Na deze grijze, regenachtige zeer depressieve dag een welkome afleiding
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

vanmiddag draait de wind na dagen grijs grauw en regen en krijgen we wat mooie heldere dagen
) om inderdaad op verschillende momenten in het jaar te gaan en in verschillende gebieden. Wil je naar het zuiden, midden of noorden, wat zijn je verwachtingen van het leven in zweden, heb je een baan die je mee kan nemen of ga je hier werken en op hoe korte termijn moet je gaan werken om het financieel rond te krijgen? Ondanks dat ik het gevoel heb dat de cultuur heel homogeen is, verschilt het klimaat wel heeeeel erg over het hele land omdat het zo lang is. Vooral Dalarna en Småland, het pittoreske zweden van de vakantieboekjes, zijn erg populair onder Nederlanders (en Duitsers) maar er zitten ook een paar bokkers echt in het noorden. 

Lekker nederlands plat, landbouw, modder, het waait er 24/7 en het is er nóg kouder en donkerder dan in NL. Heb liever de droge kou, sneeuw en de laaaaange zomerdagen van midden zweden

Helaas bij ons geen bergen in Uppland, maar zou wel ooit richting Dalarna willen verhuizen
Al is Uppland / noord Stockholm wel de perfecte plek als je toch rust en ruimte wilt maar ook gemak. Ik woon midden in het bos, 5 km van de dichtstbijzijndste asfaltweg en toch maar een goed half uur van de 4e grootste stad van Zweden af, met alles wat je kan bedenken incl de enige academische paardenkliniek. Ideaal. Het vliegveld op wellicht een uurtje rijden, wat makkelijk is als je opeens acuut ergens heen moet of zoals bij ons waar mijn vriend uit Pakistan komt wat niet een zo populaire bestemming is
Waar wij eerst in Kalmar woonden moesten we eerst 4 uur rijden naar Kopenhagen om naar NL of Paki te kunnen vliegen incl 100 eur om de Öresund brug over te komen. Blergh

Saga schreef:Ik weet niet of je Mälaren hästklinik bedoelt (ik denk SLU), maar die is ook heel erg fijn.
Wat dat betreft vind ik de zorg voor paarden wel écht heel goed, voor huisdieren ook.
Herkenbaar inderdaad!
Wij wonen wel nog meer afgelegen, al wonen we dichterbij de asfaltweg, ik denk 3km ongeveer.
2,5 á 3 uur naar Arlanda, 3 kwartier naar de kleine stad, een uur á anderhalf uur na de grote steden waar alles is.![]()
![]()
Het is altijd een luxe als we weer eens 110/120 mogen rijden.
Maar we hebben bijvoorbeeld wel gewoon glasvezel en hooguit 4x per jaar dat de stroom uitvalt.
Stroomleidingen aan houten palen.
Ik vind het overigens geen enkel probleem, de afstanden, en ik vind echt dat we nog steeds heel centraal wonen.
We kunnen elke kant op rijden en zijn dan binnen anderhalf á 2 uur in een grote stad.
ik hoop echt dat we eind december op vakantie in Zweden ook sneeuw hebben, maar dat zal aan de kust (omgeving Karlskrona) wel lastiger worden denk ik.
Vergeet ook zeker niet Kalmar en Öland te bezoeken als je zo dichtbij bent. Eigenlijk zijn de steden daar aan de kust echte 'zomersteden' en is er weinig te doen in de winter, maar gewoon lekker rondrijden en hiken langs de kust en de archipel is ook al mooi
prachtig die vorst al.