[VRAAG] Plaats jouw mooiste foto + camera info

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

[VRAAG] Plaats jouw mooiste foto + camera info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-21 21:48

Hi bokkers, ik ben aan het overwegen om te gaan sparen voor een nieuwe camera. En ik heb het idee dat Canon mooiere kleuren geeft dan nikon. Mijn vader (vakfotograaf) is echter fanatiek nikon gebruiker, daarom fotografeer ik nu met een nikon d5100.

Dus zou ik graag foto's willen vergelijken. Het liefst ruwe foto's, zo uit de camera. Want sommige mensen kunnen toveren met photoshop , dus dan zegt de foto nog niks over de camera :+

En daarom de vraag of je jouw mooiste foto hieronder zou willen plaatsen, met daarbij de camera informatie. Ik hoef niet je iso, diafragma ed te weten, maar wil wel graag weten welke body en welke lens je gebruikt.

Dank je wel alvast!
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 16-11-21 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram


Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:50

Nikon D5600 met een 200mm f2.8 lens

Dit is een stack van 200 foto's

Afbeelding

En deze is met een 600mm lens.
Dit is een ruwe foto, maar ik zie dat het wel wat vager is geworden na upload naar Bokt. Het origineel is haarscherp.

Afbeelding

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Anoniem

Re: Plaats jouw mooiste foto + camera info

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:55

Wauw! (sorry offtopic :D )

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Plaats jouw mooiste foto + camera info

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:04

Het is echt enorm lastig om foto’s van verschillende camera’s te vergelijken als ze compleet verschillend zijn heb ik gemerkt. Via YouTube zijn er wel interessante filmpjes te vinden die de verschillende merken vergelijken, met foto’s die op dezelfde tijd en van hetzelfde object worden gemaakt.
Ik merk zelf ook al veel verschil tussen bv mijn Zeiss lens en mijn Sony lens; de Zeiss geeft warmere foto’s, helderder ook, zachter en toch haarscherp, terwijl de andere lens wat koeler van kleur is en wat ‘plattere’ beelden schiet.
Zelf ben ik van Nikon overgestapt op Sony. Het menu is even wennen, maar verder geen moment spijt van gehad <3

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

rosslover

Berichten: 1127
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Plaats jouw mooiste foto + camera info

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:54

Ik heb even geen raws op mijn telefoon staan maar ik bewerk niet veel aan mijn foto’s, op Mijn account @tessabezemerfotografie op instagram kan je er heel wat vinden. Ik fotografeer met de canon 5D m IV & canon 70-200 f/2.8 :)

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Plaats jouw mooiste foto + camera info

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:40

Je kan het beste video's gaan vergelijken op youtube, daar staan zoooooveeel vergelijkings filmpjes. En kwa kleuren is het net wat je mooier vindt. Kwa kleuren komt Nikon tot nu toe het beste uit de test kwa helderheid en felheid van de kleuren. Raw foto's met elkaar vergelijken heeft niet zo heel veel zin. Aangezien het ook afhankelijk is van je witbalans en waar je die op hebt staan. Als je echt wilt vergelijken, moet je met verschillende body's dezelfde foto maken met dezelfde instellingen en lens. Dat soort filmpjes vindt je wel op youtube.

Texas02

Berichten: 4471
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:43

Ik weet niet of naar onbewerkte foto's weggaan het beste is, vaak is juist dat bewerken wat een foto zo kan maken, hoe iets in het echt was. Want RAW foto's zijn niet zoals je iets in het echt ziet, in RAW foto's zijn veel meer details vastgelegd juist zodat je deze er met bewerken er weer uit kunt halen. Een RAW foto zal minder scherp zijn en minder kleuren bevatten dan je in het echt hebt gezien.

Wel is het zo dat Canon vaak iets warmere foto's geeft en Nikon iets koeler, maar dat is een kwestie van even met de temperatuur spelen in Lightroom als je toch al in RAW fotografeert. Een vriendin van mij heeft een Canon en als ze foto's van mijn paard gemaakt heeft, bewerk ik deze zelf. Naar mijn mening is Canon veel te geel, die moet ik altijd iets blauwer maken. Ik heb zelf Nikon, en daar moet ik soms juist iets geel toevoegen, maar ik vind wel dat mijn Nikon het vaker goed heeft dan de Canon..

Maar dit zijn allemaal dingen die je echt super makkelijk aanpast in bijvoorbeeld Lightroom. Wat ik veel belangrijker vind aan een camera is hoe hij in de hand ligt en of de manier van de camera instellen bij jou past. Want je hebt er niets aan als de camera veel te groot voor je is en daardoor lastig te bedienen, of als jij de manier van instellen van een bepaald merk eigenlijk niet handig blijkt te vinden. Daar zou ik naar kijken bij het kopen van een camera, niet per sé naar een warmere of koudere tint. Want dat is letterlijk 10 seconden in een bewerkingsprogramma en je hebt het hersteld.

