Nikon of canon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AMBERRTJEE

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Heusden

Nikon of canon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-20 01:15

Dag allemaal,

Ik ben opzoek naar antwoorden tips hints aanbevelingen ervaringen noem maar op. Ik kan helaas wegens omstandigheden zelf niet naar een winkel voor goed advies, maar ik ben dus opzoek naar een nieuwe camera. Ik ben gewend met de Nikon d3100 maar hier mis ik echt wel wat opties op en de camera is al wat jaren oud en met Olympus om de m10 mark ii Ik heb met de Olympus helemaal niks dus snel verkocht.

Ik ben opzoek naar een nieuwe camera vooral voor dieren(mijn honden en paard)/sport(paarden) fotografie, een beginner kun je me noemen maar heb er wel wat meer verstand En ervaring inmiddels zeg maar. Uiteraard word de camera ook wel eens voor portret en natuur gebruikt. Nu zijn mijn lenzen onlangs gesneuveld van mijn Nikon dus daar moeten we even niet naar kijken. De body is belangrijk, maar de lenzen nog veel belangrijker natuurlijk.

Ik twijfel nu tussen de:
Canon D80 18-135 IS NANO-USM + TAMRON 70-300MM DI LD MACRO
Canon D850 18-135MM IS STM
Nikon 7500 af-s dx 18-200 vr II

Gezien het hobby is, doet de prijs ook wel iets... deze liggen redelijk bij elkaar. Ikzelf heb een lichte voorkeur voor de D80 maar de Nikon komt ook goed uit de testen, maar die is wel weer wat duurder.... de zwaarte van de camera is geen probleem de d3100 met de lenzen die ik had was ook altijd best een flinke jongen.

Dus wie is er nog wakker op de late avond en kan mij wellicht wat helpen :-). Ervaringen, tips, hints alles is welkom.

Er is een plaats in de hemel die Regenboog brug heet.


Texas02

Berichten: 4567
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 06:15

Ik heb zelf Nikon, maar Canon is ook goed. Omdat je al Nikon gewend bent, zou ik misschien toch weer daarvoor gaan.. Ik heb wel eens met de Canon van een vriendin van me gefotografeerd en het is echt heel anders. Maar daar kun je natuurlijk wel aan wennen. Nikon is inderdaad wel iets duurder dan Canon, dat is mij ook al opgevallen.

Heb je wel eens aan een gebruikte D7100 of D7200 gedacht ipv de D7500? Er is één grote reden waardoor ik nooit de D7500 zal kopen, en dat is omdat deze geen dual card slot heeft. Je kunt er dus geen 2 SD kaarten in kwijt. En eerst dacht ik wat een onzin, waarom zou ik er 2 SD kaarten in stoppen.. Maar sinds ik de D7100 heb, ben ik er toch erg blij mee. Ik laat de camera de foto's op beide SD kaarten zetten. Als één SD kaart dan kapot gaat, staan ze altijd nog op de andere. Bijvoorbeeld Kamera Express heeft vaak leuke aanbiedingen met gebruikte bodies. Ook met gebruikte lenzen trouwens.

Bij het kopen van een gebruikte body wel even letten op het aantal clicks, soms kun je gebruikte camera's met weinig clicks vinden voor een leuke prijs, en ze komen met ik geloof 6 maanden of een jaar garantie.. Ik heb nu twee bodies (allebei D7100), de eerste heb ik in ik geloof eind 2014 nieuw gekocht, dus die is nu bijna 6 jaar oud, en de tweede heb ik gebruikt gekocht met erg weinig clicks voor een leuke prijs. Ik geloof dat ik hem bij Camera Occasion weg heb, zij geven ook garantie.

Bijkomend voordeel is dat je dan meer geld over hebt voor een goede lens. Ik denk dat de 18-200 VR II een leuke lens is om mee te beginnen, en dan kun je het geld dat overblijft alvast opzij zetten voor als je later toch wat beters wilt. Geloof me, die dag komt :D Bijvoorbeeld de Nikon 17-55 F2.8 is erg leuk voor vooral natuur, landschap enz., maar je kunt er ook leuke portretten mee maken. Maar deze zijn ook gebruikt niet goedkoop, ik heb de mijne gebruikt gekocht bij Kamera Express. Een leuke telelens als je graag een F2.8 wilt maar niet rijk bent en dus geen zin hebt om 2000 euro uit te geven voor een 70-200 F2.8, is de Nikon 80-200 F2.8. Dit zijn oude lenzen, maar ze zijn super.. Echt heel scherp, goede kwaliteit.. Ze hebben geen VR, voor mij is dit geen probleem. Ik heb de Push-Pull versie, ze zijn er ook met draaizoom. Ze zijn er alleen nog gebruikt, Kamera Express heeft ze er regelmatig op staan.. Echt top lenzen.. Wel erg zwaar, maar dat zijn de 70-200 F2.8 lenzen ook.. Ik heb ook een 70-200 F2.8 gehad en deze verkocht in een periode dat het minder met mij ging, daar heb ik later veel spijt van gehad totdat ik de 80-200 F2.8 kocht. Daarna nooit weer spijt gehad, want ik vind hem veel scherper en beter.. Maar dan moet je wel zonder de VR kunnen leven.. Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag! :)

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Nikon of canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 07:03

Nikon en canon zijn beide goed. De vraag is welke camera voor jou het lekkerste vasthoudt. Ik ben een Nikon fotografeerder. Canon vind ik niet fijn vasthouden en de bediening van een canon drijft mij tot wanhoop. Maar dit is geheel persoonlijk.

De D7500 is een heel fijne camera waar je jaren mee vooruit kunt. De 18-200 zou ik dan weer niet doen. Ik ben geen fan van superzooms door het grote kwaliteitsverlies dat je krijgt. De Nikon variant is dan nog de beste, maar ook hier is het merkbaar.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Nikon of canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 07:59

Ik heb de canon eos 80 D en ik vind 'm fijn. Ik heb 'm 2e hands gekocht via mp.en net een telelens erbij gekocht

Goedgekeurd onderschrift :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Nikon of canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:08

Ik ben van Nikon overgestapt naar een Sony systeemcamera <3
Ik ben helemaal om, en zou zeker aanraden om ook eens naar systeemcamera’s te kijken. De lenzen zijn dan ook wat meer toekomstproof.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Re: Nikon of canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:24

Ik zou ook eens kijken naar de kleuren van de twee verschillende merken. Een vriendin van mij heeft een Nikon en ik een Canon, in dezelfde weersomstandigheden en met de zelfde instellingen kregen we toch altijd andere kleuren! Nikons zijn vaak iets contrast voller en net wat kouder in kleur waar canons net wat roder zijn in kleuren en wat minder contrast. In nabewerking kan er natuurlijk veel, maar misschien toch wat om naar te kijken.

En qua besturing is het inderdaad lastig uitproberen als je niet naar de winkel kan. Kan je eventueel iemand in de buurt vragen met een canon om eens uit te proberen?

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:19

Beste tip die ik je kan geven is denk ik een camera-winkel opzoeken en alledrie in handen nemen. Kijk hoe het voelt, wat vertrouwder in de hand ligt en waar je blij van wordt.. Dat is vaak toch de manier om te zien waar je echt een klik mee hebt (no pun intended) en de beste keuze te maken.. :j

Nikon en Canon gebruiken beiden een ander kleurenprofiel wat voor andere foto's zorgt.. Canon zit heel erg in de professionele portretkant en richt zich vooral tot de meest natuurlijke en mooie huidtinten. Nikon werkt vaker professioneel met natuurfotografen en die richt zich meer op de felheid van de kleuren. Die zijn bij een Nikon dus levendiger. Leg daar een Sony naast en de beelden lijken enorm vaal..
Vaak trek je dat met een Lightroom of Photoshop ook weer recht, maar het verschil is er wel inderdaad. :D

Qua prijs.. Tja, ik heb een pa die het duurste van het duurste kocht op cameragebied want "Dan was het meteen goed zoals hij wilde en niet half-half" :')
Dat heb ik wel een beetje van hem overgenomen op aankopen.. Dan spaar ik maar wat langer voor wat écht past. := Kan het niet altijd aanraden. Maar moest er plots aan denken.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Nikon of canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:48

Ik heb Canon. Het is beide goed, het is maar net wat jou zelf het meeste aanspreekt. Bij Canon zijn de lenzen wel iets betaalbaarder geloof ik.


Belle Fae - Honden, lifestyle & moederschap
BLOGINSTAYOUTUBE
PetStudio.nlFurrPosters.nl

Texas02

Berichten: 4567
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Nikon of canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:50

Qua kleurprofiel zijn Canon en Nikon inderdaad verschillend. Dit zou voor mij geen reden zijn om voor het ene of het andere merk te kiezen, want als je in RAW fotografeert, kun je dit zo in Lightroom (of een ander bewerkingsprogramma) aanpassen zoals jij het wilt hebben. Het is inderdaad wel belangrijk om de camera's eens in de hand te nemen om te kijken hoe dat voelt en hoe je de bediening vindt.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

DemiSisa

Berichten: 1013
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:18

Ik heb zelf vroeger een Nikon gehad en heb nu een Canon. Nikon was niet mijn ding, persoonlijk vond ik het niet prettig werken en ik had telkens moeite alles terug te vinden in de menu's en dergelijke op de camera zelf. Op school heb ik toen een aantal keer met onder andere canon gewerkt en dat vond ik veel prettiger, ik kon alles ineens heel makkelijk vinden. Daarom, toen ik toe was aan een nieuwe camera, de keuze gemaakt over te stappen naar Canon.

Ik heb ook verhalen gehoord van mensen die overgestapt zijn van Canon naar Nikon. Ik zou voor jouzelf dus vooral bekijken wat jij zoekt in een camera en welke camera daar het beste bij zou passen. Heb je de mogelijkheid bijvoorbeeld eens van een vriend/kennis een canon camera te gebruiken? Dan kun je kijken of dat je ligt. :)

Chiko <3

B + 19 | L1 + 13


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers