Skivakantie tips gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 13:39

Hallo

Ik ga voor het eerst op skivakantie Go jij! Go jij!
Maar wat neem je eigenlijk allemaal mee?
Ik heb natuurlijk gedacht aan warme kleding maar zijn er dingen waarvan je zegt
dat moet je ook echt meenemen?

Ik heb:
Kleding
Skibroek + jas
Skisokken
Muts/ oorwarmers
Snowboots

En hoe vonden jullie de skivakantie voor het eerst?
Wij gaan 7 dagen maar dat wordt dan ook 7 dagen skieën, ben bang dat 7 dagen lang skieën een beetje saai wordt.
Maar ik heb er wel onwijs veel zin in.

Ervaringen en tips zijn zeer welkom!!!

Groetjes

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:01

Nou, die 7 dagen vliegen om hoor!
Het gaat er om dat je kleding water en wind dicht is, zeker als de zon schijnt is het niet altijd koud.
Verder tijgerbalsem (of variant daarvan) voor de spierpijn, want de eerste keer sta je niet ontspannen en levert het zeker spierpijn op.
En als ik jou was, zou ik gaan snowboarden Haha!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:09

Neee joh lekker skiën, veel leuker Haha!

Misschien is een skipulli ook wel lekker, of in elk geval voor tijdens het skiën een truitje met een kol voor onder je jas.

Vooral ook GOEDE wanten of handschoenen. Ski's en snowboard zijn erg scherp, en als je valt (wat ongetwijfeld gaat gebeuren Haha!) moet je goed beschermd zijn voor als je hand er per ongeluk langsgaat. En ook tegen de kou natuurlijk.

En een goede skibil is ook altijd fijn. Het makkelijkst is én een goede zonnebril en een sneeuwbril. Zonnebril voor lekker weer en sneeuwbril voor rotweer.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:18

Gewoon gaan skien hoor, veel leuker Knipoog

- Goede ademende kleding vind ik persoonlijk erg belangrijk. Dus warm als het -15 is en niet té warm als het 0 graden is en het zonnetje schijnt.
- Thermo/sport- ondergoed vind ik erg prettig, het houd je warm, maar neemt ook goed zweet op als je het eens té warm hebt.
- Verder lekkere truien of skipullies.
- Zonnebril (eentje die goed je hele oog beschermt, dus liever wat te grote glazen dan te kleine, met goede UV-werende glazen) en een goggle (skibril).
- Goede skisokken, dus niet die van 4 paar voor 5 euro, goede skisokken zijn meestal minstens 15 euro per paar. Maar je merkt echt zoveel verschil.
- Muts/handschoenen/sjaal
- Ik draag sinds kort altijd een helm als ik ga skien. Is natuurlijk persoonlijk, net als de cap (al wordt de helm met skien/snowboarden ws binnenkort wel verplicht)
- Goede zonnebrandcrème, minstens factor 20 en een uv-werende lippenbalsem. Echt blijven smeren, je verbrand zo op de berg ook als het bewolkt is.
- Evt hand/voetenwarmers. Je hebt ze die je 1 keer kunt gebruiken of die je vaker kunt gebruiken (moet je ze even koken), ik vind ze pers. erg prettig als het echt koud is.
- Reis/zorg-verzekeringgegevens, zorg dat je die altijd bij je hebt (of iig een polisnr. en telefoonnr.)
- een goede rugtas, hoeft niet groot te zijn, als ie maar stevig op je rug zit (met zo'n buikband bijvoorbeeld) ik neem er altijd een mee, daar stop ik in: mobiel, portemonnee, verzekeringgegevens, zonnebril of goggle (net welke ik op dat moment niet op heb) extra handschoenen, flesje water, iets te eten, zonnebrandcrème.

Enne 7 dagen zijn idd zo om, ik verveel me niet gauw met skien Knipoog Maar er zijn meestal nog genoeg andere dingen te doen ook hoor!
Laatst bijgewerkt door Figaro op 15-12-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:21

ik heb een helm gekocht bij de praxis. zit heel goed en was maar 27.- euro.

vriend van ons heeft vorig jaar zijn rug gebroken, dus veiligheid voor alles.

verder schijnt een bilprotector goed te zijn maar die zijn prijzig, 60.-. dus ik doe het deze vakantie nog maar met blauwe plekken Haha!

verder heel belangrijk!!!!!!!
goede broek, want als je voor de 1ste keer gaat, zul je vaak gaan vallen en dan wil je niet dat je billen al na twee keer nat zijn.

ik ga ook voor het eerst, spannend he|!!!!!!!

ooh, en handschoenen met ingebouwde polsbeschermers zijn handig. heb ze gezien voor 50.-

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:24

@ milo, snowboarder zeker? Knipoog
Een bilprotector en handschoenen met ingebouwde polsbeschermers zullen je bij het skien niet zoveel helpen.. Knipoog

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:31

hoi naamgenoot Knipoog

haha ja, dat is waar Haha!
ach, ik ben ook maar een leek hoor! doe mijn best Lachen

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:32

milo schreef:
ach, ik ben ook maar een leek hoor! doe mijn best Lachen

Haha geeft niet hoor, ik heb nl dubbele 'outfits' voor skien en voor snowboarden. Maar als ik ga skien doe echt mijn butprotector niet aan. Bloos
Mocht de TS wel gaan snowboarden vind ik het wel een hele goede tip, heeft mij al een hoop ellende bespaard.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:34

zou voor paardrijden ook wel handig zijn op zich Lachen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:35

Idd, handschoenen met polsbescherming is niet erg handig als je stokken vast hebt. Ligt er aan of je de eerste lessen stokken mag gebruiken (per skischool verschillend).
Verder zou ik een rugzak echt afraden als je het nog niet kunt, als je op je rugzak valt kan je jezelf flink bezeren!

Ik heb ook een ski en snowboard outfit en doe bijv. mijn knie beschermers niet aan als ik ga skiën.

pinuts
Berichten: 6865
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:36

ik zou zeggen, succes bij de skiliftjes. ( van die vreselijke stokjes) oh wat ben ik vorig jaar vaak halverwege uit die skilift gevallen.. en al die mensen zien je dan gaan=P vreselijk haha

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:38

Ethelate schreef:
Verder zou ik een rugzak echt afraden als je het nog niet kunt, als je op je rugzak valt kan je jezelf flink bezeren!

Daarom vind ook dat het een goede rugzak moet zijn, met een dik 'ruggedeelte' en eentje die goed op je rug zit. Ik heb met skien persoonlijk liever mijn spullen op mijn rug dan in mijn broek/jaszakken gepropt. Zo heb ik al eens mijn pinpas gebroken omdat ik op mijn portemonnee viel die in mijn broekzak zat en een flinke blauwe plek overgehouden aan een flesje water in mijn jaszak. Mijn ervaring is toch dat je eerder op je zij/buik valt dan op je rug (bij skien dan).

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:43

Toch raad ik een rugzak echt af, het zijn ook weer allemaal extra lussen waar je mee aan een lift kunt blijven hangen. En hoe dik het ruggedeelte ook is, als je met je rug op een flesje water valt kan je heel fout terecht komen!
Ik stop alles in de zakken (van mijn jas en broek) en nog nooit is er iets gebroken. Maar ik neem ook minimale dingen mee. Tubetje zonnebrand, lippenbalsem en foon in broekzak en briefgeld/losgeld.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:47

Ethelate schreef:
Toch raad ik een rugzak echt af, het zijn ook weer allemaal extra lussen waar je mee aan een lift kunt blijven hangen. En hoe dik het ruggedeelte ook is, als je met je rug op een flesje water valt kan je heel fout terecht komen!
Ik stop alles in de zakken (van mijn jas en broek) en nog nooit is er iets gebroken. Maar ik neem ook minimale dingen mee. Tubetje zonnebrand, lippenbalsem en foon in broekzak en briefgeld/losgeld.

Tja en ik raad het echt aan KnipoogWat ik opnoemde vind ik pers het minimale wat je mee moet nemen de berg op en daar heb je dan toch een rugtas voor nodig. Als je in een skiklasje zit zijn de meeste dingen misschien wat minder belangrijk. Maar zeker als je zelf een tocht gaat maken vind ik die dingen zeer belangrijk.
En ik ben met snowboarden vaak genoeg op mijn tas gevallen, maar heb daar nog nooit wat van gemerkt. Je moet hem natuurlijk wel een beetje handig inpakken. Verder is het nagenoeg onmogelijk om met een goede rugzak in de lift te blijven hangen (ik heb het dan niet over een eastpakje oid).

Maar het goed, het zal een persoonlijke mening blijven. Ik heb liever geen spullen in mijn zakken gepropt.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:48

Als je voor het eerst gaat, zeker niet met rugzak idd. Doe dat als je ervaren bent, of laat een ervaren skiër die met je meegaat de rugzak op zijn rug nemen Knipoog Daarbij; wat moet je in vredesnaam meenemen de berg op als je met een groep gaat Verward Daarbij gaat zij waarschijnlijk met een skiles, dus dan hoef je al helemaal niks mee te nemen. Ik neem zelf hoogstens een pakje evergreen mee ofzo.
Helm vind ik echt ideaal, ik ski zelf eigenlijk nooit zonder Lachen De gevolgen zijn niet te overzien wanneer je met je hoofd op een rots valt. (en die zijn er genoeg! Niet alle rotsen worden ondergesneeuwd)
En 7 dagen skiën is echt kort hoor Knipoog Het wordt echt niet saai.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:54

verootjoo schreef:
Daarbij gaat zij waarschijnlijk met een skiles, dus dan hoef je al helemaal niks mee te nemen. Ik neem zelf hoogstens een pakje evergreen mee ofzo.

Daarom zeg ik ook, ws heb je als je in een groep gaat minder nodig dan als je zelf een tocht gaat makan. Maar ik ben het niet met je eens dat je helemaal niets nodig hebt als je in een skiklasje zit. Als je als Nederlander naar de bergen gaat kun je de eerste dagen flink last hebben van de hoogte + het feit dat je lichamelijk flink intensief bezig bent kun je je wel een beroerd voelen (koppijn, duizelig, etc.) de enige remedie is dan even rustig zitten en veel drinken. Zo heb ik al vaak wat gehad aan mijn flesje water Knipoog
En ik vind het behoorlijk knap als je (plat) op je rug valt als je aan het skien bent.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:14

Ik was 4 toen ik voor het eerst in een klasje werd gedropt, maar wij mochten hoog uit een buiktasje om hebben. Maar flesjes water kon/mocht niet. Dus als je niet genoeg had aan de pauzes, was het sneeuw 'eten' Haha!

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:15

Ethelate schreef:
Ik was 4 toen ik voor het eerst in een klasje werd gedropt, maar wij mochten hoog uit een buiktasje om hebben. Maar flesjes water kon/mocht niet. Dus als je niet genoeg had aan de pauzes, was het sneeuw 'eten' Haha!

Haha ja das ook een manier.. Maarre.. never eat yellow snow Knipoog

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 17:50

Haha wat een reaties! leuk Haha!
Rugzak laat ik wel dragen door iemand anders, ben nog niet zo stabiel en waarschijnlijk komt niks heel aan dan Knipoog
Heb al een helehoop goeie tips gezien hartstikke bedankt!

En die lift haha ik heb er al kennis mee mogen maken bij snowworld echt vreselijk lachen geweest. Ik ging direct zitten terwijl eerst die kabel uitgerekt moet worden, tja en dan kom je niet zo snel weer omhoog. Haha!

Is er ook al iemand geweest in Savignon? Zwitserland. Daar gaan we namelijk naartoe.

GiBo
Berichten: 1083
Geregistreerd: 27-08-04

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:11

Ik ga ook voor het eerst op skivakantie! Ik houd dit topic dus wel even in de gaten Haha! Ik geloof dat de meeste dingen die je nodig hebt er wel bij staan, ik neem alleen nog een lekker vette gezichtscreme en lippenbalsem met UV beschermer mee Haha! Want als het koud is wordt m'n huid droger en krijg ik kloofjes in m'n lippen, die dan telkens gaan bloeden Boos! Tong uitsteken

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:17

Ja dat ga ik ook meenemen, erg lastig die droge huid.
Maar verdwaal je wel niet Haha! .. alhoewel we hoeven alleen maar naar beneden. 1 richtings verkeer haha

GiBo
Berichten: 1083
Geregistreerd: 27-08-04

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:20

Ik hoop van niet Haha! Beneden kom ik wel, het is alleen de vraag hoeveel mensen ik schep voordat ik beneden ben Haha! Ik kan echt zo'n kluns zijn met dat soort dingen, haha Haha!

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:23

Haha of je wordt geschept, dat heb ik ook al mogen meemaken.
Waar ga je naartoe?

GiBo
Berichten: 1083
Geregistreerd: 27-08-04

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:28

Tsjechie Haha! Heb er zeker zin in, hoop alleen dat ik niet te hard en te vaak ga vallen Tong uitsteken De eerste keer dat ik ging skieen (Snowworld Knipoog ) kon ik onderaan niet stoppen en ben ik gewoon vol tegen de kantine gebotst Haha! Maar gelukkig gaat het al beter, haha Lachen

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Skivakantie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:35

Ohw dan is me vriend broertje je in de voetsporen getreden, die kon ook niet remmen of sturen en is vol tegen die kantinemuur aangeknalt, bijna dat hek over haha.
Tsjechie ligt ook al veel sneeuw toch..
Neem jij ook gewone schoenen mee of zou je daar helemaal niks mee kunnen?