[VRAAG] Gebruikelijke tijd om foto's na te bewerken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moyra

Berichten: 9654
Geregistreerd: 19-02-04

[VRAAG] Gebruikelijke tijd om foto's na te bewerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-20 13:08

Wanneer je een betaalde fotoshoot hebt geschoten met 25 gekochte fotos, in hoeveel weken zorg je dat je foto's bij de klant zijn?
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 11-10-20 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet


Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:15

Dat ligt er enorm aan wat er bewerkt moet worden. Als er dingen in de achtergrond staan en touwtjes weg gewerkt moeten worden kun je zo ruim een half uur tot een uur per foto bezig zijn
En vergeet daarbij niet dat eerst een selectie gemaakt moet worden uit alle foto’s

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

moyra

Berichten: 9654
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-20 13:19

Dat foto's bewerken veel tijd kost is mij niet onbekend, maar ik denk dat ik mijn vraag iets wat fout geformuleerd heb.

Wanneer je een betaalde fotoshoot hebt geschoten in hoeveel weken zorg je dat je foto's bij de klant zijn?

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Gebruikelijke tijd om foto's na te bewerken (fotoshoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:21

Ah op die manier, ik probeer ze altijd binnen 2 weken te leveren, maar dat is niet gegarandeerd. Ik weet namelijk niet van te voren hoe lang ik nodig heb en hoeveel tijd ik heb

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

absque_dubio

Berichten: 7828
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:24

Tsja, als ik kijk naar mijn veulentjes. Dan vind ik weken lang wachten op foto’s niet erg leuk. Tegen de tijd dat ik dan foto’s krijg zijn ze al zo veranderd oid.
Ik vind binnen enkele dagen een foto of 3-5 wel belangrijk. De rest wil ik wel wat langer op wachten.
Maar als ik betaal (om foto’s te maken en na te laten bewerken) en diegene heeft/maakt geen tijd om ze na te bewerken, vraag ik me af waar ik voor betaal.. Mijn baas betaalt mij ook niet dat ik zeg nou ik doe de helft van het werk nu, en de rest wanneer het mij uitkomt. Gewoon vooraf duidelijke afspraken maken over het termijn lijkt mij het slimst.
Ik betaal voor iemand zijn tijd, lijkt mij dat diegene dan ook tijd maakt.

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:44

absque_dubio schreef:
Tsja, als ik kijk naar mijn veulentjes. Dan vind ik weken lang wachten op foto’s niet erg leuk. Tegen de tijd dat ik dan foto’s krijg zijn ze al zo veranderd oid.
Ik vind binnen enkele dagen een foto of 3-5 wel belangrijk. De rest wil ik wel wat langer op wachten.
Maar als ik betaal (om foto’s te maken en na te laten bewerken) en diegene heeft/maakt geen tijd om ze na te bewerken, vraag ik me af waar ik voor betaal.. Mijn baas betaalt mij ook niet dat ik zeg nou ik doe de helft van het werk nu, en de rest wanneer het mij uitkomt. Gewoon vooraf duidelijke afspraken maken over het termijn lijkt mij het slimst.
Ik betaal voor iemand zijn tijd, lijkt mij dat diegene dan ook tijd maakt.

Fotograven hebben geen alle tijd van de wereld. Als je een uur per foto moet bewerken soms, ben je dus al dik 25 uur bezig met je foto s bewerken. Dat red je niet binnen 3 a 4 dagen als je gewoon een baan hebt. Je betaalt voor de foto s, niet voor de termijn.

Edit: ik probeer ze met max anderhalve week te leveren.

Niet perfect is ook goed

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:46

Ik zorg altijd dat mijn klanten hun foto’s binnen 1 a 2 weken hebben. Het liefst sneller zeker als de flow goed is of ik veel tijd heb dan heb je ze al in 1 a 2 dagen. Maar soms duurt het even zeker omdat ik gewoon naar school ga dus echt niet de tijd heb op volop elk uur te bewerken.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101352
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Gebruikelijke tijd om foto's na te bewerken (fotoshoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:50

Ik zeg binnen 2 weken maar in de praktijk is het met 2/3 dagen.

moyra

Berichten: 9654
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-20 13:58

Dat geeft voor ons een goede indicatie dat we, wanneer fotograaf de laatste afspraak (weer)niet nakomt, echt een goed gesprek moeten aanknopen en minder afwachtend moeten zijn.
We wachten ondertussen 5 weken en de shoot kostte enkele honderden euro's.
Wij vroegen ons af of we niet te ongeduldig zijn, bedankt voor jullie antwoorden.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:06

Ik lever binnen een paar dagen de uitkiespagina met alvast 1 bewerkte foto, dan uiterlijk binnen twee weken de uitgekozen foto's. Afhankelijk van de hoeveelheid uitgekozen foto's lever ik soms zelfs al binnen 1 week.

Had laatst een shootdag met 10x8 foto's + heel veel nabestellingen (dus veel meer foto's dan die 10x8) en heb daar 4 weken voor gezegd (van te voren) en heb uiteindelijk op 1 iemand na (die had er 25 nabesteld) alles binnen 3 weken geleverd.
Laatst bijgewerkt door BrittS op 11-10-20 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101352
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:06

Het is net wat je afgesproken hebt maar 5 weken is wat lang.

Ik had wel 5 weken nodig toen ik een stal shoot met 8 paarden had. :+

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: [VRAAG] Gebruikelijke tijd om foto's na te bewerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:18

Staat daarover niets in het contract?

Ik weet van een professionele fotograaf hier uit de buurt dat hij 6-8 weken in zijn contract heeft staan.
Vaak krijg je wel enkele foto's wat sneller (zodat je al wat kan laten zien), maar voor alle foto's is een langere tijd wel heel normaal.
Als iemand in een week(end) meerdere shoots heeft kun je niet verwachten dat degene alle foto's binnen een week klaar heeft.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Eleeke

Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VRAAG] Gebruikelijke tijd om foto's na te bewerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:44

Goede Prof fotograaf voor de castingshoot van mijn zoon, gaf van te voren al aan dat het zeker een week of 6 duurt.

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [VRAAG] Gebruikelijke tijd om foto's na te bewerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:54

Ik probeerde het wel altijd binnen 2 weken te doen, maar ik heb helaas door priveomstandigheden wel eens gehad dat ik er echt niet aan toe kwam maar dit communiceerde ik ook naar de klant toe dat er enige tijd overheen kan gaan. Dan spreken we over ca 1 maand vertraging.

Gianti

Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [VRAAG] Gebruikelijke tijd om foto's na te bewerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:05

Ik heb 4 weken in mijn contract staan voor betaalde shoots. De tfp shoots probeer ik in 6 weken. Maar ken ook genoeg fotografen die er 8 weken over doen. Vooral als veel van hun style in de nabewerking zit. Dat kost veel tijd. Heeft je fotograaf geen contract/algemene voorwaardes

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:35

Huwelijken zeg ik zeker 6 weken, paarden probeer ik op 2 weken te doen. Ik stuur wel de dag zelf of de dag nadien al een preview door.

Emori

Berichten: 13115
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [VRAAG] Gebruikelijke tijd om foto's na te bewerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:54

Uitgezonderd huwelijken lever ik de foto’s binnen twee weken en altijd zelfde dat of de dag er na een voorproefje.

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers