Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Anneke_

Berichten: 827
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Achterveld

Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 22:11

"Number 15 to 4 please" Ik stond op liep langzaam naar het 4e loket. Dit was het, dit was het moment waar ik (lichtelijk met angst) naar uit gegeken heb. Weken, nee maanden heb ik tijd en moeite gestopt om maar de kunnen doen waar ik al zó lang van droomde. Tientallen mailtjes gingen eruit, talloze telefoontjes, ik heb mezelf voor UPS busjes geworpen en ben naar transportlocaties gereden, alles om er maar voor de zorgen dat ik al mijn documenten optijd had voor dat ene moment... Mijn afspraak bij de ambassade. Wie is er dan ook zo gek om 2 visa op het zelfde moment te willen aanvragen? Voor een land wat opzichzelf al moeilijk doet over dit soort dingen?

De paar meter naar dat loket leken eeuwen te duren. In de laatste stap raapte ik mijn hoop bij elkaar en keek de dame aan de andere kan van het glas aan. "Yes?" "Your visa has been approved and you will receive your passport within 3 working days".... Wacht, wat..? Zei ze dat nou echt? Op dat moment had ik het gevoel dat er 10 kilo van mijn schouders af viel. Ik bedankte haar, draaide me om en liep naar buiten, de rest van de dag was die glimlach niet meer van mijn gezicht te wissen.

Ik hoefde mezelf niet meer te overtuigen dat het nog anders kon lopen, dat ik niet te veel zin moest krijgen, of er teveel mensen over moest vertellen. Het is nu definitief.. ik ga voor 7 maanden werken en studeren in Amerika!

Op 14 mei vlieg ik naar Denver, om daar eerst voor 3 maanden te gaan werken op een ranch (Wil je niet jaloers worden? Klik dan vooral niet hierop: http://www.vistaverde.com ), iets wat ik al heel graag wil doen sinds ik 8 jaar ben. Het was daar, op diezelfde ranch, waar ik als 8 jarig meisje met gebrekkig engels tegen stephanie zei: "Steph, can I be a wrangler too?". Waarop Stephanie zei: "Sure honey, ofcourse you can.. you just have to wait a couple of years and then you can be a wrangler!". Wij bleven terug komen, en Stephanie is nooit weggegaan. En nu, 12 jaar later, komt ze haar woord na. Ik ben als een kind zo gelukkig om daar de hele zomer te mogen doorbrengen.

Eind augustus, wanneer het zomer seizoen is afgelopen, is het feest voor mij niet over. Na uitgeloot te zijn voor geneeskunde ben ik later aangenomen bij UCU, een internationale opleiding met veel connecties in het buitenland. Hierdoor heb ik de kans gekregen een semester door te mogen brengen op een van de partner universiteiten van mijn opleiding. Ik ben aangenomen voor het uitwisselingsprogramma van de University of Connecticut, een van de top 20 universiteiten in de Verenigde Staten. Om voor een semester het echte "College" leven mee te mogen maken is iets wat ik altijd al wilde. De universiteit ligt tussen New York (3 uur) en Boston (1,5 uur) en heeft zelf een gigantische campus met 20,000 studenten. Ik ben erg benieuwd naar wat me daar te wachten staat!

Nu ik me over mijn visum geen zorgen meer hoef te maken lijkt de tijd ineens versneld te zijn. Nog maar iets meer dan een week en ik zit in het vliegtuig, en zal ik alles hier in Nederland voor 7 maanden moeten achterlaten. Gelukkig heb ik veel van mijn vrienden en familie nog even kunnen zien. De BBQ die we organiseerde voor mijn vertrek was voor mij een perfecte avond. Het weer was prachtig en er was verrukelijk eten, natuurlijk verzorgd door mijn vader. Nog even genieten van mijn normale leven en de mensen die daarin horen. Ik ben blij iedereen nog even gesproken te hebben en het is vreemd afscheid te moeten nemen voor zo'n tijd.



