[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:59

Hier om ons heen en meer naar achteren waar een stukje bos is staan overal bordjes met reserve de chasse, dat is wel fijn, daar mag dus allemaal niet gejaagd worden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:36

Dat is wel fijn Tinka.

Monique, op die link kan ik alleen maar vinden dat het van eind september tot ergens in februari is toegestaan om te jagen.
Nou ja, ik ga het van de week wel even een keer navragen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 21:11

TinkerTreas schreef:
Dat is wel fijn Tinka.

Monique, op die link kan ik alleen maar vinden dat het van eind september tot ergens in februari is toegestaan om te jagen.
Nou ja, ik ga het van de week wel even een keer navragen

Je kunt doorklikken op de link naar de jachtsite en daar staat een tabel welk dier welke maanden gedood mag worden. Maar er mag altijd op alle dagen gejaagd worden binnen die maanden, maar gebruikelijk is woensdag, zaterdag en zondag. De meest ongelukkige familiedagen dat mensen in het bos willen wandelen wat dan niet kan. Maar het komt omdat jagers geen professionals zijn en dus alleen maar op vrije dagen kunnen jagen, zijnde dus het weekend en woensdagmiddagen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 13:40

Hier werd er vandaag helaas weer volop gejaagd met een meute in het bos, echt enorm kabaal, ik gok wel weer een hond of 12 minimaal. En ik heb ook schoten gehoord. De paarden stonden er rustig bij gelukkig.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:48

Pfff, hier reageren de paarden gelukkig ook niet op de schoten.
Mijn oudste hond is enorm bang voor vuurwerk en die vindt de schoten ook eng. Al is de angst wel minder dan bij vuurwerk.
Gisteren waren de honden buiten ivm het mooie weer, maar de deur was dicht omdat onze pas geopereerde kat binnen moet blijven. En blijkbaar was er ondertussen geschoten in de buurt. Onze hond was onder de buiten bank gekropen. En dat past helemaal niet, dus het bankje stond onstabiel te wiebelen.
Ik kijk eronder, ligt Buusya daar.
Het zag er hilarisch uit. Maar de reden dat ze daar onder kruipt is enorm sneu natuurlijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 14:01

Ach arm dier. Zozo vindt schoten ook eng, zelfs van heeeeel ver weg, floep staart tussen zijn benen. Duidelijk niet van een jager geweest.

Wat wel grappig is, gisteren gingen we met de hondenclub wandelen en we waren met 4 gecastreerde reuen waaronder dan Zozo en 3 teefjes. Een van de teefjes was loop geweest, al 5 en een halve week, dus klaar. Maar Zozo vond dat niet. Die was erg geïnteresseerd in haar achterwerk en wilde zelfs beklimmen, maar ze snauwde af. De andere reuen hadden totaal geen belangstelling voor haar. Toen zei de hondentrainster, dat doen alleen reuen die al eerder gedekt hebben. Dat kan natuurlijk want hij is pas in het asiel gecastreerd, dus pas toen hij 3 was. Gek idee dat er jonkies ergens van hem zijn!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 09:51

We hebben eindelijk, per toeval, een bedrijf gevonden dat in ieder geval de moeite wil nemen om te komen kijken of ze het asbest van onze parking af willen halen en verwijderen. We hadden eerder al bedrijven gevonden die het willen verwijderen van het terrein, maar het niet van het dak willen halen. Nu wandelden we ergens en ik zag een bus met een asbestverwijderaarlogo erop, en we hebben contact gelegd en zowaar hij wil in ieder geval komen voor een devis, offerte.

Het asbest zelf interesseert ons niet, we geloven niet in het gevaar er van, het is geclassificeerd als onbeschadigd niet stuivend etc en nu in veel Europese landen zoals NL en FR de verplichting tot verwijderen verdwenen is, blijkt wel dat het gevaar veel minder aanwezig is als vroegah werd gedacht. Dingen veranderen met kennis nou eenmaal.

Waarom dan wel verwijderen? Omdat het de waarde van je huis verhoogt. Niet dat we gaan verkopen, never, maar we willen in de toekomst wel viagère kunnen gaan doen. Dat is verkopen, met recht van blijven wonen en een maandinkomen erdoor krijgen. En dan is het beter dat je huis het meest waard is wat je ervan kunt maken.

Van die dingen die me bezig houden ;-)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:02

Dat laatste zag ik laatst ook bij een bedrijf hier in de buurt. Snap niet zo goed hoe dat winstgevend kan zijn voor zo'n bedrijf. Kun jij dat uitleggen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:05

Qua asbest blijft het voor mij de vraag : voorstchrijdend inzicht of stomweg niet genoeg subsidiegeld en mensen om het op te ruimen? Als reden voor nu niet meer gevaarlijk. Zolang het stevig aan elkaar zit is er inderdaad niks aan de hand, maar dat blijft niet zo en als er wel degelijk een waardevermindering aan hangt geeft het geen gevaar verhaal toch te denken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 17:29

tamary schreef:
Qua asbest blijft het voor mij de vraag : voorstchrijdend inzicht of stomweg niet genoeg subsidiegeld en mensen om het op te ruimen? Als reden voor nu niet meer gevaarlijk. Zolang het stevig aan elkaar zit is er inderdaad niks aan de hand, maar dat blijft niet zo en als er wel degelijk een waardevermindering aan hangt geeft het geen gevaar verhaal toch te denken.

Ik hecht veel waarde aan het onderzoek dat door de NLse TU-Delft is gedaan. Nav dat onderzoek, is de verplichting van weghalen ook weggevallen als het niet meer stoft op level x en x en x etc. Ik kan het helaas niet terugvinden, maar onder een van mijn filmpjes heb ik de link daar naar toe gezet, maar geen idee meer welk filmpje dat was.

De waardevermeerdering als je het weghaalt, komt doordat de goegemeente nog denkt dat asbest echt supergevaarlijk is. Dat als je er naar kijk al kanker krijgt.

Maar mensen van het platteland hier, geven er niets om. Ze slaan zelfs de platen kapot om modderige opritten mee te verharden. En alles om ons heen is nog steeds richting de 80 jaar oud.

Maar stadsmensen en buitenlanders die op het platteland willen kopen, voor hen is het een rem op een verkoop en ook een groot argument tot afdingen.

Muga schreef:
Dat laatste zag ik laatst ook bij een bedrijf hier in de buurt. Snap niet zo goed hoe dat winstgevend kan zijn voor zo'n bedrijf. Kun jij dat uitleggen?

Viagère in Frankrijk bestaat geloof ik niet in NL of BE in die vorm. Wat er gebeurt is dat je je huis verkoopt, meestal aan projectontwikkelaars die het als belegging kopen om later door te verkopen. De tijd wijst uit dat onroerend goed altijd meer waard wordt, zeker als je denkt in termijnen als 15 jaar en langer. Dus dat is altijd winst.

In Frankrijk verkoop je je huis, maar het belangrijkste is dus dat je er zelf blijft wonen zoals je altijd hebt gedaan en je zorgt zelf voor onderhoud van het huis en zorgt dat het huis zijn waarde behoudt.

Je rekent uit hoe lang je nog verwacht te leven en krijgt dan een maandelijkse uitbetaling van de projectontwikkelaar. Leef je langer dan de verwachting heeft de ontwikkelaar pech, ga je eerder dood, heeft hij mazzel.
Daarnaast kun je een bouquet vragen dat is een gouden handdruk ineens uit de verkoop.

Dus voorbeeldje. Stel op ons 70e blijkt ons pensioen niet meer voldoende te zijn voor onze levensstijl.

Stel dat onze levensverwachting op dat moment 90 jaar oud is. Dat is een verschil van 20 jaar.

Stel dat ons huis hier dan 700.000 euro waard is. (moeten we dus nog wel ff opknappen en asbest verwijderen ;-) )

Stel dat we graag een nieuwe auto willen, wat gouden armbanden, dure vakanties. Ik noem maar iets raars. Stel dat we daar graag 200.000 euro aan willen besteden. Dan vragen we dat in een bouquet, dus een betaling ineens van de verkoopsom.

Dan blijft er nog 500.000 euro van de verkoopprijs over, die de investeerder dan over 20 jaar aan ons mag betalen. Dat is dan 25.000 euro per jaar, dus zeg 2000 euro per maand.

Het voordeel voor ons dan is dat we hier mogen blijven wonen en het inkomen uit viagère wordt gunstig belast. Daar staat tegenover dat je in Frankrijk geen belasting betaalt over de verkoop van een huis, dus per saldo verlies je er wat op, maar je stelt je levensonderhoud veilig en je mag blijven wonen in je huis.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:40

Wat je beschrijft als viagère, noemen we in België lijfrente.
De exacte regels ken ik niet, maar het komt toch op hetzelfde neer.
Als je kinderloos bent, zoals jullie - denk ik toch - zijn, is dat misschien wel een goed idee, ja.

Hier in Spanje wordt ook nog steeds veel gejaagd. Ieder weekend zijn ze hier aan het knallen. Ik vermoed dat het per seizoen andere dieren zijn die ze mogen afschieten. Hier in de buurt gaat het om patrijzen, konijnen/hazen en everzwijnen, geloof ik. Hier zitten in de bergen ook steenbokken en reetjes heb ik hier ook al gezien. Dus, ik veronderstel dat die er ook aan zullen moeten geloven, als ze voor de loop van een geweer passeren.

Ik eet geen vlees, maar zolang er nog wel mensen vlees eten, zullen er sowieso dieren afgemaakt worden. Ik weet nog niet zo goed of ik de jacht 'menselijker' moet vinden, dan een slachthuis.
Ik veronderstel dat het voor een dier een grotere lijdensweg moet zijn om naar een slachthuis gevoerd te worden, samen met bange soortgenoten en daar toe te komen en allicht al de lijkgeur te kunnen ruiken of de angst van de andere dieren te aanhoren.
Ik neig er dus naar om de jacht dan toch iets 'menselijker' te vinden ...

We zijn hier enkele dagen gaan helpen bij een vriend om olijven te plukken. Best een vermoeiend werkje, omdat je veel spieren gebruikt op een manier die ze niet gewend zijn van je ;)
Mijn nek, waarin ik artrose heb, was er in ieder geval ook niet blij mee.
Nu was het allemaal manueel werk, dus een grote hoeveelheid hebben we niet kunnen plukken op twee dagen, maar we zaten toch aan een 330 kilo. Ze zijn al weggebracht naar de perserij en hebben 50 liter olijfolie opgeleverd. Toch niet slecht, dus, voor ons amateuristisch werk :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 09:57

Wat ontzettende leuk Marilu, dat olijven plukken en ook persen, je ziet gelijk resultaat van je moeizame werk! Klinkt zo lekker zuiderlijk warm, heerlijk! Bij ons regent het vandaag. jammer, maar ja, gisteren hadden we nog 27 graden!

En wat jij zegt van nekartrose dat heb ik ook, (door een auto-ongeluk in 1999) en heel veel mensen weten niet hoe beperkend dat kan zijn. Ik kan ook erg slecht omhoog kijken en olijven plukken zou voor mij ook een klus zijn die ik niet lang achter elkaar kan doen.

Over dieren dood maken om te eten. Ja ik denk zeker dat je gelijk hebt, liever een dier zelf doden en dat het een goed natuurlijk leven heeft gehad, dan in een opfokstal een onnatuurlijk leven lijden en dan de lijdensweg van het transport en ellende in het slachthuis. Dus ja, dat is zeker waar. Jagen om te overleven, dat vind ik beter dan de vee-industrie. Maar wie moet er tegenwoordig nu nog van jacht overleven, niemand volgens mij. Of misschien mensen in het hoge noorden van onze planeet of in Afrika of Zuid-Amerika, maar niet in Europa.

Ja, België kent ook rente viagère. Maar het is volgens mij niet zo gebruikelijk als in Frankrijk? Het is denk ik in de basis hetzelfde: een overdracht van eigendom in ruil voor een levenslange betaling. En Frankrijk heeft een geprofessionaliseerd en specifiek vastgoedstelsel in viagère woningen op verkoopsites, maar ik dacht dat dat in België niet echt zo afgesplitst was?

Bijv deze makelaar heeft meer dan 5000 woningen à viager https://www.costes-viager.com/acheter/annonces

Het is treurig weer vandaag, ik ga maar eens kijken of ik genoeg materiaal heb om weer een filmpje te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:08

Viager achtig in NL (en misschien ook wel BE) is meer een schuif eigendom huis door naar de kinderen bij leven. Scheelt stuk erfbelasting en dus kosten voor je kind bij overlijden. Helemaal nu veel huizen destijds gekocht zijn voor 30-50K en nu 500+K waarde hebben. Hypotheek krijgen om de belasting op je ouderlijk huis te betalen kan nog wel eens lastig zijn met een lager inkomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 10:14

tamary schreef:
Viager achtig in NL (en misschien ook wel BE) is meer een schuif eigendom huis door naar de kinderen bij leven. Scheelt stuk erfbelasting en dus kosten voor je kind bij overlijden. Helemaal nu veel huizen destijds gekocht zijn voor 30-50K en nu 500+K waarde hebben. Hypotheek krijgen om de belasting op je ouderlijk huis te betalen kan nog wel eens lastig zijn met een lager inkomen.

ja, dát ken ik idd ook, Tamary, heet dat niet vruchtgebruik of zoiets?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 17:49

Lijfrente is niet zo bekend/populair in België.

Wat wel al meer en meer gebeurt, is wat Tamary beschrijft. Het gaat dan om een schenking van een (on)roerend goed, waardoor de begunstigde minder belasting moet betalen. Schenkingsrechten liggen namelijk aanzienlijk lager dan erfrechten, in Vlaanderen/België althans (hoe gek het ook is, in België, wat een zakdoek groot is, heb je verschillende fiscaliteit tussen Wallonië en Vlaanderen ...).
Meestal wordt er dan gewerkt met een beding van terugkeer naar de schenker, voor als de begunstigde vooroverlijdt. Kan ook bijkomend als een schenking met vruchtgebruik geregistreerd worden bij de notaris. Dit gebeurt heel veel tegenwoordig, maar voornamelijk met roerende goederen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 17:59

Ja Wallonië en Vlaanderen zijn echt twee werelden. Blijf ik heel bijzonder vinden dat een land zo sterk blijft in zijn tradities. In NL heb je dat wel met Friesland, maar daar zijn geen eigen wetten. In Frankrijk heb je het met Baskenland, dat heeft een echt unieke eigen taal dat echt nergens op lijkt, niet op Frans en niet op Spaans.

Maar in iedere taal is au wel iets wat daar op lijkt ;-) ik heb au. Ben van de steiger af gegleden. Knie helemaa blauw en ik viel met mijn ribbenkast op een dwarsstang. Die is wel gekneusd nu. Niet die stang, maar mijn ribbenkast. au.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 19:14

O trouwens, weer een vlogje van deze week https://youtu.be/xxLiGIFms7s

Als je nieuwsgierig bent naar de regenboog uit Prisca's hoofd, prachtig onze paarden met de bergen op de achtergrond in de zon, 27 graden! Hoe knap Zozo al is, of die luiken nou eindelijk af zijn en wat we in de logeerkamer doen, en Col d'Aspet, moet je zeker ff klikken. O en superspeciaal dat heb ik echt nog nooit op internet gezien, over een buizerd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 07:13

Oei Mo, dat klinkt erg pijnlijk!

Wij hebben nog wel gekeken naar Viager maar niet gedaan. Als ik iets koop wil ik er ook wat mee kunnen doen haha. En het voelt dan een beetje als denken, joh, kan die ouwe niet gewoon eens de pijp uit gaan, dan kan ik tenminste gebruiken waar ik al jaren voor betaal :P

En over het algemeen vind ik de huizen ook niet heel goedkoop als je er nog zoveel jaar voor gaat betalen met het risico op nog 10-20 jaar extra omdat iemand een stuk langer leeft.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 09:12

Prairy schreef:

Wij hebben nog wel gekeken naar Viager maar niet gedaan. Als ik iets koop wil ik er ook wat mee kunnen doen haha. En het voelt dan een beetje als denken, joh, kan die ouwe niet gewoon eens de pijp uit gaan, dan kan ik tenminste gebruiken waar ik al jaren voor betaal :P

En over het algemeen vind ik de huizen ook niet heel goedkoop als je er nog zoveel jaar voor gaat betalen met het risico op nog 10-20 jaar extra omdat iemand een stuk langer leeft.

LOL, de andere kant van Viager zou ik ook niet doen. Het zijn over het algemeen grote geldschieters die het als een belegging zien omdat over zulke lange periodes onroerend goed niet minder waard zal worden. En de Italianen voor ons hebben viager gedaan en die belegger had flink de p erin want zij werd 105 en de zonen ver over de 80, maar die zijn beide op rare wijze aan hun eind gekomen. Ik denk dat die man ook niet langer wilde wachten.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:36

Monique1963 schreef:
O trouwens, weer een vlogje van deze week https://youtu.be/xxLiGIFms7s

Als je nieuwsgierig bent naar de regenboog uit Prisca's hoofd, prachtig onze paarden met de bergen op de achtergrond in de zon, 27 graden! Hoe knap Zozo al is, of die luiken nou eindelijk af zijn en wat we in de logeerkamer doen, en Col d'Aspet, moet je zeker ff klikken. O en superspeciaal dat heb ik echt nog nooit op internet gezien, over een buizerd.

Col d'Aspet, zijn we daar ook niet geweest Mo? :D Ik herken het uitzicht. Als ik me niet vergis was er toen een beetje sneeuw.

Zo bijzonder die beelden van de buizerd. Is een gedrag dat ik ook nog nooit heb gezien! Zo slim!

Het is nog behoorlijk groen daar. Hier is het op en top herfst. Ik weet niet waarom, maar ik heb het idee dat het nog mooier is dan anders. Wellicht doordat we uiteindelijk best mooi weer hebben ook waardoor de bladeren langer blijven hangen aan de bomen? Geen idee.

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 09:42

Hey Kaat! Wat een prachtige herfstkleuren bij jou! Mooi gebied daar om te wandelen. Volgens mij heeft Sir net zo'n rollijn als wij gebruiken om de paarden over de weg te leiden.

Ja ik denk dat we deze col ook met jou gedaan hebben, het was er inderdaad schitterend met wat sneeuw. Ik vind het een superfijne plek het is zo prachtig daar!

En die buizerd (iemand dacht dat het een sperwer was, maar ik dacht een buizerd) vond ik zo bijzonder! Ik heb dit nog never nooit gezien en vond het ook superbijzonder. Ik heb gezocht op internet maar kon nergens vinden dat het beschreven is dat dit wel eens eerder gespot is. Ik denk dat het uniek is! En nu heeft een roofvogel bijna geen natuurlijke vijanden dus hij heeft weinig te vrezen, maar zo drinken is wel een stuk veiliger dan bij een meertje of zo, waar altijd wel vossen azen op nietsvermoedende drinkende dieren. Vond het heel bijzonder!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 09:45

O ps, Kaat, ik had me nog vergist het is col d'Aspin, (d'Aspet ligt iets verder op) maar desalnietemin, zijn we hier wel met jou geweest dacht ik op deze plek. Goed herkend!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:32

Monique1963 schreef:
Prairy schreef:

LOL, de andere kant van Viager zou ik ook niet doen. Het zijn over het algemeen grote geldschieters die het als een belegging zien omdat over zulke lange periodes onroerend goed niet minder waard zal worden. En de Italianen voor ons hebben viager gedaan en die belegger had flink de p erin want zij werd 105 en de zonen ver over de 80, maar die zijn beide op rare wijze aan hun eind gekomen. Ik denk dat die man ook niet langer wilde wachten.

Dit klinkt echt heel fout :=

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 16:15

Ja Prairy het is een heel bijzonder verhaal, en mijn schrijversbrein heeft daar al een misdaadroman omheen gebakken, alleen is het nog niet uit de pen gekomen ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 17:25

Haha, dat was inderdaad wel héél lang wachten dan om eindelijk het huis te kunnen opeisen.
Je weet maar nooit of er een handje geholpen is ... ;)

Gelukkig is de schade beperkt na je valpartij. Maar leuk is anders ! Moet je de eerste dagen best niet te veel lachen of hoesten !

Filmpje bekeken. Mooie beelden van de streek daar ! Jullie zitten daar wel heel erg op jullie plek, niet ?!
Mooi ook hoe de paarden lekker samen staan te zonnebaden.

Bij ons in België zitten redelijk wat buizerds. Mooie vogels zijn het. Ik zie ze regelmatig rusten op de omheining. En wormen uit de grond pikken, zie ik ze ook vaak doen. Dat drinken uit bladeren heb ik nog niet van zo nabij kunnen aanschouwen. Maar met het blote oog kan ik ze niet zo goed bestuderen.