[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:48

Ben vanmorgen weer bij jullie voorbij gevlogen, Monique ;)
Al denk ik, nu ik de landkaart bekeken heb, dat we eerder in de buurt van Baskenland gepasseerd zijn, want er was zo'n vallei tussen twee reeksen bergen en dat lijkt enkel daar in die buurt zo te zijn (ter hoogte van Pampelune, denk ik). De Pyrenëen waren in ieder geval heel mooi en goed zichtbaar :)

Dus inmiddels weer terug in België.
Blij de dieren allemaal weer terug te zien !
Het weer is wat minder leuk dan in Spanje, maar het zal wel weer wennen, hé ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 18:21

Marilu schreef:
Ben vanmorgen weer bij jullie voorbij gevlogen, Monique ;)
Al denk ik, nu ik de landkaart bekeken heb, dat we eerder in de buurt van Baskenland gepasseerd zijn, want er was zo'n vallei tussen twee reeksen bergen en dat lijkt enkel daar in die buurt zo te zijn (ter hoogte van Pampelune, denk ik). De Pyrenëen waren in ieder geval heel mooi en goed zichtbaar :)

Dus inmiddels weer terug in België.
Blij de dieren allemaal weer terug te zien !
Het weer is wat minder leuk dan in Spanje, maar het zal wel weer wennen, hé ;)

Ik zag je, en ik maar zwaaien en zwaaien, maar niet dat je even terugzwaait. Erg flauw ;-) . Ik heb inderdaad ook weer tig foto's van de Pyrs gemaakt vanmorgen, zo prachtig met de opgaande zon erop, waren ze roze, dat de sneeuw reflecteerde. Gaaf dat je ze zo mooi kon zien vanuit het vliegtuig.

Ik kan me voorstellen dat je altijd weemoedig bent als je weer thuis bent, naar Spanje. Ik moest altijd huilen als we weer naar NL gingen in het jaar dat we het als vakantiehuis hadden.

Maar met vertrek uit NL heb ik er niet om getreurd.

Het weer is hier weer heerlijk, we lunchen weer buiten met 22 graden. Love it! Maar de kachel stoken we wel in de avond en soms even in de ochtend.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:02

Ha, dan was toch jij dat, die daar stond te zwaaien :D

Weemoedig is het niet. Ik ben dus altijd wel blij om onze dieren terug te zien.
Het gekke/moeilijke is, dat ik me zowel hier in België, als ginder in Spanje perfect goed en thuis voel ;)
Ik zal dus, als we uiteindelijk migreren, niet uit België vertrekken met een gevoel van opluchting. Waarmee ik dus bedoel, dat het niet met een 'oef-gevoel' zal zijn, dus niet om aan iets te ontsnappen. Ik zie het wel als een aanvulling/verrijking van ons leven. Of dit al dan niet een tijdelijk iets zal zijn, die migratie, dat moet de toekomst dan nog gaan uitwijzen.
Zoals je weet, wil ik nog geen bruggen opblazen en houden we het huis in België nog aan, in ieder geval zeker tijdelijk (minimum 3 jaar).
Eigenlijk echt wel een luxe dat we zulke soort beslissingen kunnen/mogen maken, hé.

Al heb ik wel steeds meer het gevoel, dat wij, de 'verwende blanke westerlingen' echt wel meer en meer met een instelling van carpe diem moeten gaan leven.
Waarmee ik doel op de alsmaar toenemende dreiging van oorlog ... als je de huidige politiekers bezig hoort, lijken ze daar echt wel op aan te sturen. Dus wie weet wat hangt er nog allemaal boven ons hoofd. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo gerust in.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-25 07:59

Hi Marilu, gelukkig dat je me toch zag zwaaien ;-)

Ik vind het mooi zoals je er nu in staat. Je hebt twee huizen en ja wij voelen ons ook altijd enorm rijk en bevoorrecht dat we hier zo vrij als een vogeltje mogen wonen ondanks dat we geen 2 huizen hebben zoals jij. Ik realiseer me heel vaak dat dit niet voor iedereen is weggelegd en ook zeggen we regelmatig tegen elkaar dat we erg blij zijn dat onze wiegjes in Nederland hebben gestaan en niet in Afrika, Azië of Oost-Europa of Zuid-Amerika.

Politiek en oorlogen weet ik niets van, ik volg geen nieuws, ik hoor wel eens wat, maar ik lees niets behalve lokaal nieuws. Waar ik niets aan kan veranderen, maak ik me niet meer druk om. Ik ben wel erg op de hoogte van dierennieuws.

Zo maak ik me zorgen over de dolfijnen en 2 orka's die nog steeds in Marineland zitten terwijl het park al bijna een jaar dicht is, door protesten. Ook ik heb getekend in petities en ben blij dat het park dicht is, maar dat ze geen oplossing vinden voor de nog ongeveer tien dieren vind ik schrijnend. De beesten zijn zwaar depressief en zitten in kleine badjes. De ijsbeer is naar Engeland verhuist. Ik snap sowieso niet welke zot bedacht had een ijsbeer aan de côte d'Azur neer te zetten. Daar is het regelmatig over de 45 graden, dan ben je toch niet wijs. Als het maar verdient.

Dus dat nieuws volg ik wel. Maar van dierennieuws word ik ook niet vrolijk meestal. Maar ja.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 18:06

Dat heb ik ook al wel geprobeerd, Monique, om niet meer naar het nieuws te kijken/luisteren. Maar het is, vanaf je je computer of smartphone op zet, eigenlijk alomtegenwoordig.

En het lukt me dus nog altijd niet om me ervoor af te sluiten.
Dat komt misschien ook wel, omdat ik nog steeds aan het werk ben (in de financiële sector) en daarnaast volgt mijn man de actualiteit en de ontwikkelingen in de wereld op de voet. Hij is erg geïnteresseerd en begaan met politiek, dus het sijpelt bij ons thuis altijd wel binnen bij mij, al dan niet bewust.
Ik denk dat ik het eigenlijk gewoon allemaal ook wíl weten. Vinger aan de pols, als het ware.

Het is bij mij eerder bij het dierennieuws waarover je schrijft, dat ik meestal, als het gaat om iets dat gebeurt in andere landen/continenten, ik het net niét wil weten of lezen of zien.
Vooral bij zulke situaties als dierenmishandeling in andere landen, heb ik heel erg het gevoel dat ik er niks aan kan veranderen en ik het daarom liever niet weet. Struisvogelpolitiek, als het ware (dus doe ik toch zelf ergens ook aan politiek ;) ).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-25 20:05

Ja grappig doe je toch aan politiek, goed gevonden *\%/*

Ik heb weer een vlogje gemaakt over onze week. Het is half november, maar het voelt alsof we per ongeluk in juli zijn wakker geworden: bijna 28 graden en vooral héél veel buiten zijn. ’s Morgens kijken we uit over de besneeuwde Pyreneeën. Adembenemend mooi, al is het contrast met de zomerse hitte een beetje… verwarrend.

De paarden hebben zichzelf ook creatief uitgeleefd: Callas loopt rond als fashionista in stro, en Prisca kiest voor een herfstige look met blaadjes. Ondertussen vullen wij de inloopstal met vers hooi. Nog steeds trots op onze uitvinding: hooibalen op pallets met wieltjes. Pure genialiteit. Het restant hooi dat nog goed is, propt Mo er nog wel even bij.

Na vijf jaar besluiten we eindelijk de broodoven achter de houtkachel leeg te maken. Wat eruit komt? Een oude pan (zonder soep, gelukkig), takken, as én een paar flessen. Het plafond van tapse steentjes blijft ondertussen magisch hangen, al honderden jaren lang. We duimen dat het dat nog even blijft doen. We installeren deze week energiebesparende deurdrangers met de charmante naam Senior. Ja hoor, zelfs onze deuren worden langzaam ouder. Binnen werkt Erwin verder aan de elektriciteit, werk dat je niet ziet, maar o zo nodig is.

’s Avonds rijdt Mo over de provinciale weg naar huis. Geen straatlampen, geen witte lijnen, gewoon écht pikkedonker. Typisch Frans.

Erwin doet de trouvaille van de week: een oude stofzuigermond. Archeologen, eat your heart out. Daarover gesproken, we sluiten af met een uitstapje naar Éauze, waar we twee Romeinse restanten van villa’s bezoeken. Daar is ooit een schat van 28.000 munten gevonden. En de mozaïeken? Prachtig!

Bedankt alvast voor het kijken, duimpje omhoog

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:28

Monique1963 schreef:
Ja grappig doe je toch aan politiek, goed gevonden *\%/*

Ik heb weer een vlogje gemaakt over onze week. Het is half november, maar het voelt alsof we per ongeluk in juli zijn wakker geworden: bijna 28 graden en vooral héél veel buiten zijn. ’s Morgens kijken we uit over de besneeuwde Pyreneeën. Adembenemend mooi, al is het contrast met de zomerse hitte een beetje… verwarrend.

De paarden hebben zichzelf ook creatief uitgeleefd: Callas loopt rond als fashionista in stro, en Prisca kiest voor een herfstige look met blaadjes. Ondertussen vullen wij de inloopstal met vers hooi. Nog steeds trots op onze uitvinding: hooibalen op pallets met wieltjes. Pure genialiteit. Het restant hooi dat nog goed is, propt Mo er nog wel even bij.

Na vijf jaar besluiten we eindelijk de broodoven achter de houtkachel leeg te maken. Wat eruit komt? Een oude pan (zonder soep, gelukkig), takken, as én een paar flessen. Het plafond van tapse steentjes blijft ondertussen magisch hangen, al honderden jaren lang. We duimen dat het dat nog even blijft doen. We installeren deze week energiebesparende deurdrangers met de charmante naam Senior. Ja hoor, zelfs onze deuren worden langzaam ouder. Binnen werkt Erwin verder aan de elektriciteit, werk dat je niet ziet, maar o zo nodig is.

’s Avonds rijdt Mo over de provinciale weg naar huis. Geen straatlampen, geen witte lijnen, gewoon écht pikkedonker. Typisch Frans.

Erwin doet de trouvaille van de week: een oude stofzuigermond. Archeologen, eat your heart out. Daarover gesproken, we sluiten af met een uitstapje naar Éauze, waar we twee Romeinse restanten van villa’s bezoeken. Daar is ooit een schat van 28.000 munten gevonden. En de mozaïeken? Prachtig!

Bedankt alvast voor het kijken, duimpje omhoog

Mooie warming up... maar mis het linkje wel haha.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 00:00

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:07

Gekeken !

Jullie wonen er heel erg mooi, ik val weer in herhaling, denk ik ;)
Als het in Spanje niks wordt voor ons, komen we naar de Gers :D

Al is het er misschien wel wat té eenzaam wonen ?
Die donkere weg zou me toch wat angst inboezemen om te moeten nemen in mijn eentje :=

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 12:59

Die donkere wegen wennen snel genoeg hoor. Al is het hier in Noord Frankrijk minder donker als in het zuiden waar Mo woont.

Leuk filmpje weer Monique. Dat uitzicht op de Pyreneeën verveelt nooit denk ik <3

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 18:41

Leuk filmpje Monique en die Romeinen hadden de boel toch aardig voor elkaar, behalve de wc’s dan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 20:21

Marilu schreef:
Gekeken !

Jullie wonen er heel erg mooi, ik val weer in herhaling, denk ik ;)
Als het in Spanje niks wordt voor ons, komen we naar de Gers :D

Al is het er misschien wel wat té eenzaam wonen ?
Die donkere weg zou me toch wat angst inboezemen om te moeten nemen in mijn eentje :=

Dank je, we waren vandaag toevallig even in Spanje. We reden een tour over de Pyrs. Ik zwaaide naar je, maar toen dacht ik, o ze zit in België. ;-) Het is aan de andere kant van de pyrs hetzelfde maar jullie hebben kleurigere huizen, vind ik leuk!

Voor ons is het niet eenzaam. We hebben bewust een huis zonder buren in de buurt gekozen.

TinkerTreas schreef:
Die donkere wegen wennen snel genoeg hoor. Al is het hier in Noord Frankrijk minder donker als in het zuiden waar Mo woont.

Leuk filmpje weer Monique. Dat uitzicht op de Pyreneeën verveelt nooit denk ik <3

Dankdank, nee het uitzicht is zooo prachtig en we wisten dat niet toen we het kochten. Het stond niet in de adv.

En ja superdonker hier. Maar het was ook bewolkt. Als er maan is ,is het beter.

uxgranta schreef:
Leuk filmpje Monique en die Romeinen hadden de boel toch aardig voor elkaar, behalve de wc’s dan.

Ja raar die wc's. Ik dacht nog dat het een mannending was, maar de gids zei dat het gemengd was. Blech ik zou over mijn nek gaan!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 19:38

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:52

Duimpje op hoor! Leuk filmpje weer!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 19:54

Leuk, dank je. We hadden niet zoveel verschillende projecten deze week, we zijn voornamelijk met het bos bezig geweest. Tja. Van die dingen. Dank voor duimpje op!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 00:43

Wat weer een mooi ritje door de Pyreneeën. Blijft fascinerend.
Van het padje af? :) Fijn dat het nu beter begaanbaar is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 07:22

senna21 schreef:
Wat weer een mooi ritje door de Pyreneeën. Blijft fascinerend.
Van het padje af? :) Fijn dat het nu beter begaanbaar is.

Hahahaha ja Senna Erwin was helemaal van het padje af. In ieder geval doet de stroom het nu weer helemaal om het weiland heen, dat is winst!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:29

Mooie rit naar Spanje hebben jullie gemaakt.
Maar het terug thuiskomen bij jullie in Frankrijk is zeker nooit een straf :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 21:44

Marilu schreef:
Mooie rit naar Spanje hebben jullie gemaakt.
Maar het terug thuiskomen bij jullie in Frankrijk is zeker nooit een straf :)

Ja dat is erg leuk om even de grens over te wippen. Thuiskomen is altijd weer heerlijk!

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 00:48

Gefeliciteerd met je verjaardag, Monique!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 04:52

Nooit te vroeg om te feliciteren… GEFELICITEERD!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 05:22

Gefeliciteerd!! *\%/* Y)(^)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 06:37

Gefeliciteerd!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:13

Gefeliciteerd met je verjaardag Mo *\o/* Y)(^) *\%/*