[VRAAG]Oude foto's laten inscannen - ervaringen gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

[VRAAG]Oude foto's laten inscannen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 12:00

Geen idee of het topic hier op de juiste plek staat, zo nee, dan graag verplaatsen :o

Ik wil de oude fotoalbums van mijn ouders graag digitaal (laten) maken. De foto's dateren van de jaren 60 tot circa de jaren 80, zijn van dat ouderwetse vierkante formaat en zijn wat verschoten. Daarnaast zit ik eraan te denken om ook een doos met losse foto's te digitaliseren, zwartwit en daterend vanaf circa 1940.

Naast dat het aardig wat foto's zijn en dat zelf inscannen me heel veel werk lijkt, wil ik ook wel dat dat digitaliseren goed gebeurt. Geen fletse korrelige scheef ingescande foto's dus. Ik denk er dan ook aan om dit uit te besteden.

Wie heeft er ervaringen met een dergelijke dienst? Ik vind het doodeng om niet te vervangen en voor ons heel erg kostbare familiealbums per post of koerier ergens heen te sturen, ook al is het aangetekend. Hoe verliep het proces van versturen tot aan retour ontvangen, hoe lang duurde het ongeveer en werd er netjes met de foto's omgesprongen? Was het eindresultaat mooi? Enne... hoe duur was het ongeveer? :$

Alle ervaringen zijn erg welkom!
Laatst bijgewerkt door Muiz op 15-10-19 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.


Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Oude foto's laten inscannen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:04


JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Oude foto's laten inscannen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 12:13

Bedankt Pantykous :)

Ik had zelf ook al wat diensten gevonden, maar de twijfel is groot. Ze kunnen zoveel beloven op hun website. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen met deze diensten. Ik wil er best wat geld in stoppen, maar dan moet ik er wel wat voor terug krijgen. Zonder ergernissen bij voorkeur :) En hé, als echter Nederlander zijnde, als ik niet de hoofdprijs hoef te betalen, dan liever niet ;) Waarschijnlijk zijn er ook zat diensten die niet op de eerste paar zoekresultaatpagina's voorkomen, maar die ook prima werk afleveren.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Oude foto's laten inscannen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:20

Heb je de negatieven ook nog? Als die goed bewaard zijn kan je daar een stuk meer mee qua kwaliteit dan oudere fotos :).

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Oude foto's laten inscannen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 12:24

Nee die zijn er niet meer Sting. Mijn vader had ze vroeger wel, maar ik vrees dat die gesneuveld zijn in één van de verhuizingen. En ik kan het 'm niet meer vragen helaas.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Oude foto's laten inscannen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:51

Ik werk zelf op het archief in Roermond en wij hebben diverse partijen waar wij foto's en andere documenten laten scannen. Beetje uit de buurt voor jou maar ik zou je willen adviseren om eens contact op te nemen met je plaatselijke archiefdiensten. Het nationaal archief of het Haags gemeentearchief. Zij zullen zelf geenservice hebben maar wellicht wel kunnen aangeven met welke partijen zij vaak werken.

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Oude foto's laten inscannen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:55

Ik heb het een paar jaar geleden zelf gedaan en vervolgens de scans naar de fotowinkel gestuurd zodat zij er weer een wat moderner trouwalbum van konden maken. Vond het de prijs niet waard, inscannen was met een paar middagjes gebeurd.

♥ Rewrite the Stars ♥


JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Oude foto's laten inscannen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 18:49

Goede tip AbbyBlues, bedankt!

Yv_ ik heb gewoon een huis tuin en keuken printer/scanner/kopieer combi. Met een A4 flatbedscanner. Dat lijkt me een behoorlijk geklooi. Heb jij ook met een dergelijke scanner gewerkt, of echt met een fotoscanner?

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:22

is er misschien iemand hier die mijn kan helpen?

ik heb een Grundig digitale fotoscanner FS-500-1 te leen om oude fotos in te scannen.
Nu heb ik een Mac en kan ik dus geen cd plaatsen en dus geen software downloaden.
Ik kan echter ook nergens iets vinden om de juiste software te downloaden om het ding aan de praat te krijgen -O-

Weet iemand hier waar ik die kan vinden?
Of de officiele website staat er ook geen bestand van om te downloaden helaas :(

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers