[VRAAG] Hoe touw vasthouden om mooi weg te kunnen werken?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

[VRAAG] Hoe touw vasthouden om mooi weg te kunnen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 11:52

Hoi allemaal,

Hopelijk kunnen jullie me helpen met was tips. Mijn schoonzusje is (landschap en personen)fotograaf, maar heeft nog nooit een paard en dus ook geen persoon met paard op de foto gezet.
Nu leek het haar leuk om mij met m'n paard op de foto te zetten. Ze had zelf al aangegeven dat het handig was om een heel dun halster (touwhalster) om te doen zodat ze deze weg kan werken, maar nu vroeg ik mij zelf af hoe houd je je paard nou het "mooist" vast zodat het halster en touw weggewerkt kunnen worden zonder dat je een hele rare hand hebt of in een rare houding staat. Ik had al tips gelezen van laat het touw los hangen, maar helaas is mijn paard er niet een die op vreemd terrein keurig stil blijft staan.
Hebben jullie misschien goede tips voor ons? :)


Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [VRAAG] Hoe touw vasthouden om mooi weg te kunnen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:26

jij komt op de foto met het paard?
Kan je iemand anders het paard laten vasthouden? (touwtje kan dan bv vanaf halster achter je langs naar de vasthouder gaan, die buiten beeld staat?

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [VRAAG] Hoe touw vasthouden om mooi weg te kunnen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:09

Net wat Duhelo zegt iemand anders touw vast laten houden is mooiste. En dan touw in een boogje laten hangen. Zodat er geen druk op het halster staat.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Re: [VRAAG] Hoe touw vasthouden om mooi weg te kunnen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 14:56

Ja ik kom inderdaad op de foto met het paard :j
Oke dus eigenlijk is er niet echt een "mooie" manier van vasthouden of verbergen van als je niet iemand hebt die het paard voor je vast houdt?

Snoopysnoep
Berichten: 88
Geregistreerd: 17-12-19
Woonplaats: Onder een steen

Re: [VRAAG] Hoe touw vasthouden om mooi weg te kunnen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:02

Je kan je paard onder zijn kin vasthouden en het een beetje laten lijken alsof je hem aait of je paard op zijn neus aaien/ neusriem vasthouden

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:44

Niet vasthouden. :+ :D
Idd beste is om je paard door iemand aan de andere kant vast te laten houden.

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 15:58

Ik vrees dat we dan alleen foto's hebben van mooie paardenbillen in de verte die zich steeds meer van je verwijderen :') :')

@Snoopysnoep, dank je, dat moet me denk ik wel lukken.

Moge duidelijk zijn dat ik zelf dus ook nog nooit een fotoshoot met paard heb gedaan haha. Was bij heel veel paardenfoto's zonder tuig aan het proberen te ontdekken hoe zij dat paard nu vast hadden, maar kwam er maar niet achter. Die zullen dus waarschijnlijk allemaal wel een extra persoon mee hebben gehad om het paard vast te houden (of hebben mega brave paarden die gewoon blijven staan :+ )

Flux

Berichten: 2471
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:01

Beste is inderdaad iemand anders laten vasthouden :j

Maar als je dat zelf graag wil doen (wat ik ook wel kan begrijpen) dan het liefst je halstertouw ergens halverwege vasthouden en de rest (het uiteinde) naar beneden laten hangen :) Hoe meer jij een vuist maakt met vasthouden hoe onnatuurlijker het er op de foto uitziet als het lijntje wordt weggeshopt. Probeer je handen te laten afhangen en niet op te trekken naar je buik en houd je vingers ontspannen!

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:04

Als eerste is het ook belangrijk dat het touw wat je vast hebt niet dik is. Dunne of platte touwen zijn veel makkelijker om subtiel vast te kunnen houden en zo weg te bewerken.

Met een dun touw kan je bijvoorbeeld wanneer je je hand vlak op je paard hebt (alsof je hem aait) het touw onder je vlakke hand klemmen. Je hebt hem dan niet echt 'vast', maar je kan wel het touw meteen vastgrijpen met je vingers mocht het paard opeens weg willen lopen.
En anders zorgen dat je het touw vasthoudt in de hand die niet op de foto te zien is. Op veel poses heb je vaak dat een hand net verstopt achter het paard zit.

En als je hem wel duidelijk vast hebt, lekker je arm en hand rustig laten hangen. Als je een touw vasthoudt, hou je al snel je hand op navelhoogte en in een strak vuistje. Dat ziet er meestal wat apart uit na het wegbewerken.

Laten vasthouden door iemand anders is wel het beste, raad ik met shoots ook altijd aan bij nerveuze paarden.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [VRAAG] Hoe touw vasthouden om mooi weg te kunnen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:27

Als je paard rustig is zou ik het gewoon naar beneden laten hangen. Dat je hem niet vast hebt maar binnen een tel wel kan pakken

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 18:27

Bedankt voor de tips, daar kan ik zeker wat mee!

@Suuszels, helaas is dat precies het punt, dit paard is niet rustig op ander terrein dus moet wel echt vastgehouden worden om hem stil te laten staan :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers