Discussie: Fotografie in opdracht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:40

Naar aanleiding van de discussie die ik in het Taxatie topic ben gestart (Femke @ [FK] [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?), plaats ik hier een nieuw topic om verder te praten en te discussiëren.


Ik denk dat dit een fijne plek is om te discussiëren en vragen te stellen over fotograferen in opdracht.
Wat komt er bij kijken qua wetgeving, verplichtingen... Hoe bouw je je prijzen op. Op welke manier lever je je foto's aan je klant.

Etc.

Deel hier tips, handige links en praat over actuele zaken.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:45

En even een paar quotes uit het vorige topic om mensen die de discussie niet gelezen hebben een start te geven:


Femke schreef:
Sicayes schreef:
Het gaat ook niet om professioneel taxeren, want volgens mij is niemand hier een echte taxateur. Het gaat er om wat jij op dit moment voor dat soort foto's zou betalen. Je mening word gevraagd. Vind je het niets dan geef je waarschijnlijk 10 euro of minder, gemiddeld 25, bij mooie shoots 50+ en dingen waarvan je helemaal ondersteboven bent gaan vaak richting de 100.


(Ik quote jou nu even omdat je precies aanhaalt waar ik het over wil hebben, dit gaat niet over jou als persoon, maar om het hele topic)

Ik vraag me dan altijd af waar de gegeven prijzen dan precies op gebaseerd worden.
Voor een losse foto, een kale shoot of voor een shoot waarbij je alle digitale foto's er gratis bij krijgt? Of iets daar tussenin?

Dat maakt voor de prijs nogal een mega groot verschil natuurlijk.

Eigenlijk kun je helemaal niets met een topic als dit.
De meeste mensen die hier komen taxeren, zijn niet de doelgroep die daadwerkelijk een shoot neemt, maar fotograferen. En vaak nog beginnende ook.
Die zijn zelf vaak al onzeker en zijn niet echt experts op de markt.

Wat is zo'n taxatie dan waard...
1. Je weet niet over wat voor pakket je de taxatie krijgt
2. De persoon die de taxatie doet heeft simpel gezegd niet perse echt verstand van zaken


Het is meer een "Roep het eerste bedrag dat in je hoofd op komt" topic.

En dat is niet om het topic of mensen in het topic aan te vallen.
Maar misschien wel om met z'n allen toch eens stil te staan wat dit topic nou eigenlijk voor nut heeft.
Je hebt als fotograaf immers helemaal niets aan wat anderen in dit topic voor je geplaatste foto's zou geven.

Om echt te taxeren, komt er veel meer bij kijken.
Je moet weten wat er bij een fotoshoot zit, welke service je er bij krijgt, met welke apparatuur je te maken hebt, en zo zijn er nog heel veel meer waardes die je mee moet pakken in een prijs beoordeling.

Kijk maar hoe dat gaat bij bijvoorbeeld huizen of oldtimer auto's.
Als die een taxatie krijgen, zetten ze ook niet 5 plaatjes op internet en moeten we maar roepen wat iemand er voor zou betalen.
Tja, als je geen fan bent van rijtjeshuizen of Ferrari's, dan is zoiets voor "jou" misschien helemaal niets waard. Maar dat betekend niet dat het te taxeren object ook niets waard is.

Taxeren doe je voor de doelgroep. Want ook de markt speelt mee.
De waarde van een huis is afhankelijk van de staat, het onderhoud, de locatie, individuele pluspunten binnen het huis (extraatjes zoals een bubbelbad of lichtsysteem wat met een app te bedienen is, etc.) én wat de markt momenteel doet.
En met een auto is dat precies hetzelfde.

Met fotografie is dat niet anders.
Je kunt niet 5 foto's online zetten en vragen wat een shoot waard is.

En als je als beginnende (misschien nog onzekere) fotograaf af moet gaan op de bedragen die hier nogal eens voorbij komen, dan worden ze daar denk ik alleen nog maar onzekerder van.

Goh, als zelfs de topfotografen hier qua taxatie amper boven de € 100,- uitkomen, dan moeten we misschien met z'n allen eens kijken wat er precies fout gaat.

Want inderdaad, misschien is zo'n shoot voor "jou" als taxateur niet meer waard. Maar dat is niet wat een taxatie is.
En nogmaals; niemand heeft wat aan een waarde beoordeling van iemand die niet in de doelgroep valt of misschien niet eens zo'n shoot zou willen boeken.

Om goed te taxeren, zet je dat opzij en kijk je wat de MARKT er voor zou kúnnen geven.
En pak je in je beoordeling ook andere zaken mee. Niet alleen de paar plaatjes die hier neergezet worden.



Voorbeeldje.
Stel we zetten hier van 2 fotografen wat foto's neer, die op ongeveer hetzelfde niveau zitten...
Dan zouden we hier voor beide fotografen "€ 75,- euro" roepen.

Fotograaf 1 (Hobbyist)
- Heeft 2 jaar ervaring door af en toe fotoshoots te doen in het weekend.
- Kan alleen in het weekend komen.
- Doet dan gelijk 3 shoots per dag.
- Moet opgehaald worden vanaf een bushalte of station.
- Werkt met instap apparatuur en kan daardoor o.a. niet in de binnenbak fotograferen.
- Heeft relatief weinig tijd voor de klant voor en na de shoot, omdat ze zelf doordeweeks ook naar school moet en ook nog een bijbaantje heeft.
- Levert alleen digitale foto's, geen afdrukken want dat is nog te ingewikkeld.
- Bij de shoot krijg je alle onbewerkte digitale foto's gratis.
- Heeft geen foto bewaar service, de foto's worden na een half jaartje weggegooid.



Fotograaf 2 (Startende pro, net vers van de fotovakschool)
Heeft 2 jaar ervaring + 3 jaar studie op de fotovakschool
- Kan iedere dag, 7 dagen per week.
- Doet maar 1 shoot per dag, om de klant alle maximale aandacht te geven.
- Komt direct op locatie, zelf met de auto.
- Werkt met professionele apparatuur, kan daardoor ook in de binnnenbak aan de slag of bij slechter weer toch goed fotograferen met actiefoto's.
- Heeft alle tijd voor de klant om te helpen met extra service.
- Heeft tijd gestopt in het vinden van goede leveranciers, werkt met de juiste kleurprofielen en kan precies leveren wat de klant wil, in goede kwaliteit.
- Bij de shoot zit een fotopakket met 1 afdruk op 30x45cm en 5 digitale foto's voor bijvoorbeeld facebook of bokt. Keurig professioneel geretoucheerd.
- Heeft een goed systeem met harde schijven en back-ups. Fotoshoots blijven in het archief bewaard en zijn jaren later nog op te vragen.



Kwaliteit van de foto's is dus (nog) hetzelfde.
En dat is het enige waar we hier op beoordelen.
Maar in het lijstje hierboven zie je dat het compleet andere fotografen zijn met totaaaaaaal andere service, bedrijfskosten, etc.
En dat voel je als consument absoluut.

Deze fotografen zijn NIET hetzelfde waard in taxatie.
Maar zouden hier in het topic wel exact hetzelfde labeltje krijgen.

Conclusie: zoals het nu gaat in dit topic, heeft écht niemand er wat aan.
En eigenlijk durf ik dan zelfs nog te concluderen dat dit alleen averechts werkt, omdat ook de genoemde prijzen absoluut niet eens rendabel zouden kunnen zijn. Dus dit wekt een negatieve invloed op de markt in de hand. Zeker voor de nog onzekere, startende fotografen die nu eigenlijk een te lage beoordeling krijgen en dan niet meer durven vragen.

Het is leuk en vermakelijk om een prijsje te roepen bij een foto, maar het heeft geen enkele waarde of betekenis in de praktijk.


Een taxatie kan alleen met de juiste gegevens én een objectieve blik én verstand van de markt.
Je taxeert voor de doelgroep, niet voor jezelf. Dus "die foto vind ik xxxx waard" is geen taxatie.
Maar je kijkt naar wat voor doelgroep die fotograaf heeft en kijkt dan aan de hand van de service, het pakket, etc. naar wat die fotograaf in totaal te bieden heeft voor zijn deel op de markt. Je kijkt wat de doelgroep in dat marktdeel graag wil en geeft een beoordeling in hoeverre die fotograaf mooi past binnen dat totale plaatje.

Want om nog een keer de vergelijking met auto's te maken:
Een ferrari is een high class auto. Veel waard. In topkwaliteit afgewerkt tot in het laatste detail.
Als jij ferrari's lelijk vindt of als je het belachelijk vindt dat ze zó duur zijn, dan is die auto niet ineens veel minder waard... De waarde van de auto blijft hetzelfde ongeacht jouw mening over die auto.
Als je 'm op de veiling zet, zal hij toch nog die paar ton opbrengen.
Ook als jij nooit zoveel geld aan een auto zou willen uitgeven.

Als taxateur ben je zelf niet de klant en vanuit dat perspectief kún je als taxerende partij ook nooit kijken. Natuurlijk is het wel handig als je een liefhebber bent van wat je taxeert, omdat je dan meer weet over wat je aan het taxeren bent. Maar je waarde oordeel kan nooit afhangen van je persoonlijke mening.



_______________________________

Dan toch nog wat anders... Als we het over prijzen hebben...
Ik zie hier dan prijzen voorbij komen van onder de € 20,- euro.

Tel eens alle uren op die je per fotoshoot bezig bent.
Voorbereiding: met de klant emailen, je agenda plannen, je spullen inpakken.
De dag zelf: Alles verzamelen, brood smeren en drinken meenemen, de reis (heen en terug), contact met de klant (kopje koffie?), de fotoshoot
Daarna: De foto's op je computer zetten, de foto's uitzoeken, contact met de klant, foto's aan de klant laten zien, bestelling afhandelen, de bestelde foto's bewerken, de foto's naar de klant sturen, en de eventuele andere nazorg met de klant.

Hoeveel uur ben je dan per klant bezig?

Laten we daar dan eens het MINIMUMLOON bij pakken...
In het gunstigste geval van iemand die al 23 jaar is: € 8,80 per uur.

Met die € 20,- euro voor een shoot, kun je dan maar 2.3 uur bezig zijn met je totale opdracht van begin tot eind.

Dat haalt NIEMAND.
En dan hebben we de kosten voor afschrijving van je apparatuur, verzekering en andere kosten (zoals de prijs van afdrukken, software, etc.) nog niet eens daarbij gepakt.

Zo'n prijs is op geen enkele manier rendabel.
Tenzij je bijv. 5 klanten per uur gedurende 8 uur per dag aan de slag kunt (bijv. in een dierenwinkel fotograferen, waarbij klanten gelijk een afdruk mee krijgen en de fotoshoot 10 minuutjes per eigenaar duurt).
Maar ja, dan betalen ze je geen € 20,- per klant... Dat soort shoots zijn gratis en dan hoop je dat de mensen iets bestellen.


Natuurlijk is fotograferen in opdracht heel erg leuk.
Maar kijk eens serieus naar je kosten. Als je iets in opdracht van een ander doet, komen er allerlei verplichtingen bij. Zo moet je je naam, adres, email adres, etc. wettelijk verplicht op je website zetten. Je moet je houden aan de wetten die er zijn voor de bescherming van consumenten. Je moet je inkomsten opgeven (ook als je niets hoeft te betalen). Etc. etc. etc.

Daar mag dus ook echt wel wat tegenover staan.
Je geeft iemand een blijvende herinnering. In een creatief beroep.

Dat mag écht héél veel meer opleveren dan iemand die bonbons staat in te pakken, gras staat te harken, post staat te sorteren, etc.

Maar wat doen we? We maken een topic wat mensen de richting op stuurt om véél minder dan het minimumloon te vragen voor hun opdrachten.
Fout idee.


Oefen gratis voor vrienden en kennissen. Maar als je in opdracht werkt voor onbekenden, vraag dan ook gewoon netjes een bedrag dat je kosten dekt.
Dan verdien je er nog amper wat mee. Maar het geeft je een nette, eerlijke vergoeding voor je tijd.
En je kunt hiermee ook weer leuker materiaal aanschaffen. Of je apparatuur vervangen als het door slijtage op is.


Laten we in ons rekenvoorbeeld zeggen dat we in totaal 8 uur bezig zijn geweest me de fotoshoot...
En je hebt daar € 20,- euro voor gekregen. Maar je kosten waren ook nog € 8,- (afschrijving apparatuur + kosten van bestelde afdrukken).

Dan heb je voor 8 uren hard werk slechts € 12,- gekregen.
Dat is € 1,50 per uur.

Zou je daarvoor ook fulltime bij je huidige baas willen werken?
Waarom dan wel voor een totaal onbekende?

Natuurlijk, het werk is leuk om te doen.
Maar waarom zou je voor leuk werk minder geld moeten krijgen?
Misschien is je huidige baan ook leuk om te doen. Maar daar werk je ook niet voor € 1,50 per uur.


En we hebben het nu dan dus niet over topsalarissen of hoge bedragen.
Dit gaat echt over het pure, absolute, wettelijk minimumloon.

Denk daar eens helder over na.
Waarom zou je jezelf zó veel minder geven dan dat?

Reken gewoon eens uit wat je aan tijd kwijt bent.
En reken uit wat je kosten zijn.
Tel daarvoor bijvoorbeeld al je apparatuur op (camera, lenzen, geheugen, accu's, tas, kaartlezer, computer, beeldscherm, software, etc.). Dat totale bedrag wordt in ongeveer 5 jaar afgeschreven.
Deel dat bedrag dus eens door 5, dan weet je wat je apparatuur jou ieder jaar kost.
Deel dat bedrag daarna door het gemiddeld aantal shoots dat je per jaar doet.
Dan weet je wat iedere shoot je kost, puur aan afschrijving van je apparatuur.

Want die kosten moet je dus nog van je verdiensten afhalen om te weten wat je per shoot over zal houden. Je apparatuur zal namelijk slijten bij iedere shoot en moet af en toe vervangen of geüpdatet worden.




Ja, daar was Femke weer met een prijzendiscussie.
Niet om iemand boos te maken. Maar om te laten zien dat jullie écht meer verdienen dan die paar euro voor al die uren kei hard werken.
Denk iets meer om jezelf. Je bent het echt waard. :j +:)+


JAV schreef:
Ik moet zeggen dat ik hier volledig mee eens ben! _/-\o_


Marit schreef:
Femke, je slaat de spijker op z'n kop en je hebt echt helemaal gelijk.

Maar om dit goed door te voeren moet er zo veel veranderen in de huidige markt. Iedereen doet tegenwoordig shoots. Als alle beginnende fotografen die ook eens een shootje doen meteen met dit soort bedragen gaan aankomen, worden ze uitgelachen. Het is voor die groep helemaal niet rendabel om zo veel geld te vragen, omdat hele goede fotografen hun werk ook voor een klein prijsje weg geven.

Het is zo lastig, de hele markt moet met een klap alle prijzen gaan verhogen, anders heeft het zowat geen zin. De groep klanten die bereid is veel neer te leggen voor kwaliteit is altijd nog niet zo groot. Al groeit deze groep wel duidelijk.

Ik weet het niet, het is moeilijk. Ik ben het helemaal met je eens, dat het zo zou moeten zijn. Maar hoe je dat daadwerkelijk bereikt.. dan moet er een hoop veranderen.



MyWishMax schreef:
Ik ben een meelezer, maar wat Femke en Marit schrijven is wel de reden dat ik niks aanbied. Ik doe shoots voor bekende, maar vind mezelf niet het niveau hebben om er redelijk geld voor te vragen. Ik oefen dus gratis bij bekende, maar als ik mezelf wel goed genoeg vind, vind ik niet dat ik meteen een prijs kan vragen die volgens Femke haar uitleg gerechtvaardigd is. :+

Dat is trouwens ook een reden dat ik hier niet taxeer en dus niks plaats, want ik weet niet wat je bij een fotograaf krijgt. Ik kan weg zijn van een bepaalde sfeer in foto's, maar als je daar alle foto's bij krijgt en bij een andere fotograaf die zelfde foto's levert qua kwaliteit, maar daar krijg je alleen foto's met logo's bij, ja dan is die 1e in mijn ogen veel duurder. Maar dat onderscheid kan je hier niet maken, dus kan ik nergens een prijs aan hangen.

Goede post!



Femke schreef:
Klopt Marit...
De markt veranderen is ook onbegonnen werk.
Maar misschien zit er net iemand bij die wat onzeker was en nu denkt: "ja, ik verdien dat gewoon tóch wel om iets meer te vragen".

En het probleem is ook dat er nu veel meer aanbod is (vooral in dat lagere segment), dan dat er vraag is. Dus de harde realiteit blijft, dat lang niet iedereen die geld wíl vragen ook daadwerkelijk regelmatig opdrachten kán krijgen. En dat ligt dan niet aan de fotograaf, maar aan de staat van de markt op dit moment.

Maar waar ik me wel graag hard voor wil maken, is dat deze trend nu ook in de professionele wereld doorzet. Toonaangevende magazines die met wurgcontracten met beláchelijke voorwaarden komen, tegen prijzen waar je je kleinste afdruk nog niet voor aan een particulier wil verkopen. En toch fotografen die daar 'ja' op zeggen.

Eigenlijk wil ik heel graag binnenkort een lezing organiseren voor fotografen (ook hobbyisten). Om dit soort dingen te bespreken. En om daar samen over te praten op een fijne, positieve manier.



Sicayes schreef:
Ik vind het een hele interessante discussie.
ik voel me niet aangevallen door de quote hoor, maar wil mijn visie op dit topic delen.

Ik heb in het verleden 1 x mijn foto's hier geplaatst en daar 'taxaties' uit gekregen. De taxaties liepen uiteen, zoals verwacht.
Dit wil niet zeggen dat ik 1 van deze mensen aanhou, ik haal hier meer een soort 'review' uit. 'Je bent goed/minder goed/uitstekend/etc bezig en valt nu een beetje in dit segment als je deze kwaliteit kan hanteren in je shoots'
Daarnaast vind ik het ook een goede oefening om kritisch naar andermans foto's te kijken.

Ik ben eens met Femke en Marit , 'in principe' heb je in dit geval aan zo'n topic niets. Het is meer een beetje een richtlijn.. of zo ben ik het tenminste gaan behandelen. En ik ben het met je eens dat het topic eigenlijk zijn doel niet helemaal haalt.
Daarbij is het waar dat er nu zoveel fotografen zijn met lage(re) prijzen dat je met hoge prijs bijna uitgelachen word. Dat is een probleem dat zichzelf in cirkels blijft voeden.
En een hoop mensen zien de waarde niet van een fotograaf. 'Even plaatjes schieten' is toch zo gedaan?

Ik zal nooit (of in ieder geval niet nu gelijk) dezelfde uren kunnen aanbieden voor shoots als iemand die fulltime fotograaf is. Ik heb geen/bijna geen naamsbekendheid en heb een normale fulltime baan om rond te komen. Ik zou best van fotograferen mijn beroep willen maken, maar dat zit er nu nog niet in om eerder genoemde redenen. Ik wil niet helemaal gratis altijd mijn services aanbieden (want zoals je zegt, het kost mij alsnog tijd en energie om foto's na te bwerken), maar ik vind mezelf ook niet professioneel genoeg, als ik mezelf bijvoorbeeld met Marit en Femke vergelijk, om de prijs te vragen die in Femke's berekening minimaal zou moeten zijn.

Dus daarin zit ik denk ik in dubio..



Marjoow schreef:
Femke, ik heb niet je hele verhaal gelezen en heb daar op het moment geen tijd voor. Het enige wat mij niet logisch is, is de manier waarop jij vindt dat prijzen berekend moet worden. Jij ziet het (als ik het goed begrijp he) alsof je gewoon je uurloon zou moeten doorrekenen. Dat zou betekenen dat ik bijvoorbeeld een tientje per uur zou moeten krijgen als je het hebt over wettelijk minimum loon voor iemand van mijn leeftijd (22).

Momenteel vraag ik €35,00 voor een shoot en lever ik hier 15-20 web bestanden en 5 originele bestanden bij. Afdrukken doe ik niet, niet omdat ik het te veel werk vind maar omdat ik merk dat zo'n beetje elke klant iets anders wilt. Ik wil best op verzoek afdrukken doen, maar voor de klant is het gemakkelijker en voordeliger om het originele bestand af te nemen. Klant blij, ik blij.
Mijn prijs is exclusief reiskosten. Helaas heb ik niet de luxe van een eigen auto dus als ik die van mijn ouders niet kan gebruiken zal ik toch echt met het ov moeten. Ik zie het probleem hiervan niet. Dit is vaak erg voordelig omdat ik studenten ov heb.

Maar terug. Waar baseer je je prijs op? De mensen in mijn omgeving die kiezen voor een shoot zijn niet degene die ontzettend veel geld (over) hebben voor foto's. Ik snap dat ik laag zit qua tarief en ik zit ook te denken aan een prijsverhoging vanaf 1 januari. Maargoed, ik baseer mijn prijs niet op het aantal uren dat ik er aan kwijt ben. Dat zou van de zotte zijn...
Denk aan een gemiddelde shoot die 3 a 4 uur duurt, inclusief een half uur reistijd. Zit je op 4.5 uur. Daarna uitzoeken en nabewerken. Ik heb geen geweldige laptop dus ik ben hier al gauw een hele avond aan kwijt. Denk dan van 7 tot 11 dus weer 4 uur. Denkende aan mijn minimum loon zou dat al uitkomen op 85 euro voor een fotoshoot. Dat gaan mensen niet aan mij uitgeven. Dat zijn mijn foto's ook niet waard. Daarbij, het belangrijkste nog wel: ik doe het niet om geld te verdienen. Ik vind dat een vergoeding op zijn plaats is maar het blijft mijn hobby en ik doe het voor de lol. Als ik op de centen moet gaan letten of ik de afschrijving etc wel haal... dan gaat de lol er voor mij snel af.

Daarbij denk ik dat er een degelijke scheiding in de markt zit. Jij zit in de professionele markt die is wel degelijk anders dan de hobby markt. Mensen in jouw doelgroep hebben meer geld te besteden en ook meer geld over voor een fotoshoot. Daar zit een degelijk verschil tussen degene die gewoon leuke foto's van zijn of haar paard wilt hebben.

En dit topic vind ik toch wel een goede om kritisch te kijken naar andermans foto's en daar een eerlijk prijskaartje aan te hangen.



Femke schreef:
Natuurlijk is er een verschil tussen professioneel werk en hobbymatig werk.
Maar zodra je voor een totaal onbekende aan de slag gaat met een opdracht, is het werk.
Je kunt het leuk werk vinden en het hobby noemen, maar feitelijk gezien zijn het werkzaamheden die je in opdracht van een klant uitvoert.

Dus zou je het ook zakelijk aan moeten (kunnen) pakken qua prijs.
Zodat jij een eerlijke vergoeding krijgt voor je geleverde werk.

En dat hoeft niet perse in prijs hoog te zijn. Je kunt er ook voor kiezen om minder uren te stoppen in de shoot. Dus alleen shoots kiezen die wat dichterbij zijn. En minder tijd besteden aan service naar de klant.
Dat moet inderdaad ook wel, in het lagere prijssegment. Want je kúnt inderdaad niet voor zo'n lage prijs "werken".


Het is ook maar een rekenvoorbeeld van hoe je aan een eerlijke prijs kúnt komen.
Er zijn nog meer manieren.

Maar het is altijd een betere manier om het "ergens" op te baseren met een rekensom, dan wanneer je zegt "nou, ik denk dat mijn klanten niet meer dan xxx willen betalen, dus ik reken dan maar xxx".
Of "andere mensen met deze kwaliteit vragen xxx, dus ik kan niet meer dan xxx rekenen".

Je weet niet hoe anderen werken, wat hun kosten zijn of wat hun werkwijze is.
Je kunt alleen jouw prijs voor jezelf uitrekenen.


En zelfs als je er niets aan over zou willen houden, omdat het hobby is... Reken dan tenminste uit wat de kosten zijn van de afschrijving van je apparatuur. Dan weet je wat iedere shoot jou letterlijk kóst. Je kunt dan in ieder geval die kosten terugvragen aan die klant.

Natuurlijk is een prijs niet zo eenvoudig als een uurtarief.
Want er spelen veel meer dingen mee. Bedrijfskosten, marketingkosten, bekendheid, etc. etc.

Het is gemakkelijker om aan een klant te verkopen HOE je aan een bepaalde prijs bent gekomen als je dat precies kunt laten zien. En dan sta je wat sterker in je schoenen om die prijs ook daadwerkelijk te vragen dan wanneer je maar een willekeurig bedrag hebt bedacht.


Fotografie in opdracht gaat niet over hoe goed je bent als fotograaf.
Het gaat voor 90% om hoe goed je bent als ondernemer.

