Emigreren naar Canada… yes or no???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 17:23

Ik heb na een paar maanden toch maar eens besloten om een topic te maken… gewoon om het even van me af te schrijven en om te kijken wat de visie is van mensen die me niet persoonlijk kennen… en om eventuele ervaringen van mensen die mij voorgegaan zijn te horen.

Mijn vriend heeft een baan gevonden in Canada. En dit is dus een echte een wat je noemt once in a lifetime kans. We zijn er dan ook behoorlijk enthousiast over en het is een supergave kans om met ons gezinnetje, dus wij tweetjes en ons kindje van 1 jaar oud, naar Canada te verhuizen.

Economisch gezien gaat het daar super (zeker in vergelijking met hier in Europa). Mijn vriend valt in Canada onder de categorie Highly skilled en is dus een zeer gewilde kandidaat om over te laten vliegen naar Canada... met als bijkomstig voordeel dat al het papierwerk voor ons gedaan wordt) Hij gaat daar veel meer geld verdienen dan hier, hetgeen uiteraard mooi meegenomen is… zeker gezien het feit dat de branche waarin hij werkzaam is hier in Nederland op zijn gat ligt en het daar allemaal zeer goed gaat… Het bedrijf waarvoor hij zou gaan werken groeit zeer snel, de uitbreidingsplannen voor het pand zijn dan ook in volle gang bezig. Omdat mijn vriend highly skilled is, krijg ik direct een work permit en ben ik vrij om in Canada te werken (of dat nou als putjesschepper, secretaresse, stalknechtje of een of andere commerciële functie is, maakt niet uit… ik heb zelf een hbo opleiding afgerond) Het is zelfs zo dat ik financieel gezien bij verhuizing niet zou hoeven werken… Dit is echter wat mij betreft in het begin prima, zeker omdat er een hoop geregeld moet worden, ons kindje ook de nodige begeleiding nodig zal hebben, en ik helaas ziek ben waardoor ik op dit moment nog niet kan werken (het gaat allemaal al een stuk beter, maar de kans zit er in dat ik aan de medicatie zal moeten blijven). Het is echter wel de bedoeling dat na een tweetal maanden in Canada te zitten ik graag 2 à 3 dagen per week wil gaan werken. Het is immers ook belangrijk om sociale contacten op te bouwen en bezig te zijn met andere zaken dan alleen moeder zijn... In eerste instantie zouden we dan voor 2 jaar naar Canada gaan(tijdelijke work permits zijn voor een periode van maximum 2 jaar) aan het einde van deze 2 jarige periode zullen we evalueren of we in Canada willen blijven of dat we toch terug naar Nederland komen...

Echter… het leven is zoals we weten niet allemaal rozengeur en maneschijn… dus we zien ook wel wat beren op de weg … (in dit geval dus ook letterlijk… want die beesten komen in Canada uiteraard ook voor :P maar goed… dat zien we wel als het zover is… en dat is eigenlijk wel de minste zorg…) De voornaamste punten waar we tegen aan lopen waardoor we twijfel hebben om te gaan zijn:

1. De verkoop van ons huidige appartement. Als we nu verkopen houden we hoogstwaarschijnlijk een restschuld over, los gezien nog van het feit wanneer het daadwerkelijk verkocht zal zijn. We willen nog in overleg gaan met onze hypotheekverstrekker om te kijken wat er eventueel mogelijk is met bijvoorbeeld verhuur.

2. Ons kindje van 1 jaar zal zijn grootouders, zijn neefjes, zijn ooms en tantes voornamelijk kennen van Skype... En zij hem dus ook... ik vraag me af of zij überhaupt een band zullen krijgen?

