel Vila Mina geslapen, dit ligt in Lagadin.
Het ligt echt aan het water, je hoeft de straat maar over en je bent bij het meer van Ohrid. Hierlangs liggen dan ook allemaal strand tentjes waar je heerlijk wat kunt drinken aan het water op ligbedden etc.
Lagadin ligt wel iets verder van Ohrid af, maar met de taxi ben je er zo geweest, dan betaalde je 5 euro enkele reis en de taxi kon aangevraagd worden bij het hotel.

Verder kun je ook naar Albanie of wandelen in de natuurparken, dus van beide is er iets te doen.
Wij zijn zelf een stuk gaan wandelen en kwamen in een heel leuk dorpje uit waar mensen nog met de ezels werkte en de dames in de tuin het eten aan het bereiden waren in grote ketels.
Ook hebben wij een georganiseerde wandeling gemaakt door het natuurgebied van Mavrovo wat ook echt prachtig was, echt de bergen in waar je normaal niet zou kunnen komen.

Wij zijn zelf in September geweest toen was het wel een stuk kouder rond de 20 a 25 graden, maar het was wel echt lekker rustig. Onze transfers waren super geregeld en we hebben zelf dan ook niks hoeven regelen, alles was goed geregeld en er waren altijd Nederlands sprekende mensen aanwezig van de reisorganisatie welke je zelf kon bellen als het nodig was :-)

Voor ons was dit echt een hele fijne vakantie en het gevoel dat ik graag nog eens terug wil is er nog steeds!

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:13

Dat hangt er vanaf wat je gaat doen.
Als je bijvoorbeeld in Ierland of Schotland bij de kust in een mooie omgeving een leuk hotel boekt.
Dan kun je vanaf die plek dagtochten maken of daar blijven bij het zwembad. :D
Je hoeft toch niet meteen het hele land rond te gaan.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:20

Ik weet niet of je het haalt met het budget, maar anders zou ik zeggen, neem de trein naar het Berner Oberland in Zwitserland, huur iets in de buurt van Interlaken en neem een Regional Pass.
Oke, dat is openbaar vervoer, maar dan wel in de vorm van alles wat daar beschikbaar is, dus van kabelbaan, via bergtrein naar gewone trein, bussen en boten over de meren.
Je kunt zo geweldige rondtochten maken al dan niet met wandelingen er bij of lekker luieren op het strand van Thuner- of Brienzersee.
Uitstapje naar een stad, of juist naar een rustige alpenwei met koebellen, alles is binnen handbereik.
En je hoeft vanuit Nederland maar 1 of 2x over te stappen om er te komen.

Enige nadeel is; Zwitserland is qua uitgaan geen echt goedkoop land.
Maar dat zijn Schotland en Ijsland ook niet ;)

Hieronder kleine impressie van wat je ziet vanuit een Zwitserse bergtrein in het Jungfrau gebied (onze favoriet):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding