Orka's/walvissen spotten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 17:29

Ik zit me een beetje te oriënteren om een reis te maken om walvissen en/of orka's te spotten. Ik kom uit op Tarifa in Spanje (straat van gribaltar) en Noorwegen.

Ik zoek een dag tocht, of meerdere dagen aan boord van een schip, een organisatie die respect heeft voor de dieren en natuur. Wat ik niet zoek is massatoerisme...
Heb ook geen haast.
Mensen die dit weleens gedaan hebben?

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:35

Noorwegen is nu het seizoen. Maar wel koud. Tarifa meer in de zomer meen ik, maar er is hier ook iemand die veel ervaring heeft met Tarifa. Moet je ff de zoekfunctie gebruiken.
Wijzelf zijn er een paar keer voor naar Canada geweest, superervaring!
IJsland zou je ook kunnen overwegen.
Whalewatching hangt eigenlijk altijd samen met massatoerisme. Wij gingen daarom vooral vanaf de kust orca's spotten..

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:45

Let bij je zoektocht ook even op welke walvissen je zult spotten op de verschillende plekken. Bij tarifa (en de Canarische eilanden) drijven op dit moment winterslapende kleine walvissen voorbij met de oceaanstroom. Dit zijn dus niet de enorme bakbeesten waar je waarschijnlijk naar op zoek bent. Deze zijn net een slag groter dan dolfijnen.

Als je een km de zee inpeddelt met een sup (ideaal omdat je staand meer ziet) of kano vanuit Los Christianos op Tenerife dan kun je ze al zien. Ook zwemmen daar regelmatig dolfijnen rond.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:16

Bij kaapverdië heb ik bultruggen, pilot whales en heeel veel dolfijnen gespot, kans dat je wat ziet is daar best heel groot:)

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:33

Nieuw Zeeland!
Ik heb daar in the bay of islands (bovenin) orka's mogen spotten welke wel een uur rond onze boot hebben gespeeld!
Daarnaast walvissen en massa's dolfijnen gezien op t zuider eiland (weet niet meer zeker welke plaats..)

Behalve onwijs gave waterdieren is het aan land ook onwijs genieten van een geweldige massa natuur en cultuur!

Maarja.. Ik ben sowieso best wel fan van de andere kant van onze aardkloot :o !
Australie (great barrier reef) en Fiji (onwijs mooi koraal en mantarays!) Mogen er ook zeker zijn!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 10:55

Nieuw zeeland en Canada is me te ver, wil wel in Europa blijven. Dolfijnen en pilotwhales (grienden) heb ik al gezien, idd vanaf los cristianos, dus die hoeven niet perse.
Sowieso orka's, bultrug, (kleine) vinvis, noordkaper, potvis zou geweldig zijn.

Betreft massa toerisme pas ik ervoor om tussen 40 gillende kinderen te zitten, zit ik echt niet op te wachten

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:04


eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:46

Dan zou ik in jouw geval ook voor Noorwegen of IJsland kiezen. In Andenes zitten whalewatch aanbieders, en volgens mij is daar nu niet zoveel sprake van massatoerisme. In Noorwegen kun je trouwens ook snorkelen met de orca's...voor de echte bikkels!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 14:49

Dat snorkelen heb ik idd gezien, maar vraag me af of je ze daar niet mee verstoord...

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:02

Zuid- Afrika :Y) Mocht je er ooit zijn, Hermanus is de place to be! Grote southern white whales van 20meter, ge-weldig!
In Europa kun je ook naar de Azoren, eiland ter hoogte van Portugal maar dan een uur vliegen naar links. Anders kom je snel in ijsland en Noorwegen terecht. Veel contact gehad met Sea safari in Andenes, hele lieve mensen en ontzettend veel prachtige foto's voorbij laten zien. Helaas is mijn trip op het laatst niet door gegaan.. Maar hier kun je inderdaad snorkelen met de orka's, bucketlist! Verstoren lijkt me niet zo, als ze er geen zin in hebben kunnen ze zo weg toch :+

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:11

snorkelen met orka's ??? Hebben ze daar een steekje los zitten ofzo?

Hier helaas geen ervaring, ook geen fan van massatoerisme dus wij hebben dat toen in nieuw-zeeland over geslagen. Zijn toen wel in de haven van Picton verrast met het bezoek van een flinke pijlstaartrog. Nieuw-zeeland en Canada zijn inderdaad wel gebieden waar je ze gewoon vanaf de kust kunt zien op sommige plekken maar daar wil je niet heen. Helaas dus geen nuttige tips.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:22

Mozambique :D . Wij hebben daar met een walvishaai gesnorkeld. Mooiste ervaring in mijn leven. Ook stikte het van de bultruggen, die hebben we ook van behoorlijk dichtbij gezien. Vanuit de boot hoor, daar mocht je niet bij snorkelen. Veel te gevaarlijk.
Tijdens het snorkelen was er ook een groep dolfijnen, maar die waren best schuw en doken meteen naar beneden.

Wij hebben ook een walvistocht gedaan vanaf Madeira en La Palma. Toen hebben we brydeswhales gezien.

En een walvis spot tocht vanaf Zuid Afrika, Durban. Ook bultruggen gezien.

Op mijn verlanglijstje staan ook nog de orka's en potvissen. Ben heel benieuwd naar je ervaringen straks.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 23:39

Ligt allemaal niet echt in Europa ;)

SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:48

De azoren. Wij zijn daar een paar jaar geleden in het trekseizoen geweest. In mei dacht ik. Blauwe vinvis, potvis en nog wat andere soorten gezien. Diverse dolfijnsoorten. Vliegende vissen ook haha

liefhelietje

Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:55

Thokkadisje schreef:
Ik heb zelf goede ervaringen met Tromsø Safari in noord Noorwegen. Zij bieden ook een walvissafari aan per RIB boot. In zo'n bootje is er in ieder geval geen plek voor 40 gillende kinderen.
http://tromsosafari.no/activity/tromso- ... ri-by-rib/

Das leuk om te lezen! Wij hebben precies dit geboekt voor aankomende februari. Wat heb je zelf zoal gezien tijdens de tocht?

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:56

Denk dat binnen Europa Noorwegen de beste keuze is.

Ik heb walvissen gezien in IJsland (kleintjes). Was zo'n toeristische excursie maar dat maakte mij persoonlijk niet veel uit op het moment.
Wat ik wel jammer vond is dat je dus gezellig toeristisch kan walvisspotten in die baai. Maar buiten die baai wordt er doodleuk op gejaagd *dat wist ik pas achteraf, verteld door een gids op een andere uitstap die tegen walvisjacht was en het walvisspotten hypocriet vond*.

Noorwegen geen ervaring met orca-spotten. Ik geloof dat Noorwegen ook nog aan walvisjacht doet? Zou jammer zijn als het dan een gelijkaardig verhaal is.

Kennis van me heeft orca's in canada gezien. Kon je ertussen kajakken. En ja blijkbaar is dat niet persé onveilig, zolang je hen niet overmatig stoort of vrolijk tussen de visjes gaat kajakken als ze aan het jagen zijn.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:19

Wij hebben orka's en walvissen in Alaska gespot. Ik was, en blijf diep onder de indruk _/-\o_

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:08

LadyMadonna schreef:
Ligt allemaal niet echt in Europa ;)


Madeira en La Palma wel.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:03

Lukasje schreef:
Wij hebben orka's en walvissen in Alaska gespot. Ik was, en blijf diep onder de indruk _/-\o_


Same here. In Canada waren ze helaas niet te zien. In Alaska volop :) Alaska staat zowiezo voor mij op nummer 1 qua wildlife.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:07


janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:13

http://www.northsailing.is/home/ vanuit Husavik Noord IJsland

2 dagen achter elkaar met hun mee gevaren: pittig ruig zeetje haha, maar het was geweldig. Springende Bultruggen gezien en veel soorten dolfijnen en kleinere walvissen. Toen ik er was, was het niet het Orca seizoen.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Orka's/walvissen spotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:17

Ik ben ooit eens op tenerife met zo'n boottocht geweest, toen zwommen de walvissen gewoon onder en langs de boot, bijzonder om mee te maken. Ook waren er veel dolfijnen, die sprongen ook echt met de golven mee met de boot. Super gaaf. Er was ook iemand die van alles vertelde over deze dieren, heel leerzaam. Echt een aanrader.
http://www.tenerifedolphin.com/indexuk.html

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 16:19

Fenia schreef:
Ik ben ooit eens op tenerife met zo'n boottocht geweest, toen zwommen de walvissen gewoon onder en langs de boot, bijzonder om mee te maken. Ook waren er veel dolfijnen, die sprongen ook echt met de golven mee met de boot. Super gaaf. Er was ook iemand die van alles vertelde over deze dieren, heel leerzaam. Echt een aanrader.
http://www.tenerifedolphin.com/indexuk.html

Op Tenerife ben ik idd al geweest, was super mooi! Maar wel vrij massaal...

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:03

IJsland zeker! Supermooi land, en zeker de moeite waard om te bezoeken (dus niet alleen voor de walvissen :D)

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:46

LadyMadonna schreef:
Fenia schreef:
Ik ben ooit eens op tenerife met zo'n boottocht geweest, toen zwommen de walvissen gewoon onder en langs de boot, bijzonder om mee te maken. Ook waren er veel dolfijnen, die sprongen ook echt met de golven mee met de boot. Super gaaf. Er was ook iemand die van alles vertelde over deze dieren, heel leerzaam. Echt een aanrader.
http://www.tenerifedolphin.com/indexuk.html

Op Tenerife ben ik idd al geweest, was super mooi! Maar wel vrij massaal...

Ja tenerife is natuurlijk wel een eiland met veel toeristen, maar wij waren in April en toen was het erg rustig. We zaten toen ook met een klein ploegje op de boot, denk een stuk of 15 man waarvan er 11 bij ons hoorde. Maar als je er al eens geweest bent zou ik inderdaad kiezen voor wat anders :j