Olympus PEN? Of toch doorsparen voor spiegelreflex?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Olympus PEN? Of toch doorsparen voor spiegelreflex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 20:36

Goed, ik fotografeer voornamelijk ONDER water zoals jullie weten. Dat betekent dat zelfs het meest simpele cameraatje van 70-80 euro een onderwaterhuis nodig heeft van 300-400 euro. En dan krijg je teleurstellende resultaten. Een action cam is betaalbaar, maar is het ook niet.
Ik heb nu de Weefine Diverpro en deze geeft redelijke resultaten, maar toch is het het nog steeds niet.
Nu denk ik na over de Olympus PEN (elp5 gebruikt of elp7 nieuw)

MAAR: Het onderwaterhuis+camera kosten samen 1100 euro. En dan heb je de standaard 18-42mm lens. Nu kan ik een flipadapter kopen in Nederland (140-150 euro) en natte macrovoorzetlenzen op Ali bestellen (20 euro). MAAR, ik ben geen macrofotograaf. Dat is best eens leuk, maar ik doe voornamelijk groothoek.
En dan het liefst met een dome zodat half-half opnamen en extreme groothoek mogelijk zijn.
Maar een groothoeklens met domepoort kost ook weer 1200 euro.
DAn ben ik bijna 2500 euro kwijt voor een setje waarmee ik dan de foto's hoop te maken die ik graag wil maken.
Maar hoe goed is de PEN?

Of kan ik beter doorsparen en hopen dat ik over een jaar of 5 een spiegelreflex met onderwaterhuis en dome met groothoek kan kopen?

Ik heb het nog niet over flitsers, ik ga eerst met videolampen uit china werken.

Mijn doel is foto's van wedstrijdkwaliteit maken. En ja, soms heb ik een kwaliteitsfoto met een camera van een paar 100 euro. Maar ik wil graag iets vaker 'geluk' hebben.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Olympus PEN? Of toch doorsparen voor spiegelreflex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:52

Ik weet van mijn collega dat zij onder water met Olympus fotografeert, maar met welk type dat moet ik navragen. Nikon en Canon zijn binnen de onderwater fotografie minder populair. Voornamelijk vanwege de kosten van de onderwater behuizingen. Olympus is veel gebruikt.

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Olympus PEN? Of toch doorsparen voor spiegelreflex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:31

Even navraag gedaan en Olympus is favoriet onder onderwaterfotografen. Pen kan (de 8 komt uit, dus de 7 is aan het zakken in prijs) of de omd. Omd wordt gebruikt door mensen die ook bovenwater fotograferen. Voor alleen onderwater is de pen prima.

En bestaat ook een Facebook groep ‘Olympus pen/omd experience’ met veel tips, tricks en tweedehands verkoop.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 15:52

De facebookgroep ken ik. En ja er wordt af en toe gebruikt aangeboden. Maardan heb je een 3 of een 5 en dat is wel weer erg oud. Ik weet dat de8 er aan komt. Geen idee in hoeverrede oudere modellen afwijken van nieuwere. Snelheid en lichtgevoeligheid zijn gewoon enorm belangrijk.
Nadeel van het pen onderwaterhuis is de max 40 m. Dan kan ik 80% van mijn duiken er niet mee maken. Ik duik vaak dieper. Eenactioncam met een 55 m rating neem ik zo mee naar 100m, nooit een lekkage of vollopergehad. Maar zon dure camera?
Hetblijft moeilijk. Spiegelreflex is weer veeeeel duurder en groter. Maar de huizen gaan vaaktot 100m. Normaal kun je wel met een 40m huis naar 60m. Maar 100m?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Olympus PEN? Of toch doorsparen voor spiegelreflex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:12

De rede dat Olympus zo populair is onder duikers is (voor zover mijn kennis gaat) is dat juist de behuizing zo goedkoop is. De camera’s zelf zijn niet de duurste, maar de behuizing is voor een paar 100 euro te koop. Voor mijn Nikon FF spiegelreflex zou ik duizenden euro’s kwijt zijn. Tot hoe diep welke behuizing gaat wee5 ik niet. Ik weet wel dat de winnende foto’s van het wk met Olympus geschoten zijn.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Olympus PEN? Of toch doorsparen voor spiegelreflex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 21:47

Ik wil zeker als ik investeer ook gewoon mee kunnen doen aan fotowedstrijden. Dat kan nu natuurlijk ook wel, maar ik wil ook een kansje maken dan. Ook onderwaterfotografie heeft te maken met vriendjespolitiek, maar ik wil meer tevreden zijn met de foto's dan wat ik nu doe.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 10:08

We zijn bijna een jaar verder, maar het is uiteindelijk toch een veel duurdere Olympus OMD EM5 mk2 geworden met onderwaterhuis.

Deze foto's zijn er mee gemaakt (eerste foto's):
[BEU] Grotduiken in de Jura

Nog geen flitsers, maar gewoon met videolampen. De wedstrijdambitie is er niet, maar ik was de huidige kwaliteit van mijn oude camera (Weefine Divergo, ding was toch ook al 400+120 met een lens) zat. In dit geval kon de camera minder dan de fotograaf. Nu is het andersom.

Het huis was overigens absoluut niet goedkoop. Je spreekt over 1200 euro voor het huis, 500 voor de poort en dan komt er nog een fisheye objectief bij en natuurlijk de camera.

Hoewel er wel een pen8 en 9 uitwaren, is er nooit meer geinvesteerd in behuizingen. Dat hield op met de PEN7. En ik had geen zin om zo'n oude camera te kopen. Dus ben ik voor de OMD gegaan. Duurder, maar beter en nog geen spiegelreflex.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers