[VRAAG] Leren van een andere fotograaf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

[VRAAG] Leren van een andere fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 19:30

Hoi!

Nu ik het fotograferen weer aan het oppakken ben, wil ik meer aan mijn techniek en creativiteit gaan werken. Je ziet dat de georganiseerde workshops en cursussen met bosjes uit de grond schieten bij fotografen. Erg leuk om te zien, maar soms vraag ik me echt af waar de ervaring op gebaseerd is en of ik bij de fotograaf ook echt wat kan leren. Vaak zijn het workshops waarbij er een model geregeld is, waarbij de fotograaf kort instructies en tips geeft hoe het model te fotograferen. De rest moet je dan maar zelf uitzoeken en toch betaal je tussen de € 100 en € 200 voor een workshop.

Ik ben echt opzoek naar een fotograaf waar ik wat bij leer. Dit kan voor een paar uur zijn, maar een dag vind ik ook niet erg. Ik maak zelf veel dierportretten en wil graag creatiever gaan denken. De standaard poseerfoto's heb ik nu wel gehad :D Ik vind het zelf heel moeilijk om creatief te denken en leuke plekjes en poses te creëren. Hebben bokkers meegelopen bij fotografen waarbij je echt dacht, wauw, ik heb veel geleerd?

Ik fotografeer zelf al rond de 10 jaar en wil mezelf echt naar een hoger niveau tillen. Ik wil er niet mijn baan van maken maar ik wordt gewoon erg blij als ik voor mensen mooie foto's kan maken :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101724
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VRAAG] Leren van een andere fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:46

Ik lees even mee, ik zit een beetje met hetzelfde. :+

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:37

Ik heb zelf meerdere privé workshops bij Lisa Dijk gedaan en heb daar echt veel van geleerd.

Wat je benoemd over wat tips en dan zelf maar uitzoeken is denk ik ook net een beetje hoe je het ervaart. Juist door zelf er een beetje mee te spelen aan de hand van wat tips leer je een hoop. Loop je ergens tegen aan of krijg je niet het resultaat wat je hoopt moet je zelf ook durven vragen. De fotograaf waarbij je de workshop volgt kan niet continu mee kijken op je schermpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:55

Als het puur gaat om creativiteit, zou ik eerder kijken naar fotografen die je inspireren en bedenken hoe je daar je eigen draai aan kunt geven en eigen stempel op kunt drukken. Desnoods benader je een van die fotografen voor wat tips, vragen hoe een bepaalde foto van hun tot stand is gekomen, hoe ze ze hebben nabewerkt etc.

Een heel groot deel van wat jij hier noemt is vooral zelfontwikkeling. Ik ga ervan uit dat je geen hulp meer nodig hebt met het bedienen van je apparatuur, dus of een workshop dan zoveel zin heeft, is nog maar de vraag. Je moet zelf bepaalde dingen leren zien en uitdenken; als je dat krijgt voorgekauwd door een ander, wordt het uiteindelijk vooral een kunstje en een soort kopie van diegene. Als je gericht kunt vragen aan een fotograaf hoe zij A of B hebben aangepakt, kun je er al veel meer je eigen draai aan geven.

En verder is het voor een groot deel ook trial and error. :D

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VRAAG] Leren van een andere fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:17

Ik bied me aan voor de trials. :))

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 21:23

Thanks Mkango. Ik heb inderdaad geen hulp meer nodig met het bedienen van mijn camera. Wel is het zo dat ik alles op gevoel doe en niet bepaalde richtlijnen aanhoud :o Ik heb veel theorie gelezen en dat breng ik op mijn eigen manier in de praktijk.

Trail and error is inderdaad de beste leerschool :D Ik merk wel dat ik het leuk vind om ook met andere fotografen te fotograferen omdat je dan ook wat van elkaar kan leren. Wel een keer gehad dat een fotograaf niet wilde delen hoe zij de foto's maakte want daar moest ik maar voor betalen :+ Maar dat is gelukkig maar 1 iemand geweest.

Zelfontwikkeling is inderdaad het goede woord. Ik heb nu het gevoel dat de stijgende lijn wat aan het stagneren is en ik daarom een beetje vastloop.

De fotografen die ik heel tof vindt hebben veel follow op de socials en reageren niet zo snel op je als je vraagt hoe je de foto gemaakt hebt. Dat is wel lastig.

Maar mocht er iemand zijn die zin heeft in een trail and error meeting lijkt mij dat leuk om te organiseren :))

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:41

Heb je mensen die echt een absoluut voorbeeld zijn? Waarvan je denkt dat je wil kunnen wat zij kunnen. Niet exact qua stijl misschien, maar qua kunde/inspiratie/whatever.

Ik zou hen benaderen en kijken of je ze kunt 'huren' voor een uurtje of open staan voor het antwoorden van je vragen.
Een goede fotograaf staat natuurlijk niet gelijk aan een goede leraar maar het zijn de mensen bij wie jij dan wel inspiratie haalt, anders vond je ze niet tof.

Ik ben een beetje een nerd met zo een dingen, ik leer graag van mensen tegen wie ik wel een beetje op kijk of die beroepsidioot zijn. Maar ik kan me voorstellen dat dit in jouw situatie ook passend is.
Misschien betaald je dan hetzelfde voor een uurtje ipv een dag, maar dan heb je wel kwaliteit als het goed is. :)

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:09

Mocht het je wat lijken; ik bied mentorsessies aan in zo ongeveer alle richtingen. Van marketing/branding, outdoorshoots, lifestyle shoots tot studioshooten en bruiloften.
Ook bedrijfsvoering ed kan ik je goed mee helpen. Ik heb zelf een goedlopende onderneming opgebouwd en maak meer dan 100k winst per jaar. Ik ben van mening dat elke fotograaf dat uiteindelijk kan bereiken :)
stuur gerust een pb als je vragen hebt of meer informatie wilt. De mentorsessies zijn 1 op 1, dus gaan echt in op wat jíj wilt leren.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: [VRAAG] Leren van een andere fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:27

Zijn de cursussen van Ryanne Marije van RMphotography misschien iets voor je?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [VRAAG] Leren van een andere fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 22:45

Zij maakt inderdaad prachtige foto's! Maar volgens mij zit zij erg uit de richting voor mij. Hopelijk haal ik mijn auto praktijk examen in juli, dan kan ik ook makkelijker ergens heen :D

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [VRAAG] Leren van een andere fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:02

Meld je ook eens een paar weken of maanden aan bij Gurushots. Kost niets, is een stom spel, maar je krijgt veel foto's te zien van veel mensen die fotograferen. Daar kun je ook inspiratie aan opdoen.