Zo, sorry voor het lange verhaal! En bedankt voor het lezen :) Alhoewel ik eigenlijk nooit zo heel erg actief ben geweest met het online gooien van mijn levensverhalen en problemen, vind ik deze ervaring wel leuk om te delen. Hierboven dus het eerste verhaal op mijn blog, en dacht misschien zijn sommigen van jullie ook wel geïnteresseerd om mijn ervaringen te volgen. (Voor degenen die mij een beetje kennen, ik heb mijn merrie hier niet achter kunnen laten, en is inmiddels al in Amerika, ook over ons zullen dus meer verhalen en misschien wel topics komen :) . Op mijn blog komen straks alle uitgebreide verhalen, en ook foto's, filmpjes etc. Deze kun je hier vinden: http://annekem.reisblogger.nl Een reactie is altijd welkom, maar ook voor vragen kun je hier terecht (of via pb!)

Nogmaals bedankt, en ik laat snel meer horen :wave:

Anneke

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:42

Ik ga je volgen!

Jessietje

Berichten: 462
Geregistreerd: 17-06-06

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:49

Ziet er super gaaf uit je trip!
Leuk dat je je merrie kan meenemen! Hoe is dat eigenlijk dan gegaan, waar is ze nu dan juist of staat ze nog in quarantaine?

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:09

Jeetje, die website van de ranch ziet er prachtig uit! Wat een luxe! Die prijzen zijn daar ook wel naar, 3500 dollar voor een week :wow:
Wat een gaaf avontuur. Ik wens je heel veel plezier :)

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:05

Heel erg gaaf, je droom komt gewoon uit! :):)
Ik ga je blog volgen!

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:16

Supergaaf! Heel veel plezier, fijn dat je paard ook mee is. Dat zou persoonlijk iets zijn waarom ik niet zou gaan.
Ben wel jaloers hoor! De link ook maar niet gekeken!

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:24

Wat een prachtige kans. Maar hemeltje, je moet er wel heel lang voor gewerkt en gespaard hebben als ik zo lees wat dat kost. Goed gedaan hoor! Fijn dat je paardje ook mee is. Je gaat een heerlijke tijd tegemoet....Moeilijk om niet een tikkeltje jakoers te worden op jou :o

myrt3

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:37

Wauw wat gaaf,en wat een ervaring! Zelf zit ik ook voor 7 maanden in het buitenland, maar ik zit toch even wat dichter bij huis (Zweden).
Ga je tegen kost en inwoning werken?
Heel gaaf, als ik klaar ben met mn studie wil ik ook voor 2-3 maanden naar Amerika om op een ranch te werken!

* je blog doet het niet

Carin79

Berichten: 403
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Nijmegen

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:45

Wat een avontuur! Veel plezier:-)

_Anneke_

Berichten: 827
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 11:07

@jessietje: Paard mee was inderdaad een hele onderneming! Maar ook wel heel gaaaf om mee te maken. Ruim een week geleden meegevolgen als groom met haar naar LA, op die manier mocht ik bij haar zijn achter in het ruim, en dat was echt fantastisch! 2 dagen later zelf weer terug gevlogen. Ze heeft eerst 2 dagen in LA op quarantaine moeten staan, vervolgens met de vrachtwagen naar UC Davis (bij San francisco) en staat daar nu. Ze is daar op 13 mei klaar en is dan precies op de ranch al ik ook aankom :D
@Spekkie: Het is inderdaad een duur grapje om daar heen te gaan := gelukkig wordt ik betaald om daar te zijn ipv andersom :')

Hier de werkende link: http://annekem.reislogger.nl

_Anneke_

Berichten: 827
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Achterveld

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 11:09

@Myrt3: Ik krijg daar gewoon een salaris, waarvan ik een klein deel moet inleveren tegen kost en inwoning. Had het niet beter kunnen hebben dus! Zweden is ook wel heel gaaf! Daar zit je nu voor je studie dan?

myrt3

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:59

Wauw, dat is echt heel tof, goed geregeld! Ik studeer biologie en medisch laboratorium onderzoek. Loop stage in Uppsala, en due heeft echt een enorm goede uni voor biologie :)

_Anneke_

Berichten: 827
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 12:03

myrt3 schreef:
Wauw, dat is echt heel tof, goed geregeld! Ik studeer biologie en medisch laboratorium onderzoek. Loop stage in Uppsala, en due heeft echt een enorm goede uni voor biologie :)


Ja :) Zo kan ik doen wat ik al jaren wilde, en nog geld verdienen ook wat ik dat tijdens mijn exchange kan uitgeven :+
Wat gaaaf trouwens! Ik doe zelf namelijk premed (amerikaanse manier van geneeskunde doen) en Uconn is ook een medical research university. Ben erg benieuwd wat ik daar allemaal kan gaan doen straks :D

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:09

_Anneke_ schreef:
@Spekkie: Het is inderdaad een duur grapje om daar heen te gaan := gelukkig wordt ik betaald om daar te zijn ipv andersom :')

Wow, dat doe je goed! :) Wat fijn dat je dit adres hebt en dat je elkaar al kent. Zo weten zij ook wat ze aan jou hebben en jij hebt een unieke plek waar je schijnbaar goed betaald wordt! Hoe lang heb je erover gedaan om het werkvisum te regelen en kostte dat veel?
Gaat je paard na die drie maanden ook mee naar de plaats waar de universiteit is?

Ik heb me ondertussen al ingeschreven op je blog. Ik vind het altijd heerlijk om te lezen wat paardenliefhebbers in het buitenland uitspoken <3

rooswita
Berichten: 1223
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:15

wauw wat een super ervaring heel veel plezier de komende 7 maanden

_Anneke_

Berichten: 827
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 13:27

x_spekkie_x schreef:
_Anneke_ schreef:
@Spekkie: Het is inderdaad een duur grapje om daar heen te gaan := gelukkig wordt ik betaald om daar te zijn ipv andersom :')

Wow, dat doe je goed! :) Wat fijn dat je dit adres hebt en dat je elkaar al kent. Zo weten zij ook wat ze aan jou hebben en jij hebt een unieke plek waar je schijnbaar goed betaald wordt! Hoe lang heb je erover gedaan om het werkvisum te regelen en kostte dat veel?
Gaat je paard na die drie maanden ook mee naar de plaats waar de universiteit is?

Ik heb me ondertussen al ingeschreven op je blog. Ik vind het altijd heerlijk om te lezen wat paardenliefhebbers in het buitenland uitspoken <3


Wat leuk! *\o/*
Het visum regelen viel erg tegen, ik hoorde ergens in de eerste week van januari al dat ik die baan kon krijgen. Ik was natuurlijk super blij, maar wist dat de grootste uitdaging nog voor me lag: Het regelen van het visum. Ben toen zelf heel veel gaan uitzoeken en heb de ambassade gebeld, die zeiden dat het wel mogelijk was maar dat ze dat niet hier in Nederland kon doen, dus dat ik de mensen van de ranch de immigration services in de States moest laten bellen. Die hebben toen verteld dat het niet mogelijk was om een visum te verstrekken. Ze hebben mijn toen via mail het slechte nieuws verteld. Eventjes viel mijn droom in duigen, al vanaf dat ik 8 was ben ik ervan overtuigd geweest dat het nooit de vraag was OF ik er eens zou kunnen werken maar WANNEER dat zou gebeuren. Nu een visum geen optie leek te zijn werden voor mij alle deuren gesloten..

Maar, op de een of andere manier kon ik het gewoon niet geloven.. Er werden zoveel programma's aangeboden waar je toch ook gewoon op een ranch kon werken? Waarom kon dat van mij dan niet? Ik heb ze om één laatste kans gevraagd (stonden namelijk genoeg mensen in de rij voor mijn baantje) en die hebben ze me gegeven. Ik heb contact opgenomen met een organisatie die dus work&travel programma's aanbied, en via hun leek het mogelijk te zijn mijn visum te regelen. Het werd een spannende tijd omdat niet alleen ik maar ook de ranch geverifieerd moesten worden, maar dat is allemaal heel soepel verlopen en de begeleiding was echt heel fijn! Zo zie je dus maar dat je echt niet zomaar moet opgeven als je een tegenslag krijgt :D
Er zaten wel iets meer kosten aan verbonden, maar niet heel bizar, om het via die organisatie te regelen moest je geloof ik een fee van 300 euro betalen.. nou dat had ik er wel voor over hoor :+

Voor nu blijft Jlo in Colorado, dat is naar mijn mening echt de hemel voor paarden, en voel me nu al slecht om haar al dat reizen aan te moeten doen. Maar ik denk dat ik het wel heel zwaar ga krijgen om haar achter te moeten laten.. Op de universiteit hebben ze namelijk wel paarden faciliteiten, dus ga tegen het eind van de zomer even kijken of er mogelijkheden zijn (en of dat niet teveel gedoe en kosten meebrengt :) )

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:31

oh god wat onwijs gaaf! Hoeveel kost zo'n werkvisum nou precies in Amerika? ik heb er ook 3 maanden gezeten maar dat was onder een ESTA :o Ik zou alleen zo graag weer terug willen voor langere tijd...

xchanel01

Berichten: 1808
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:32

ik hou je blogs en topic in de gaten an :D
heeeeeel veel plezier

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:33

Wauw WAt super super gaaf! heeel veel plezier en geniet er van :D

_Anneke_

Berichten: 827
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 13:44

lifaya schreef:
oh god wat onwijs gaaf! Hoeveel kost zo'n werkvisum nou precies in Amerika? ik heb er ook 3 maanden gezeten maar dat was onder een ESTA :o Ik zou alleen zo graag weer terug willen voor langere tijd...


Nou ik heb het via work experience program gedaan, heb de organisatie iets van 300 euro moeten betalen, daarnaast 35 dollar voor de sevis fee en 128 euro voor de visum kosten. Op zich best een hoop geld dus, maar dat haal ik er wel makkelijk uit met wat ik ga verdienen daar ;)

Met een ESTA heb je dus gereisd denk ik? Want daarmee mag je in principe niet mee werken natuurlijk.
Via het programma dat ik deed waren er wel de criteria dat je tussen de 18- 25(geloof ik) was en nog studeerde. Ze willen namelijk zeker zijn dat je nog weer terug moet naar je eigen land..

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:46

Oh dan vind ik de kosten nog reuze meevallen! Maar ik studeer helaas niet meer... wil het heel misschien nog wel doen... maarja :+ dus daar val ik dan al buiten

Je mag idd niet met een ESTA werken :P ben ik me heel bewust van geweest. Achteraf heb ik ook echt heel erg veel geluk gehad en ga dat ook echt nooit meer doen. Dus volgende x word het of weer reizen of ik ga een werkvisum aanvragen :) wat een drama is :') maar ik was graag langer als die 3 maanden gebleven... vind het zo'n mooi land...

_Anneke_

Berichten: 827
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 13:49

lifaya schreef:
Oh dan vind ik de kosten nog reuze meevallen! Maar ik studeer helaas niet meer... wil het heel misschien nog wel doen... maarja :+ dus daar val ik dan al buiten

Je mag idd niet met een ESTA werken :P ben ik me heel bewust van geweest. Achteraf heb ik ook echt heel erg veel geluk gehad en ga dat ook echt nooit meer doen. Dus volgende x word het of weer reizen of ik ga een werkvisum aanvragen :) wat een drama is :') maar ik was graag langer als die 3 maanden gebleven... vind het zo'n mooi land...


Ik deel dat gevoel! Heb me voorgenomen uiteindelijk maar naar de states te gaan verhuizen :=
Heb stiekem nog de hoop dat ik mijn master in de States kan doen (Medical school), maar dat kost pas bakken met geld..
Ultieme droom is om zelf ooit in Colorado (of wherever) te kunnen wonen zodat ik mn paardje ook weer terug kan hebben :+

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:51

Ja... Het is voor mij alweer een jaar geleden (1mei) dat ik op het vliegtuig naar USA stapte... en elke dag heb ik nog heimwee en verdriet naar dat land... Het doet zoveel met je als het altijd al je droom was geweest en je moet weer terug naar dit lelijke land :')

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:57

Wauw, wat super leuk voor je zeg!
wel echt super jaloers hoor.. haha :=
Ik ga me ook inschrijven op je blog!

Hoe zit het met de lesstof wat je op je school daar gaat krijgen, dat is allemaal engels neem ik aan?
Wat ga je met je paardje doen als je klaar bent, die gaat weer mee naar nederland denk ik?

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn droom komt uit: 7 maanden werken en studeren in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:00

Gaaf!
7 maanden zijn zo voorbij, je gaat geen tijd hebben om heimwee te krijgen!
Ik ga je volgen.