Wonen en werken in het buitenland, zorgverzekering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Wonen en werken in het buitenland, zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 12:57

Hallo Bokkers,

Deze maand ben ik officieël ge-emigreerd. Heb nog niet alle papieren van alle instanties terug maar dan is het bijna rond. Het enigste waar ik tegenaan hik is mijn zorgverzekering....

Op de CZ pagina kan ik allerlei informatie vinden over emigratie en werken in Nederland. Of wonen in Nederland en werken in het buitenland maar niks over wonen én werken in het buitenland.
De CZ informatie 'ruikt' ook een beetje naar 'wij willen iedereen zo lang mogelijk als klant aanhouden' :+

Zelf wil ik het liefste switchen naar een zorgverzekering van hier. Mijn bindingen met Nederland zijn nog
- familie woont daar
- Nederlandse stufi (hoop ik, nog geen bericht gehad van IB) maar dit valt volgens mij niet onder 'inkomen'
- NL'se zorgtoeslag, die ik met alle plezier teruggeef als ik ook van mijn zorgverzekering afkom :D

Weten jullie hoe het zit? Ben ik nog zorgverzekeringsplichtig (volgens mij niet)?
Per wanneer kan ik opzeggen (per maand of aan het eind van het jaar)?

Alvast bedankt

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Wonen en werken in het buitenland, zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:02

Zodra jij niet meer in NL woont of werkt ben je niet meer zorgverzekeringplichtig in NL. Sterker nog, je kunt je niet eens meer verzekeren in NL volgens mij. Mijn zorgverzekering eindigde automatisch toen ik stopte met werken in NL, maar ik weet niet of dat bij elke maatschappij zo is. In principe stopt je verzekering iig per de datum dat je niet meer in NL woont én werkt. Zeg wel zelf je zorgtoeslag op, anders kun je die volgend jaar gaan terugbetalen ;)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wonen en werken in het buitenland, zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:05

Hiervoor kan je het beste even contact opnemen met het CVZ. :)

Yoshimi
Berichten: 454
Geregistreerd: 01-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:06

Ik heb dit net helemaal uitgezocht, aangezien ik over een week ook naar het buitenland vertrek..

Ik neem aan dat je je hebt uitgeschreven bij de Nederlandse gemeente waar je woonde en dat je inkomen gaat ontvangen in het land waar je nu woont. In dat geval heb je geen recht meer op een Nederlandse basisverzekering en ben je dus niet meer verzekeringsplichtig.
Normaliter kun je alleen aan het einde van het jaar opzeggen, maar in dit geval kan het ook per direct. Daarvoor moet je een zogenaamde buitenland-verklaring opvragen bij je zorgverzekeraar. Die vul je in en stuur je terug, en dan moet het geregeld zijn..

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wonen en werken in het buitenland, zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:09

Werken in het buitenland

Iemand die in het buitenland gaat werken, is over het algemeen ook in dat land verzekerd. De Nederlandse zorgverzekeringen komen dan te vervallen. In enkele situaties kan men in Nederland verzekerd blijven voor zorgkosten, bijvoorbeeld in geval van detachering.

Wonen in het buitenland

Als u gaat verhuizen naar het buitenland zijn de Nederlandse zorgverzekeringen in principe niet meer geldig. Emigranten moeten zelf een ziektekostenverzekering afsluiten in hun nieuwe woonland. Bij inkomsten uit Nederland kan iemand in Nederland verzekerd blijven voor zorgkosten.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Wonen en werken in het buitenland, zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:56

Woon ook in het buitenland en toen ik hier werkte moest ik een verzekering hier nemen. Prive verzekering die best duur was. 145 euro per maand. Inmiddels werk ik niet meer en ben ik via mijn man verzekerd bij het CVZ in NL. Mijn man werkt in NL en woont in Dld. maar is in Nederland verzekert.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wonen en werken in het buitenland, zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:35

http://www.svb.nl/int/nl/buiten_nl_wonen_werken.jsp

Ligt eraan waar je belasting betaalt. Als je ervoor kiest binnenlands belastingplichtig te zijn, dan hoort daar ook de NL zorgverz. bij.

Ik heb 6 jaar in Belgie gewoond, maar altijd in NL belasting betaald. Wel in BE aangifte gedaan natuurlijk.
Altijd NL zorgverz. gehad.

Ligt ook aan het land waar je naar toe gaat, en de belastingverdragen die NL daar mee heeft.

Time2Tri

Berichten: 6124
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:10

Ik weet niet in welk land je gaat wonen en werken ,maar je zult daar een zorgverzekering moeten nemen .

In mijn geval , ik woon in DLD werk in NL , ben in NL verzekerd maar heb ook een pasje van de DLD Krankenkasse (AOK) , ik ga dan ook
in DLD naar de dokter .De AOK verrekend de kosten met de NL zorgverzekeraar .

WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 06:26

Het verbaast me engizins dat je officieel emigreert maar wél recht op stufi vanuit NL houdt - dat komt voor zover ik weet niet helemaal overeen met de regelgeving. Laat je je uitschrijven in NL? (En zo ja, dan ben ik wel een beetje nieuwsgierig waarom je wél je stufi houdt :)

Ik weet niet waar je heen emigreert, maar zeker in landen waar de zorg niet optimaal is zou ik erover denken mijn verzekering aan te houden. Ik heb het zien gebeuren dat een kind van Nederlandse ouders, overleden is aan een hier redelijk tot goed te behandelen ziekte omdat de zorg in dat land niet afdoende was. Nu ligt dat geval redelijk ingewikkeld en ben jij als je een Nederlands paspoort hebt heel snel weer te verzekeren in geval van nood, maar ik weet niet of ik het daarop aan zou laten komen. Zorg dat je in ieder geval op enigerlei wijze goed verzekerd bent, hetzij in een land met goede zorg, hetzij in NL. :)

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: Wonen en werken in het buitenland, zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:44

LZP -> BEU

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Wonen en werken in het buitenland, zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:01

Op het moment dat jij begint bij een buitenlandse werkgever, worden je verzekeringspremies door je werkgever betaald in het land waar je ook werkt. Ik werk in Nederland en woon in Belgie. Mijn nederlandse werkgever betaald dus de verplichte werkgevers bijdrage aan de Nederlandse staat. Zodra ik echter in Belgie ga werken, betaald mijn belgische werkgever deze premies aan de belgische staat en zal ik me dus ook in Belgie moeten verzekeren (of ik kan me dan iig niet meer in Nld verzekeren, omdat de werkgeverspremies niet voldaan worden).

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 14:38

Bedankt voor jullie reacties! In het land waar ik werk moet ik dus belasting afdragen (en in mijn geval is dat niet Nederland).
Waar ik belasting afdraag kan/moet ik mij verzekeren.

@WhiteRose: zover ik weet is Stufi gebaseerd op inkomen van je ouders in Nederland. In de grensstreek (waar ik ben opgegroeid) kregen belgische studenten, wiens ouder/ouders in Nederland werkte ook stufi, ook als ze in Belgie wonen (waar onderwijs een héél stuk goedkoper is).
Aangezien je schrijft dat het ontvangen van stufi niet overeenkomt de regelgeving ben ik wel benieuwd welke regels/regelgeving. Ik wil namelijk wel alles netjes geregeld hebben.

WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:07

Wat ik me van een aantal jaren terug uit mijn omgeving kan herinneren, is dat de stufi kwam te vervallen op het moment dat men zich uitschreef in NL en inschreef in een ander land. Dat gaat nog wel even verder als op een visum ergens heengaan.
Overigens schreef ik "voor zover ik weet" - in die paar jaar kan er best wat verandert zijn en dit ging om een emigratie buiten Europa. Het verbaast me wel enigzins - je krijgt een studiebijdrage die gebaseerd is op hier (hoewel ze daarmee aardig de plank misslaan, dat klopt ;)), maar je studeert elders - voorgoed. In ieder geval heel veel plezier :)