Er zijn professionele fotografen die echt waardeloos werk leveren en er een enorm dikke vette boterham mee verdienen. En er zijn professionals die ontzettend goed zijn en er niet van rond kunnen komen.

Als jij al over je eigen werk zegt dat het geen € 85,- euro waard is, dan is er inderdaad geen enkele klant die het er aan uit zal geven. Want niemand koopt een dienst, waarvan de aanbieder zelf al zegt dat het de prijs niet waard is.

Er is niets mis met je foto's. En ze zouden die prijs écht gemakkelijk kunnen dragen. Maar je moet daar zelf wel achter staan. Sterker nog; je moet er enorm enthousiast over kunnen zijn.


Als hobbyist begeef je je wel op de markt. En je hebt dan ook invloed op de markt. Of je dat nou wil of niet.
Op je website kan een klant onmogelijk zien dat je het "maar voor de hobby" doet.
Als voor jou vooral die lol belangrijk is, dan zou je dat in je aanbieding naar klanten toe ook zo moeten vertalen. Je site ziet er nu uit als een professionele of tenminste semi-professionele service.
En klanten verwachten dan ook dergelijke dienstverlening van je.


Hoe kan een consument, een klant een professional van een hobbyist onderscheiden (als persoon en als prijs) als het totaal ondoorzichtig is in hoe iemand zich presenteert voor de klant?
Je hebt 't nu over de hobby... Maar als consument zie ik een professionele site die door iemand speciaal voor jou gemaakt is, op jouw eigen domein, met een kopje voor tarieven, etc.

Hoe kan die consument weten dat ze te maken hebben met een enthousiaste hobbyist, die geen rendabele prijzen hoeft te rekenen en geen BTW hoeft af te dragen....


Als professional hebben wij wel dagelijks te maken met klanten die ons met dat soort sites en prijzen vergelijken. De consument ziet alleen dat het "ook voor die prijs kán". En niet dat jij alleen hobbyist bent en het eigenlijk zelfs geld mag kósten onder de streep.
En wij als professional moeten dan aan de klant uitleggen dat het geen rendabele prijzen zijn en dat fotografie echt meer kost dan die paar tientjes.

De klant ziet dat niet.


En ja, iedereen is vrij om te vragen wat hij/zij wil. Natuurlijk.
Maar door jezelf zo enorm te onder prijzen, heb je toch wel een negatieve bijdrage op andere mensen in de markt. En dat is wel een verantwoordelijkheid waar je nu een beetje voor wegloopt.

Niet alleen jij. Veel meer mensen natuurlijk.
Maar daar staat men niet echt bij stil.




Je hebt 't erover dat je foto's geen € 85,- waard zouden zijn....
Maar zo lastig is het niet... Ik vroeg voor mijn éérste opdracht voor een onbekend persoon gelijk € 60,-.
En ik was héeeeeeeeel veel slechter toen, dan dat jij nu bent.
Binnen een paar opdrachten ging ik € 90,- vragen en vrij snel daarna al € 150,-
En zelfs toen waren mijn foto's nog niet zo goed als die van jou nu zijn.

Het énige verschil: ik stond achter mijn dienst en prijs en verkocht het enthousiast aan mijn klanten.

De lol gaat er niet vanaf als je super fijne klanten hebt en er lekker wat aan kunt verdienen. Dat kan ik je garanderen ;)
De lol wordt alleen maar groter, omdat mensen je nóg meer waarderen en je er nóg meer centjes aan over kunt houden.

Maar voor een "eerlijk prijskaartje" moet er ook een eerlijke beloning zijn.
Geen beloning die lager is dan wat mensen in 3e wereldlanden al verdienen.


En ga je naar professionele fotografie, dan reken je geen minimumloon, maar dan ga je richting de € 100,- per uur voor fotografie en € 50,- per uur voor overige werkzaamheden.
Dat zijn prijzen waar je wél rendabel rond van kunt komen. Dan heb je 't over een eerlijke prijs voor een creatief beroep waar veel kennis en inzicht voor vereist is.

Daar heb ik het nu niet eens over.
Daarom schets ik bewust al een minimumloon.
Want veel van de fotografen hier zitten nog op school of werken er naast.

En fotografie in opdracht is toch écht een verlengstuk van werk.
Ook als het leuk is om te doen. Er is een opdrachtgever/opdrachtnemer verhouding en bijbehorende wettelijke verplichtingen. Dus het stapje van hobby, daar ben je al overheen.





Nog een kleine toevoeging:
Ik zie ook bij hobbyisten vaak wel dat ze voor reiskosten een reële vergoeding vragen.
Zo'n € 0,20/km is geen uitzondering. Dat zijn nette prijzen.
Waarom kunnen die reiskosten wel op een normaal niveau zitten, maar de prijs voor de shoot zelf niet?
Als je een stukje moet rijden, worden de kosten van de reis al heel snel hoger dan die van de shoot.

De tijd van iemand die een prachtige, blijvende herinnering in opdracht maakt, is waardevol. Ook voor je opdrachtgever. Het is een luxe product/dienst.
Het is heel onlogisch als daar een extreem lage prijs aan hangt. En consumenten "voelen" dat ook.

Met een lage prijs krijg je koopjesjagers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Hoe hoger je in prijs zit, des te fijner worden je klanten. Ze waarderen je meer, omdat ze er meer voor betalen. En een prijs die klopt, zullen ze sneller boeken dan iemand met een prijs die voor het gevoel niet "kan". Ook daarmee is een te lage prijs voor jezelf in je nadeel.

Fearn

Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:10

Goed topic Femke! Heb per PB ook wel eens zulke teksten van jou ontvangen, erg nuttig, doordacht en eye-opening. Ben het ook niet altijd eens met het taxatie topic, het klopt voor mijn gevoel gewoon niet altijd. Veel te weinig getaxeerd altijd.

Anoniem

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:24

Ik zou zeggen: stel ook gerust vragen hier in het topic :)

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:31

Ik vraag me af; hoe taxeer je wél? Ik zou het graag voor anderen doen en net zo andersom, omdat ik over een tijdje graag shoots wil doen, beginnende met kennissen. Dat wordt natuurlijk goedkoop, maar zou wel graag een indicatie hebben. Het lijkt me handig als er bij gezet wordt 'hobbyfotograaf' of dat je er echt je brood mee wil verdienen, dan denk ik dat er op een andere manier naar gekeken wordt?

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:07

Ben het zeker met je eens Femke. Ik vind je gedetailleerde posts altijd erg interessant.

Het probleem is dat veel hobbyfotografen (waaronder ik zelf) niet zoveel durven te vragen. Ik zou niet weten wat mijn werk waard zou zijn en wil mensen niet afschrikken met een te hoge prijs.

Een voorbeeldje: als ik naar de supermarkt ga en ik kan kiezen tussen 2 broden, gelijk van kwaliteit. De ene kost €50,- en de andere €2,-. Dan ben ik als consument gek als ik voor het dure brood ga.

Mensen lopen weg omdat ze het ergens anders goedkoper kunnen krijgen. Omdat jij in een hoger segment zit en een grote naam hebt zijn mensen bereid meer neer te leggen.

Irene2Jarig

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:19

Ik wil er wel wat in gooien:

Niet enkel de kosten van de fotoshoot zelf, maar het opleveren van het resultaat:

* Hoeveel beelden
* Enkel webformaten of high resolution digitale bestanden
* nabestelmogelijkheden

Ik werk al lang met (in mijn ogen) een zeer simpel systeem: Men betaald voor de fotoreportage en krijgt degelijke platen waar ze ook echt wat mee kunnen.(hoge resolutie, vrij om overal af te drukken) Echter moet ik opboksen tegen 'goedkopere' fotoreportages, waar men enkel webformaten tot de beschikking krijgt en nog moet nabestellen. Iedereen is natuurlijk vrij om te kiezen, maar vaak (denk ook zeker door slecht lezen!) schrikken de klanten zelf van de bijkomende kosten.

Een andere reden om het zo te doen is voor mij dat ik het zonde vind om 3 uur werk aan beelden te besteden als ik niet weet of ze wel nabesteld worden.

Toch twijfel ik ook weleens aan mijn manier van werken. Er is natuurlijk al wat 'verloedering' in de markt, werk ik daar aan mee op deze manier? Doe ik mezelf niet tekort?