3. Mijn “once in a lifetime paard”… en zijn (en ook mijn) lieve vriendje. Ik heb een prachtig paard en een heerlijke pony. Het paard is al meer als mijn halve leven bij mij en gaat voor me door het vuur… we hebben samen een ontzettend sterke band op gebouwd… ik heb veel van hem geleerd en hij van mij… Als het mogelijk is dat een mens en een dier soulmates zijn… dan kan ik toch wel zeggen dat hij mijn soulmate is… (Nu ik dit zo opgeschreven heb voel ik me opeens heel erg Penny…)
Hetgeen ik probeer te zeggen is dat ik me dus heel goed besef dat een paard als deze met onze band niet meer op mijn pad zal komen… Het mee laten emigreren van de paarden is geen optie… dit is punt 1 veel te duur, en punt 2 zou het in mijn ogen egoïstisch van me zijn om mijn 18 jarige paard en 24 jarige pony op transport te zetten en in quarantaine te moeten plaatsen. Vervolgens zou ik dan moeten verwachten dat zij zich wel even aanpassen aan een klimaat dat vele maten killer is dan ons Hollandse klimaatje… Paard en pony staan hier 24-7 buiten met een schuilgelegenheid… ik zie ze dit niet doen met de gevoelstemperaturen van -30 die in het gebied waar we heen gaan veelvuldig voorkomen… beiden dieren zijn niet gewend aan het leven in stallen en breken deze dan ook vakkundig af… meenemen is dan ook echt geen optie :( .
Het is echter een heel dubbel gevoel, ik heb altijd gezegd dat ik mijn paarden nooit weg zou doen, en nu… nu ben ik toch aan het overwegen om deze stap te zetten… de pony is geen probleem, deze kan terug naar zijn vorige eigenaar… voor wat betreft het paard… tsja… ik weet het niet… De gedachte om deze twee kanjers los te laten doet pijn… wanneer is dit de juiste keuze…

4. Daarnaast ben je ver weg van je familie en vrienden… goed… nieuwe vrienden zijn relatief snel gemaakt, zowel mijn vriend als ik zijn sociaal vaardig en maken gemakkelijk contacten… Maarja, misschien wel belangrijker dan vrienden… je ouders, broers en zussen... je bent niet zomaar even terug gevlogen om even gezellig bij te kletsen… (gelukkig bestaat Skype voor dit soort gevallen als mager alternatief...) maar als er echt iets aan de hand is, kun je niet zomaar even snel terug. Ik heb voor mijn studie een half jaar in zuid Frankrijk gezeten, dit was een hele gave ervaring... maar zelfs met maar 1040 km afstand tussen je ouderlijk huis en de locatie waar je je bevind... is het niet gemakkelijk als je om wat voor reden dan ook naar huis zou moeten gaan...

We beseffen ons dat het emigreren naar een ander land, zeker als het naar de andere kant van de wereld is, een zeer ingrijpende stap is. Zeker het eerste jaar zal zwaar zijn maar wij zijn er van overtuigt dat onze relatie sterk genoeg is om hierdoor heen te komen… We laten alles nog eens lekker bezinken, en gaan in ieder geval de nodige gesprekken aan… dan zullen we wel zien wat de toekomst ons brengt :) en wie weet… gaan wij een nieuw avontuur in Canada aan… het is in ieder een hele mooie kans...

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:31

Moeilijk. Ik denk dat wij je daar moeilijk advies in kunnen geven. Jij moet zelf de plussen en minnen naast elkaar zetten en kijken waar je je het beste bij voelt...

Voor mijzelf zou de keus makkelijk zijn. Het feit dat het daar zo koud is en je hier je vrienden, familie en paarden achter moet laten, zou voor mij killing zijn.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:37

lizzy1 schreef:
Voor mijzelf zou de keus makkelijk zijn. Het feit dat het daar zo koud is en je hier je vrienden, familie en paarden achter moet laten, zou voor mij killing zijn.


Voor mij zou de keuze ook makkelijk zijn; ik zou een kans als deze nooit laten glippen en dus absoluut wel gaan. Je kunt altijd na een aantal jaren terugkomen, maar dan heb je wel een onvergetelijke ervaring opgedaan.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:41

Goof schreef:
lizzy1 schreef:
Voor mijzelf zou de keus makkelijk zijn. Het feit dat het daar zo koud is en je hier je vrienden, familie en paarden achter moet laten, zou voor mij killing zijn.


Voor mij zou de keuze ook makkelijk zijn; ik zou een kans als deze nooit laten glippen en dus absoluut wel gaan. Je kunt altijd na een aantal jaren terugkomen, maar dan heb je wel een onvergetelijke ervaring opgedaan.


Ik ben t met Goof eens. :j Ik zou zeker weten gaan!

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:45

Ik zou ook gaan, je paard kan evt. meeverhuizen naar Canada, je kindje is klein genoeg om straks makkelijk te taal op te pikken. Je appartement kan je wellicht verhuren ipv verkopen zolang de markt nog zo op z'n gat ligt.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:47

Ik ga ook, sowieso, ooit emigreren naar Canada :) sharing your dream :o

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:49

Ik zou ook gaan...
Kindje is inderdaad nog jong genoeg, je paard kan gewoon mee, lijkt me? Volgens mij past die zich wel aan de weersomstandigheden aan hoor.
Kom anders eens een kijkje nemen in het emigratietopic [HK] Emigreren, waar heen en waarom
Daar zitten ook mensen (minstens eentje) die naar Canada geëmigreerd is.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:49

Goof schreef:
Voor mij zou de keuze ook makkelijk zijn; ik zou een kans als deze nooit laten glippen en dus absoluut wel gaan. Je kunt altijd na een aantal jaren terugkomen, maar dan heb je wel een onvergetelijke ervaring opgedaan.

Inderdaad, zo zou ik ook denken.
Natuurlijk moet je er wel goed over nadenken, maar dat doe je wel gezien je afwegingen... Zou het dan geen optie zijn om de pony terug te laten gaan naar de vorige eigenaar en het paard op pensioen te zetten bij een stal met "rusthuis" facaliteiten? En dan daar maandelijks uiteraard de stalling e.d. voor te blijven betalen. De verzorging word dan volledig gedaan en jij blijft eigenaar.

Wanneer je eventueel dan terug komt naar Nederland heb je hem nog wel.

MMares

Berichten: 644
Geregistreerd: 29-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:50

Moeilijke keuze...
ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten.
Ik begrijp zowel de pro's als contra's

Wat betrefd het punt van je paard, zou je deze eventueel niet kunnen verleasen? Aangezien je zegt dat het eerst voor maximum 2 jaar is. Moest het daarna stoppen en je komt terug heb je een onvergetelijke ervaring achter de rug en is je paardje er toch nog. Verleasen is minder definitief als verkopen.
Ik weet ook wel dat verleasen makkelijker gezegd als gedaan is, je moet natuurlijk wel een geschikte kandidaat vinden (al is dit met verkopen ook zo) maar zo ben je je paard toch niet 'kwijt'.

Veel succes nog met je keuze.

Wel super dat jullie deze kans krijgen :)

Oh hetgeen hier boven mij wordt aangeraden is misschien ook nog wel een goed idee.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:51

Doen! Ga die 2 jaar, en kijk dan weer.

Is het niks, kom je terug. Is het gaaf, blijf je daar.

Kan je de paardjes niet te lease aanbieden voor die 2 jaar? Dat ze blijven staan waar ze staan, en mocht je terug komen dat ze dan leaser blijven?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:52

Cynn_x schreef:
Goof schreef:
Voor mij zou de keuze ook makkelijk zijn; ik zou een kans als deze nooit laten glippen en dus absoluut wel gaan. Je kunt altijd na een aantal jaren terugkomen, maar dan heb je wel een onvergetelijke ervaring opgedaan.


Ik ben t met Goof eens. :j Ik zou zeker weten gaan!

Idem hier. Paard meenemen zou ik niet doen, maar hier een - betaald - rusthuis vinden met iemand die dat regelmatig controleert.

TessaB

Berichten: 719
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:54

In mijn omgeving zijn veel mensen naar Canada geëmigreerd. Het had niet heel veel gescheeld of ik had er zelf ook gewoond. Mijn ouders en wij hebben een visum gehad, alleen hebben na een jaar besloten niet definitief te gaan.

Ondertussen ben ik blij dat we toen niet zijn geëmigreerd, maar dat is een ander verhaal ;)

Het eerste wat ik denk als ik jouw verhaal lees is, jullie krijgen dan een tijdelijke working permit, maar kunnen jullie ooit definitief emigreren als jouw gezondheid niet helemaal 100% is? Wij hebben toendertijd een volledige gezondheidscheck gehad, eis om voor visum in aanmerking te komen. Kennissen van ons konden niet emigreren naar Canada, ivm een ziek dochtertje. Zij hebben daarom nu in Denemarken een leven opgebouwd.

Familie en vrienden gaat makkelijker dan je denkt. Inderdaad skype is fantastisch. Een goede baan biedt ook ruimte voor vakantie. Je kunt zelf beslissen wanneer je weer eens naar 'huis' gaat. En ga wonen in een huis met een guest house (met eigen ingang/keuken/badkamer). Dan kun je familie/vrienden over laten komen en allebei je eigen gang gaan (dat was in onze emigratie tijd een tip van een vriendin van mijn moeder), voor beide partijen erg prettig.

Wat betreft de paarden ben ik het niet helemaal met je eens. Niet iedereen heeft een heated arena! Ik ken diverse paardenmensen daar, die hun paarden ook bij lage temperaturen buiten hebben. Moet ik wel bij zeggen dat ik ook een paard heb gekend met halve oren (afgevroren). Win wat tips in van mensen daar. Paarden kunnen in principe beter tegen koude dan warmte en geloof me, de kou daar is zo anders dan de kou hier! Ik denk ook niet dat je egoïstisch bent als je je oudere paarden over wilt vliegen. Een vriendin heeft haar KWPN'er mee genomen, die bleek toch hoefkatrol te hebben en is binnen een jaar ingeslapen... Misschien worden jouw paarden wel 30! Voor jou zijn ze waardevol, dat is wat telt.

Leuk, spannend en moeilijk deze keuze. Volg je hart, luister naar je verstand en ik weet zeker dat jullie een goede beslissing maken. Succes!!!

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:54

Ik zou ook gaan, vast een super ervaring :)

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:56

Ik zou het niet doen, maar ik ben dan ook een theemuts die ontzettend op familie is gericht, ik wil zelfs niet eens een uur verderop gaan wonen omdat je dan niet zomaar even bij elkaar langs gaat :+

Aan de andere kant, zeker gezien de crisis is dit een echte kans, jullie kunnen daar dan redelijk een spaarpotje beginnen en terug komen kan altijd, bovendien krijg je echt wat van de wereld te zien en nu kan je kindje nog makkelijk aanpassen aan een nieuwe omgeving.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:57

Ooo, ik ben jaloers. Wij zijn inmiddels een jaar bezig met emigreren, ik wacht op een ja van een dressuurstal zodat de visum-aanvraag ingediend kan worden. Het duurt mij veel te lang, wij willen liever gisteren dan vandaag. Ook wij willen daarheen vanwege de betere politieke en financiële situatie. Wij hebben twee kinderen van 12 en 10 en gunnen hun een goede en veilige toekomst. Daarnaast kan ik mijn droom waarmaken door in de paarden te gaan werken.

Ter voorbereiding staat mijn paard al in de verkoop. Meenemen kan inderdaad wel, maar wil ik niet. Denk niet dat ik haar daar een plezier mee doe. Huis gaat in de verkoop, we willen niets hier achterlaten behalve familie. Als je dat wel doet, is de stap om terug te komen veel makkelijker. Tenzij je zeker weet dat je na die twee jaar weer terug wilt komen...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:57

Ik zou ook gaan.
Wbt punt 1, daar moet een oplossing voor te vinden zijn.
Punt 2, tuurlijk is het anders voor je kind ver weg van zijn familie, maar een band bestaat zeker wel, zolang jullie en je familie daar maar in investeren. Ik heb een betere band met mijn nichtjes en neefjes in canada dan die in Nederland. De laatsten woonden altijd op 10 km afstand en zag ik nooit.
Ook punt 4 is vervelend maar niet onoverkomelijk.
En mocht het nou echt niet gaan en heel erg tegenvallen, je wordt niet opgesloten in Canada ;). Ideaal is het niet, maar je kan altijd terug.

Paarden is misschien wat lastiger, maar als je voor hen een goed tehuis kan vinden, waarom niet?

Uiteindelijk is het een hele persoonlijke keuze, die niemand voor jullie kan maken. Maar kijk eens naar wat je echt wilt, wat is je droom? Is dat hier of daar? Als dat daar is, zijn de beren op de weg ook wel te overwinnen.

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:57

Gaan met die banaan zou ik zeggen! Mocht het toch niet helemaal geweldig zijn dan kun je altijd na die 2 jaar weer terug, zeker als er een optie is om je huis te verhuren zolang.
Je ervaart zo in ieder geval of je zover weg kunt zijn van familie en vrienden.
Misschien kun je je paarden op een mooi plekje hun pensioen geven?
Beter geprobeerd en achteraf zeggen, het was niet ons ding, dan je afvragen later of je niet een kans hebt laten liggen.
Ik heb zelf familie in Canada en alhoewel ik een echte heimwee tuthola ben, voelde Canada heerlijk aan, vriendelijke mensen, geweldige natuur,heel relaxed heb ik het ervaren als land.
Tuurlijk is er overal een nadeel maar die heb je in Nederland ook :j

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:57

Het grootste probleem zal het missen van je familie en vrienden zijn als ik het zo lees. Het is maar net hoeveel waarde je daaraan hecht.
Zelf zou ik het nooit kunnen, ik zie mijn beste vrienden en familie meerdere malen per week en contact via skype zou mij niet hetzelfde voldoening geven. Vrienden maak je idd zo weer, maar daar heb je niet de geschiedenis mee die je met vrienden die je al je hele leven kent.
Maar als jij er geen problemen mee hebt, zal het prima gaan. Ik weet niet hoe vaak je nu je vrienden en familie ziet? Als dat ook een a twee keer per jaar is, maakt het weinig verschil ;)

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 17:57

Thanks voor de reacties :) en voor het meedenken! ik zal me ook eens in het emigratie topic gaan melden ;)

Mijn paard wordt nog bereden onder het zadel en voor de koets :) denk dat hij nog veel te gezond is om in een rusthuis opgenomen te worden :D die gaat echt nog als een speer denk dat dit soort faciliteiten eerder geschikt zijn voor paarden die iets mankeren of echte oud zijn maar wel nog een paardwaardig leven in de wei kunnen leven :) denk dan ook niet dat dit soort stallingen hem aan zullen nemen... maar ik zal eens rondkijken wat er eventueel mogelijk is :)

lonneke_
Berichten: 837
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:03

Ontzettend moeilijke keuze! Ik kan uit ervaring zeggen dat Canada een fantastisch land is en als ik ergens permanent naar toe zou willen emigreren, is het hier naar toe. Ik denk dat jij de enige bent die hier over kan beslissen, maar ik kan je wel dit topic aanraden: [BEU] Canada
Hier kun je vast wat goede ervaringsdeskundigen vinden :)

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:13

Wat leuk! Ik zou zeggen doen :D
Maar natuurlijk wel een moeilijke keuze om te maken. Ik ben zelf op jonge leeftijd met mijn ouders naar Frankrijk geëmigreerd en later ook weer terug. Ik kan niet zeggen dat ik daardoor een mindere band met de rest van mijn familie heb. Nou is Frankrijk wat dichterbij, maar dit was voor de skype en internet tijd. Dus ik schreef toen vooral brieven naar mijn oma :+

Verder ben ik bevooroordeeld over Canada, omdat het mijn tweede thuisland geworden is. Wat ik een beetje mis in je verhaal, is wat jullie precies trekt aan Canada? Ben je er eerder geweest? :) Er zijn verder enorm veel verschillen tussen alle provincies al is het alleen al qua klimaat. Hier in Montreal is het bijvoorbeeld nu nog niet kouder dan -10 geweest, terwijl er in Calgary al lang -20 wordt gehaald. Ook een zeer belangrijke afweging als je beslist waar je in Canada wilt wonen. Ik moet zeggen dat de kou went en ik het veel prettiger vindt dan al die regen :Y)

Zelf woon ik nu nog niet definitief in Canada en doe op dit moment mijn afstudeerstage hier. Over 2-3 jaar wil ik hier graag definitief heen. Die termijn heb ik uitgetrokken voor visumaanvraag enz. Want zelfs als highly skilled worker kost een visum aanvragen helaas veel tijd. Dus ook iets om rekening mee te houden.
Wat betreft je paarden, lijkt het me een hele moeilijke keuze. Misschien kun je ze inderdaad zoals hier eerder gezegd, verleasen zolang je niet zeker weet dat je in Canada blijft? Mijn paardje gaat zeker mee, maar is een stuk jonger dan jouw paarden en ik ben dan ook zeker van plan hier te blijven (voor zover je dat zeker kunt weten :+ ). Paarden staan hier inderdaad ook 's winters buiten, maar je hebt natuurlijk veel verschillende soorten stallingen net als in NL.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:17

ik zal dat topic ook eens bekijken :) bedankt...

leasen... ik weet het niet... ik vind dat een moeilijk verhaal, als ik hier nog in de buurt zou zijn, zodat ik zelf "controle" kan houden door regelmatig even langs te gaan... dan zou dat misschien nog wel een optie zijn.
Maar hoe gaat zoiets in zijn werk als de "leaser" besluit dat hij/zij er geen zin meer in heeft? En hoe zit dat met de verzekeringen? Als eigenaar ben je namelijk normaal gezien verantwoordelijk en aansprakelijk voor je dieren (ik weet niet hoe dat bij leasen zit...) Maar bij emigratie zou ik dus geen WA verzekering meer in Nederland hebben...

kwa gezondheid... ik zal dat even overleggen met onze tussenpersoon... medicatie is iets wat sowieso zelf betaald dient te worden in Canada... dokters en ziekenhuisbezoeken zijn al flink af aan het nemen (zodra het geheel stabiel is, zal het 1x per jaar ofzo gecontroleerd moeten worden. dus een echte heftige belasting op het Canadese gezondheidssysteem zal het niet zijn... maar zoals gezegd bedankt voor het meedenken, ik bespreek het!

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:20

Het gaat om diezefde provincie als waar Calgary ligt... dus ja... het is daar koud haha :D

wat ons trekt... de immense natuur, de ruimte om je heen in plaats van dat kippenhokgedoe waar we nu wonen ;) euhmm.... economische en politieke rust... waardoor er in Canada hele mooie mogelijkheden opeens open staan die op dit moment in Nederland gesloten lijken te zijn...

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:24

Neon schreef:
Het gaat om diezefde provincie als waar Calgary ligt... dus ja... het is daar koud haha :D

wat ons trekt... de immense natuur, de ruimte om je heen in plaats van dat kippenhokgedoe waar we nu wonen ;) euhmm.... economische en politieke rust... waardoor er in Canada hele mooie mogelijkheden opeens open staan die op dit moment in Nederland gesloten lijken te zijn...


Hihi de meeste Canadezen hier zouden niet echt over politieke rust spreken. Maar zit ook midden in Montreal, als je hier "up North" woont, heb je er vast minder last van :P Wel weer veel kouder :brr: , net als Alberta (die provincie bedoel je toch?) Er wonen volgens mij wel een aantal bokkers in Alberta.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:27

Lastige keuze! Het klinkt 'op papier' als een fantastische kans voor jullie en je klinkt er ook daadwerkelijk erg enthousiast over. Toch kan ik me ook heel goed voorstellen dat je er je bedenkingen bij hebt. Zelf ben ik 2,5 jaar geleden naar Engeland verhuisd en dat vond ik soms ook al een hele kluif qua gemis van vrienden en familie :+

Zoals je zelf al zegt; je zou een periode van 2 jaar kunnen afspreken 'om het te proberen'. Je kindje is nu 1 jaar begrijp ik; mochten jullie na die 2 jaar weer teruggaan, dan zou die dus 3/4 jaar oud zijn. Dat is misschien nog wel te overzien qua de hoeveelheid die de familie dan 'gemist' heeft.

Wat betreft jullie appartement, daar moet een oplossing voor te vinden zijn. Kunnen jullie het misschien aanhouden maar verhuren, of zou dat teveel gedoe zijn? Zou de restschuld te overzien zijn voor jullie?
Paarden idem. Vreselijk lastig, en overbrengen naar Canada zit er waarschijnlijk niet in. Maar wat als je ze nu bijv. verleast? Of verkoopt aan een vriend(in) die je goed kent zodat je ze niet meteen uit het oog verliest?