[FOTO] Macrofotografie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

[FOTO] Macrofotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 21:05

Sinds een week ben ik de gelukkige bezitter van een nikon 105mm 2.8 macro lens. En wat is het heerlijk om niet meer beperkt te worden door de focusafstand. Er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open en ik heb vandaag een lekker stukje kunnen lopen in een natuurgebied hier in de buurt. Het Zwillbrocker Venn waar de flamingo's broeden.

Ik ben nog volop aan het ontdekken wat nu het beste werkt met macrofotografie en ik sta open voor alle tips en trucs. :j

1: Afbeelding

2: Afbeelding

3: Afbeelding

4: Afbeelding

Een paar experimenten van thuis:

5: Afbeelding

6: Afbeelding
Ik had even af moeten stoffen zie ik... :')

En als laatste een panorama die ik gemaakt heb van het eiland waar de flamingo's zitten:

Afbeelding

En wil je ze daadwerkelijk zien, dan moet je even het linkje naar de originele foto volgen. Ze zitten/staan ongeveer in het midden.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 03-05-18 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [FOTO] Macrofotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:47

Leuk NAIWHL!

Ik was even aan het googlen voor je, maar ik kan het nergens meer vinden.
Maar tip zou zijn beetje met het licht te spelen. Je kan heel eenvoudig met een beetje aluminium folie op een kartonnetje een eigen reflectie scherm maken, en zo zou je die paardenbloem foto rechts ook wat kunnen oplichten. Zeker bij macro krijg je dan wat meer leven in de foto.

Plantenspuit voor wat mooie druppels is ook leuk om mee te spelen.
http://www.hansbrongers.nl/druppels/

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [FOTO] Macrofotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:10

Dank je wel voor de tips!
Het is echt een hele nieuwe wereld voor mij. Ik ga er zeker meer mee experimenteren :)

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [FOTO] Macrofotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:34

Hey NAIWHL, wat leuk, kom ik zomaar macrofoto's tegen op bokt! Je hebt echt een hele goede eerste poging gedaan, vooral het viooltje is erg goed gelukt!

Meer in het algemeen. Probeer je DOF duidelijk te krijgen en ga experimenteren met je diafragmawaarden en de afstanden. Bij de vlieg zijn bijvoorbeeld de ogen scherp, maar de vleugels verliezen detail. Bij de vlinder heb je dit wel goed voor elkaar weten te krijgen. Soms betekent dit dat je met een diafragmawaarde van f11 moet werken (of je moet de kunst van focusstacken onder de knie krijgen). Daarom kan het heel waardevol zijn om op statief te schieten.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [FOTO] Macrofotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 20:27

Ik merkte inderdaad dat mijn diafragmagetal hoger moet. Dat viel mij met de vlieg ook op. Daar zat ik op maximale macro met kleine F omdat het wat donkerder was in de badkamer waar hij zat.

Het is inderdaad veel experimenteren en ben er laatst inderdaad daarom ook met statief op uit getrokken. :)

Dank je voor je tips ook!