Ierland in augustus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Ierland in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 21:12

Hi Iedereen,

In 2016 opende ik dit topic:
[BEU] Schotland in september

Nu 4 jaar later staat de volgende reis op de planning.

Eind augustus 2021 gaan mijn vriend en ik trouwen *\o/* . Wij willen graag op huwelijksreis naar Ierland. dit zal vanaf 27 augustus (*/- 1 of 2 dagen eerder/later), en dan voor 2 weken.

Het idee is eigenlijk hetzelfde als in 2016 voor Schotland al had ik daar al wat meer voor uitgezocht. Dit keer zullen we met het vliegtuig richting Ierland gaan en daar een auto huren. Vervolgens zullen wij in de 2 weken een rondreis maken door Ierland en Noord-Ierland. Ook hier zullen wij net als in Schotland voornamelijk overnachten in B&B's.

Dus nu mijn vraag voor de bokkers:
Wat moeten we zeker op het lijstje zetten
Wat kunnen we ook prima skippen
Wij vinden de minder toeristische plekjes heel mooi
Zijn echte natuur gangers met een stuk cultuur erbij
Zijn niet van de grote steden (bij Schotland vond ik bijv. Edinbrough en Inverness niet echt mijn ding).
Mooie (niet al te ingewikkelde) wandelingen de bergen in vinden wij ook tof

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen, brand los :D :D :D

Sodera

Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Ierland in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:16

Als eerste, maar dat is in Schotland natuurlijk ook zo, verkijk je niet op de afstanden.... Je rijdt echt langzaam hier, op de niet-N wegen.

In 2 weken zou ik denk ik kiezen, of zeg maar vanuit Cork richting Galway/Connemara en daar de Wild Atlantic Way volgen (en dan ook vliegen op Cork, dat is qua stad al wel leuker dan Dublin) of wel op Dublin vliegen en dan vanaf Dublin omhoog, via de noordkant richting Galway. Ik dénk dat als je zeg maar Cork - Belfast wilt doen, dat véél in de auto zitten is en weinig tijd om echt dingen te ontdekken.

Tot nog toe vind ik Connemara echt het allermooiste gedeelte van Ierland, dat is het westgebied voorbij Galway. Kerry is ook práchtig maar vooral in de zomer overspoeld door toeristen(bussen) en Amerikanen, voor mijn gevoel is dat in (west) Cork en Galway minder....

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:59

Dank je wel Sodera. Schotland was 12 dagen in 2016, hierin zijn we aangekomen in Newcastle en de eerste en laatste dag waren eigenlijk reisdagen. We hebben eigenlijk van Glasgow een rondje omhoog gedaan naar Isle of Skye en daar doorgestoken naar Inverness en terug naar Edinbrough, en dat in 10 dagen. Ondanks vrij kort daar en veel reisuren was het wel echt een hele toffe ervaring.

Voor Ierland hebben we sowieso 14 dagen, met de mogelijkheid er nog 1 of 2 bij aan te plakken. Hopelijk kunnen we 'ochtends vroeg heen vliegen en 's avonds laat terug vliegen. Dan heb je ook nog wat aan de eerste en laatste dag.

Ik had niet verwacht dat Ierland zo overspoeld raakt door toeristen. Vliegen op Cork vindt ik zeker een goed idee.

Wat ik in de tussentijd gevonden heb en ons leuk lijkt om te doen is:
- The Cuilcagh Boardwalk Trail in Country Fermanagh

- Kenmare in Country Kerry
- West Kerry naar Basket Island Marine Tours (maar geen idee of Basking Sharks er tegen die tijd nog zijn)
- Carrauntoohil in Country Kerry
- Dunquin in Country Kerry
- Skellig Michael in Country Kerry

- Loop Head in Country Clare
- Foohagh in Country Clare
- Loop Head in Country Clare

- Murder Hole Beach in Country Donegal

- Mizen Head in Country Cork
- Youghal in Country Cork
- Nohoval Cove in Country Cork
- Baltimore in Country Cork

- Eagle's Rock in Country Leitrim

- Benbulben in Country Sligo

- Killarny National Park
- Keem Bay op Achill Island (Basking Sharks)
- Trinity College in Dublin (voor de boeken)
- Wicklow Mountains
- Aran eilanden
- Glenariff Forest Park
- Dunluce castle
- Whitehead
- Kylemore Abbey
- The Gobbins klifpad
- Kinbane Castle

Deze lijst is puur en alleen gebaseerd op plekken die ik via Insta/facebook gezien heb en mooi vindt. Geen idee hoe het in werkelijkheid is, en hoeveel tijd we kwijt zijn om hier te komen en of het überhaupt zin heeft om erheen te gaan.

Zijn er ook mensen die Basking Sharks gezien hebben, of eventueel tours hebben gedaan voor walvissen, puffins, dolfijnen? En waar dit dus het beste te doen is?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:05

wat heel leuk is om te doen is een middeleeuws banket in bunratty castle
carrick a rede rope bridge in het noorden
Cork City Gaol, de gevangenis, vond ik ook heel leuk opgezet, zou wel de koptelefoon met tour doen
https://www.tradontheprom.com/ een show met ierse muziek en dans in galway, vonden we ook fantastisch

Sodera

Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Ierland in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:26

Als ik je lijstje zo bekijk, zou ik van Cork omhoog trekken en eigenlijk kijken hoe ver je komt.

Ik heb in 2015 met mijn ouders 10 dagen gedaan, op dag 1 zijn we vanuit Dublin (waar ik woonde) naar Union Hall in west-Cork gereden, daar een aantal dagen gebleven, door naar Killarney, daar een aantal dagen, toen 1 of 2 dagen tussen Clare en Galway en toen weer terug.
Verder vind ik Muckross House in Killarney ook altijd een bezoekje waard en Killarney zelf, vooral de ruine aan het meer en de bootjes eromheen.
Ik denk dat alles op je lijst redelijk optimistisch is. Voor mijn gevoel heb je meer opgeschreven in het zuiden/westen dus daar beginnen.. Dan kun je voor een volgende x ;-) het oppakken waar je gebleven bent en het rondje afmaken.

Voor Cork: Beara Island is ook echt prachtig... Qua landschap erg vergelijkbaar met de ring of Kerry maar een stuk rustiger.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 12:30

@fokfanaat, dank je wel voor de tips. Carrick a rede rope bridge had ik inderdaad ook gevonden alleen vergeten op het lijstje te zetten.

@sodera, wederom dank je wel. Ik zie ook nu pas dat jij in Ierland woont <3 . Beara Island ga ik ook even naar kijken.
Ik ben nu met mijn lijstje gewoon dingen bij langs gegaan. Dit heb ik met Schotland destijds ook gedaan, en vanuit daaruit zijn wij toen dingen gaan schrappen die we later willen gaan doen, of ons uiteindelijk toch niet zo erg aansprak. Deze methode wil ik nu weer gaan gebruiken.

Ik heb mijn google maps er ook even bij gepakt. Daar staat o.a. ook nog
- Rock of Cashel
- Charles fort
- Torc waterfall
- Cronins yard
- Portmagee
- Dingle
- Kliffen van moher
- Inishmore
- Downpatrick head
- Hells hole
- Mussenden temple
- Causeway coast

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ierland in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:39

Beara is idd ook prachtig! Zeker een aanrader. En Killarney is leuk om een avondje live muziek en gezelligheid te doen, al zal dat in augustus misschien wel erg touristisch/druk zijn

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ierland in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:54

Leuk, Ierland!

Ik heb er vorig jaar een rondreis gemaakt en wat mij het meest bij is gebleven zijn:

- Galway
- 'Beklimmen' van de Croagh Patrick
- Tralee
- Dingle (Vooral de Distillery is errrrg leuk om te bezoeken)
- Killarney (al vaker genoemd)
- Slea Head (inch beach)

Ik vond Cork persoonlijk niet fantastisch, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Ierland in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 13:02

@CCCCC dank je wel voor de toevoegingen. Ik zie een paar bekenden en een paar nieuwe :).

@fokfanaat, stiekem hoop ik dat door corona misschien nog een beetje rustig is (al hoop ik ook dat corona tegen die tijd over is). We zijn beide niet echt stappers, maar houden er wel van om ergens echt lekker uitgebreid te gaan eten.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ierland in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:15

wat vaak leuk is, is de live muziek in het restaurant en in de kroeg, dat is er in Killarney veel en ook buiten het weekend.

Sodera

Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:30

CCCCC schreef:
Leuk, Ierland!

Ik heb er vorig jaar een rondreis gemaakt en wat mij het meest bij is gebleven zijn:

- Galway
- 'Beklimmen' van de Croagh Patrick
- Tralee
- Dingle (Vooral de Distillery is errrrg leuk om te bezoeken)
- Killarney (al vaker genoemd)
- Slea Head (inch beach)

Ik vond Cork persoonlijk niet fantastisch, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Galway is idd veel leuker.. Maar ik vind Cork dan wel weer leuker dan Dublin....

Je hebt iig een mooi lijstje TS <3..
Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen, nu of TZT, stuur me gerust een pb!