[VRAAG] Welk filter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

[VRAAG] Welk filter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 19:39

Goedenavond :) ,

Ik heb gehoord dat er een Filter voor je lens is waardoor bijvoorbeeld een wit paard niet overbelicht word ( mits de goede instellingen)
Ik heb zelf een Nikon D3400 die niet heel lichtsterk is.
Welk filter zouden jullie aanraden voor mij ?

Groetjes, :D
Inge

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: [VRAAG] Welk filter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:45

Je bedoelt dat je objectief geen goede lichtsterkte heeft denk ik.

Qua filter zou ik zeggen geen, want een filter neemt ook licht weg. Dan heb je nog minder lichtsterkte. Als je je camera gewoon goed instelt (manual) dan heb je geen filter nodig.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 20:29

Supervixen schreef:
Je bedoelt dat je objectief geen goede lichtsterkte heeft denk ik.

Qua filter zou ik zeggen geen, want een filter neemt ook licht weg. Dan heb je nog minder lichtsterkte. Als je je camera gewoon goed instelt (manual) dan heb je geen filter nodig.


Agh ja wat stom. Had het even na moeten lezen haha
Oke dus jij zou het afraden om een filter te doen. Bedankt voor je advies :)!

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Welk filter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:01

Als een wit paard overbelicht is dan is de makkelijkste oplossing om je belichtingscorrectie gewoon op een stop onderbelichten in te stellen, of wellicht werkt spotmeting in bepaalde gevallen ook goed.

Bij de betere camera’s kun je ook gebruik maken van kleurprofielen of een hoger dynamic range.

Een filter doet weinig tegen overbelichting, dat is vooral handig als je in een heel lichte omgeving wat minder scherptediepte wil creeëren en dus je diafragma wijd open wil hebben. Maar ook dan zul je zelf je instellingen goed moeten kiezen.

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [VRAAG] Welk filter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 23:38

Filters gebruik je voor andere doeleinden, zoals lange sluitertijd en, overbelichte lucht, schitteringen, etc.

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [VRAAG] Welk filter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:44

Ik werk veel met filters, maar er is geen filter wat dit probleem op gaat lossen. Dit probleem moet je in de belichting van de camera zelf instellen.

Filters zijn vooral veel gebruikt in de landschapsfotografie en dan vooral om luchten te corrigeren en/of verbeteren, om langere sluitertijden te kunnen bereiken of om grappige dingen met water te doen.