[VRAAG]Camera busy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 863
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

[VRAAG]Camera busy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 19:08

Hoihoi,

Ik heb op dit moment een Canon EOS 600D,
ef-s 18-200mm 1: 3,5 - 5,6lens kaartje dat ik heb is een SanDisk 64GB SD kaart Extreme Pro UHS-I U3 V30 170MB/s.

Mijn camera geeft alleen erg vaak busy, als ik bijvoorbeeld actie fotos aan het maken ben en veel achter elkaar moet klikken geeft hij busy.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen? Het is namelijk erg storend.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 16-10-19 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com


Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Camera busy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:17

Je sdkaartje is snelgenoeg om de bestanden op te slaan aangezien je een schrijfsnelheid hebt van 170 mb per seconden en dat is echt super snel! Je body daarentegen is al een wat ouder model, dus wellicht ligt het daaraan.
Ik kan zo gauw even niet vinden hoeveel foto's deze camera per seconde kan maken, wellicht dat het daar aan ligt?

maak je je sdkaartje ook weleens helemaal leeg? als in formatteren?

Happy_Hippie

Berichten: 863
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 19:19

Gerdjee schreef:
Je sdkaartje is snelgenoeg om de bestanden op te slaan aangezien je een schrijfsnelheid hebt van 170 mb per seconden en dat is echt super snel! Je body daarentegen is al een wat ouder model, dus wellicht ligt het daaraan.
Ik kan zo gauw even niet vinden hoeveel foto's deze camera per seconde kan maken, wellicht dat het daar aan ligt?

maak je je sdkaartje ook weleens helemaal leeg? als in formatteren?


Bedankt voor je reactie, kan ik ook ergens zien hoe oud mijn camera is aan een of ander nummer oid?

Het SD kaartje heb ik nog niet heel lang (vanaf eind juli dit jaar), ik maak hem na elke keer dat ik foto's maak leeg formatteren nog nooit gedaan.

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Camera busy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:22

Die 170mb die op de kaart staat is vaak de leessnelheid. Niet de schrijfsnelheid. Formatteren is wel nodig. Elke keer als jij foto’s maakt en op de computer verwijdert blijft er troep op de kaart staan, data. En dit kun je alleen in de camera formatteren

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Happy_Hippie

Berichten: 863
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 20:25

Nynkster schreef:
Die 170mb die op de kaart staat is vaak de leessnelheid. Niet de schrijfsnelheid. Formatteren is wel nodig. Elke keer als jij foto’s maakt en op de computer verwijdert blijft er troep op de kaart staan, data. En dit kun je alleen in de camera formatteren


Hoe doe ik dit dan?
Ik doe altijd via mijn camera: 'alle bestanden op kaart wissen'

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 20:37


www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Re: [VRAAG]Camera busy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 20:50

De camera krijgt de data niet snel genoeg op de SD kaart waardoor het in klein beetje intern geheugen wat de Camera heeft (buffer) volloopt

Dat kan aan de camera liggen maar soms ook aan de SD kaart als deze niet 100% goed is of niet 100% compatibel is met de camera.

Happy_Hippie

Berichten: 863
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 20:59

@nynkster, super bedankt ga ik binnenkort eens doen!

PascalB schreef:
De camera krijgt de data niet snel genoeg op de SD kaart waardoor het in klein beetje intern geheugen wat de Camera heeft (buffer) volloopt

Dat kan aan de camera liggen maar soms ook aan de SD kaart als deze niet 100% goed is of niet 100% compatibel is met de camera.


'Dat kan aan de camera liggen maar soms ook aan de SD kaart als deze niet 100% goed is of niet 100% compatibel is met de camera.'

Hoe kan ik dit checken?

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:08

google schreef:
You're not going to get more than about 6-7 raw shots in a burst before the camera bogs down to about one frame every 1.65 seconds (about 3 frames every five seconds)


De 600D is gewoon niet zo snel.

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:11

Is lastig te controleren op de camera zelf.
De elektronica in de camera kan bijvoorbeeld te traag zijn om de data snel genoeg naar de kaart te schrijven ook al kan de kaart het aan.

Hoge resolutie actie foto's schieten is ook een hoge data snelheid voor het buffer geheugen.
Op moment dat het buffer geheugen vol zit dan houd het op of gaat de snelheid van het actie schieten omlaag tot er weer wat ruimte is in het geheugen van de camera (door het wegschrijven naar de SD kaart.)

Het kan ook zijn dat de SD kaart bijvoorbeeld een imitatie is of zich niet aan de standaarden houd voor de snelheid class.

De kaart kan je testen door hem bijvoorbeeld in een kaart lezer te stoppen en deze aan de computer aan te sluiten. kopieer dan data van de Pc naar de kaart.
Je krijgt dan meestal een indicatie wat de snelheid van schrijven is.

Zoals hierboven al aangegeven zit er vaak een hoop verschil tussen lees en schrijf snelheid van flash geheugen.

Happy_Hippie

Berichten: 863
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 11:22

eigenlijk is mijn camera 'te oud' om snelle actie foto's te nemen?

Tevens wil ik rustig kijken naar een betere camera + lens, welk merk raden jullie aan, waarom? (ik wil max tot 500 a 600 euro gaan).

kan ik in deze klasse een betere camera krijgen of moet ik mijn buget nog wat omhoog schroeven?
liefst wil ik geen instap model maar iets beters :)

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VRAAG]Camera busy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:26

Wat je nog kunt doen is je camera op alleen jpeg instellen. Dat zijn kleinere bestanden.
Maar misschien moet je je techniek wat aanpassen en niet 'blind' 15 foto's of meer per seconde willen maken? Beter bepalen wanneer je wilt schieten, welke plaatje je zoekt?

Ik ben opgegroeid in het analoge filmpjestijdperk. No way dat je maar raakt klikte :))
Ik heb een 6D, en ik maak zelden meer dan 5 achtereenvolgende opnamen. De 6D kan er trouwens ook maar 8 per seconde maken (dat is de dubbele hoeveelheid van jouw camera)

Happy_Hippie

Berichten: 863
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 11:35

Ibbel schreef:
Wat je nog kunt doen is je camera op alleen jpeg instellen. Dat zijn kleinere bestanden.
Maar misschien moet je je techniek wat aanpassen en niet 'blind' 15 foto's of meer per seconde willen maken? Beter bepalen wanneer je wilt schieten, welke plaatje je zoekt?

Ik ben opgegroeid in het analoge filmpjestijdperk. No way dat je maar raakt klikte :))
Ik heb een 6D, en ik maak zelden meer dan 5 achtereenvolgende opnamen. De 6D kan er trouwens ook maar 8 per seconde maken (dat is de dubbele hoeveelheid van jouw camera)


ook met jpeg heb ik het probleem.

Ik doe het (vind ik) vrij gericht maar ik kan mezelf niet vergelijken met iemand die dit al jaren doet, maar als ik bijvoorbeeld al 2 of 3 foto's achter elkaar wil maken begint het gesodemieter al...
ook als ik dan eventjes de foto's dan wil terug kijken loopt de camera helemaal vast en slaat hij (volgensmij) een deel van de foto's niet op.

het is ook meer een hobby en waneer ik tijd heb pak ik mijn camera een keertje.
hier een paar voorbeeldjes wat ik heb geschoten.
(ik tril heel makkelijk met mijn handen waardoor het ook niet makkelijker word XD )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VRAAG]Camera busy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:49

Dan kun je nog eens kijken wat er gebeurt met een (trager) kaartje met een kleiner geheugen, bv 16GB ipv 64. Veel wat oudere camera's kunnen die grote geheugenkaartjes helemaal niet aan.

Happy_Hippie

Berichten: 863
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 11:55

Ibbel schreef:
Dan kun je nog eens kijken wat er gebeurt met een (trager) kaartje met een kleiner geheugen, bv 16GB ipv 64. Veel wat oudere camera's kunnen die grote geheugenkaartjes helemaal niet aan.


zal eens kijken of we die nog hebben liggen of anders even bestellen,
voor dit kaartje had ik een 8gb en een 4gb kaartje.

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers