En ook wij verhuizen naar Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-22 11:43

Ik wilde wachten met een topic aanmaken tot alles rond was, maar kan niet meer wachten. :o :D

Nog 2 nachten slapen en dan tekenen voor onze nieuwe woning in Midden Zweden.
We gaan vanwege de gezondheid van mijn vriend pas na de winter echt verhuizen, maar eind van de maand gaan wel al onze meubels hierheen. Dus we zouden elke moment heen kunnen, wanneer we willen en kunnen.

Ik ben nu een paar dagen in Zweden om te sleutel in ontvangst te nemen en alles te regelen qua verzekering enzo. En ervoor te zorgen dat de woning zonder problemen de winter doorkomt, zonder dat alles stuk vriest.
Gelukkig heb ik mensen in het dorp leren kennen die af en toe even gaan kijken.

We zijn vanaf maandag de trotse eigenaren van 7 hectare in de buurt van Bredbyn, Ornköldsvik. Bij de woning ligt totaal 2,5 hectare. Waarvan ongeveer 1,5 hectare bos en een hectare weiland. Paar 100 meter verderop ligt dan nog 3 hectare weiland en 1,5 hectare bos. Het bos bij huis is gekapt, maar moet nog netter opgeruimd worden voordat we daar de paarden kunnen laten lopen. We zullen dan ook in het voorjaar eerst een gedeelte omheinen en dan langzaam aan de rest opruimen.
Waarschijnlijk kunnen vanaf mei/juni de palen de grond in, daarvoor is het nog bevroren.
De paarden zullen dan ook eerst tijdelijk ergens anders komen te staan.

We gaan dan ook nog een mooi, grote schuilstal bouwen.

We verhuizen hierheen met onze 3 Quarter ruinen, 2 katten en Duitse Herder van nu 2 jaar.

Ik zou het leuk vinden om hier onze vorderingen bij te houden.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

In huis zijn er een pelletkachel, deze tegelkachel en een luchtwarmtepomp, dus gelukkig niet de hele dag hout stoken om het warm te houden.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Dit rode gedeelte willen we als eerste klaar maken voor de paarden, dit is vlak zonder grote keien enzo. Maar het is afwachten hoe het gaat met de palen de grond in krijgen. We gaan gelukkig hulp krijgen van iemand uit de buurt.

Maandag middag is het waarschijnlijk al bijna donker wanneer ik terug ben met de sleutel, dus ik zal dinsdag wat meer foto's maken.


Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-22 16:12

We zitten net buiten het dorp, met 2 supermarkten, huisarts, kapper, bibliotheek, schoenenwinkel op nog geen 2 km. De stad met alles wat je nodig kan hebben is op 35 km, dus voor Zweedse begrippen om de hoek.

We gaan in het bos aan huis een track maken, maar dat zal langzaam gebeuren. Eigenlijk wordt het hele stuk bij huis voor de paarden, afgezien van een klein stukje gewoon gazon en moestuin.
De 2 stukken wei verderop willen we laten hooien volgend jaar. Is waarschijnlijk niet genoeg voor 3 paarden, maar zullen er een heel eind mee komen.

We betalen hier ongeveer 70k euro voor, dus dat is echt nog leuk. Dat is ook 1 vd redenen dat we wat noordelijker zochten.

Mijn vriend gaat per 1 maart 2023 met pensioen en ik ben afgekeurd, dus we hoeven beiden niet te werken voor ons inkomen. Al ben ik met een paar cursussen bezig, waarmee ik misschien parttime voor mezelf ga beginnen. Maar eerst kijken hoe het lichamelijk gaat na de verhuizing. Mijn vriend is eind april geopereerd en herstel zou 4 tot 6 weken duren, maar duurt nu al 6 maanden. Dat is ook de reden dat we in maart/april gaan en niet meteen nu.

Onze woning in Nederland is wel afgelopen dinsdag verkocht, dus wij wonen tijdelijk in een vakantiepark en de paarden op een pensionstal.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-22 16:53

Ah leuk, pien. Dat HK topic had ik nog niet gevonden.

De weg die echt langs ons huis loopt wordt bijna alleen door ons en de buren gebruikt. Zitten 3 huizen aan deze weg. De doorgaande weg loopt parallel aan deze weg en is drukker. Die weg loopt ook tussen de 2 stukken weiland. Maar ze mogen bij ons ivm gevoeligheid voor suikers toch niet veel op het weiland. Dus dat gebruiken we voornamelijk om te hooien.

We hadden ook geboden op een plek die 60 km van een supermarkt lag. Klinkt geinig hutje op de hei zeg maar. Maar totaal niet praktisch.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-22 17:04

Wat heel fijn is dat je van de rustige weg zeg maar, in het 1e weiland kan komen. Daar is een soort dammetje op onze eigen grond. Voor het andere stuk moet je de doorgaande weg oversteken, maar daar komt heel af en toe een auto.

Zal even video uploaden. Gisteren met de hond even op onderzoek uit gegaan. De makelaar had helaas de sleutel niet, maar buiten mocht ik rondneuzen. Vinn, de hond, vond het heel erg spannend en rende paar keer terug naar de auto.

Het plan was eigenlijk om het stuk gekapte bos meteen voor de paarden te gebruiken volgend jaar, maar daar zit nog te veel werk aan om het veilig te krijgen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-22 17:09

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn alvast 2 screenshots van het gekapte stuk. Laatste beetje wazig, maar best wel grote rotsblokken

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-22 17:17







De laatste video zijn de 2 stukken wei

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-22 21:01

Er zijn nog echt 4 seizoenen, maar normaal ligt er nu al sneeuw en die is er nu nog niet.
De kou is in ieder geval een droge kou en niet de waterkou zoals in Nederland.
Het is nu rond 16 uur donker en in de zomer wordt het bijna niet donker.

Temperatuur in de koudste maanden (januari en februari) kan volgens mij zakken naar -20/-30. Zomer net als in Nederland qua temperatuur.

Deze week regent het de hele week, met misschien dinsdag of woensdag wat sneeuw. Overdag 6 a 7 graden en in de nacht +3 /-1

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 09:42

Ik was begonnen met Zweedse les, maar door de complicaties vd operatie ben ik ermee gestopt.
Ik heb in het dorp wel een school gevonden waar ze cursussen geven. Elke ochtend 2 uur les.

Ik ben hier nu maar een paar dagen, dus verder moeten we het in het voorjaar uitzoeken.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 10:26

Ik heb jaren geleden een aantal maanden in Portugal en Estland gewoond, daar ben ik erachter gekomen dat ik beter tegen de kou dan de hitte kan. Tegen de kou kan je je kleden, maar in warmere landen functioneer ik niet in de zomer.

Volgens mij is het hier in de donkerste maanden rond half 3/ 3 uur donker, maar zodra er sneeuw ligt lijkt het al lichter dan zonder sneeuw. Op dit moment is het om 4 uur echt donker, maar overdag is het druiliger weer.

Nog 1 nacht slapen. Straks even kijken of ik kan zien of de electra het doet. Die zou vanaf 4 november op onze naam moeten staan, maar ik heb geen bevestiging ontvangen. Volgens de makelaar zou het moeten werken.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 10:58

Ik logeer nu in een B&B van Belgische eigenaren. De vrouw wilde SFI doen, maar daarvoor moet je naar de stad. Zij volgt nu via de school in het dorp lessen en die bevallen haar goed. Ik kijk zodra we hier wonen wel voor welke ik kies.

Aan het huis hoven we niet meteen iets te doen. Beneden is alles klaar en boven is 1 vd 3 slaapkamers klaar. Dit was al door de huidige eigenaar gedaan.
Energielabel is D, dus qua isolatie enzo hoeven we ook niet meteen wat te doen.

Voor de paarden is nog helemaal niets. En de eerste palen voor de omheining kunnen natuurlijk pas na de vorst de grond in. Dus we hebben al een tijdelijke plek voor ze, maar dat is 1,5 hier vandaan. Ik wil dus nog wel kijken of we iets dichterbij kunnen vinden.

Het plan is om een goede ruime loopstal te bouwen en eerst een stuk van ongeveer 5000 m2 te omheinen. Dan hebben we iets voor de winter en kunnen we daarna rustig aan het gekapte bos opruimen.

Gisteren en vanmorgen veel regen, dan lijkt het echt donkerder dan het is.

Ik heb in Estland buitenritten met -10 gemaakt, zolang je je warm aankleed was dat heel goed te doen. Natuurlijk zal het wennen worden, maar we gaan ervoor.

Ik weet nu al dat ik meer moeite ga hebben met de zomers, dat het helemaal niet donker wordt. Dus we gaan goede gordijnen ophangen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 11:45

Oh bedoel inderdaad 1,5 uur.
Liever dus iets in de buurt, maar in geval van nood hebben we in ieder geval iets.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 12:15

Ja klopt. Ik deed de afgelopen jaren af een toe een oppas klus voor Sandra. En ze had onze woning gedeeld.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 15:37

Wat leuk dat zoveel mensen ons gaan volgen.
Ik probeer alle vragen te beantwoorden, maar mocht ik iets vergeten stel de vraag gerust nogmaals.

We doen het liefste meteen een houten omheining. Het gedeelte dat we nu als eerste klaar gaan maken in het voorjaar is net zo groot als alles incl weiland in Nederland. Dus dat is al een mooi stuk voor de eerste winter.

Ik heb net de huidige eigenaar ontmoet. De electra doet het, dus dat is goed gegaan. En hij heeft laten zien hoe alle kachels werken.
Oja er zit ook een elektrisch gestookte sauna in het huis.

Morgen om half 2 de sleutel overdracht.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 10:52

Wia loopt bij mij tot aan mijn pensioen. Dus geen gewone ziektewet.

Ik heb geen arbeidsongeschiktheid verzekering, dus dat weet ik niet.

De boodschappen vind ik duurder in Zweden, maar wij hebben straks geen hypotheek kosten.
Wat verder de kosten zullen zijn, gaan we nog ontdekken.

Energie kosten zijn in Midden Zweden veel goedkoper dan in het Zuiden. Maar hoeveel we kwijt zullen zijn, weten we nog niet.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 11:41

Daarom hebben we besloten om eerst 5.000 m2 te omheinen. En ik heb van de huidige eigenaar 2 namen doorgekregen van de buren, die kunnen helpen. Daar ga ik morgen of woensdag langs.
Ook de eigenaar vd B&B weet iemand.

Maar verder kunnen we pas na de vorst (Ongeveer mei) aan de slag met iets in de grond krijgen.

Donderdag moet ik alweer naar Nederland, omdat we daar maandag verhuizen naar de vakantie woning. Dus nu alleen tijd om de echt belangrijke zaken te regelen, zoals verzekering, electra enzo

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 18:01

En dan is het nu echt officieel. We zijn eigenaar van een mooi stukje Zweden.

De vorige eigenaar heeft nog even laten zien hoe de tegelkachel gestookt moet worden.
Afbeelding

Ik had een schommelstoel bij de ikea gekocht, zodat ik in ieder geval een beetje relaxt kan zitten.

Afbeelding

Luchtbed staat klaar voor de komende nachten.

Afbeelding

Vorige eigenaar heeft de kapstok laten hangen en een paar lampjes achter gelaten.

Afbeelding

We hebben een codeslot ipv gewone sleutels.

Afbeelding

En Vinn vind het maar vreemd, deze week bijna elke nacht op een andere plek geslapen.

Afbeelding

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 18:23

Ik vind deze nog niet eens zo verkeerd, pien.
We hebben huizen gezien met echt verschrikkelijk bloemetjes behang. Echt in elke kamer een ander verschrikkelijk drukke print zeg maar.

Eerst onze houten meubels erin en daarna kijken wat we gaan veranderen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-22 10:07

Vanacht best goed geslapen en net wakker geworden met dit uitzicht uit bed.

Afbeelding

Vandaag een koudere, maar heerlijke zonnige dag voor de boeg. Met waarschijnlijk vanacht de eerste sneeuw. Die niet echt blijft liggen, want donderdag is het alweer net boven het vriespunt.

Afbeelding

Zometeen even gordijnen voor de slaapkamer kopen.
En wat palen om naast de oprit te zetten, zodat je met veel sneeuw nog kan zien waar de weg loopt

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 07:10

Wij vinden met de auto, over de bruggen via Denemarken, het fijnste rijden. Dat betekent wel 3 dagen heen en 3 dagen terug reizen.

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gisteren net op tijd de sneeuw stokken de grond in gekregen. Grond is nu echt bevroren en het heeft de hele nacht gesneeuwd.
Zal straks een foto maken.

Alleen even balen dat ik de buurman nog niet heb kunnen vragen om de oprit sneeuw vrij te maken met de tractor.

Heb ook een leuk kleed en gordijnen gekocht.
Vinn heeft het kleed al goed gekeurd.

Afbeelding
Afbeelding

Met alle opties qua pelletkachel, tegelkachel en elektrische verwarming is het heerlijk warm in huis.

Helaas is het brandhout wat er nog ligt heel vochtig, maar het brand.

Je schrijft inderdaad Örnsköldsvik. Dat is voor ons ongeveer 35 a 40 minuten rijden.
Laatst bijgewerkt door Nickolay op 09-11-22 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 09:15

Wat leuk, schuur.
Wij waren eerst meer bij Strömsund aan het kijken.
Ook geboden op een woning, maar die lag 60 km van een supermarkt.

Nu heel blij dat er 2 supermarkten op nog geen 2 km afstand zijn.

En toen was er de eerste echte sneeuw van november 2022

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 11:07

Ja er zitten winterbanden onder de auto, maar ik had liever nu spike banden gehad met de sneeuw. Daar rijdt iedereen standaard vanaf oktober tm april mee.

Ik heb wel sneeuw kettingen mee, heb ze alleen nog nooit om gedaan.
We hebben een 4x4, maar denk dat er nu misschien al teveel sneeuw ligt om de oprit weer op te komen.

De rode palen zijn inderdaad zodat je kan zien waar de weg loopt wanneer er sneeuw ligt. Die heb ik dus gisteren net op tijd in de grond gedaan. De grond is nu ook teveel bevroren om nog iets erin te krijgen, dus vandaag was niet meer gelukt.

Eind vd maand gaan de spullen hierheen met een grote verhuiswagen, al had ik liever gehad dat ze gisteren geweest waren qua sneeuw.

Het is nu om half 4 donker, maar daar heb ik niet zoveel last van. Alleen om 19 uur heb ik het gevoel dat het al bedtijd is.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 17:22

Ik had me vergist in de datum. Ik rij vrijdag ochtend weer terug. En dan een overnachting in Nyköping en Malmö. Zondag avond weer terug in Nederland.

Waarom deze regio?
We zijn een paar keer, in verschillende seizoenen, naar Zweden gegaan. En de 1e keer werden we boven Stockholm blij, de keren daarna pas boven Sundsvall. Voor ons was het dan ook snel duidelijk dat we niet lager dan Sundsvall en niet veel hoger dan Strömsund wilden.
De 1e keer hebben we in Strömsund gezeten en die omgeving vonden we fantastisch. Daar waren we ook eerst aan het zoeken, maar op onze laatste dag in september heb ik deze woning bekeken. En het voelde meteen goed, dit was hem. En gelukkig geen andere bieders. Er waren nog wel andere mensen tijdens de bezichtiging.

Afbeelding

Bevestiging dat het dak goed geïsoleerd is. Binnen 20 graden en er ligt nog sneeuw op het dak.

Net geregeld dat er iemand de sneeuw weg schuift wanneer de verhuiswagen komt, dus dat is weer iets wat ik af kan vinken.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-22 09:32

Ja ik weet dat je met sneeuw kettingen niet mag rijden, maar dan zou ik in ieder geval bij de woning kunnen komen. Maar tot nu toe zijn de winterbanden voldoende. Morgen 8 graden, dus dan is onderweg de sneeuw alweer weg.

En wanneer we hierheen verhuizen kopen we Dubbdäcks.

Volgens mij heb je wel in elke regio een ander dialect. Ik ga de komende maanden met duolingo aan de slag en dan sfi wanneer we hier wonen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-22 19:07

We denken dat we ongeveer maart kunnen verhuizen. Of dat gaat lukken ligt aan de gezondheid van mijn vriend.
Heel graag zouden we daarvoor nog 2 weken hierheen, maar dat kan ook alleen als hij stabiel is. Dat is nu nog niet aan de orde helaas.

De paarden blijven in Nederland in ieder geval tot wij naar Zweden gaan en misschien totdat we de omheining klaar hebben, maar dat weet ik nog niet zeker.
Ligt eraan waar ik op dat moment een beter gevoel bij heb.

Eerst morgen weer naar Nederland en maandag verhuizen. Mijn vriend ligt zeker tm maandag in het ziekenhuis, misschien nog een paar dagen langer. Dit veranderd per dag.

Er is nu nog veel onzeker, maar in Zweden is nu gelukkig alles geregeld. Vandaag de verzekering rond gekregen, met heel veel hulp van mijn contract persoon bij Swedbank. Omdat we een bosperceel hebben, kon de verzekering niet bij Swedbank. Dus nu bij Folksam. Of dit voordelig is weet ik niet, kunnen later altijd overstappen. We zijn nu in ieder geval verzekerd.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-22 19:46

Dank jullie wel.

Wij hebben eigenlijk alleen gezocht op Hemnet.
In de winter komt er niet veel op, in ieder geval niet in ons budget/regio enzo.
Vanaf februari/maart kwam er steeds meer op te staan.

We hebben een paar woningen via online bezichtigingen vanuit Nederland gedaan en totaal 6 vanuit Zweden.
De online bezichtigingen hebben vooral geholpen om de advertenties beter te begrijpen en onze wensen duidelijker te krijgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dido2316, juval, Kayleigh__, Yom en 162 bezoekers