[FOTO] Vergane Glorie: De oude vlindertuin in Emmen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

[FOTO] Vergane Glorie: De oude vlindertuin in Emmen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 20:16

Oude vlindertuin Emmen ontpopt zich tot populaire fotolocatie

‘ Waar ooit duizenden vlinders rondfladderen, is het nu verlaten en overwoekerd door planten. De vlindertuin van de oude dierentuin in Emmen heeft zich ontpopt als populaire ‘ Urbex-locatie’: Een verlaten plek waar mensen naar toe komen om foto’s te maken. Vanuit heel Nederland komen bezoekers naar Emmen’

Bron: RTV Drenthe

Dit bericht verscheen op mijn Facebook pagina een week geleden. Daarna kreeg ik een appje van mijn beste vriendin dat ze contact had gezocht met Karin Siebring. Karin Siebring is een kunstenares en huurt de vlindertuin van de gemeente Emmen om er kunst in te maken , en voor zover dat kon evenementen te organiseren. Binnen 4 dagen hadden we nog twee fotografen opgetrommeld ( corona proef uiteraard) en een afspraak gemaakt om 22 januari te komen fotograferen.
Vroeger was de vlindertuin een onderdeel van het Noorderdierenpark in Emmen. Dit dierenpark is nu een stadspark geworden genaamd: Het Rensenpark. De naam Noorderdierenpark is veranderd naar Wildlands en verhuist naar de andere locatie waar vroeger al een deel van het park te vinden was. Ik als klein meisje kwam vroeger vaak in het Noorderdierenpark. We hebben er een abonnement gehad op het Noorderdierenpark en kwamen hier regelmatig. Ik heb ook veel herinneringen aan het park , en kan mij nog heel goed indenken hoe spannend ik het gebouw vond waar de vlindertuin te vinden was. Niet alleen vlinders , maar ook haaien en dinosaurus skeletten. En wat vond ik het daar vroeger toch eng. Dat gevoel had ik nu nog wel , ook al konden we helaas niet door het hele gebouw lopen. Helaas heeft de gemeente Emmen besloten om vanaf 1 februari het gebouw ( Biochron) met de grond gelijk te maken. De rest van de gebouwen blijven wel staan en ook het Rensenpark blijft.

Genoeg gepraat tijd voor de foto’s! Ik fotografeer nog niet zo heel lang en ben nog vrij zoekende naar wat passend is en ik leuk vind om mij op te focussen met fotografie. Maar al met al was dit een heel bijzondere en unieke ervaring die ik niet snel zal vergeten!



1. Deze foto heb ik nog snel even genomen met mijn telefoon. We zouden net weggaan en ik had nog geen foto gemaakt van de gehele ruimte , dus dan maar even zo.

Afbeelding

2.
Afbeelding


3. Met de bijzondere struik die nog volledig in bloei was en een mooie roze kleur heeft.


Afbeelding




4. Helaas lagen er ook nog dode vlinders.

Afbeelding


5.


Afbeelding


6. Dit idee kreeg ik van een vriendin van mij die een kastje had opengemaakt met glas aan de voorkant.


Afbeelding


7. Waarvoor dit precies was weet ik niet meer. Ik dacht dat hier vroeger ook vlinders inzaten of dat hier eitjes inlagen.


Afbeelding

8.


Afbeelding


9.
Afbeelding




10. Helaas nog een dier wat het niet overleeft heeft. Ik weet niet hoe deze vogel is binnengekomen , maar ik vond het wel heel passend in deze ruimte. Ook vond ik het wel lief hoe Karin en haar zoontje met dit dode vogeltje omgingen. Wat erom heen ligt hadden ze zelf gemaakt en een soort 'begrafenis' gehouden voor het vogeltje.


Afbeelding



11.


Afbeelding


12. Dit was in een ruimte waar vroeger alleen personeel mocht komen. Ik vond de blauwe foto's wel wat hebben. In deze ruimte was ook een kooi te vinden voor vogels die vroeger in de tuin leefden.


Afbeelding



13.


Afbeelding



14 De begroeiing op de muur vond ik ook wel wat hebben ook al was het helemaal bruin geworden.


Afbeelding


15 en 16. Dit was een project van een Italiaanse kunstenaar. Ik hou persoonlijk niet zo van kunst met levende dieren die ergens los gelaten worden en vervolgens sterven. Wel bleek dit om een motten soort te gaan die in normale omstandigheden ook nooit gaat eten en dus in het wild ook maar slechts enkele tijd leven. Alsnog gaat het wel tegen mijn gevoel in. Wat ik hier ook aandoenlijk aan vond was het zoontje van Karin. Hij verzamelde alle vlinders en had hier een soort kerkhof van gemaakt en legde alle motten bij elkaar zodat ze ook weer samen waren. Ze waren al dagen bezig de vlinders te verzamelen en te zoeken.


http://boktimg.nl/img/m/K6nOLB.jpg

http://boktimg.nl/img/m/MoqQpG.jpg


17.


http://boktimg.nl/img/m/dipShT.jpg


18. Een oud bord met informatie over de Otter. Dit bord hoort officieel niet in dit gebouw.


http://boktimg.nl/img/m/mL3gN9.jpg


19. Eitjes van de motten


http://boktimg.nl/img/m/uSlK4r.jpg


20. En als laatste een levenloze (mot) vlinder

http://boktimg.nl/img/m/mC5W05.jpg
Laatst bijgewerkt door Firelight op 30-01-21 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd en foto's in link gezet, maximaal 15 berichten per post.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:31

Wauw, fascinerend dit!
Hele gave foto’s zijn het zeg! :))
Edit: vind het wel echt bizar dat er zoveel vlinders zijn achter gebleven om daar maar dood te gaan.
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 29-01-21 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:40

;( dit doet zeer. Ik ken het ook nog toen het nog in volle glorie was, en het zo te zien doet echt pijn. Net als de rest van het nu Rensenpark overigens. Op verschillende plekken zie je nog de oude verblijven helemaal aan het vergaan. Ik vind het persoonlijk dan ook heel erg zonde dat er niets aan gedaan wordt. Desondanks mooie foto's.

Die kasten van foto 7 hingen vroeger idd de poppen van de toekomstige vlinders. Allemaal aan een stokje en soort bij soort.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Vergane Glorie: De oude vlindertuin in Emmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:43

O wat verdrietig ook eigenlijk, naar om te zien. Ik kwam daar vroeger zo vaak. Zoveel herinneringen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:43

De 'poppenkasten' inderdaad.
En dat die Bougainville het al die tijd heeft overleefd (die paarsbloeiende struik) - die struiken zijn subtropisch en bijna onkruid rond de Middellandse Zee, maar hier in NL zie je ze alleen als kamerplant.

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:44

Jeetje, ik heb gemengde gevoelens bij je foto's. Ze zijn absoluut heel mooi!
Maar ik heb hier zoveel jeugdherinneringen, zo zonde van al die planten e.d.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:44

Ik ben er ook eens binnen geweest, en dat heeft echt indruk achter gelaten. Ooit een prachtige plek, en nu zo verwoekerd met zo'n bijzondere sfeer.

We hebben toen ook binnen gelopen, waar de dino skeletten vroeger stonden en het stuk waar een aantal binnen verblijven waren. Dat was ook heel bijzonder. Niet ingebroken hoor, we hadden een project en de deur was los, dus gingen we even spieken :+

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 20:45

@jilletje

De achtergebleven vlinders zijn van een ander project en van een Italiaanse kunstenaar ik hou er ook niet zo van en vond het best wel zielig....


@rina

Klopt , de gemeente heeft helaas besloten het plat te gooien... Daarom doen ze er ook niks meer mee. De verhuurster heeft dit zelfs nog enigszins geprobeerd op te knappen , maar de gemeente heeft helaas andere plannen.

Bedankt voor de info van de kasten!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:45

ach goh.. er komen echt zoveel herinneringen nu omhoog!
ik vond het er altijd zo warm!
maar wat is dat vervallen zeg.
zo zonde, het was absoluut een deel van de dierentuin waar ik erg graag was.
ik vind je foto’s heel mooi !

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:51

prugelpiet schreef:
en de deur was los,

:') Los prugelpiet?? Als rasechte Drent ja ik zeg ook los, en word dan steeds op mijn vingers getikt door wederhelft, westerling. Het is open, behalve dan voor een Drent :D :+ :')


Zebrastreep schreef:
Klopt , de gemeente heeft helaas besloten het plat te gooien... Daarom doen ze er ook niks meer mee. De verhuurster heeft dit zelfs nog enigszins geprobeerd op te knappen , maar de gemeente heeft helaas andere plannen.


De gemeente doet wel vaker rare dingen. En het is echt zonde zulke mooie ruimtes maar met de grond gelijk te maken. Ze zouden er beter woongelegenheid van maken, die is er toch al te kort in Emmen, en ik weet zeker dat er genoeg zijn die daar wel willen wonen.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:58

Atlasvlinders( die motten), leven een dag of 5 en kunnen inderdaad niet eten, planten zich alleen maar voort. Wel een mooie soort.
Edit: maar verder springen de tranen in mijn ogen, heel veel gelopen daar en mis het nog steeds.
De nieuwe dierentuin kan mij nog steeds niet blij maken.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 21:00

@prugelpiet

Ik had ook stiekem wel door de rest van het gebouw willen lopen :') Ik was daar als kind wel vrij bang weet ik altijd nog. Ben daar vroeger een keer zo geschrokken van een haai. In mijn beleving was die haai meter of 10 :') Zwom net heel dicht langs het glas en ik heb toch een partij lopen rennen.

@rina

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er inderdaad woningen / appartementen voor terug op de plaats komen.

@zigranta

Ah bedankt! Waarschijnlijk is het mij wel verteld maar heb ik het niet opgeslagen

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Vergane Glorie: De oude vlindertuin in Emmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:34

Ik was nu ook bang voor het hele gebouw _O- pikke donker namelijk, met allemaal nog zwarter, reflecterend glas van de verblijven. Als iemand boe had geroepen, was ik weggerend :+

De deur is los ~~}>

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:46

Elinaa schreef:
Jeetje, ik heb gemengde gevoelens bij je foto's. Ze zijn absoluut heel mooi!
Maar ik heb hier zoveel jeugdherinneringen, zo zonde van al die planten e.d.

Precies hetzelfde hier, wat een naar beeld zo maar dat komt zeker niet door jouw foto's hoor TS!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Vergane Glorie: De oude vlindertuin in Emmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:52

Bijzonder hoe snel zo'n gebouw 'verpaupterd, zo zonde! Klopt het dat er laatst ook foto's met paarden/pony's binnen zijn gemaakt, ik meende ook zoiets te zien op Facebook.

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Vergane Glorie: De oude vlindertuin in Emmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:04

Zo’n mooie plek, zo zonde dat het plat gaat :( Je hebt het nog mooi vast kunnen leggen!

Vorige week heb ik met nog een paar fotografen er met minipony’s gefotografeerd, super tof om nog een keer te mogen doen!


Afbeelding
Afbeelding

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:07

Sjonge, wat een mooie foto's met een ontzettend dubbel gevoel. Er ligt een hoop jeugdsentiment daar. Wat ontzettend zonde is het toch... Vergane glorie.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 22:07

rosslover schreef:
Zo’n mooie plek, zo zonde dat het plat gaat :( Je hebt het nog mooi vast kunnen leggen!

Vorige week heb ik met nog een paar fotografen er met minipony’s gefotografeerd, super tof om nog een keer te mogen doen!


[ [url=m/r8ksFP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PUUcbS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh wat leuk <3

Volgens mij heb ik inderdaad een foto voorbij zien komen van een Palomino kleur pony. Mijn Fjord zou er ook zo naar binnen lopen :')

Tenno7

Berichten: 2246
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Vergane Glorie: De oude vlindertuin in Emmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:01

echt bijzonder om het nu zo in deze staat te zien!

wel een super gafe urban locatie nu! jammer dat het plat gaat.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 02:15

Hier in Twente is de deur ook los hoor :D

Wauw, wat een vergane glorie, en mij doet het ook wel een beetje pijn om het zo te zien... Het lijkt zo ook veel kleiner dan ik het me herinner! Wij hadden ook een abbo en waren er vaak!

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 03:10

Haarbal schreef:
Hier in Twente is de deur ook los hoor :D

Wauw, wat een vergane glorie, en mij doet het ook wel een beetje pijn om het zo te zien... Het lijkt zo ook veel kleiner dan ik het me herinner! Wij hadden ook een abbo en waren er vaak!


Als ik nu afbeeldingen terug kijk op google kan ik er wel weer wat meer dingen van plaatsen hoe het eruit zag. Misschien wel leuk om te weten het park is nu openbaar en het is wel leuk om het terug te zien. Zo is het olifanten buiten verblijf er nog helemaal en de kinderboerderij staat er ook nog en is overgenomen door iemand. Ik vermoed dat een aantal dieren daar in de kinderboerderij zijn gebleven. De vele cavia's zitten er nog!

--

Nog even een leuke toevoeging voor iedereen de geur die je daar rookt, hangt er tegenwoordig nog ik herkende de geur nog echt van vroeger.

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 03:34

Ik ben er vroeger ook wel vaak geweest. Ik schrik er een beetje van hoe erg het vergane glorie is. Hoe lang zijn er nu geen vlinders meer?

Texas02

Berichten: 4602
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vergane Glorie: De oude vlindertuin in Emmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 06:02

Deze foto's doen best pijn, zeg.. Ik ben zo vaak in het Noorder Dierenpark geweest en dus ook in de vlindertuin.. Ik vind het nog steeds zo zonde dat ze het nodig vonden om de oude dierentuin te sluiten, het was zo mooi!! Wildlands vind ik lang zo mooi niet.. :n Ik ben er 4 of 5 keer geweest, maar het is echt niet mijn smaak..

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Vergane Glorie: De oude vlindertuin in Emmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:00

Mooie foto's. Ik ben er vroeger ook wel eens geweest.
Ik ben op Facebook lid van urbex locaties. Daar ging rond dat je er €100 voor betaald om binnen te komen?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vergane Glorie: De oude vlindertuin in Emmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:02

Het is gewoon gratis.