Roadtrip door Schotland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 14:08

Hee lieve bokkers!

Ik ga met een goede vriend komende zomervakantie een roadtrip maken door Schotland. En nu heb ik één en al voorpret :D

Vorig jaar heb ik een roadtrip voor Frankrijk gemaakt. Wat ik nu anders wil doen dan toen is sowieso; een makkelijker opzetbare tent mee, geen tolwegen rijden, minder lang op 1 plek overnachten, iets beter voorbereiden op bezienswaardigheden.

Mijn vraag aan jullie is; Hebben jullie ervaring met een roadtrip (algemeen)? Wat plan je allemaal van tevoren? Wat voor soort auto neem je mee? En welke tent is makkelijk opzetbaar?

We willen sowieso naar de Schotse Hooglanden. En langs de kust. Edinburgh zijn we beide al geweest, dus die stad slaan we over.

O.a. deze route spreekt me veel aan:

Afbeelding




Alle inspiratie voor een roadtrip wil ik graag in dit topic delen. En hopelijk iets leren van jullie, zodat het een onvergetelijke reis wordt :o
Laatst bijgewerkt door Sabini op 27-10-16 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:27

Ooh ik volg! Ik ben gek op roadtrips! Wij gaan meestal naar Scandinavië, maar Schotland staat hoog op het verlanglijstje! Het elke dag een andere camping begon mij op den duur wel op te breken. Tegenwoordig blijven we ook regelmatig twee nachten of soms nog wat langer als een plek goed bevalt. We maken eigenlijk nooit een planning of een route, meer een globaal idee van welke regio we willen zien. De plannen die we hebben gemaakt voerden we namelijk uiteindelijk nooit uit. :+

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:08

Wat een ontzettend gaaf avontuur gaan jullie beleven. Wij hebben dit jaar ook een roadtrip door Schotland gedaan, niet zo groot als jullie rondje, maar wel een aantal zelfde plekken. Wij hebben alleen wel overnacht in B&B's.

Wij hebben een Saab 95 mee, maar je ziet echt alle auto's wel rijden.

Ik kan zo niet zien of je er langs komt, maar Hadrian's wall is echt wel heel mooi. Glasgow is echt een geweldige stad, wij vonden het jammer dat wij er maar 1 dag zijn geweest. Edinburgh vond ik echt wat minder, maar die slaan jullie al over zie ik.

Oban en Fort William zijn beide ontzettend leuke plaatsjes. Daarnaast heb jij bij Fort William in de buurt Commando memorial, met uitzicht op oa de hoogste berg van Schotland Ben Nevis. Richting Mallaig heb je de Harry Potter brug, en een stukje daarvoor heb je Neptune's watervallen.

Isle of Skye is echt een geweldig mooi gebied. Wij hebben een gedeelte van the Old man of Storr gedaan, prachtig uitzicht. Zijn langs de Quiraing gereden hebben Kilt Rock bezocht, en zijn langs Lealt Falls gelopen. Het leuke aan de laatste 2 is dat het gewoon stops langs de weg zijn, maar met een geweldig uitzicht. Portree is ook een leuk dorpje, en Sligachan river is gewoon adembenemend. Zo bijzonder dat het rustige riviertje met wat regen ineens een wild stromende rivier wordt. Bij Sligachan kan je ook camperen. In Uig kan ik je zeker aanraden om een boottocht te doen met de SkyXplorer II (wel van te voren reserveren). Gairloch vonden wij als dorpje niet heel speciaal, maar je hebt wel een kans om met rustig water orka's in de haven te zien.

Vanuit Skye zijn wij overgestoken naar Inverness. Mooie stad veel te zien, en te winkelen. Ongeveer 20 minuten voor Inverness heb je Fort Rose en daarbij Chanonry Point. Als je ongeveer 1 uur nadat het eb is geweest daar komt, heb je een kans om dolfijnen vanaf het strand te zien. Wij waren er met Eb zelf en hadden de mazel om nog een paar laatkomers weer terug naar zee te zien zwemmen. Vanaf Inverness zijn wij door de Cairngorms gereden ipv langs de kust.

Tankstations zijn daar genoeg te vinden, brandstofprijzen zijn vergelijkbaar tot iets duurder dan in Nederland. Mensen zijn daar extreem vriendelijk, ook als je de weg vraagt. Etensprijzen zijn ook vergelijkbaar. Ga nooit direct zitten, tenzij het aangegeven staat. In de meeste pubs moet je eerst wat drinken bestellen en betalen voordat je mag gaan zitten. Maar de service is top.

Ik zie op jou kaart dat je denk ik via de tunnel gaat. Wij zijn met de boot aangekomen bij Newcastle Upon Tyne, overtocht valt qua prijs best mee. Misschien iets om te overwegen.

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:35

Dat wordt een gave reis :D. Overtocht via Newcastle is wel een aanrader. Vergis je niet in de reistijden. Skye en de westkust vind ik het mooist, prachtig ruig landschap.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:46

Schotland is fantastisch! Mooie route hoor, maar gewoon alles is mooi daar.
Sterling is ook een aanrader.

Jammer alleen dat het zo rete duur is.

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:52

Met de gedaalde koers van de pond inmiddels een stuk goedkoper :D

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:31

Als tiener (dat is nu ruim 30 jaar geleden) hebben wij ongeveer dezelfde roadtrip gemaakt. Ik kan me er niet veel meer van herinneren.. Maar een paar dingen zijn me wel erg bij gebleven zoals dat je uren kon rijden zonder een levende ziel tegen te komen.. We zijn in winkeltjes/ kiosken geweest waar je gewoon geld in een pot moest gooien als je wat kocht..
We zijn ergens de "Atlantische Oceaan" over gestoken dat was een prachtige oude stenen brug met een stroompje eronder... Groot bord net voor de brug waarop stond dat je de atlantische oceaan overstak..
Wij hebben in Durness en in Dundee op een camping gestaan en op de een of andere manier was daar iets speciaals dat ik dat nu nog weet.. Wat dat dan was kan ik je echt niet meer zeggen.. :o
Volgens mij heb ik in Fort William een tocht te paard gemaakt. In ieder geval heb ik ergens in Scotland paard gereden in een prachtig gebied gereden..Het weer was daar zo veranderlijk dat je het ene moment in de zonneschijn reed en het andere moment in dichte mist reed..
Ik kan alleen maar zeggen dat het een prachtig gebied is. Als tiener wil je natuurlijk wel wat "actie" maar ik heb me toen totaal niet verveeld.. En echt genoten van de prachtige natuur en oude gebouwen.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:41

Jaaaaaaa roadtrip Schotland! Dat hebben wij 4 jaar geleden gedaan en ik zou direct weer gaan als het kon! Wij hebben bijna elke nacht in de auto geslapen, wij hadden een peugeot sw mee en zo ingericht dat je er met z'n tweeen in kon slapen. We hadden ook een kookstelletje en wat prut mee, maar dat hebben we weinig gebruikt. Wij zijn in oktober geweest en het was toen best wel koud 's nachts, ik weet niet wanneer jullie gaan? Heeeeel veel plezier in ieder geval. Schotland is geweldig <3

O ja, B&B's regelden we wanneer het nodig was. We hebben vooraf niks vastgelegd (behalve de boot terug :+ ). Wel een planning gemaakt, maar deze kon dus tijdens de reis gewoon omgegooid worden en dat hebben we ook regelmatig gedaan. Vooraf hadden we al bezienswaardigheden en informatie opgezocht en ook bij de planning gevoegd.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:43

Geen tijd om een lang antwoord te geven atm maar als voornaamste tip: pak de route nog dichter bij de kust vanaf Skye tot aan Durness. Imo de mooiste stukjes Schotland! :D

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 11:44

Thanks voor de leuke ervaringen en goede tips!! :D

Wij gaan in augustus.
We gaan met een VW Caddy
Met de boot idd.
Zijn ook van plan om een tent mee te nemen.. Echter is in de auto slapen ook niet zo'n gek idee.
Paardrijden zijn we ook van plan :o
Glasgow willen we ook meenemen in de reis. Lijkt me een geweldige stad!