Dit is een voor - na bewerking van mijn Nikon D7100 met mijn Nikon 17-55 F2.8 objectief:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Edit: Hieronder kun je denk ik goed zien wat ik bedoel met dat RAW niet is zoals je het zelf in het echt ziet (Nikon D7100 met Nikon 80-200 F2.8 objectief):

RAW:
Afbeelding



Bewerkt:
Afbeelding


RAW:
Afbeelding


Bewerkt:
Afbeelding

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

boemel

Berichten: 8266
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 06:51

Ik had eigenlijk nog niet gehoord dat Canon er beter uit zou komen. Hoorde tijdens een fotografie cursus juist andersom, omdat bij Nikon de zogenaamde kleurafwijking in de camera zelf al op te lossen is. Ik denk dat t allemaal niet veel uitmaakt en vanuit RAW werk je toch altijd iets bij.
Kies de camera die jouw qua specificaties en prijs het beste past. Wellicht een idee te kijken naar aanbod gebruikte lenzen op Marktplaats. Had zelf altijd t idee dat prijzen Canon voor vergelijkbare lenzen net even gunstiger waren.

Ik heb zelf de Nikon D780 en ik ben er echt tevreden over.
Ik heb even geen onbewerkte foto bii de hand, maar ik bewerk zelden veel aan mn foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

M1+10

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Plaats jouw mooiste foto + camera info

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 08:20

Ik lees mee :D ik overweeg een nikon d5600 te kopen. Heb nu een d3300. Maar als er een overstap komt naar canon of zelfs Sony is dat ook prima.

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101362
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 08:26

Ik heb een Canon R6 en ben er erg tevreden over. Lens is een oude 70-200 2.8. Die moet ik nog eens upgraden. Heb altijd Canon gehad dus kan niet oordelen over een ander merk.

RAW heb ik nooit bij de hand, die laat ik nooit zien. :+

Bij deze foto had ik mijn 50mm 1.8 erop. De Eye Focus op deze camera is heel fijn.
Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25864
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 08:28

Bellatrix schreef:
Ik heb een Canon R6 en ben er erg tevreden over. Lens is een oude 70-200 2.8. Die moet ik nog eens upgraden. Heb altijd Canon gehad dus kan niet oordelen over een ander merk.

RAW heb ik nooit bij de hand, die laat ik nooit zien. :+

Bij deze foto had ik mijn 50mm 1.8 erop. De Eye Focus op deze camera is heel fijn.
[ Afbeelding ]

Hier ook een R6. <3

Volgens mij heb jij mij nog gewoon op de socials dus genoeg foto's van mij te zien. +:)+

It's not how good you are, but how good you want to be!

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:12

Ik fotografeer met een Nikon D780 en doe veel kwa nabewerking, love it. Maar hierbij nog eens een before & after
Raw
Afbeelding

Bewerkt
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:33

Even geen onbewerkte op gsm.
Kan ik vanavond toevoegen met de instellingen erbij.

Ik heb sinds zaterdag de Sony a7iii met 70-200 f2.8 lens.
Zeer tevreden over.

Enige bewerkte aan deze foto's is de kleurtemperatuur. Via RAW kwamen ze er best wat fletser uit qua kleuren.
Afbeelding
Afbeelding

Leef en laat leven.

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Plaats jouw mooiste foto + camera info

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:10

Imo moet je ook rekening houden met welke lenzen je wil werken. Deze hebben een grote invloed op de scherpte, kleuren en lichtinval en kunnen bijgevolg limiterend zijn.

De meeste hobbyfotografen in mijn vriendenkring hebben Nikon en wisselen wel eens lenzen uit om iets uit te testen alvorens zelf te investeren.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:41

Het kan ook de moeite waard zijn om een paar camera's te huren, zodat je er zelf mee kunt werken voor je hem koopt. Ik weet niet wat er voor bedrijven in NL zijn, ik huur altijd hier in Namibie als ik op safari ga. Ook voor bijvoorbeeld de grote lenzen die ik zelf niet wil aanschaffen voor die paar x per jaar dat ik op safari ga, ga ik naar mn vaste huur adres.
Zulke bedrijven zullen er in Nederland ook zijn neem ik aan?

Zelf heb ik de overstap van een Nikon D3100 naar D7100 gemaakt en daar ben ik onwijs blij mee. Ik weet niet of ik de overstap van D3100 naar D5000 series groot genoeg had gevonden, maar het verschil tussen de 3000 en 7000 series was zeker de moeite waard!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 22:29

Thanks voor alle tips! Hier kan ik al heel veel mee :j

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers