[VRAAG] Welke cursus fotografie past bij mij? Regio Zwolle

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

[VRAAG] Welke cursus fotografie past bij mij? Regio Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 10:58

Mijn werkgever vindt het fijn als ik een fotografiecursus ga volgen met een nieuw aan te schaffen werkcamera (SRL), zodat ik projecten (onderhoudswerkzaamheden aan woningen) en evenementen kan fotograferen en filmen. Wij hebben een vaste fotografe die wij inhuren als we zeker willen zijn van kwaliteit, maar zij is niet altijd beschikbaar en het is te prijzig om haar bij elk project of evenement in te zetten.

Wat is het probleem?
Ik vind het moeilijk om een cursus te vinden die past bij mijn wensen. Er is veel aanbod, maar de cursussen lijken net niet praktisch voor mijn specifieke situatie.

Welke foto’s zal ik gaan maken?
  • Foto’s van mensen die aan het werk zijn op de bouwplaats (activiteit vastleggen).
  • Overzichtfoto’s van gebouwen (voor, tijdens, na de werkzaamheden).
  • Evenementen (meestal binnen, sprekers, publiek, vaak moeilijk licht).

Het gaat om nette, toegankelijke foto’s die niet té artistiek zijn, maar zeker beter zijn in kwaliteit en compositie dan de telefoonkiekjes die mijn collega’s op de bouwplaats maken.

Wat zoek ik?
  • Een cursus in of rond Zwolle.
  • Minimale theorie. Ik hoef bijv. niet te leren over beroemde fotografen en hun stijlen. Dat vind ik wel interessant, maar mijn werkgever heeft hier niets aan.
  • Veel praktijk. Ik wil het liefst begeleid oefenen, zodat ik op het moment dat ik vastloop om hulp kan vragen, maar een zelfstudie met veel praktijkopdrachten én uitgebreide feedback is eventueel ook een optie.
  • Ik vind het fijn als het fotograferen van gebouwen aan bod komt, maar ik zie alleen cursussen in architectuurfotografie die iets teveel de artistieke kant op lijken te gaan (avondfotografie, bijzonder perspectief, etc.)… Dat vind ik geweldig, maar het is niet relevant voor mijn werk.
  • Fotograferen van evenementen (binnen, moeilijk licht). Het heeft wellicht raakvlakken met concertfotografie? Zonder te kunstzinnig te worden. Ik heb het nog niet veel gezien als onderwerp.

Het gaat niet om een echte opleiding, maar een cursus/workshop of eventueel meelopen met een fotograaf. Het mogen eventueel meerdere workshops of korte cursussen zijn als ik daarmee de juiste thema’s meepak.

Wie heeft de gouden tip?

N.B. Meelopen met ‘onze’ fotografe is momenteel niet mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 06-12-18 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:12

Weet de werkgever dat het de genoemde werkzaamheden niet gevangen kunnen worden met een instapmodel en een basislens? Je bent hier echt wel specifieke apparatuur en kennis voor nodig. Met name de apparatuur zal flink in de papieren gaan lopen. Ik denk inderdaad dat je het beste kan gaan zoeken naar een cursus gericht op concertfotografie.

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 11:16

Ja, dat is bekend, maar we komen zeker niet in de buurt van onze vaste fotografe die tienduizenden euro's aan camera's en lenzen in de koffer heeft zitten. Die kwaliteit hoef ik ook niet te evenaren.

Het fotograferen van de projecten (daglicht) is belangrijker dan superstrakke foto's van presentaties / bijeenkomsten in donkere ruimtes.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:21

Voor het fotograferen van projecten bij daglicht is het denk ik met name belangrijk dat jij begrijpt wat de samenhang van de belichtingsdriehoek is en hoe je kunt nabewerken. Dat zou ik je bijvoorbeeld prima kunnen leren als paarden/bruiloftsfotograaf. Dus ik denk niet dat je daar een hele specifieke cursus voor hoeft te volgen, oog voor het realiseren van het gewenste plaatje moet je toch door oefenen ontwikkelen.

Voor het fotograferen in donkere ruimtes met moeilijk licht ben je een lichtsterke lens nodig, maar ook dat kun je als je de belichtingsdriehoek goed begrijpt.

Overigens denk ik dat Mark de Rooij je ook goed kan helpen https://www.derooijfotografie.nl/fotografieles/

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:29

Misschien Ben Vulkers?

Heb geen ervaring bij hem zit in Zwolle. Heeft van laatst hier foto's op het bedrijf gemaakt.

[o]

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Welke cursus fotografie past bij mij? Regio Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:41


[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:42

Ik kan Joop Luimes aanbevelen, geeft ook les aan de fotovakschool en verzorgt cursussen. Misschien ook wel maatwerk mogelijk.

http://joopluimes.com


mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: [VRAAG] Welke cursus fotografie past bij mij? Regio Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:32

Of anders een goeie basiscursus. Kan vaak ook 1 op 1. Dan kan je ook specifiek aangeven waar je de fotografie voor nodig hebt.
Ben niet bekend in die buurt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers