[FOTO] Hopelijk een beetje vooruitgang

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

[FOTO] Hopelijk een beetje vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-17 12:57

Wat foto's van afgelopen maand, bij mijn jaarling hengst, de Beekse Bergen en de hondjes van mijn ouders.

Hopelijk een beetje vooruitgang geboekt, maar helaas struggel ik best met de nabewerking... scherm van mijn laptop weergeeft de kleuren en helderheid enorm afwijkend met hoe ze er elders uit zien.
Ander scherm is nu helaas geen optie, maar hoe ga ik ervoor zorgen dat de kleuren kloppen bij een afdruk? Ik wil namelijk graag wat foto's laten afdrukken, ben alleen bang van grooooot kleur verschil met hoe ik dacht dat de foto's waren en hoe ze daadwerkelijk zijn...

Zie nu op mijn telefoon dus ook dat de foto's van de honden erg oranje/rood zijn geworden... Nu was het licht dat ook wel (zonsondergang en fel oranje bomen op de achtergrond). Zou ik eigenlijk toch eens wat op moeten verzinnen...

Bokt upload, helpt ook niet helemaal.

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10.

Afbeelding
11.

Afbeelding
12.

Afbeelding
13.

Afbeelding
14.

Afbeelding
15.

Tips en feedback zijn heel erg welkom!


Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16089
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [FOTO] Hopelijk een beetje vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:03

Op 14 en 15 na (bomen kijken daar net vlammen) vind ik ze echt prachtig.

Weet natuurlijk ook niet of ze bij afdrukken deze mooie warme kleuren behouden. Misschien kan je dat testen door eerst op klein formaat af te laten drukken?

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [FOTO] Hopelijk een beetje vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 07:04

Vind de paarden en die kraanvogel erg goed geslaagd. het oranjige vind ik juist wel mooi. En wat kijkt je hond mooi droevig

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [FOTO] Hopelijk een beetje vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 07:38

Gave foto's, ik hou hiervan :)

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:37

Ik zag het op uitgelicht en wist direct dat het een topic van jou moest zijn. :P Je foto's zijn namelijk op mijn scherm ook te rood/oranjd. Trek je het wit balans naar het warmere toe? Misschien eens een idee om het voor jouw gevoel je foto's iets te koud te maken. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Oranje is altijd erg fel en de kleur groen.

Of met Lightroom kan je ook de verzadiging van oranje verminderen.

Second to the right, and straight on till morning

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [FOTO] Hopelijk een beetje vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:10

Prachtige foto's!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:03

Heel mooie foto's.

Helaas ken ik je probleem ook. Op laptop leken mijn foto's leuk te worden. Kijk ik via mijn gsm en tablet op de foto's terug zijn ze erg rood uitgevallen. :(
Afbeelding

Met bijwerken op mijn gsm zijn de kleuren wat neutraler geworden.
(Even andere foto maar die was ook zo rood als die hierboven)
Afbeelding

Leef en laat leven.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:38

Nou ik vind ze prachtig en je kleurgebruik ook!

edit; zie nu je vraag over de kleuren en fotoafdrukken. De ene camerzaak/website/winkel is de andere niet en overal zullen je kleuren en contrast ietswat afwijken. Gelukkig geeft mijn laptop (macbook) hetzelfde resultaat als de prints bij de fotozaak waar ik heb gewerkt en nog altijd naartoe ga voor mijn prints (afdrukken zonder correctie! meestal gaat dat er automatisch overheen...). Probeer het uit, vraag advies bij de winkel/website waar je wil afdrukken, en testen testen testen :j Je scherm (laten) kalibreren met programmas kan ook, is echter wel prijzig als ik me niet vergis.. ik heb het nooit gedaan, geluk met de kleuren van m'n macbook denk ik. Maar mijn foto's zien er bijv weer anders uit op de laptop van m'n ouders (windows).. Op elk scherm zullen ze er (iets) anders uit zien.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:42

Ook ik wist direct van wie de foto's waren :D Door de extreem warme gloed.

Ik zelf vind ze nog steeds veeeel te warm, alsof je alles op de witbalans 'bewolkt' schiet. Een warme gloed kan zeker mooi zijn bij bepaalde foto's maar er lijkt gewoon overal een mega oranje waas overheen te zitten. Je composities en beelden zijn verder prima, maar de warme gloed stoort toch overal voor mij, het kijkt gewoon niet fijn.

Even ter vergelijking heb ik 1 foto even snel bewerkt naar een 'neutrale' witbalans, zoals je ze normaal zou schieten. Het verschil is best wel groot, en dit verschil zie je dus op alle foto's. Ik vrees dus toch dat je scherm echt ontzettend afwijkend is en dat je daar best een groot probleem mee hebt :+ Je zult eigenlijk nooit professionele beelden aan klanten kunnen leveren, digitaal of print, omdat je nooit zeker weet hoe de foto's er daadwerkelijk uit zien. Als je dus echt betaalde shoots wil gaan doen ontkom je er niet aan om toch een ander beeldscherm te zoeken..

Afbeelding
Afbeelding



Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-17 11:30

Ohjee, meteen herkenning. :D
Hoeft niet verkeerd te zijn toch? O:)

Bedankt voor de reacties!
Ik ga voorlopig niet voor mensen betaald fotograferen, dus daarvoor ook niet afdrukken. Dan moet ik toch eerst nog heel wat meer oefenen. Maar wel voor mezelf, familie, vrienden afdrukken. Maar een beetje realistisch beeld bij wat ik op mijn scherm heb zou wel fijn zijn. :))

Op mijn telefoon is jouw foto véél beter, Marit. Op mijn laptop is die enorm grauw en blauw/groen. Ik snap niet waar dat vandaan komt.

Bewerk in Photoshop (heb helaas geen Lightroom), maar ga toch weer eens wat knutselen met de kleuren. Eens kijken hoe de foto's worden als ik ze voor het beeld heel blauw/groen maak. :)

Oh, en ik heb de paarden en honden op "bewolkt" gefotografeerd (want dat was het ook), de dieren in dierentuin niet. Geeft dat ook een wat meer oranje kleur?

Dit is een foto direct uit de camera:
Afbeelding
ISO 1600 - f/5 - 1/125 s - 100mm - witbalans is dus "bewolkt"

Hier nabewerkt in Photoshop:
Afbeelding

Maar komt de foto direct uit de camera al rood?
Ik kan het bestand met de lagen in Photoshop niet meer terug vinden, maar dit is wat ik gedaan heb in t raw gedeelte:

Afbeelding
Toch niet zo'n gekke dingen in de witbalans?

En even opnieuw bewerkt, beter?
Afbeelding
Op mijn laptop is Max (de hond :+ ) nu blauw, haha.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [FOTO] Hopelijk een beetje vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:43

De laatste oogt veel beter vind ik persoonlijk.
Ik kijk nu via mijn gsm. Ben benieuwd hoe die oogt op mijn laptop vanavond. :)

Maar vind hem echt rustiger ogen dan de vorige versies

Leef en laat leven.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:43

De laatste is bij mij al beter! Hoe ziet het eruit als je op automatisch schiet met wit balans?

Second to the right, and straight on till morning

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FOTO] Hopelijk een beetje vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:54

Witbalans op bewolkt maakt je foto's ook al heel erg warm. Ik zou hem zelf op automatisch zetten. Als je in RAW fotografeert maakt het toch niet uit op welke witbalans je gefotografeerd. Als je op automatisch fotografeert ben je in elk geval al van een deel van de gloed af!



The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [FOTO] Hopelijk een beetje vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:29

De hond ziet er bij mij ook beter uit, best wel vreemd dat je scherm zo'n verkeerde kleuren geeft. Heb je het al eens proberen te kalibreren?


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 15:50

De witbalans op auto is echt al een wereld van verschil!! Oke, even snel de wei in gelopen naar de paarden, dus foto's zijn niet echt foto waardig... :+
Vooral Libby is niet fotowaardig hier, haha. :=

Afbeelding
Maar zo een stuk beter en niet zo rood/warm meer, toch?

Mijn scherm is niet gekalibreerd, geen idee ook hoe dat moet. Of kan dat niet op de laptop zelf?


Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FOTO] Hopelijk een beetje vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:47

Zeker al veeeeeel beter :j




Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers