Pompeii, het bezoeken waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jede123

Berichten: 133
Geregistreerd: 08-11-11

Pompeii, het bezoeken waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 14:31

Hoi!

deze zomer ga ik naar Napels en vlak daarbij ligt ook Pompeii.
Zijn mensen hier wel eens geweest? en is het het ook waard om naar toe te gaan?

want als ik ga googlen dan kom ik erg veel verschillende reactie tegen.

Ook is het erg vaag hoe we er het beste (en goedkoopst :o ) kunnen komen..

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:39

ik ben er geweest :) vond het behoorlijk indrukwekkend.. ik snap tegelijk ook dat sommige het niets vinden.. je moet wel besef hebben wat het ooit was en gebeurt is, anders is het alleen maar hoopje oude stenen en zand. wel raad ik je aan om niet op een al te hete dag te gaan.. je staat hele tijd in volle zon

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Pompeii, het bezoeken waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:42

LZP >> BEU

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Pompeii, het bezoeken waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:44

Ik ben nog nooit bij Pompeii geweest, maar wel bij verschillende andere archeologische opgravingsplaatsen. Zoals Gianti zegt: je moet wel een beetje interesse hebben in geschiedenis, want vaak is het niet veel meer dan zand en stenen. ;)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Pompeii, het bezoeken waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:49

Pompeii is echt leuk om te bezoeken :j Als je echt geinteresseerd bent dan is Pompeii leuk (maar let op, erg warm en heel veel toeristen) en ook Herculaneum (goed te doen met OV trouwens).
Herculaneum is iets minder bekend en dus minder toeristisch dan Pompeii, maar je hebt daar meer indrukwekkende gebouwen die er nog staan.
http://archeologieonline.nl/artikel/cam ... ond-napels

Als je dan toch bezig bent dan ook een tripje de Vesuvius op :-) En een bezoekje aan Solfatare (borrelende zwavelvulkaan). https://nl.wikipedia.org/wiki/Solfatara

Dan heb je een mooi beeld van de vulkanische geschiedenis van het gebied :-)

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:51


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:51

Pompeii is juist wél een hoop meer dan zand en stenen. Je kan de huizen, de straten, het amfitheater, alles nog zien zoals het was. Je loopt echt door een (deels verwoest) stadje.

Zeker een goeie tip om niet op een bloedhete dag te gaan, je kan er bijna nergens naar binnen en loopt dus continue in de zon. Ook zou ik wel een reisgidsje meenemen, zodat je van de verschillende gebouwen ook weet wat het geweest is, dat voegt wel echt iets toe :j

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:52

Wij waren er vorig jaar daar in de buurt, we zouden heen maar ivm de hitte zijn we toch niet gegaan. Jammer, had het wel willen zien maar was gewoon echt even niet te doen...
We zijn ook een nacht in Napels geweest, maar wat een ranzige, stinkende stad is dat :=

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:53

je kan er heel makkelijk komen met de Circumvesuviana trein. Halte is Pompei Scavi. Ik ben er meerdere malen geweest (ben classica/oudhistorica). Probeer je bezoek in de vroege morgen te plannen. En je hebt er het meeste aan als je je er van te voren beetje in verdiept of iemand mee neemt die je op de bijzonderheden kan wijzen.

Voor mij als classica is het zo'n beetje de hemel op aarde zeg maar... maar ja, ik kan er dan ook uren over vertellen en kan alles wat je er ziet, duiden. En verder ben ik natuurlijk meer dan goed op de hoogte van Romeinse (en Griekse) geschiedenis.

Hoe dat voor een leek is, geen idee. Mijn eigen ouders vonden er helemaal niks aan, ondanks (of misschien wel dankzij :+) mijn uitgebreide rondleiding.

Verder is Sorrento erg de moeite waard, Amalfi, Ercolano Scavi en het eiland Capri natuurlijk ook.

Anoniem

Re: Pompeii, het bezoeken waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:56

Absoluut! Vond het zeker de moeite waard.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:03

Tsja, het is maar wat je interesses en verwachtingen zijn. Als je niet bijster veel met geschiedenis hebt of hele hoge verwachtingen hebt wat betreft bezienswaardigheden, dan moet ik je toch helaas teleurstellen. Ik studeer zelf archeologie en ik merk toch wel dat buitenstaanders een verkeerd verwachtingsbeeld hebben. Dat wij grote schatten en allemaal complete graven of wat dan ook vinden. Niets is minder waar helaas, voor zulke mensen. Ik vind het geen probleem, ik zat vorig jaar uit mijn plaat te gaan bij mijn eerste opgraving, omdat ik een gecremeerde botsplinter (van nog geen cm :') ) van een paar duizend jaar oud had gevonden. Zo mooi vond ik dat! Terwijl andere mensen (buitenstaanders) dat nou niet bijster interessant vinden.

Dit is Archeologie/Historie. Het heeft een een grote culturele waarde en erg indrukwekkend om te zien. Maar voor mensen die er voor de grote schatten komen is het denk ik niet zo veel aan. Het gaat om het verhaal erachter en je hebt een goed beeld van hoe het eruit ziet, maar de al kostbare schatten zullen wel in een museum staan.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Pompeii, het bezoeken waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:10

nouja het is toch wel indrukwekkend om door een echt Romeins huis te lopen, een tuin te zien, de stapstenen op straat, wagensporen, het amphitheater, hier en daar zijn nog wat mozaïeken te zien of fresco's. en niet te vergeten de gips afgietsels van de gestorvenen. verder biedt het forum een mooi doorkijkje naar de Vesuvius. en hier en daar staan nog wat halve verdiepingen overeind, wat maalstenen van een bakkerij. en het hele idee, dat het leven hier zo abrupt is opgehouden.

in Herculaneum kun je nog houten deurposten zien en hele imposante binnentuinen, verdiepingen/balustrades, atria.

het is echt geen zandvlakte met hier en daar een steen zoals bij de doorsnee opgraving.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:46

heidy_wilco schreef:
Tsja, het is maar wat je interesses en verwachtingen zijn. Als je niet bijster veel met geschiedenis hebt of hele hoge verwachtingen hebt wat betreft bezienswaardigheden, dan moet ik je toch helaas teleurstellen. Ik studeer zelf archeologie en ik merk toch wel dat buitenstaanders een verkeerd verwachtingsbeeld hebben. Dat wij grote schatten en allemaal complete graven of wat dan ook vinden. Niets is minder waar helaas, voor zulke mensen. Ik vind het geen probleem, ik zat vorig jaar uit mijn plaat te gaan bij mijn eerste opgraving, omdat ik een gecremeerde botsplinter (van nog geen cm :') ) van een paar duizend jaar oud had gevonden. Zo mooi vond ik dat! Terwijl andere mensen (buitenstaanders) dat nou niet bijster interessant vinden.

Dit is Archeologie/Historie. Het heeft een een grote culturele waarde en erg indrukwekkend om te zien. Maar voor mensen die er voor de grote schatten komen is het denk ik niet zo veel aan. Het gaat om het verhaal erachter en je hebt een goed beeld van hoe het eruit ziet, maar de al kostbare schatten zullen wel in een museum staan.


Precies dit. Mensen die hier verdedigen dat 'het echt wel meer is dan een hoop zand en stenen' hebben dus die interesse: maar bedenk je dat er genoeg mensen zijn die het geweldige er echt niet zien. :Y) Overigens vind ik het wel helemaal het einde hoor. :P

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:56

Blijheid schreef:
Pompeii is juist wél een hoop meer dan zand en stenen. Je kan de huizen, de straten, het amfitheater, alles nog zien zoals het was. Je loopt echt door een (deels verwoest) stadje.

Zeker een goeie tip om niet op een bloedhete dag te gaan, je kan er bijna nergens naar binnen en loopt dus continue in de zon. Ook zou ik wel een reisgidsje meenemen, zodat je van de verschillende gebouwen ook weet wat het geweest is, dat voegt wel echt iets toe :j


Precies dit! Ik vond het in ieder geval heel indrukwekkend :j

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Pompeii, het bezoeken waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:34

Ja gaan! Maar let op met warm weer. Je hebt daar niet altijd tot amper schaduw. Zorg voor water ed