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:01

In de auto slapen was echt ideaal :j We reden tot we een mooie slaapplek zagen, parkeerden de auto en slapen maar! We hebben ook geen enkele keer op dezelfde plek geslapen. We vertrokken 's ochtends om 6 uur vaak en 's avonds rond 9 waren we zo moe dat we vaak alweer gingen slapen haha. Dus geen problemen met 's avonds het tentje opzetten en 's ochtends weer opruimen. Zeker een aanrader als jullie de ruimte hebben!

SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:09

Ik heb dit 6 jaar geleden gedaan. Het stuk tussen fraserburgh en inverness overslaan en meer de binnenlanden pakken. Je mist veel natuurschoon als je alleen de kust pakt en dat deel is mwah vergeleken met de rest.

Stukje Whiskytrail pak je ook wel mee zonder de kust. Tip als een leuke kleine whiskydistilleerderij wil bezoeken is Abelouer ipv Glenfidich waar iedereen naar toe gaat.

En vergeet niet ruim de tijd te nemen voor Edinburgh. Zo gave stad met de ondergrondse closes

Ile of Sky is ook een aanrader.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 28-10-16 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:10

Mooie reis zo! Wij hebben een paar jaar geleden ook een rondreis gemaakt door schotland. Hebben alleen de oostelijke kust niet mee gepakt. Zijn vanaf Edinburgh zeg maar richting Inverness gereden. Dan kom je door de Cairngorm mountains, vond ik zelf wel heel mooi! Daar kon je ook mee naar een rendierengroep en dat vond ik echt fantastisch :+ :D

Skye vond ik ook prachtig en de hooglanden ook fantastisch.

Wat ik zelf ook een fantastisch stuk vond om te rijden, was de A82 vanaf Glencoe naar het Zuidoosten. Echt fantastisch landschap!

Voor als je het leuk vindt, wat foto's van onze reis staan hier:
https://goo.gl/photos/ySNULpR1zq7C5pQ2A

SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:12

Oh lees nu pas dat je Edinburgh al gezien had. Zou dan meer tijd inplannen voor het binnenland onder de echte high lands.

SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:17

Wij hadden een vrij nieuwe seat ibiza gehuurd. Ging prima ook in de bergen. Wij zijn trouwens 4 weken onderweg geweest en zijn van Londen naar de high lands gereden met diverse tussenstops. Ultieme roadtrip en vakantie geweest. Wij sliepen onderweg in B&B. Erg leuk en goed te doen.

Wij hadden

Londen
Oxfort
Liverpool
Lake district
Loch ness
High lands
Whisky trail in dufftown (ja ja van harry potter)
Edinburgh

Op de route. Erg gaaf. We bleven overal (behalve Liverpool en oxfort 1 dag) overal 3 a 4 dagen en gingen vanuit de bb de omgeving verkennen.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 28-10-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:19

Salsa schreef:
Ik heb dit 6 jaar geleden gedaan. Het stuk tussen fraserburgh en inverness overslaan en meer de binnenlanden pakken. Je mist veel natuurschoon als je alleen de kust pakt en dat deel is mwah vergeleken met de rest.

Stukje Whiskytrail pak je ook wel mee zonder de kust. Tip als een leuke kleine whiskydistilleerderij wil bezoeken is Abelouer ipv Glenfidich waar iedereen naar toe gaat.

En vergeet niet ruim de tijd te nemen voor Edinburgh. Zo gave stad met de ondergrondse closes

Ile of Sky is ook een aanrader.

O ja, ondergronds in Edingburgh! Je kan gerust (bijna) flauwvallen, ze vangen je heel goed op :Y) :o :P

SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:20

Haha ik ben ook in de Volts geweest....nachtmerries van gehad Brrr. Maar erg gaaf. Zo bijzonder oom id Mary kings close

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:28

Sabini schreef:
Thanks voor de leuke ervaringen en goede tips!! :D

Wij gaan in augustus.
We gaan met een VW Caddy
Met de boot idd.
Zijn ook van plan om een tent mee te nemen.. Echter is in de auto slapen ook niet zo'n gek idee.
Paardrijden zijn we ook van plan :o
Glasgow willen we ook meenemen in de reis. Lijkt me een geweldige stad!


Als je in de auto genoeg plek hebt om (redelijk comfortabel) te slapen zou ik dat zeker doen, scheelt je zowel 's avonds als 'sochtends tijd. Je hebt best kans dat je regen mee gaat pakken en dan is een tent opzetten of afbreken ook minder fijn.
Dus ik zou mijn auto dusdanig aanpassen dat je erin kunt slapen. Top.

Verder: neem de tijd onderweg. Er zijn weinig snelwegen dus je zult niet heel vlot van plek naar plek gaan. Plan je reistijd dus zeker niet te krap in.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:48

Ohh heerlijk roadtrip Schotland <3

Hier wel wat ervaring met rondreizen, maar in Schotland was schoonmoeder mee en hebben wij toen geen rondreis gemaakt... wij hebben toen vanuit vast stekkie wel routes gereden, maar snachts dus altijd op zelfde plek :o Als we een rondrit maken gaan we verder trouwens nooit met tent, maar van B&B, Huisje of hotel :o

Heb daar ook paardgereden, dat was in de omgeving Pitlochry (ook nog prachtig gewandeld daar) maar weet helaas de naam van stal niet meer :o heb ff gegoogled en hier lijkt het wel beetje op, alleen was t toen nog wel stukkie goedkoper voor 2 uur?! maar dat was ook alweer in 2008 :o http://www.taymouth.co.uk/on-site-facil ... tables.htm

Wij zaten in Schotland trouwens in ontzettend schattig stekkie vlakbij Perth/ M90 (Bridge of earn). Zie dat je daar ook langs komt :D
Weet niet of je daar ook voor 1 nachtje terecht zou kunnen?! Wij zaten er toen een week, maar vragen kan altijd ze zijn idd allemaal super aardig daar +:)+
http://www.riveredgelodges.com/
AfbeeldingAfbeelding

Hou idd wel rekening mbt de afstanden over 100 km daar doe je over het algemeen toch wel stukkie lager dan hier :o

Weet niet precies hoe nu de route van Aberdeen richting Perth loopt, maar het lijkt daar ook nog veel langs de kust te gaan... ik zou daar kiezen om via Glenshee te rijden, bekend als wintersportgebied, maar in augustus ook práchtig met de heidevelden en schaapies enzo {:} bij Loch Lochmond is trouwens ook een súper mooie toeristische route :j
*zoekt meer foto's, maar kan ze helaas zo 123 niet meer vinden*

Ohh en natuurlijk niet vergeten naar de Highlandgames te gaan 8-) vooral in kleinere dorpje echt super gezellig :D

:o Wij zijn trouwens ook via Newcastle gegaan ... boot is goed te doen en daar loopt ook een hele mooie route richting Schotland :j en we hadden dus geen zin om helemaal door engeland omhoog te rijden :o van Newcastle naar ons huisje in Perth hebben we -incl (eet)pauzes- geloof ik ook nog 4u over gedaan :=
[edit] ohh lees nu dat je ook met boot gaat :+

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:57

Schotland is super leuk :D. Ik woon nu sinds enige tijd bij mijn vriend in Schotland in een van de voorsteden van Glasgow. Dingen die hier in de buurt erg leuk zijn Clyde Falls in New Lanark. New Lanark is een historisch dorp en vandaaruit begint een wandelroute langs de watervallen van de Clyde.
Loch Lomond is ook heel gaaf, maar ik zie dat dat op jullie route staat (hoewel mijn vriend het naastgelegen Loch Long leuker vindt, schijnt minder toeristisch te zijn en er praktisch hetzelfde uit te zien, hoewel ik nog niet geweest ben, dus houd me er niet aan vast :+ ). Wij gaan meestal naar Luss als we naar Lomond gaan, is redelijk toeristisch, dus er staan een aantal giftshops, maar het naastgelegen bos is erg leuk om te wandelen. Aan de zuidkust van het Loch is een groot bezoekerscentrum in Balloch, met onder andere een aquarium en een roofvogelcentrum. Van zowel Luss als Balloch gaan boottours over de lochs die wij gezien hebben, kan er helaas niet een aanraden, want we hebben ze nog niet gedaan :).
In Glasgow zelf is een prachtige (gratis toegang) botanische tuin, Kelvingrove museum is erg leuk, mits jullie wat met kunst hebben. Maar nou ik Glasgow nou de stad met de cultuurscene bij uitstek in Schotland (de kunstacademies en het conservatorium zijn allemaal in Glasgow), dus helemaal niets doen met die muziek- en/of kunstscene in Glasgow zou bijna zonde zijn :).

Right, op naar de praktische zaken, dat kan nog wel eens een lang verhaal worden en mogelijk weet je dat allemaal al, maar goed, dan is het misschien handig voor andere mensen die ooit van plan zijn op roadtrip te gaan :).
Over praktische zaken, ik kar hier in mijn kleine Dacia Sandero rustig overal rond, maar nou zitten wij wel in de Lowlands en blijf ik keurig op de snelweg als ik van punt a naar punt b moet, dus ik weet niet hoe praktisch zo'n autootje in de Highlands en de touristische routes is. Hier zie je in ieder geval alles rijden. Ik weet niet of jullie van plan zijn een eigen auto mee te nemen of er een te huren, maar je mag met je Nederlandse rijbewijs hier gewoon autos huren zonder enige beperking (voor mensen onder de 25: je betaalt wel een vies bedrag meer aan extra toeslagen, maar dat zal in Nederland wel hetzelfde zijn). Verhuurbedrijven als Europcar en Avis zie je hier veel. Let met Avis echter wel op dat het verhuurbedrag niet inclusief te verzekering is. Als je geen zin hebt om tot voor £1000 schade verantwoordelijk gehouden te worden, komt er bij het daadwerkelijke meenemen van de auto nog een vies bedrag bij. Bij Europcar kan je bij het (online) boeken wel meteen de verzekeringen erbij doen.
Maximum snelheden zijn 70 mph op snelwegen en dual carriageways, 60 mph buiten de bebouwde kom en 30 mph binnen de bebouwde kom, tenzij anders aangegeven. Voorrangsregels zijn hetzelfde als in Nederland, dus dat scheelt, hoewel ze hier geen haaietanden hebben, maar een stopstreep als je voorrang moet verlenen, iets waar ik me weleens op verkeken heb :+. Verder zijn ze op dit eiland gek op rotondes en dan vooral op geen richting aangeven op de rotondes, dus bereid je voor op aan iemands relatieve positie op de rotonde te zien waar ze heen gaan. En als je aan de buitenste rand blijft rijden als je driekwart rond moet, worden ze heel boos op je, want dan denken ze dat je er bij de eerste afslag meteen afslaat :+. Een laatste ding dat bij ons nog wel eens randje gevaarlijke situaties heeft opgeleverd is een fenomeen dat blijkbaar als je vanuit een Nederlandse auto in een Engelse stapt, je opeens een enorme afwijking naar links hebt. Geen idee waarom, mogelijk omdat wij niet ingesteld zijn op de vreemde hoek waarin we nu ineens in de auto zitten, maar zowel mijn moeder als ik moesten daar de eerste keren dat we hier in de auto stapten ontzettend op letten, want we zaten zo half op de vluchtstrook.
Schotland is gruwelijk verarmd trouwens, dus de (snel)wegen zijn absoluut niet in een staat die wij als Nederlanders gewend zijn. Weinig tot geen verlichting, afwatering is niet om naar huis over te schrijven, enzovoorts. Overigens hebben ze hier op de snelwegen niet de lange uitvoegvakken als in Nederland om vaart te minderen, dus zodra je uitvoegt vlieg je vrij vaak meteen een relatief scherpe bocht in, gevolgd door een rotonde, dus let daar vooral op als je van de snelweg afkomt, vooral in het donker :).
Nou, ik ben wel weer klaar voor nu :+. Het is, wat natuurgeweld aangaat, een prachtig land, en jullie gaan het vast ontzettend leuk hebben :D.

shaddy82

Berichten: 1842
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:13

Hier geen ervaring met een rondreis, wel afgelopen januari een paar
dagen in Schotland geweest, wij zaten in een klein plaatsje aan Loch Lomond

Heenreis van Newcastle, via Carlisle en dan via Glasgow naar het hotel gereden
Wij hebben van daar een mooie route om het meer gereden en nog een flink
stuk richting Fort William gereden, werd in al vroeg donker, dus niet verder gegaan
Aanrader rondom Loch Lomond is een bezoek aan de Falls of Dochart in Killin
Terug richting de boot hebben we de route langs de kust genomen, met
nog een stop in Stirling (ook een aanrader) en daarna via Falkirk en Edingburgh,
richting Newcastle

Mensen waren over het algemeen super vriendelijk en qua eten en drinken zijn
de prijzen redelijk te vergelijken met hier
Wegen zijn zoals hierboven aangegeven niet overal even geweldig (onderhoud en vaak
weinig verlichting), maar wij konden prima uit de voeten met onze Peugeot 208

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:32

Ik hoop dat iemand nog een stipje hier heeft staan!

Ik wil in t voorjaar van 2018 (ja duurt nog lang), naar schotland. Ik wil dan zelf mijn rondreis plannen, nu ben ik op zoek naar tips van mensen die daar zijn geweest. Ik ben niet op zoek naar de standaard bezienswaardigheden. Juist naar dingen waar je normaal niet zo snel naar op zoek zou gaan.

Ook zou ik een dagrit te paard willen maken, eventuele adressen of websites waar ik dit zou kunnen zoeken, heel graag!

Overigens heb ik in de zoekfunctie alleen nog oudere topics kunnen vinden.

Alvast dankjewel.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:08

Nicky91 schreef:
Ik hoop dat iemand nog een stipje hier heeft staan!

Ik wil in t voorjaar van 2018 (ja duurt nog lang), naar schotland. Ik wil dan zelf mijn rondreis plannen, nu ben ik op zoek naar tips van mensen die daar zijn geweest. Ik ben niet op zoek naar de standaard bezienswaardigheden. Juist naar dingen waar je normaal niet zo snel naar op zoek zou gaan.

Ook zou ik een dagrit te paard willen maken, eventuele adressen of websites waar ik dit zou kunnen zoeken, heel graag!

Overigens heb ik in de zoekfunctie alleen nog oudere topics kunnen vinden.

Alvast dankjewel.


Ik reageer later nog wel wat betreft adressen voor rijden. Heb heel veel flyertjes en adreskaartjes meegenomen voor paardrijden.

Wat betreft bezienswaardigheden (en ook de wat minder bekende). Google is je vriend. Ik ben echt eerst opzoek gegaan naar allemaal bijzondere dingen in Schotland. Tuurlijk zitten er ook wel wat bekendere bij, maar ook genoeg minder bekende.

Daarnaast is er ook gewoon zoveel te zien, en zijn er ook genoeg prachtige plekjes te vinden. Gewoon gaan rijden en af en toe stoppen. Zo hebben wij onverwachts een aantal watervallen ontdekt, gewoon langs de weg. Zijn wij in een gebied geweest wat uitgeroepen is tot het mooiste plekje in Schotland door Queen Victoria. Kwamen wij onverwachts in een vissersdorp waar met rustig weer de kans groot is dat je orca's in de haven ziet.

Schotland is gewoon een prachtig land, met nog ongerepte natuur. En ontzettend veel bijzondere plekjes. Aanrader vindt ik sowieso toch wel Fortrose - Chanonry Point. Wordt wel steeds bekender, maar het gevoel dat je krijgt als je op het strand staat. En er dan 2 meter voor je in het water een dolfijn opduikt. Gewoon geweldig!

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:28

sanne1992 schreef:
Nicky91 schreef:
Ik hoop dat iemand nog een stipje hier heeft staan!

Ik wil in t voorjaar van 2018 (ja duurt nog lang), naar schotland. Ik wil dan zelf mijn rondreis plannen, nu ben ik op zoek naar tips van mensen die daar zijn geweest. Ik ben niet op zoek naar de standaard bezienswaardigheden. Juist naar dingen waar je normaal niet zo snel naar op zoek zou gaan.

Ook zou ik een dagrit te paard willen maken, eventuele adressen of websites waar ik dit zou kunnen zoeken, heel graag!

Overigens heb ik in de zoekfunctie alleen nog oudere topics kunnen vinden.

Alvast dankjewel.


Ik reageer later nog wel wat betreft adressen voor rijden. Heb heel veel flyertjes en adreskaartjes meegenomen voor paardrijden.

Wat betreft bezienswaardigheden (en ook de wat minder bekende). Google is je vriend. Ik ben echt eerst opzoek gegaan naar allemaal bijzondere dingen in Schotland. Tuurlijk zitten er ook wel wat bekendere bij, maar ook genoeg minder bekende.

Daarnaast is er ook gewoon zoveel te zien, en zijn er ook genoeg prachtige plekjes te vinden. Gewoon gaan rijden en af en toe stoppen. Zo hebben wij onverwachts een aantal watervallen ontdekt, gewoon langs de weg. Zijn wij in een gebied geweest wat uitgeroepen is tot het mooiste plekje in Schotland door Queen Victoria. Kwamen wij onverwachts in een vissersdorp waar met rustig weer de kans groot is dat je orca's in de haven ziet.

Schotland is gewoon een prachtig land, met nog ongerepte natuur. En ontzettend veel bijzondere plekjes. Aanrader vindt ik sowieso toch wel Fortrose - Chanonry Point. Wordt wel steeds bekender, maar het gevoel dat je krijgt als je op het strand staat. En er dan 2 meter voor je in het water een dolfijn opduikt. Gewoon geweldig!


Super dankjewel alvast!

Weet je toevallig nog hoe dat vissersdorpje heet?

En heb je toevallig ook een idee om het te doen is om gewoon bij een B&B naar binnen te stappen of dat je echt alles van te voren moet reserveren?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:11

Het vissersdorpje heet Gairloch (al komt die volgens mij ook wel meer in trek. Maar toen wij er waren was het heel rustig (september) terwijl het in andere gebieden echt wel druk was.

Wij hebben zelf de B&B's van te voren geregeld. Maar ondanks dat alle B&B's volgens mij standaard het bordje vol hebben hangen, hebben wij ook wel bij genoeg gelogeerd waar wij de enige waren. Dus van te voren is echt geen must. Daarnaast zijn er ook gewoon zoveel B&B's in Schotland. Bijna elk huis is wel B&B :+

Daarnaast is het in Schotland toegestaan om ergens te parkeren en daar te overnachten. Mocht het land van iemand zijn dan moet je dit wel vragen. Maar in natuurgebieden mag het, en dit zie je ook gewoon genoeg. Mensen die hun auto in een parkeerhaventje zetten langs de weg, en hun tentje ernaast opzetten. Of mensen met campers/omgebouwde busjes, die op een parkeerhaventje overnachten.