[FOTO][Ice, ice, baby]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

[FOTO][Ice, ice, baby]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 10:51

Net als de rest van Nederland ben ook ik vorige week ten prooi gevallen aan een tijdelijke vorm van gekte: ijskoorts. Het kan namelijk voorkomen dat bij temperaturen ver onder het vriespunt, je toch behoorlijk warm kan worden van binnen.

Zo moest natuurlijk de drone even rondgevlogen worden om te kijken of het landschap er van boven net zo mooi uitziet als dat het er van onder uitziet. Een puntje waar ik niet bij stil had gestaan was het ding dat mijn telefoon oud is en de batterij bij (vooral koud weer) besluit om binnen 10 minuten van 90% naar 1% te gaan. Dat waren spannende momenten... Even was ik bang de drone uit het weiland te moeten vissen, maar gelukkig luisterde hij behoorlijk goed naar het knopje 'HIEEEERRRRRRRR'.

Afbeelding

Afbeelding

Stiekem ben ik een enorme fan van open vlaktes en bergen. Omdat ik nu al een jaar min of meer bebonden ben aan een land waar bergen niet ruim voorradig zijn, ben ik mij het afgelopen jaar een beetje gaan storten op het fotograferen van bossen. Het blijft een moeilijk iets, orde vinden in de chaos die bomen veroorzaken in beeld. Maar wat was het mooi <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik had het lumineuze idee om bij de afsluitdijk de dukdalven bij het monument te fotograferen. Helaas met mij nog 50 anderen. En toen had ik er eigenlijk al geen zin meer in. Dat leverde de hilarische situatie op (althans, mijn vriend vond het erg komisch om te zien hoe mijn hoofd werkt) dat er 25 man aan de ene kant stonden en 25 man bij de andere kant en dat er ergens in in het midden iemand op het ijs lag om ijsvormpjes te fotograferen. Veel interessanter! B-)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xingridx op 18-02-21 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:55

Prachtige foto's. Vooral die laatste :D

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [Ice, ice, baby]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:59

Nummer 2 en 6 springen er voor mij uit :j
Heb je met meerdere lagen gewerkt (HDR)? Of een laag?

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 11:10

Muurp schreef:
Nummer 2 en 6 springen er voor mij uit :j
Heb je met meerdere lagen gewerkt (HDR)? Of een laag?


Bij nummer 2 heb ik gebruik gemaakt van HDR, al heb ik het proces graag in eigen hand. De grove bewerking doe ik in Lightroom en ik zorg dat die voor alle afbeeldingen die ik ga gebruiken gelijk is. Daarna zet ik alle lagen in photoshop op elkaar en schilder ik met het penseel die delen in die ik wil gebruiken.

De laatste is qua belichting 1 laag (iets minder moeilijk licht, dit was nog wel op te lossen met filters), maar daar heb ik gebruik gemaakt van focus stacking zodat de afbeelding van voor naar achter helemaal scherp is. Dus eigenlijk ook een soort HDR alleen dan met focus.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [FOTO][Ice, ice, baby]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:38

Oh wat tof, dat laatste kende ik helemaal niet maar klinkt wel logisch. Waarom heb je er niet voor gekozen om een hoog diafragmagetal te gebruiken? Heeft dat met licht te maken?

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 12:20

Muurp schreef:
Oh wat tof, dat laatste kende ik helemaal niet maar klinkt wel logisch. Waarom heb je er niet voor gekozen om een hoog diafragmagetal te gebruiken? Heeft dat met licht te maken?


Met de bos foto’s kom je wel weg met hoger diafragmagetal, dan stel ik scherp op iets dat een meter of 6 ver is.

Bij deze foto zit ik met een groothoekobjectief op nog geen 20cm van het ijs, dat is teveel om te kunnen overbruggen. Het kan wel, maar dan moet hyperfocussen (f20-f22) en dan krijg je weer allerlei rare dingen.

sandracompen
Berichten: 44
Geregistreerd: 18-03-17

Re: [FOTO][Ice, ice, baby]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:46

hele mooie fotos!!

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 17:34

sandracompen schreef:
hele mooie fotos!!


Dankjewel! :)

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [FOTO][Ice, ice, baby]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:37

Wow, vooral die eerste 2!
(Besneeuwde) bossen interessant op de foto krijgen is een uitdaging, had ik zelf al gemerkt :')

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:39

Mooie foto's! Zeker die laatste foto is echt prachtig <3

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [FOTO][Ice, ice, baby]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 20:04

Dankjulliewel! Bij die laatste foto werd ik helemaal in beslag genomen door alle verschillende vormen van het ijs. Het was zo kunstig (en zo koud :brr: )

Bos vind ik echt een lastig iets, maar het helpt enorm door te zoeken naar een boom, pad of hek dat de aandacht ergens heen leidt.

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO][Ice, ice, baby]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:37

Prachtige foto's weer!
1 van jouw afdrukken hangt nog steeds prachtig op het dakterras van mijn ouders! :D

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14466
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [FOTO][Ice, ice, baby]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:58

Gewoon fantastisch <3

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [FOTO][Ice, ice, baby]

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:08

Prachtig!!

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 21:35

Dankjulliewel voor de lieve commentaren. Ik vond nog een hele gave, ik zal die wanneer hij af is er nog bij plaatsen. Nog meer mooie ijsvormpjes!

Muisbal schreef:
Prachtige foto's weer!
1 van jouw afdrukken hangt nog steeds prachtig op het dakterras van mijn ouders! :D


Ja! Dat was leuk om te maken, weer eens iets totaal anders. Is hij nog steeds mooi nu hij in weer en wind hangt?

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 13:33

Afbeelding

Nog eentje dan.

En dan verklaar ik het nu officieel lente *\o/*

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14466
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [FOTO][Ice, ice, baby]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:18

Die is ook heel gaaf! Kan niet wachten op mooie lente kiekjes van jou :D