[FOTO] Op bezoek bij mijn ouders: Extremadura, Spanje

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

[FOTO] Op bezoek bij mijn ouders: Extremadura, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 22:30

"Wáár, zeg je?"
Dat is de standaard reactie die ik krijg wanneer ik vertel dat mijn ouders in Extremadura wonen.
"Sorry, geen flauw idee waar dat ligt."
En dat terwijl het een van de mooiste plaatsen is waar ik in mijn leven ben geweest. Ik maak daarom ook dit topic om mijn ervaringen met deze prachtige Spaanse streek met jullie te delen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit soort beelden zijn de eerste foto's die ik van mijn ouders doorkreeg nadat ze de eerste keer op vakantie waren geweest in Extremadura. Ik had de leeftijd bereikt dat ik niet meer met hen op vakantie ging, en daarom waren zij niet langer gebonden aan het hoogseizoen. Het perfecte moment om eens op vakantie te gaan naar de streek die hen al jaren trok. Extremadura dus.

Extremadura ligt in het binnenland van Spanje, richting de Portugese grens.
Afbeelding

Het staat bekend om zijn prachtige natuur, grote rijkdom aan allerlei schitterende vogels en andere dieren... en het is er ontzettend rustig. Het echte boerenleventje gaat hier nog zijn gangetje. Het moge duidelijk zijn dat ze hartstikke verliefd raakten op de natuur hier, en keer op keer terug kwamen naar dit gebied, meerdere keren per jaar.

Afbeelding

Totdat ze op een dag tegen me zeiden: Aleeneh, we willen gaan verhuizen naar Extremadura. Ik ben in die tijd op mezelf gaan wonen en mijn ouders hebben hun huis te koop gezet, om verder te gaan speuren naar een plekje om in Extremadura te gaan wonen en werken.

Werk vinden in deze streek is zo makkelijk nog niet, want de werkloosheid is hoog en bijna iedereen werkt hier als boer. Tsja, wat doe je dan. Als buitenlander is het het makkelijkst om ook te gaan werken met buitenlanders, want hoe goed je ook Spaans denkt te spreken, taal blijft altijd een drempel, om nog maar niet te spreken van de cultuurverschillen...

Zodoende was het idee geboren om iets binnen het toerisme te gaan doen. Na een jaar lang intensief zoeken (en inmiddels al een half jaar wonen in een caravan omdat het huis al verkocht was), was het dan zo ver en troffen ze het meest schitterende paradijsje op aarde dat ik tot nu toe tegen ben gekomen.

En zo begon hun leven als eigenaren van een bed & breakfast: Finca el Rabilargo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer we maar kunnen proberen we er op bezoek te gaan, want rondlopen bij dit tweede thuis van mij (zo voelt het tenminste wel een beetje) voelt nog altijd wel een beetje als een onwerkelijke droom.

Afbeelding

Ik hoop in dit topic af en toe wat verhalen te kunnen delen over het dagelijks leven in een Spaanse boerenstreek als deze, want eerlijk is eerlijk, je maakt nogal wat mee en het is voor de meeste Nederlanders heel bijzonder om te horen. En hopelijk kan ik dan ooit eens vertellen dat mijn ouders in Extremadura wonen, en dat mensen vervolgens zeggen: "Echt? Wat gaaf, mooie streek is dat!"
Laatst bijgewerkt door Murthul op 29-06-15 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [FOTO] tag toegevoegd

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [FOTO] Op bezoek bij mijn ouders: Extremadura, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 22:39

Mensen kennen het gewoon niet! Het ligt niet aan zee dus is geen standaard vakantiebestemming, want mensen die naar Spanje gaan willen zon, zee, strand.

Maar als je echt de Spaanse cultuur wil proeven... geen betere plek dan hier. :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 08:02

Gracezellaa, Extremadura is een gebied zo groot als Nederland, dus het spreekt voor zich dat er mooie en minder mooie delen zijn. Het gebied waar mijn ouders wonen is bijvoorbeeld erg bergachtig, maar een eindje verder naar het zuiden wordt het land vlak en daar verbouwen ze bijvoorbeeld rijst en tomaten. Je hebt daar dus uitgestrekte velden met gewassen, niet per se heel spectaculair. Het heeft daar haast wat van Nederland weg. Als je echter een stukje naar het noorden rijdt is het net zo mooi als hier. Hangt er net vanaf waar je kijkt :)

DonCamillo, wat leuk zeg. Welke streek ben jij toen heen geweest? Waar hoop jij later te gaan wonen?

@MyHorseGirl: Als bed & breakfast zijn ze wel afhankelijk van de lente als belangrijkste tijd van het jaar. In de zomer kun je hier nou eenmaal niet zo heel veel. In de zomer variëren de temperaturen tussen de 30 en 45 graden, met gisteren een extreme uitschieter van 47, maar ik begreep dat dat een zeldzaamheid is. In de lente is het hier juist ontzettend aangenaam, en 's winters vriest het overdag bijna nooit. In de kerstvakantie lunchten wij bijvoorbeeld elke middag nog gewoon buiten, zo lekker was het weer toen. Ze zijn wel ontzettend blij dat ze een zwembad hebben hoor, want anders was het in de zomer wel zwaar.


Ik vertelde al dat Extremadura een streek van boeren is. Maar met die hitte en die droge rotsgronden die ze hier hebben is het niet makkelijk om veel dingen te verbouwen. Je treft in deze streken dan ook geen traditionele landbouwgrond aan. In Extremadura leven ze van de eiken. Overal waar je kijkt zie je uitgestrekte velden met hier en daar eiken. Een gedeelte hiervan zijn kurkeiken. Elke acht a negen jaar schillen ze die kurkeiken. De eiken worden dan een aparte oranjerode kleur en mogen weer acht a negen jaar bijgroeien. Van het gedeelte wat eraf gehaald is maken ze vervolgens kurk.

Ook groeien er op veel plaatsen steeneiken. Ook op het terrein van mijn ouders staan er daar veel van. De boeren laten tussen steeneiken bijvoorbeeld vaak varkens scharrelen. Deze varkens eten dan de eikeltjes van de grond, en daardoor krijgt de ham een hele bijzondere smaak. De beroemde Spaanse Ibericohammen komen dan ook uit deze streek.

Een groot deel van Extremadura toont dan ook dit soort landschappen:

Afbeelding

Afbeelding

Veel van het boerenleven is hier ook veehouderij, maar op heel andere wijze dan wij het kennen. Zo kwam er vorig jaar bij ons een mannetje aan de poort. Of we er bezwaar tegen hadden als zijn schaapjes zo nu en dan op ons land kwamen grazen. Wij het gras kort, zijn schaapjes gelukkig. Dubbel winst dus.

Dus daar kwam hij een paar dagen later aanzetten, vergezeld van drie hondjes en een kudde schapen. Zo trekt hij de hele dag heen en weer van landje naar ander landje, zijn schaapjes dan weer hier dan weer daar grazend. Zeg nou zelf, waar vind je in Nederland nou nog echte herders.

Afbeelding

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 18:15

Op het moment is het hier niet druk. Het is hier in de zomer bloedjeheet (nu weken aan een stuk ca 40 graden, alhoewel dat ook wel een beetje aan de extreme kant is zelfs voor hier); het hoogseizoen is dan ook het voorjaar. In het voorjaar hebben ze een hele periode vol gezeten. Nu komen er zo nu en dan wel eens mensen, en in het najaar trekt het weer wat aan.


Afbeelding
Arroyomolinos, waar de B&B vlakbij ligt, is een typisch Extremeens dorpje. Op de bovenstaande foto van de finca (finca is een Spaanse naam voor een landgoed oid) kun je Arroyomolinos in de verte zien liggen; witte stipjes aan de horizon.

Als je er heen gaat op een ochtend en je rijdt er binnen met je auto wil het nog wel eens gebeuren dat je op markt stuit, want markt hebben ze elke week, ook hier. Een hele straat vol met kraampjes waar ze allerlei verschillende dingen verkopen. Het is er druk; er lopen veel oudere vrouwtjes en mannetjes rond, veelal met wandelstokken. Kinderen hebben ze hier wel, maar niet veel. De jonge mensen trekken toch veel naar de steden toe en de oudere mensen blijven hier achter.

Als je de markt voorbij bent kom je in straatjes terecht die wel uitgestorven lijken; in Spaanse dorpjes is het nooit druk. Wel zie je vrouwtjes rondlopen die de straat aan het vegen zijn. Soms denk ik wel eens dat ze de hele dag niets anders doen dan vegen. Er is geen vuiltje te zien op straat, dus volgens mij gebruiken ze het gewoon als een excuus om sociale contacten te hebben met elkaar.

Ergens op straat staat een muildier voor een kar. Er is niemand bij; hij staat gewoon voor een deur geparkeerd. Hij staat verder niet vast; dat hoeft ook niet, ze gaan er vanuit dat hij toch wel nergens heen zal lopen, en zo te zien doet hij dat ook niet.

In het dorp hebben ze geen supermarkt; wel een klein kruideniertje, een bakkertje, een apotheekje en andere kleine voorzieninkjes. Je moet wel echt weten waar je moet zijn; van een groot bord boven de deur waar "BAKKERIJ" op staat hebben ze niet gehoord. Vaak is er gewoon een openstaande deur met een vliegengordijntje ervoor, zonder enige aankondiging wat er zich achter het gordijntje bevindt.

In de bakkerij kennen ze ons goed. Wij zijn die Hollanders met die B&B, die willen nog wel eens groot inkopen doen en die moet je dus goed te vriend houden. In de praktijk betekent dat dat als je de winkel binnenkomt ze acuut staken waar ze mee bezig zijn en ons meteen helpen... zelfs als ze eigenlijk met een andere klant bezig waren. Dat is ongekend in Nederland, daar zou je ruzie mee krijgen, maar hier wacht iedereen heel beleefd tot ze met ons klaar zijn. Dat is hier allemaal heel normaal.

Ook een apotheek gaat hier heel anders. Mijn vader heeft standaard elke maand medicijnen nodig. Elke maand zijn er 3 vaste dagen waarop je naar de apotheek moet om deze op te halen; doe je dit niet dan moet je weer opnieuw een recept bij de dokter gaan halen. Maar dan kom je bij de apotheek met je bestelling... hebben ze het weer eens niet in huis, moet het eerst besteld worden. Kan je een paar dagen later weer terug :+ Ach ja, Spanje he...

Ons eerste bezoekje aan het gemeentehuis van Arroyomolinos was nog een hele gebeurtenis. Kom je daar binnen... blijkt het gemeentehuis uit 1 klein kamertje te bestaan: er stond een bureautje in waar de burgemeester en een ambtenaartje achter konden zitten, en een paar kastjes voor administratieve mappen... maar daar hield het ook wel weer heel rap mee op.
Terwijl we er binnen waren stond de tv aan, omdat de ambtenaar graag de loterij wilde volgen, en het gejodel van alle nummertjes die werden omgeroepen schalde luid door de ruimte heen.
Als je dan iets geregeld wil hebben moet er gebeld worden naar allerlei instanties; dit gebeurt met een antieke telefoon met draaischijf en draad, en papieren worden doorgefaxt.
We voelen ons telkens weer alsof we hier 50 jaar terug in de tijd zijn.

Het blijft een bijzonder land, hier :)

Soms zeggen we tegen elkaar: "Ze doen hier maar wat."
Ze hebben namelijk geen flauw benul van efficiëntie, van weten hoe je iets handig en vlot aan moet pakken. Ze doen maar gewoon wat, en hopen dat het goedkomt.

Het leuke van deze plek hier is, dat het uiteindelijk ook echt altijd goedkomt, want men neemt het hier niet zo nauw. De sfeer hier is rustig en gemoedelijk, heel vriendelijk. Komt het niet vandaag, dan wel morgen.

Zo mag het van mij in Nederland ook wel.
Laatst bijgewerkt door Sadira op 06-07-15 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [FOTO] Op bezoek bij mijn ouders: Extremadura, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 20:44

Voor rechtstreekse verhalen van mijn ouders kun je trouwens ook spieken op www.vakantiehuis-extremadura.nl; ze hebben op hun website namelijk ook een weblog wat ze bijhouden. Staan ook hele leuke verhalen en anekdotes op.

Ingrid, waarom zou je er horendol van worden?
Ik vind het schitterend. Je kunt je er aan ergeren, maar als je die ergernis loslaat en je er gewoon om blijft lachen komt het hier eigenlijk altijd op z'n pootjes terecht :) En dan is het hartstikke relaxt.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DexterM, DotBot, Fly_high, Marcella, stella92, Toushie, Travel_me en 64 bezoekers