Liefhebbers van koude landen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shadowstar

Re: Liefhebbers van koude landen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 22:03

Het was weer zo ver, noorderlicht!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na deze grijze, regenachtige zeer depressieve dag een welkome afleiding

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 22:18

Oeh gaaf! Hier is het helaas te bewolkt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:55

Mijn zus die in Canada woont had gister ook mooi noorderlicht! Hier is het al twee weken lang bewolkt :+ vanmiddag draait de wind na dagen grijs grauw en regen en krijgen we wat mooie heldere dagen :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:46

Is er een bokker die op dit moment in de emigratie naar Zweden zit of dit al gedaan heeft die ons op weg zou willen helpen?

We zijn helemaal verliefd op het land en zijn al goed aan het sparen, plus een koophuis dat met leuke overwaarde verkocht zou kunnen worden. We vinden het vooral lastig om te pinpointen van okay, dán zouden we de stap inderdaad kunnen zetten.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 11:54

Ja, vanaf morgen wordt het beter weer! Eindelijk!

Nala, ik denk dat het moment een hele persoonlijke keuze is.
Wat bij ons goed heeft geholpen is echt in de niet-mooie seizoenen verschillende provincies te bezoeken om te kijken of het je dan nog steeds bevalt.
Wat wij van tevoren hadden verwacht, bleek in de realiteit totaal anders aan te voelen.
Er is wel echt veel om aan te denken; wat wordt je inkomen, kun je een hypotheek krijgen, de taal leren, hoeveel geld neem je mee voor onverwachte kosten, etc.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:18

Ik heb twee vriendinnen (via insta) die naar Zweden willen / gaan verhuizen, de ene meer op korte termijn dan de ander. Beiden nemen wel paarden mee wat het natuurlijk nóg lastiger maakt. Ik las in een ander topic dat jij ook je paard mee wou nemen?

Ben het eens met Saga (jij had een andere username, toch? :+ ) om inderdaad op verschillende momenten in het jaar te gaan en in verschillende gebieden. Wil je naar het zuiden, midden of noorden, wat zijn je verwachtingen van het leven in zweden, heb je een baan die je mee kan nemen of ga je hier werken en op hoe korte termijn moet je gaan werken om het financieel rond te krijgen? Ondanks dat ik het gevoel heb dat de cultuur heel homogeen is, verschilt het klimaat wel heeeeel erg over het hele land omdat het zo lang is. Vooral Dalarna en Småland, het pittoreske zweden van de vakantieboekjes, zijn erg populair onder Nederlanders (en Duitsers) maar er zitten ook een paar bokkers echt in het noorden.

Ik ben wellicht een beetje pessimistisch omdat mijn leven in Zweden alles behalve makkelijk is tot nu toe, maar ik heb altijd het gevoel dat vele het erg onderschatten. Ze komen naar Zweden op vakantie in de zomer (lekker weer, lang licht) of midden in de winter (sneeuw, aurora, mysigt) maar het echte leven is wel wat anders. Ga dus zeker meerdere keren langs om echt de smaak te pakken te krijgen en als je de mogelijkheid hebt bijv eens een paar maanden als je nog niet helemaal zeker bent om de stap te nemen. Daarnaast heeft een vriendin van mij het plan om eerst een soort van vakantie woning te kopen zodat het vanuit daar makkelijker is om huizen te bezoeken en de taal te leren. Zij neemt ook haar paarden mee dus dat vraagt wat meer planning.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:45

Mijn oom woont denk ik al 25 jaar in Zweden, de eerste 20 jaren helemaal in het zuiden, en nu woont hij in Zweeds Lapland, hij geeft ook dan het dat al echt zon groot verschil is, terwijl het dus alle 2 Zweden is..

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 12:45

Klopt. :))
Volgens mij is het Dalarna voor vakantie en Värmland voor echt wonen.
En echt, zuid-Zweden is gewoon gevoelsmatig een volledig ander land dan midden-Zweden.

Ben het ook heel erg met je eens wat betreft het onderschatten.
Wij hebben eigenlijk nooit die roze bril op gehad en stonden er heel realistisch in en waren ook echt goed voorbereid, maar op sommige dingen kun je je gewoon niet voorbereiden.
In het emigratie-topic ben ik om die reden ook wel echt heel eerlijk geweest in het beeld dat ik gaf, omdat dat echt de realititeit was voor ons en ook voor vele andere.
Het is echt niet zo mooi en paradijselijk als de emigratiebeurs laat zien. :o
Neemt niet weg dat het nog steeds een práchtig land is en we ons hier wel écht thuis voelen en ondertussen ook echt geïntegreerd zijn.
Laatst bijgewerkt door Saga op 13-11-25 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:53

Ja als je in Zuid Zweden wilt gaan wonen kan je beter gewoon in NL blijven of wellicht Denenmarken. Je zal mij nooit vrijwillig in Skåne vinden _O- Lekker nederlands plat, landbouw, modder, het waait er 24/7 en het is er nóg kouder en donkerder dan in NL. Heb liever de droge kou, sneeuw en de laaaaange zomerdagen van midden zweden :D

Natuurlijk zit er tussen zuid en noord zweden rustig 1500 km, dat is van NL naar midden frankrijk ofzo? Of centraal europa? Zweden is gewoon zooo giga groot :=

Maar inderdaad Saga, het land is echt prachtig en je hebt nog echte rust en ruimte. Daar werd ik weer even aan herinnerd toen mijn zus vd zomer langs kwam die nog niet eerder in zweden/scandinavie geweest was. Met de tijd neem je toch dingen for granted en je went er ook zo aan dat je altijd het bos in kan, dat je overal gemarkeerde trails hebt, dat iedereen netjes met andermans spullen om gaat, dat soort dingen. Wij wonen dan wel midden in het bos maar ik doe bijv thuis nooit m'n auto op slot en zelfs als we weg gaan doen we ons huis niet op slot. Niemand die hier wat te zoeken heeft :))

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 12:56

Eens! Ik zou dan inderdaad in Denemarken gaan wonen.
Midden Zweden is helemaal top. <3
En inderdaad, je vergeet soms hoe mooi het is.
Volgens mij wonen wij vrij gelijk, als ik hoor hoe je het beschrijft.

Voor ons zijn de pluspunten:
- Sneeuw! <3
- 4 echte seizoenen
- Natuur, bergen, landschap.
- Nog meer sneeuw.
- Betaalbare huizen met grond.
- Samenleven met de dieren/natuur.
- Minder drukte om je heen.
- Geen zorgverzekering.
- Mensen zijn echt behulpzaam als je eenmaal geaccepteerd bent.
- We hadden de taal geleerd voordat we verhuisden.
- Nog meer sneeuw.
- De wegen worden vaak goed bijgehouden in de winter, ook op de afgelegen plekken.
- De lucht is schoner.
- Noorderlicht!

Voor ons zijn/waren de minpunten:
- Boodschappen zijn duur.
- Dierenartskosten en hooi/stro/krachtvoer is héél erg duur.
- Service is duur (klusjesmannen, reparatie, etc.)
- De zorg is in Nederland veel sneller, adequater en moderner.
- Er is veel bureaucratie, de regels zijn een stuk strenger.
- De eerste winter paarden aan huis was... een les. :+
- De wegen zijn soms echt slecht door het vriezen/spijkerbanden.
- Pakketpost als je afgelegen woont.

Verder zijn de afstanden naar winkels soms erg lang, maar dat vind ik zelf geen minpunt.
Ik hou van autorijden.
Voor ons wegen de pluspunten wel echt ruim op tegen de minpunten.
Laatst bijgewerkt door Saga op 13-11-25 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:05

Dat vind ik ook wel echt de min en plus punten ja :j Helaas bij ons geen bergen in Uppland, maar zou wel ooit richting Dalarna willen verhuizen <3 Al is Uppland / noord Stockholm wel de perfecte plek als je toch rust en ruimte wilt maar ook gemak. Ik woon midden in het bos, 5 km van de dichtstbijzijndste asfaltweg en toch maar een goed half uur van de 4e grootste stad van Zweden af, met alles wat je kan bedenken incl de enige academische paardenkliniek. Ideaal. Het vliegveld op wellicht een uurtje rijden, wat makkelijk is als je opeens acuut ergens heen moet of zoals bij ons waar mijn vriend uit Pakistan komt wat niet een zo populaire bestemming is :+ Waar wij eerst in Kalmar woonden moesten we eerst 4 uur rijden naar Kopenhagen om naar NL of Paki te kunnen vliegen incl 100 eur om de Öresund brug over te komen. Blergh

Pluspunt de makkelijke toegang tot de natuur. ECHTE natuur. Vooral in de nationale parken, met trekker huts enzo. En voor mij als endurance ruiter dat er geen ruiterpaden zijn en je dus letterlijk overal mag rijden waar je wilt zolang het geen prive weg is. Zoek eens op allemansrätten als je er niet bekend mee bent, Nala.

De nadelen zijn inderdaad vnl gericht op de hoge kosten van alles en dat letterlijk alles altijd zooo langzaam gaat. S for Swede, S for Slow zeggen wij hier thuis :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:08

De kosten voor dieren zijn ook zeker een punt dat ik meeneem voor het wel of niet meenemen van mijn pony. Ze staat nu all-in in Frankrijk voor nog geen 1900 per jaar :o

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 13:11

Ik weet niet of je Mälaren hästklinik bedoelt (ik denk SLU), maar die is ook heel erg fijn.
Wat dat betreft vind ik de zorg voor paarden wel écht heel goed, voor huisdieren ook.

Herkenbaar inderdaad!
Wij wonen wel nog meer afgelegen, al wonen we dichterbij de asfaltweg, ik denk 3km ongeveer.
2,5 á 3 uur naar Arlanda, 3 kwartier naar de kleine stad, een uur á anderhalf uur na de grote steden waar alles is.
Het is altijd een luxe als we weer eens 110/120 mogen rijden. :D
Maar we hebben bijvoorbeeld wel gewoon glasvezel en hooguit 4x per jaar dat de stroom uitvalt.
Stroomleidingen aan houten palen.

Ik vind het overigens geen enkel probleem, de afstanden, en ik vind echt dat we nog steeds heel centraal wonen.
We kunnen elke kant op rijden en zijn dan binnen anderhalf á 2 uur in een grote stad.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:15

Saga schreef:
Ik weet niet of je Mälaren hästklinik bedoelt (ik denk SLU), maar die is ook heel erg fijn.
Wat dat betreft vind ik de zorg voor paarden wel écht heel goed, voor huisdieren ook.

Herkenbaar inderdaad!
Wij wonen wel nog meer afgelegen, al wonen we dichterbij de asfaltweg, ik denk 3km ongeveer.
2,5 á 3 uur naar Arlanda, 3 kwartier naar de kleine stad, een uur á anderhalf uur na de grote steden waar alles is. :') :D
Het is altijd een luxe als we weer eens 110/120 mogen rijden. :D
Maar we hebben bijvoorbeeld wel gewoon glasvezel en hooguit 4x per jaar dat de stroom uitvalt.
Stroomleidingen aan houten palen.

Ik vind het overigens geen enkel probleem, de afstanden, en ik vind echt dat we nog steeds heel centraal wonen.
We kunnen elke kant op rijden en zijn dan binnen anderhalf á 2 uur in een grote stad.

Ik grap altijd dat ik me thuis voel zodra de stroom aan de palen hangt en niet onder de grond zit

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 13:16

Ooh, nog een voordeel (voor ons in ieder geval), is dat we redelijk zelfvoorzienend kunnen leven d.m.v een warmtepomp, eigen waterbron en zonne-energie.

Haha, ik vind het heel luxe als we in gebied komen waar je ijzeren stroompalen hebt. :))

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 15:21

Wij willen binne 2 jaar naar Zweden.
Het liefst midden Zweden, maar met klein kind en man die moet werken gaan we volgend jaar richting Skövde Gullspång in Februari/maart. Kijken of het ons daar bevalt.

Emigreren is een heel persooijke kwestie. Ik heb een droom, maar die stel ik even achteraan, want werk en dochter gaan voor.
We hebben een lijst opgesteld wat we belangrijk vinden en daarop zoeken we dan naar een regio en gaan dan daar naar toe. Eens in het voorjaar en eens in de zomer.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-25 10:22

Ik hoop dat jullie een mooie plek vinden!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 12:09

Dat is heel lief. We gaan in ieder geval van de komende vakanties heel erg genieten <3

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 18:08

Ben heel benieuwd hoe jullie het gaan vinden

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 08:58

-9! <3
Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 09:01

Jaloooeeeers! <3 ik hoop echt dat we eind december op vakantie in Zweden ook sneeuw hebben, maar dat zal aan de kust (omgeving Karlskrona) wel lastiger worden denk ik.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 09:48

Ik denk wel dat het flink koud kan zijn daar, eind december!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 09:49

In Karlskrona ligt er inderdaad meestal weinig sneeuw eind december. Vergeet geen winterbanden om te doen als je met de auto gaat! Ook als er geen sneeuw is, is dat vanaf 1 december verplicht. Verder is Karlskrona een erg leuke stad! Ik heb een paar jaar precies tussen Karlskrona en Kalmar in gewoond :) Vergeet ook zeker niet Kalmar en Öland te bezoeken als je zo dichtbij bent. Eigenlijk zijn de steden daar aan de kust echte 'zomersteden' en is er weinig te doen in de winter, maar gewoon lekker rondrijden en hiken langs de kust en de archipel is ook al mooi :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 09:59

Bedankt voor de tips! Winterbanden staan op de planning inderdaad.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:08

<3 prachtig die vorst al.