[VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

[VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 15:22

Ik heb gezocht, maar kon nog niet echt een centraal topic vinden om tips/tricks en foto's/filmpjes met elkaar te delen die gemaakt zijn met een drone. Ik ben heel benieuwd naar jullie beelden en ervaringen om ideeën op te doen.

Ik kon alleen het algemene aanschaf topic vinden:
[HTT] Een drone kopen, maar welke?

Of een topic over een verbouwing die ook met drone wordt bij gehouden:
[HTT] [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Ik had laatst wel een topic geplaatst over de kudde waar mijn paard in staat:
[ITP] Frelsun en haar kudde vanuit de lucht

Volgens mij zijn er inmiddels al een flink aantal Bokkers die in het bezit zijn van een drone. Vooral de mini is nu heel populair. Lekker klein, maakt niet zoveel lawaai voor de paarden, relatief betaalbaar en straks met de nieuwe drone wet- en regelgeving hoef je er geen theorie voor te halen.

Afbeelding

Hebben jullie wel eens wat geprobeerd met een drone bij de paarden? Je moet inderdaad wel zeker weten dat de paarden niet schrikken bij het zien/horen van een drone. Onze kudde is gelukkig bombproof en als ik het geluid/formaat van de drone vergelijk met de tractor als ze de weitjes gaan slepen en de helicopters die wel eens over vliegen valt het allemaal wel mee. Ik wil nog een keer een mooie foto maken die ik kan uitvergroten. Toch wel lastig van boven. Je hebt niet echt een voor- en achtergrond om mee te spelen in je compositie. Je kunt alleen sluitertijd en ISO aanpassen en niet het diafragma. Je moet dan meer gaan spelen met lijnen en geometrische figuren van sloten/omheining/bomen om de foto interessant te maken. Idealiter ook in het gouden uur als de zon al lager staat, want dan zie je van bovenaf ook heel goed dat het een paard is door de schaduw op de grond. <3

Ik hoop dat eind deze week de wind weer een beetje gaat liggen om hem weer eens uit te laten. Ik hoop dat ik dan eens alle gangen goed kan filmen vanaf de zijkant. Ik heb al een combinatie geregeld, maar nu het weer nog... := Natuurlijk staat het strand ook nog een op de lijst om keer te filmen. :D





Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:32

Ik heb een mavic air. Ik heb em wel eens in de wei los gelaten. Onze belg vond het erg interessant en liep er achter aan tot een meter afstand :')

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:33

hier volgt de drone me met buitenritten op sommige paden om een leuk filmpje te maken en over 2 weken over de veluwe

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 15:35

8nnemiek schreef:
Ik heb een mavic air. Ik heb em wel eens in de wei los gelaten. Onze belg vond het erg interessant en liep er achter aan tot een meter afstand :')


Haha! Gewoon een nieuwsgierige Belg. :D Hoe zit dat met het lawaai van de MA? Maakt die heel veel meer lawaai dan de mini?

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:36

1 x op t strand gedaan. Begin Vondt ie t een beetje raar toen ie heel dicht bij was, en dat was t . Zag er wel heel vet uit, al vindt ik dat zelf :D
Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 15:37

kimwilliam schreef:
hier volgt de drone me met buitenritten op sommige paden om een leuk filmpje te maken en over 2 weken over de veluwe


Gaaf! Helaas heeft de mini geen active track, maar alleen quick shots dus het volgen van combinaties moet gewoon met het handje.

Wordt vast een gaaf filmpje op de Veluwe. Geen last van no fly zones daar?

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 15:38

Freekieee schreef:
1 x op t strand gedaan. Begin Vondt ie t een beetje raar toen ie heel dicht bij was, en dat was t . Zag er wel heel vet uit, al vindt ik dat zelf :D
[ [url=m/Kdcyok.png]Afbeelding[/url] ]


Ook tof zo met die weerspiegeling. Het lijkt mij ook wel fijner filmen met zon in je rug van boven de zee dan vanaf het strand tegen de zon in. Wat overigens ook wel gaaf effect kan geven, maar wel lastiger met tegenlicht.

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:47

Bagheera_206 schreef:
kimwilliam schreef:
hier volgt de drone me met buitenritten op sommige paden om een leuk filmpje te maken en over 2 weken over de veluwe


Gaaf! Helaas heeft de mini geen active track, maar alleen quick shots dus het volgen van combinaties moet gewoon met het handje.

Wordt vast een gaaf filmpje op de Veluwe. Geen last van no fly zones daar?


je kan aanvragen of je daar mag vliegen

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 15:57

Oh dat is wel relaxed om daar ontheffing voor aan te kunnen vragen. Gewoon bij Staatsbosbeheer?

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:03

Bagheera_206 schreef:
Oh dat is wel relaxed om daar ontheffing voor aan te kunnen vragen. Gewoon bij Staatsbosbeheer?


geen idee eigenlijk. mijn stiefvader heeft het geregeld. die is ook van de drone :D

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 16:08

Ideaal zo een papa. :) Het is in Nederland ook maar beperkt mogelijk om je drone uit te laten. Heel veel No Fly Zones door vliegvelden, militair oefenterreinen, helipads en dan natuurlijk nog bijna alle natuurgebieden, want die vallen onder Natura 2000.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:12

Bagheera_206 schreef:
Haha! Gewoon een nieuwsgierige Belg. :D Hoe zit dat met het lawaai van de MA? Maakt die heel veel meer lawaai dan de mini?

Ik heb nog nooit met de mini gevlogen, dus zou niet weten hoe luid de air is in vergelijking met de mini, maar ik vind het geluid erg meevallen. Ik vlieg niet enorm ver met het ding, maar moet regelmatig op de camera terug vliegen omdat ik em niet meer zie of hoor :+

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 16:18

Hahaha! Voordeel dat de Air iig groter is dan de mini dus je sowieso verder kunt vliegen. :D Of gewoon het RTH knopje.

Maar denk dat de Air en Mini dan nog wel best OK zijn bij de paarden. Nog relatief beschaafd formaat. Die grote lompe professionele drones maken echt heel veel lawaai en dat is minder handig bij de paarden. :=

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:13

Ha dan meld ik me maar in dit topic :)

Ik vlieg met mavic pro. Heb vorig jaar voornamelijk veel in het buitenland gevlogen tijdens een reis door Europa, (in mijn onderschrift vind je onze website en onder video’s staan een aantal filmpjes :) ) maar heb nu ook een aantal keren paarden gefilmd :) Helaas heb ik nu niet zoveel tijd, maar anders had ik het veel vaker willen doen!

Hier een filmpje die ik in april heb gemaakt van een oud stalgenootje. Dit paard vind vaak dingen snel spannend, dus ook de drone mocht niet te dichtbij komen. De mavic pro maakt ook wel iets meer geluid dan de air of mini, dus opzich ook wel logisch. Mijn pony vindt het overigens niet eng, dus ligt ook weer aan het paard :P

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... MIhuSopfWA

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 14:48

Ja, nog meer paarden dronies! :D

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:09

uit een filmpje dus sorry voor de slechte kwaliteit

Afbeelding

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:51

Ik heb laatst overwogen er een aan te schaffen maar ons meest gangbare wandelgebieden mag helaas niet gevlogen worden.

Een van onze honden is wel ontzettend fan van drones!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het een ontzettend gaaf beeld van boven. Ben dan ook benieuwd naar filmpjes van kimwilliam! :D

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:56

Ja, dat is jammer dat bijna alle natuurgebieden een no fly zone zijn. Dan is het wel zonde om er eentje te kopen voor die ene keer dat jullie ergens anders naar toe gaan.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Wie vliegt er bij de paarden met zijn/haar drone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:16

Bijna heel Zuid-Limburg is no-fly zone. Dat is echt jammer inderdaad. Wij wonen nét buiten het gebied waar je niet mag vliegen gelukkig.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:20



Vond dit zo tof, overweeg er nu zelf 1 aan te schaffen!

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:25

8nnemiek schreef:
Bijna heel Zuid-Limburg is no-fly zone. Dat is echt jammer inderdaad. Wij wonen nét buiten het gebied waar je niet mag vliegen gelukkig.


Precies en zeker rondom de grens en het drielandenpunt. :') Dus hier is zo'n ding jammer genoeg echt nutteloos, het lijkt me echt zo leuk!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:31

ik heb diverse keren paarden gefilmd met onze mavic air. geluid maakt hij zeker, net een zwerm boze wespen, toch viel het me iedere keer mee hoe de paarden erop reageerde.
Je moet gewoon ver genoeg weg beginnen en het paard zélf naar de drone laten lopen om eraan te wennen, gaat dan goed kun je eens proberen hoe het gaat met volgen naast en erachter. Bij de meeste paarden moet je na een minuut of 10 opletten dat ze niet té dichtbij komen.

sowieso drones en dieren is sowieso iets waar je altijd goed op moet letten, vogels kunnen ook heel onvoorspelbaar reageren. Niet vliegen in het broedseizoen en merk je dat vogels terug beginnen te komen/cirkelen, stop dan ook direct, want uiteindelijk zullen ze ms wel aanvallen en heb je kans dat ze daar gewond door raken (en je drone crasht).

de mavic stijgt trouwens niet op in no-fly zones (het is mogelijk de gps uit te zetten maar daarmee riskeer je maar net een boete, en de zones zijn er niet voor niets natuurlijk)

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 21:03

ruitje schreef:
[ Video ]

Vond dit zo tof, overweeg er nu zelf 1 aan te schaffen!



Leuk! Ja, erg verleidelijk. Check eerst eens of waar jij woont en stal idd geen no fly zone is.

Dat kan via www.godrone.nl

Gelukkig worden ze steeds goedkoper. Die mini is echt een hele fijne om mee te beginnen. Die kost ongeveer 400 euro en 500 als je ook het laadstation, opbergtas en twee extra accu's wilt.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 21:04

boeflover schreef:
ik heb diverse keren paarden gefilmd met onze mavic air. geluid maakt hij zeker, net een zwerm boze wespen, toch viel het me iedere keer mee hoe de paarden erop reageerde.
Je moet gewoon ver genoeg weg beginnen en het paard zélf naar de drone laten lopen om eraan te wennen, gaat dan goed kun je eens proberen hoe het gaat met volgen naast en erachter. Bij de meeste paarden moet je na een minuut of 10 opletten dat ze niet té dichtbij komen.

sowieso drones en dieren is sowieso iets waar je altijd goed op moet letten, vogels kunnen ook heel onvoorspelbaar reageren. Niet vliegen in het broedseizoen en merk je dat vogels terug beginnen te komen/cirkelen, stop dan ook direct, want uiteindelijk zullen ze ms wel aanvallen en heb je kans dat ze daar gewond door raken (en je drone crasht).

de mavic stijgt trouwens niet op in no-fly zones (het is mogelijk de gps uit te zetten maar daarmee riskeer je maar net een boete, en de zones zijn er niet voor niets natuurlijk)


Ja de broedende en territoriale vogels is ook altijd even goed opletten. Dan maar ergens anders vliegen.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:27

boeflover schreef:
de mavic stijgt trouwens niet op in no-fly zones (het is mogelijk de gps uit te zetten maar daarmee riskeer je maar net een boete, en de zones zijn er niet voor niets natuurlijk)

De zones die de dji drones kennen komen niet helemaal overeen met de no-fly kaart in Nederland. Volgens mij houden die standaard dezelfde afstand rondom elk vliegveld aan, en als je dichter bij een vliegveld komt wordt de maximale hoogte steeds lager. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar dat was vroeger wel. Ik kan in het grootste deel van Zuid-Limburg bijvoorbeeld gewoon opstijgen en vliegen, ook al is het een no-fly zone.