[VRAAG] foto gebruikt zonder toestemming, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

[VRAAG] foto gebruikt zonder toestemming, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-18 04:26

Hoi Bokkers!

Mijn vriend en ik zijn hobbyfotograaf, en we proberen ons langzaam te ontwikkelen naar (semi-)professioneel.

We zijn nu in een situatie terecht gekomen die op dit moment geen heel groot belang heeft, maar met dit soort gevallen zouden we in de toekomst wel eens meer te maken kunnen krijgen, vandaar mijn vraag.
Op internet is het nodige te vinden over wat je in dit geval als professional met een bedrijf kunt doen, maar niet wat je kunt doen als ‘hobby’fotograaf.

Het zit zo; mijn vriend heeft in 2014 een aantal foto’s gemaakt die destijds met zijn toestemming online zijn gebruikt door de stichting waar hij vrijwilliger is. Na enige tijd zijn die foto’s ook weer weggehaald.

So far so good, maar vandaag kwamen we erachter dat een (commerciële) nieuwswebsite zijn foto 2,5 jaar later in 2017 heeft gebruikt bij een online nieuwsbericht, terwijl de foto op dat moment allang niet meer online te vinden was.

De foto is in bewerkte versie (er is een deel afgeknipt) geplaatst zonder enige vorm van naamsvermelding, en er is geen toestemming gevraagd om de foto te gebruiken zowel niet aan mijn vriend, en ook niet aan de stichting die de foto destijds online heeft gehad.

Nou gaat het hier niet om een ontzettend speciale foto, maar gezien we hier in de toekomst wel eens vaker mee te maken zouden kunnen krijgen, ben ik benieuwd of iemand weet wat onze rechten zijn in een situatie als dit.
Dat de foto eigendom is van mijn vriend, en dat men deze niet had mogen gebruiken staat vast, maar wat is er tegen te doen als niet-professioneel fotograaf?


Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 06:09

Ik zou beginnen met contact te zoeken met de plaatser, aangeven dat je dit niet netjes vindt en vragen wat zij een gepaste oplossing vinden. Dan leg je het probleem bij hen neer, waar het imo hoort.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re: [VRAAG] foto gebruikt zonder toestemming, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 07:26

Mailen naar de website die deze heeft gebruikt.
Ik ben in 2012 naar de Olympische Spelen in Londen geweest en had daar wat filmpjes van de wedstrijden gemaakt en online gezet op mijn youtube. Via bokt ben ik er toen achter gekomen dat een regionale omroep een stukje van mijn filmpje had gebruikt in hun nieuws-onderwerp. Mail gestuurd en toen tot een overeenkomst gekomen.
In het filmpje hadden ze ook geen bron vermelding gedaan, terwijl het via youtube redelijk duidelijk is wie de eigenaar van zo'n filmpje is.

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers