Wereldreis met vriend - tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rian_t
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-11-09

Wereldreis met vriend - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 20:20

Hoi lieve Bokkers,

Eind maart volgend jaar zijn mijn vriend en ik beide afgestudeerd. Voordat we gaan samenwonen en op zoek gaan naar werk willen we graag samen op wereldreis. Hier hebben we lang overna gedacht maar dit lijkt ons het perfecte moment om samen zo'n ervaring op te doen :D.

Maar hoe kan je zoiets het beste aanpakken?

We willen graag naar een deel van de wereldwonderen dus de opzet van de reis ziet er als volgt uit;

Amsterdam

Moskou, Rusland
Dehli, India,
Beijing, China
Sydney Australie
Eventueel uitstapje naar Nieuw Zeeland
Lima, Peru,

Amsterdam

KLM heeft van die mooie wereld vliegtickets maar daar zitten bijvoorbeeld een max aantal landingen of kilomets aan vast. Heeft iemand daar ervaringen mee? Of zouden jullie liever een pakket via Kilroy gebruiken?

Daarnaast heb ik in een ander topic de trans mongolie express gezien en dat lijkt me ook erg gaaf! We hoeven niet per se alles te vliegen en we willen ongeveer 10 weken op pad. Ons budget is rond de 20.000 euro (incl alles dus ook entingen/visums etc).

Graag hoor ik jullie tips, toevoegingen en ervaringen!

Goof

Berichten: 28779
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wereldreis met vriend - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:32

10 weken? Dan kun je serieus net van plek naar plek reizen om een stad of bezienswaardigheid te bekijken, maar meer niet. Doodzonde van je reis, serieus.
In 10 weken zou je heel Australië nog niet goed kunnen leren kennen om maar een voorbeeld te noemen. Ik zou me echt richten op 1 werelddeel en daar veel van meepakken. Het is zonde als je de hele wereld rondvliegt en uiteindelijk net niets gezien hebt.

vrienden van me hebben een wereldreis gemaakt en die hebben 10 maanden de tijd genomen. Op Afrika na hebben ze alle werelddelen zeer uitgebreid kunnen zien. En zelfs toen nog was het constant van plaats naar plaats trekken, het was waanzinnig maar doodvermoeiend. Ze zijn getrouwd in een ijshotel in Zweden, hebben de eerste klim op de Himalaya gedaan, werden daar getroffen door die gruwelijke aardbeving die 7500 doden als gevolg hadden, hebben Machu Pichu beklommen, hebben over de zoute hoogvlaktes in Bolivia gereden, hebben heel Nederland rond gefietst (het zijn Australiërs overigens) en nog veel meer. Ze hebben echt van alles gezien, beleefd en culturen geproefd. Dat gaat je nooit lukken als je maar 10 weken wil gaan.
Je vraagt om tips, dus mijn tip: beperk je tot 1 werelddeel en ga daar intensief genieten.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:32

Vind je dat niet zonde, zulke grote afstanden vliegen in zo'n korte tijd? Of bedoel je 10 maanden? Als je echt maar 2,5 maand weg wil zou ik één continent kiezen en daar wat meer plaatsen bezoeken, in plaats van zoveel geld uit te geven om op deze ver uit elkaar gelegen plaatsen maar een weekje te zijn.

Edit: Goof was mij voor, precies wat zij zegt :j

moonsparkle
Berichten: 21714
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:43

Ga je echt voor de grote steden of ook voor de natuur en cultuur? Ik ben naar hawaii geweest dan ben je ookal relatief dichtbij Australië. Je zou bijvoorbeeld IJsland, Canada, Amerika, Australië, japan kunnen doen maar ik zou er echt ook meer tijd voor nemen. Reizen is ook best vermoeiend.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:47

Zelf zou ik me op een bepaald deel van de wereld focussen. Zelf heb ik drie maanden Zuid Amerika gedaan en dat vond ik zelfs nog te kort voor die regio. Als ik het over zou doen, dan zou ik weer een bepaalde regio doen, want verkijk je niet op de vliegreizen en tijdsverschillen. Af en toe relaxen is ook heel fijn!

10 weken is vrij kort, want naast de hoogtepunten die je noemt, zijn er nog meer prachtige plekken te benoemen in de regios. Zelf zijn wij inmiddels beide gaan werken, maar het kan best zo zijn dat we over een aantal jaar toch ook samen een lange reis gaan maken (deel Azie en australie NZ), maar dan wel een flink aantal maanden.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wereldreis met vriend - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:49

zoals mijn voorgangers al gezegd hebben: 2,5 maand is echt te kort. Dan zou ik alleen voor Azië gaan bijvoorbeeld. Heb daar zelf ook 2,5 maand met fink tempo rondgereisd en nog lang niet alles gezien.

Rian_t
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Wereldreis met vriend - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 22:24

Het is meer dat ons budget de reistijd bepaald. Het liefst gaan we natuurlijk wat langer weg maar dat redden we niet qua kosten en ons idee van de reis. Als we ons op 1 continent zouden richten zou dat misschien juist weer wat geld kunnen besparen qua vluchten.

En hoe zouden jullie de reis voorbereiden? Met van die online pakketten met vluchten of alles zelf uitzoeken en boeken?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wereldreis met vriend - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:25

Iets kleinschaliger, maar wij hebben al 2x rond getourt in Amerika (1x Westkust, 1x Florida) en wij hebben alles zelf uitgepluist. Indien je wilt kan ik wel een roadbook sturen om je een idee te geven :)

riannhuh

Berichten: 1729
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Bûten Fryslân

Re: Wereldreis met vriend - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:42

Ik ga mee met de tips van de rest, kies 1 'gebied', anders ben je al zoveel tijd, geld en energie kwijt aan vluchten voor de grote afstanden.
Ik heb samen met mijn vriend 10 weken door NZ gereisd, dat was op zich wel een mooie periode maar achteraf had het nog wel langer gemogen haha. Wij waren voor 10 weken (inclusief alles) 5k pp kwijt. NZ is vrij duur, Azië schijnt echt heel goedkoop te zijn! Dus dan zou je de duur van je reis nog wat kunnen verlengen ;)

moonsparkle
Berichten: 21714
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:55

5k per persoon voor 10 weken vind ik eigenlijk heel erg meevallen. Ik zou alles zelf boeken heerlijk om er alleen al mee bezig te zijn.

Rian_t
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Wereldreis met vriend - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 22:58

Hoelang zou je er voor uit moeten trekken om alles precies uit te zoeken en te boeken? We zijn dus allebei aan het afstuderen. Als we klaar zijn hebben we 2 maanden om alles uit te zoeken ivm het wachten op de diploma-uitreikingen, dat zou toch wel genoeg zijn?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:01

Transmongolie-express zeker doen :j

Je kunt dan kijken of je op verschillende plaatsen kunt uitstappen en daar wat zaken bezichtigen.
Je kunt bijvoorbeeld vliegen van Amsterdam naar Moskou, dan op de trein, bijvoorbeeld in Jekaterinaburg en Irkutsk er weer uit, door naar Ulaanbatar in Mongolie en daar een week blijven (minimaal), dan de trein weer in naar Peking en in China nog wat rondtrekken :-)

riannhuh

Berichten: 1729
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Bûten Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:17

Als je maar een globaal plan hebt, kun je tussendoor nog bepalen waar je precies heen gaat en hoe lang je daar wilt blijven. Weet niet voor welke landen je vooraf een visum moet, maar als je dat én een vliegticket hebt komt het wel goed! En het is handig om te weten hoe je wilt reizen; OV of huurauto.

Wij hadden ook niet altijd een 2p kamer, maar sliepen soms ook wel eens in een dorm. Zelf eten koken kan je ook veel geld besparen ;)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:11

In welk seizoen ga je? Als het in een laagseisoen is, dan zou ik alles ter plekke regelen. Voor Zuid Amerika heb ik alleen de heen en terug ticket geboekt, de rest 1/2 dagen voor vertrek uit de vorige plaats. Overal is internet en je hebt handige apps om overnachtingen te boeken. Ook hotspots kun je gemakkelijk via internet boeken!

Ik ben direct na mijn afstuderen weg gegaan, zat nog volop in mn scriptie. De diploma uitreiking heb ik ook gelaten voor wat het was :D

Rian_t
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Wereldreis met vriend - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 18:01

Sakura, we zouden van april tot juni gaan ongeveer. Wij blijven in Nederland hangen voor de diploma uitreikingen haha ;)