Overigens hanteer ik imo haalbare prijzen, per 1 januari gaan ze wel omhoog omdat het simpelweg qua tijdsinvestering niet uit kan.

Lastig hoor! Gooi vooral jullie mening erin :j

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:39

Maar het is dan ook weer zo dat de meningen over 'veel' en 'weinig' foto's heel erg verschillen.
Ik lever zelf 15 bestanden af, klein formaat met logo. Vervolgens kunnen mensen voor €3,- per foto digitale bestanden bij bestellen, op klein formaat. Grote formaten zijn duurder. Maar je krijgt bij mij dus 'maar' 15 foto's.

Of dit nou veel of weinig is, daar denkt iedereen anders over. De een geeft 50 originele bestanden meteen weg, de ander maar 3 op web formaat. Die verschillen zijn ook gewoon zo ontzettend groot waardoor een prijs ergens op zetten zowat onmogelijk is.



Irene2Jarig

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:41

zeker waar, Marit. Maar kan men dan uit die 15 foto's een keuze maken met nabestellen?

Ik wil voorkomen dat ik veel foto's bewerk met weinig opbrengst.

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:01

Nee, ik stuur daarnaast een online galerij met alle overige, door mij goedgekeurde, onbewerkte foto's. Dit zijn er meestal een stuk of 100. Daar kunnen mensen dan nog extra foto's uit kiezen die ze bewerkt willen zien!

Vroeger bewerkte ik er standaard 30/40. Mijn ervaring was dat het me gigantisch veel tijd kostte, en dat mensen er vaak maar een stuk of 10 uitkozen om te gebruiken op social media etc, de rest zag je nooit meer ergens terug. Oftewel, moeite die zich niet direct terug betaalde. Toen had ik 2 opties:
- Prijs duurder maken en zelfde aantal foto's leveren
- Prijs hetzelfde laten en minder foto's leveren

Ik heb dus voor optie 2 gekozen en nog steeds elke shoot blij met deze keuze :D Nu kan ik veel meer aandacht besteden aan de beelden.



MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:07

Dus als ik het goed begrijp, Marit, dan kies jij 15 bestanden uit die ze met logo krijgen. De overige foto's mogen ze zelf uitzoeken welke er bewerkt worden? En een klein digitaal bestand, dat is voor de kleinste afdrukken?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Irene2Jarig

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:16

ah, dat is inderdaad ook een prettig systeem :j
De tijd is bij mij ook een probleem. Voor de investering die men doet kan ik eigenlijk geen 1 á 2 uur fotograferen en 3 uur nabewerken..

Dankjewel voor je invalshoek!

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:38

Bij taxeren kijk je naar het complete plaatje.
Factoren die daarbij een rol kunnen spelen:

- Ervaring en bekendheid van de fotograaf
- Opleiding/cursussen
- Je kwaliteit/techniek/eigen stijl
- Hoeveelheid service/tijd per klant
- Je aanbod in producten
- Wat zit er bij de reportage inbegrepen

Fotografie (en enkele andere creatieve beroepen) zijn één van de weinige beroepen waarbij consumenten zichzelf op de professionele markt begeven en geld vragen voor hun dienst, maar er niet altijd perse van hoeven leven, of soms zelfs niet eens winst hoeven/willen maken.

En dat is vanuit een oogpunt van de markt eigenlijk iets "raars".

Bij taxeren kijk je daarom eigenlijk toch vanuit een marktconforme prijs die tenminste rendabel is.
Want anders kun je er niet echt iets zinnigs over zeggen. Want wat is iets waard, als je er verlies op mag draaien. Dan is het antwoord eigenlijk altijd 0.



Er was vroeger een richtprijzen lijst van de Fotografen federatie, die ieder jaar de richtprijzen voor fotografie publiceerde in een document. Met uurtarieven voor fotografie, uurtartieven voor reizen en fotobewerking, tarieven voor publicatie in bladen (afhankelijk van de oplage), radio, televisie, online gebruik, etc.

Maar dat is verboden omdat men dat zag als "prijsafspraken".
In de praktijk was dat totaal niet zo, want prijzen liepen toen ook al enorm uiteen.

En dat is ook logisch, want niet 1 fotograaf werkt hetzelfde.

Vergelijk dat met een restaurant.
Als je chef wilt worden kun je:
1. Hotdogs gaan verkopen op de markt
2. Een eenvoudig restaurant beginnen
3. Een sterrenrestaurant starten

Ga je hotdogs verkopen, dan is het aanbod simpel en goedkoop. Je krijgt een papieren servetje en na 30 seconden is de volgende klant aan de beurt.
Pak je een normaal restaurant, dan moeten je prijzen iets hoger zijn en je hebt personeel in dienst. Je mag aan een tafeltje gaan zitten en je krijgt vork en mes bij je voedsel. Iemand komt je dan ook een drankje aanbieden, etc.
Heb je een sterrenrestaurant, dan verkoop je alleen het beste van het beste. Super mooi gepresenteerd. Een zijden servet en zilver bestek. Een wijnkenner die aan tafel komt vertellen welke wijn het beste bij jouw gerecht past. En daar passen ook tarieven bij die dat kunnen dragen.

Als fotograaf kun je hetzelfde doen...
Je kunt in een dierenwinkel gratis dieren gaan fotograferen en met een printer direct afdrukken verkopen. Kort tijd per klant, geen extra services en tientallen klanten per dag.
Je kunt privé opdrachten doen met 1 tot 3 fotoshoots per dag en een relatief simpel aanbod.
Of je doet speciaal op maat gemaakte fotoshoots en neemt maar een paar klanten per maand aan, zodat iedere klant maximale service en aandacht krijgt.

En alles wat daar tussenin zit.


Bij het taxeren kijk je dus niet alleen naar hoe mooi een foto is, maar ook hoeveel tijd en service de klant krijgt en wat er nog meer bij inbegrepen zit.

Een afdruk bijvoorbeeld, die zou je theoretisch gezien zó moeten prijzen, dat ook de tijd voor het bewerken ervan er in begrepen zit. De prijzen moeten redelijk in verhouding zijn (grotere afdrukken kosten meer) en je moet ook een redelijke marge kunnen pakken op de afdrukken die je van je leverancier krijgt.

De kwaliteit speelt dan ook mee.
Je kunt bij de HEMA, Kruidvat, Pixum, etc. simpele, consumenten kwaliteit afdrukken krijgen voor een lage prijs.
Je kunt bij bijvoorbeeld Profotonet of een ander vaklab goede kwaliteit foto's krijgen voor een nette prijs.
En je kunt ook kiezen voor de absolute top, zoals fine art prints van Ilford of Hahnemühle en daar betaal je dan de hoofdprijs voor.

Dus ook tussen de ene 40x60cm afdruk en de andere kan een enorm verschil zitten en alleen met de volledige informatie kun je iets over de prijs zeggen.


Iemand die een canvas inkoopt voor 30 euro en maar 40,- euro vraagt aan de consument, kan daar nooit winst op maken.
Een professional zou om te beginnen al 21% btw er op moeten inleveren. En die laat vaak de afdruk eerst nog op kantoor komen om 'm te controleren en mooi in te pakken, voordat hij nog een keer per post (extra kosten) naar de klant gaat.


Wat is dan een handige manier om die prijzen uit te rekenen?
Je kunt bijvoorbeeld een factor 1,5 tot 2,5 gebruiken om je inkoopprijs te vermenigvuldigen.
En dan start je bij de duurdere afdrukken. Want als je dat op een 10x15cm afdruk van 0,40 euro doet, dan is dat niet genoeg om de tijd te dekken die je kwijt bent om de foto te bewerken.
Als je de duurdere prijzen hebt uitgerekend, kun je in balans naar de goedkopere afdrukken de prijzen opmaken.


Dus taxeren is dan inderdaad nog niet zo gemakkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:49

Evita_3 schreef:
Ben het zeker met je eens Femke. Ik vind je gedetailleerde posts altijd erg interessant.

Het probleem is dat veel hobbyfotografen (waaronder ik zelf) niet zoveel durven te vragen. Ik zou niet weten wat mijn werk waard zou zijn en wil mensen niet afschrikken met een te hoge prijs.

Een voorbeeldje: als ik naar de supermarkt ga en ik kan kiezen tussen 2 broden, gelijk van kwaliteit. De ene kost €50,- en de andere €2,-. Dan ben ik als consument gek als ik voor het dure brood ga.

Mensen lopen weg omdat ze het ergens anders goedkoper kunnen krijgen. Omdat jij in een hoger segment zit en een grote naam hebt zijn mensen bereid meer neer te leggen.


Het nadeel dat je hebt in het goedkopere segment, is dat er zó veel fotografen zitten en er maar relatief weinig vraag is.
Dus de kans is best reëel dat je misschien niet zoveel klanten zou krijgen als je eigenlijk graag zou willen.

En de klant kan vanaf internet eigenlijk onmogelijk beoordelen of de kwaliteit wel hetzelfde is.
Vaak ontbreekt er namelijk behoorlijk wat informatie. Waaruit wellicht blijkt dat ze voor dezelfde soort foto's bij 2 verschillende fotografen waarschijnlijk toch een heel andere ervaring krijgen.
Misschien neemt die ene fotograaf wel alle tijd voor je, terwijl de ander na 3 weken pas de foto's opstuurt.

Als je het brood van 2,- euro pas na 4 weken ontvangt en je hebt nu honger... Dan koop je misschien wel een brood van 4,- euro dat je direct mee kunt nemen.
En als je een brood hebt van 3,50 dat net zo lekker is, maar wat gezonder is en lokaal is geproduceerd (volkoren/streekproduct) dan neem je dat misschien ook liever dan het brood van 2,- euro.
Maar als die informatie ontbreekt en er alleen een prijs van 2,- of 3,50 bij staat, dan weet je niet op basis waarvan je je keuze kunt maken en dan ga je sowieso voor de goedkoopste optie.

De kunst is dus om jezelf ergens in te onderscheiden van de rest.
Wat maakt jouw brood/jouw foto's die 3,50 waard en waarom moeten mensen dat kiezen in plaats van de andere fotograaf/bakker die voor 2,- verkoopt?



Ik ben zelf natuurlijk ook ooit ergens begonnen... En toen was de markt ook al super lastig.
Maar ik heb gemerkt, dat zodra jij jezelf en je prijzen serieus neemt, je klanten jou ook serieuzer zullen nemen. Als je de klant kunt uitleggen waarom jij het waard bent om meer voor te betalen en jij staat daar volledig achter, dan zal die klant sneller 'ja' zeggen.


Vergeet ook niet dat niet iedere persoon ook een potentiële klant voor je is.
Sommige mensen zouden toch al nooit een shoot bij je boeken.
En natuurlijk; hoe duurder je bent, hoe kleiner het aantal mensen is dat een shoot zou boeken.
Want het is een extra drempel. Het kost meer geld, ze moeten er langer voor sparen. Dus het moet de moeite waard zijn om er extra aan uit te geven.


De kwaliteit van foto's is verbazingwekkend genoeg eigenlijk één van de minst belangrijke punten als het gaat om prijs.
Want zelfs iemand die best slecht is in fotograferen, maar super goed is in ondernemen/verkoop... Die zal er toch een dikke boterham mee kunnen verdienen.
Maar iemand die waanzinnig goed is in fotograferen, en niet handig is met verkopen/ondernemen... Die zal amper wat kunnen verdienen en kan er misschien niet eens van rondkomen.

Daarmee is het eigenlijk een verkoop spelletje.
De beste verkoper, verkoopt het meest.

Marjo

Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:54

Het topic zelf vind ik zéker wat toevoegen. Misschien niet zozeer van de prijzen, maar het is een van de weinige plekken op Bokt waar er écht kritisch naar je foto's gekeken word en, waar jij ook leert kritisch kijken naar andermans foto's en naar mijn mening word je daar alleen maar beter van. Daarbij, als jij een prijs hanteert en na 5 taxaties blijkt dat jouw prijs óf ver boven óf ver onder de getaxeerde prijzen zitten, kun je daar ook duidelijk iets mee.

Wat betreft de invloed van de hobbyfotograaf op de professionele markt, die zal er zeker zijn maar ik denk niet dat het zó erg is dat professionals hierop opdrachten mislopen, en als dat wel zo is zou ik toch in eerste instantie naar mezelf kijken in plaats van te zeggen dat de markt is ingestort of dat de prijzen niet eerlijk verdeeld zijn.

Ik zie zelf namelijk ook 2 verschillende markten: de hobby markt en de professionele markt. Er zijn zó veel mensen die iets met paarden hebben. Een eigen paard, verzorgpaard, noem maar op. En daarin zijn heel veel verschillende mensen. Degene met een verzorgpaard hebben geen geld voor een professionele fotograaf. En er zijn ook een hoop recreatieruiters die het heus leuk vinden om mooie foto's van hun paard te hebben, maar er echt geen honderden euro's voor uitgeven. Voor die mensen is de hobby markt er. Dan heb je ook de wat "rijkere" mensen die wél het geld over hebben voor een professional en hier ook hogere eisen aan stellen. Hiervoor is die professionele markt natuurlijk.

En vergeet niet, de hobby markt is voor hobbyisten. Ik ben zo'n hobbyist. Ja ik bied fotoshoots aan, maar als ik er 1 per maand heb is het veel. Ben ik dan echt zo'n dreiging voor de professionals? Ik denk het niet ;)

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:59

Marit schreef:
Nee, ik stuur daarnaast een online galerij met alle overige, door mij goedgekeurde, onbewerkte foto's. Dit zijn er meestal een stuk of 100. Daar kunnen mensen dan nog extra foto's uit kiezen die ze bewerkt willen zien!


Mooi concept, zo kan de klant zelf kiezen wat hij mooi vindt.

Maar heb je dan nooit dat deze onbewerkte foto's over het web verspreid worden?

Anoniem

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:19

Beoordelen van foto's is ook zeker goed Marjoow. Maar niet perse met een prijs.
Doe het dan liever met een cijfer. Dat zegt meer en klopt beter, zonder iemand onzeker te maken over wat hij wel of niet zou moeten vragen.


Niemand heeft het (nog) over een dreiging Marjoow. En zo zie ik het zelf ook niet.
Maar voor een consument is het wél lastiger te vergelijken als iemand een hobbyist is en daar geen duidelijke communicatie over heeft.
En daarmee heeft iedereen die geld vraagt voor een fotoshoot, op één of andere manier toch wel degelijk enigszins invloed in de markt.

Iemand in het hogere segment (zoals mijn prijzen) heeft inderdaad niet direct last van iemand die een paar tientjes vraagt. Dat klopt helemaal.

Toch een voorbeeldje van hoe het wel degelijk flink invloed heeft in de markt de afgelopen jaren:

Als die zelfde persoon voor 25,- euro foto's laat publiceren in een magazine, waar normaal een professional voor ingehuurd zou worden voor honderden euro's.... Dan heeft die persoon wel degelijk een flinke invloed.
Natuurlijk is het fantastisch om een publicatie te krijgen. Een hele eer, heel cool. Maar vraag er dan gewoon een marktconforme prijs voor. Want nu zegt iemand ja op 25,- euro. De volgende stap is dat het magazine helemaal niets meer wil betalen en alleen nog maar gratis foto's kiest.

Dat moet het magazine helemaal zelf weten, zou je kunnen zeggen. Natuurlijk.
Maar het is slechts een actueel voorbeeld van hoe amateurs (zonder negatieve lading op het woord) toch een flinke impact kunnen hebben in het beroep. Niet omdat ze kwaadwillend zijn, maar omdat ze vaak niet weten wat een goede/eerlijke prijs is en misschien onzeker zijn over het feit dat ze ook "nee" kunnen zeggen en in onderhandeling kunnen gaan.

Want nu is het gaaf dat ze fotograaf 1 kiezen voor 25,- euro. Maar morgen zien ze dat ze bij fotograaf 2 helemaal niets hoeven te betalen omdat die het "cool" vind dat er een publicatie is, en dan kiezen ze daarvoor en zit ook fotograaf 1 zonder "werk".

Feit is dat het aantal opdrachten wereldwijd hierdoor echt al enorm gedaald is.
Prijzen voor publicaties (in magazines maar ook op websites en in advertenties) zijn zo laag geworden dat ze voor een professional niet meer rendabel zijn.

Ja, wellicht is dat de kant waar we naartoe gaan.
En misschien moeten pro's zich daarbij neerleggen. Dat die kant van hun werk niet meer bestaat, omdat anderen "ja" zeggen tegen iets waar ze echt een oneerlijke prijs voor krijgen en waarbij grote bedrijven dus misbruik maken van hun positie tegenover onervaren hobbyisten...
Maar ik vind dat jammer. En ik weet dat met voorlichting daar ook een hoop aan te verbeteren is.
Stil zitten en niets doen terwijl het blijft doorgaan, is geen optie.
Niet omdat ik daarmee werk verlies, maar ook omdat ik vind dat die enthousiaste hobbyist gewoon een éérlijke beloning zou moeten krijgen voor zijn werk.



Er bestaat geen hobbymarkt en professionele markt. Er is maar 1 markt: iedereen die geld vraagt voor een fotoshoot.

En zodra je er geld voor vraagt (al is het maar 1 euro), dan zit je ook als "hobbyist" aan bepaalde wettelijke verplichtingen en verantwoordelijkheden vast.
Zoals het vermelden van je volledige naam en vestigingsgegevens (adres) + email adres + nog minimaal 1 andere vorm om contact op te nemen (mailformulier, telefoonnummer, facebook inbox, etc.).

Het ontbreken van die gegevens, levert wettelijk gezien zelfs een economisch delict op.
Consumenten moeten kunnen zien met wie ze zaken doen. En moeten contact kunnen opnemen.

Verder moet je binnen 30 dagen kunnen "leveren". Ook dat is wettelijk vastgelegd.

Je moet een administratie bijhouden en jarenlang bewaren. En over je omzet ook inkomstenbelasting opgeven jaarlijks (ook al is het weinig).


En zo zijn er nog heel veel andere regeltjes en wetten waar iemand zich aan moet houden zodra die persoon geld gaat vragen voor een fotoshoot.
Wil of kan je dat niet, dan is er eigenlijk maar 1 optie: geen geld vragen.
Want deze beschreven zaken zijn niet vrijblijvend, ze zijn wettelijk verplicht.


Daarom is de term hobbymatig fotograferen voor geld eigenlijk niet correct.
Hobby = gratis.
Ga je er geld voor vragen, dan ben je semi-professioneel. Ook als je er niets mee wilt verdienen of als je er zelfs nog wat verlies mee maakt. Iemand begeeft zich op de markt en heeft daar hoe dan ook invloed op.

Iemand kan z'n oren dicht houden en "lalalalalalala" zingen om het niet te horen... Maar het is wel zo.

Marjo

Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:28

Femke schreef:
Er bestaat geen hobbymarkt en professionele markt. Er is maar 1 markt: iedereen die geld vraagt voor een fotoshoot.

En toch zie ik binnen mijn klantenkring die hele duidelijke scheiding tussen klanten die voor hobbyfotografen gaan en klanten die voor de professionele gaan. En dat vind ik toch een degelijke scheiding in de markt, en ook vooral: het bepalen van je eigen doelgroep.

Citaat:
En zodra je er geld voor vraagt (al is het maar 1 euro), dan zit je ook als "hobbyist" aan bepaalde wettelijke verplichtingen en verantwoordelijkheden vast.
Zoals het vermelden van je volledige naam en vestigingsgegevens (adres) + email adres + nog minimaal 1 andere vorm om contact op te nemen (mailformulier, telefoonnummer, facebook inbox, etc.).

Ik vraag me af waar dit staat, want dit heb ik nog nooit gehoord. Heb je hier een link/bron van?

Citaat:
Het ontbreken van die gegevens, levert wettelijk gezien zelfs een economisch delict op.
Consumenten moeten kunnen zien met wie ze zaken doen. En moeten contact kunnen opnemen.

Verder moet je binnen 30 dagen kunnen "leveren". Ook dat is wettelijk vastgelegd.

Je moet een administratie bijhouden en jarenlang bewaren. En over je omzet ook inkomstenbelasting opgeven jaarlijks (ook al is het weinig).

Dit hoeft pas vanaf een bepaald bedrag. En dat bedrag is té hoog voor de hobbyfotograaf dus hoef je het nog niet aan de belasting op te geven ;)

Citaat:
En zo zijn er nog heel veel andere regeltjes en wetten waar iemand zich aan moet houden zodra die persoon geld gaat vragen voor een fotoshoot.
Wil of kan je dat niet, dan is er eigenlijk maar 1 optie: geen geld vragen.
Want deze beschreven zaken zijn niet vrijblijvend, ze zijn wettelijk verplicht.

Daarom is de term hobbymatig fotograferen voor geld eigenlijk niet correct.
Hobby = gratis.
Ga je er geld voor vragen, dan ben je semi-professioneel. Ook als je er niets mee wilt verdienen of als je er zelfs nog wat verlies mee maakt. Iemand begeeft zich op de markt en heeft daar hoe dan ook invloed op.

Iemand kan z'n oren dicht houden en "lalalalalalala" zingen om het niet te horen... Maar het is wel zo.


Ik ben erg benieuwd naar onderbouwing, want naar mijn weten zitten er pas regels en wetgeving aan vast zodra je boven een bepaalde grens gaat verdienen als bedrijf. En wees niet bang, ik zit al te googlen ;)

[edit]
Aldus de belastingdienst:

Citaat:
Verdient u bij met uw hobby? Doet u soms een klus voor familie of vrienden tegen een vergoeding van de onkosten? U hoeft deze inkomsten en kosten niet in uw aangifte te vermelden. Het zijn activiteiten in de hobby- of familiesfeer.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... verig_werk


[edit2]
Belastingtips zegt het volgende:

Citaat:
Wanneer is sprake van inkomen?
Als de Belastingdienst wil stellen dat u belasting moet betalen, moet er sprake zijn van een bron van inkomen. Hiervoor gelden de volgende criteria:

  • Er is een organisatie van kapitaal en arbeid,
  • U neemt deel aan het economische verkeer.
  • U wilt en denkt hiermee een voordeel te behalen.
  • Het voordeel is redelijkerwijs te verwachten.

Bij een echte hobby is er geen winstoogmerk en wordt er meestal niet deelgenomen aan het economische verkeer. Bij een uit de hand gelopen hobby kan dit anders zijn.

http://www.belastingtips.nl/prive/werk_ ... f_inkomen/

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:36

Is de globalisatie/Internet ook niet een probleem van de krimpende markt Femke?
Ik had bijvoorbeeld een hobby shoot van mijn eigen paarden gedaan, half jaar later kom ik mijn foto als advertentie tegen van een bedrijf in Azië. Naar het geld kon ik fluiten, want mailtjes werden genegeerd en hoe ga je daar dan verder actie op ondernemen zonder dat het meer kost dan het oplevert. Voor het bedrijf wel makkelijk, veilig een foto stelen van een (destijds) tiener aan de andere kant van de wereld ipv een fotograaf inhuren en betalen.


Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:01

Evita_3 schreef:
Marit schreef:
Nee, ik stuur daarnaast een online galerij met alle overige, door mij goedgekeurde, onbewerkte foto's. Dit zijn er meestal een stuk of 100. Daar kunnen mensen dan nog extra foto's uit kiezen die ze bewerkt willen zien!


Mooi concept, zo kan de klant zelf kiezen wat hij mooi vindt.

Maar heb je dan nooit dat deze onbewerkte foto's over het web verspreid worden?


Nee, deze sla ik heel klein op, met een groot logo eroverheen waarbij staat 'enkel voor nabestellen'. Dus mochten ze het wel verspreiden ziet ook iedereen dat logo en dat het dus niet legaal was :P Staan zij zelf meer voor gek dan ik :D



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:55

Marjoow schreef:
En toch zie ik binnen mijn klantenkring die hele duidelijke scheiding tussen klanten die voor hobbyfotografen gaan en klanten die voor de professionele gaan. En dat vind ik toch een degelijke scheiding in de markt, en ook vooral: het bepalen van je eigen doelgroep.


Mensen kiezen niet een fotograaf op basis of ze er hun geld mee verdienen of niet.
Ze kijken misschien naar prijs, kwaliteit en nog wat andere factoren.
Wellicht dat dat in het hogere segment anders is, omdat mensen dan graag wat meer zekerheid willen hebben en ervaring van de fotograaf willen zien.

Maar het is nou juist de scheiding die er niet is. Professioneel en hobby gaan soms dwars door elkaar heen. Want lang niet alle professionals of semi-professionals zitten in een hoog segment.
Er zijn al veel paardenfotografen die wel kvk/btw zijn ingeschreven, maar bedragen onder de 100,- rekenen en daarmee toch ook in dat zelfde lage segment bezig zijn.

Citaat:
En zodra je er geld voor vraagt (al is het maar 1 euro), dan zit je ook als "hobbyist" aan bepaalde wettelijke verplichtingen en verantwoordelijkheden vast.
Zoals het vermelden van je volledige naam en vestigingsgegevens (adres) + email adres + nog minimaal 1 andere vorm om contact op te nemen (mailformulier, telefoonnummer, facebook inbox, etc.).


Marjoow schreef:
Ik vraag me af waar dit staat, want dit heb ik nog nooit gehoord. Heb je hier een link/bron van?


Zeker, het staat in de wet... :)
Burgelijk Wetboek 3, Artikel 15d en in Burgelijk Wetboek 6, Artikel 193e

Citaat:
Artikel 15d

1. Degene die een dienst van de informatiemaatschappij verleent, maakt de volgende gegevens gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk voor degenen die gebruik maken van deze dienst, in het bijzonder om informatie te verkrijgen of toegankelijk te maken:

a. zijn identiteit en adres van vestiging;

Artikel 193e

In het geval van een uitnodiging tot aankoop is de volgende informatie, voor zover deze niet reeds uit de context blijkt, essentieel als bedoeld in artikel 193d lid 2:

b. de identiteit en het geografisch adres van de handelaar, zijn handelsnaam en, in voorkomend geval, de identiteit en het geografisch adres van de handelaar namens wie hij optreedt;


En omdat we als fotografen met een website ook vooral veel te maken hebben met de wet koop op afstand, zijn er nog veel meer regels.
Wat meer informatie daarover kun je bijvoorbeeld hier vinden:

http://www.mkbservicedesk.nl/1070/wette ... inkels.htm


Marjoow schreef:
Dit hoeft pas vanaf een bepaald bedrag. En dat bedrag is té hoog voor de hobbyfotograaf dus hoef je het nog niet aan de belasting op te geven ;)


Opgeven van inkomsten (wat een onkostenvergoeding of inkomsten zijn, zet ik hieronder nog) moet altijd. Dat kun je doen onder het kopje "inkomsten uit overige werkzaamheden" bij je jaarlijkse belastingopgave. Daar mag je trouwens bepaalde kosten ook geheel of gedeeltelijk weer vanaf trekken, zodat ze de berekening alleen over je winst doen.

Er bestaat geen vastgelegd bedrag waar je onder, op of boven moet zitten.
(Lees hieronder verder voor 't vervolg)...


Marjoow schreef:
Ik ben erg benieuwd naar onderbouwing, want naar mijn weten zitten er pas regels en wetgeving aan vast zodra je boven een bepaalde grens gaat verdienen als bedrijf. En wees niet bang, ik zit al te googlen ;)

[edit]
Aldus de belastingdienst:

Citaat:
Verdient u bij met uw hobby? Doet u soms een klus voor familie of vrienden tegen een vergoeding van de onkosten? U hoeft deze inkomsten en kosten niet in uw aangifte te vermelden. Het zijn activiteiten in de hobby- of familiesfeer.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... verig_werk


[edit2]
Belastingtips zegt het volgende:

Citaat:
Wanneer is sprake van inkomen?
Als de Belastingdienst wil stellen dat u belasting moet betalen, moet er sprake zijn van een bron van inkomen. Hiervoor gelden de volgende criteria:

  • Er is een organisatie van kapitaal en arbeid,
  • U neemt deel aan het economische verkeer.
  • U wilt en denkt hiermee een voordeel te behalen.
  • Het voordeel is redelijkerwijs te verwachten.

Bij een echte hobby is er geen winstoogmerk en wordt er meestal niet deelgenomen aan het economische verkeer. Bij een uit de hand gelopen hobby kan dit anders zijn.

http://www.belastingtips.nl/prive/werk_ ... f_inkomen/


Wat hier heel belangrijk is, is het dikgedrukte stukje.
Je doet SOMS een klus voor VRIENDEN of FAMILIE. Tegen alleen de onkosten.

Dat geeft al aan, dat je die opdrachtjes dus alleen voor directe bekenden kunt doen.
Mensen die sowieso al in je vriendenkring en familie zitten.

Dat is dus een keer een gebreide sjaal aan je oma verkopen voor de prijs van de wol die je hebt gebruikt.
Of een taart bakken voor de verjaardag van je beste vriendin en met je vrienden de kosten delen voor de ingrediënten.

Je maakt dan ook geen reclame, je hebt geen website waarop je diensten met prijzen te zien zijn, de maakt geen visitekaartjes, geen facebook pagina voor je werkzaamheden, etc.

En dat is waar de belastingdienst dus ook de grens van hobby legt.
Hobby is geen werk. Hobby door je voor jezelf en wellicht voor de directe mensen om je heen.
En om geen kosten te hebben als je voor je vader of je zus of je beste vriendin een paar plaatjes schiet, mag je dan inderdaad je benzine kosten en een paar euro (8,- bijvoorbeeld?) voor het gebruik van je camera spulletjes in rekening brengen.

Bij hobby neem je niet deel aan het economische verkeer. Dat stelt de belastingdienst zelf al.
- Bij deelname aan het economische verkeer is er sprake van verrichtingen tegen betaling.

En dan kijken ze inderdaad min of meer al naar of je een bedrijf bent. Maar daar zit dus nog wat tussen; het werk uit overige inkomsten.

Ga je aan de slag met een website (misschien zelfs eigen domein... of laten bouwen voor je) en bied je jezelf aan als fotograaf met tarieven erbij... Zodat ook mensen die jij nog niet kent contact met je op kunnen nemen om een reportage tegen betaling (ook al is het een laag bedrag van een paar tientjes) te boeken? Dan is het voor de belastingdienst "bij verdienen".

Of je er daadwerkelijk winst mee maakt, zetten ze wel in de criteria voor inkomen.
En dat is nou ook net 't punt, want er is een gat tussen hobbyist of bedrijf zijn. En dat is het bijverdienen met die "uit de hand gelopen hobby" zoals ze het al omschrijven.
Dat is nog geen compleet inkomen, want het zijn bijverdiensten. Vandaar dat de eisen voor "inkomen" nog wat strikter zijn.

In de praktijk zijn het richtlijnen en kijken ze naar het totaalplaatje.
Want ook een bedrijf kan verlies maken of op 0 draaien. Zeker de eerste paar jaren.
Dus of je daadwerkelijk winstgevend bent is niet een harde scheidingslijn voor of je bedrijf of particulier bent.


Als je de inkomsten van je werkzaamheden weer stopt in apparatuur, etc.
Dan blijft dat bedrag ook rond de 0 en hoef je er niets over te betalen.
Maar opgeven moet wel.
En je moet datt ook met administratie/bonnen/etc. kunnen aantonen als ze een controle of steekproef bij je zouden doen.


Ga je een stap verder, en wil je echt een bedrijf worden, dan kijken ze o.a. naar een meer complete lijst en beoordelen ze aan de hand daarvan of en in hoeverre je er aan voldoet.
Want je hoeft niet 100% te scoren om toch als bedrijf gezien te worden.

Om te kijken of je een bedrijf bent, zijn er deze criteria:

Citaat:
Is er sprake van een bron van inkomen?

Neem je deel aan het economisch verkeer?
Is je handelen duidelijk gericht op het verwerven van inkomen uit de onderneming?
Is er redelijkerwijs, op enige termijn, inkomen te verwachten?

Is er sprake van marktgericht opereren?

Zijn er meer dan één opdrachtgevers?
Ben je onafhankelijk van die opdrachtgevers?
Doe je aan werving?
Komen je prijzen tot stand in vrije onderhandeling?
In hoeverre ben je vrij om werktijden, werktempo en werkvoorwaarden zelf te bepalen?
Presenteer je je als zelfstandig ondernemer?

Is er sprake van een organisatie van werk en kapitaal?

Beschik je over werkruimte?
Moet je arbeid verrichten om je opbrengst te behalen?
Schrijf je facturen uit en heb je als gevolg daarvan vorderingen?
Maak je kosten om je opbrengsten te behalen?
Doe je uitgaven voor investeringen?

Is er sprake van ondernemersrisico?

Is er een kans dat je een opdracht níet binnenhaalt?
Is er een kans dat je opdrachtgever je voor een volgende opdracht niet meer vraagt?
Is er risico dat je je investeringen niet terugverdient?
Loop je risico dat je opdrachtgevers of klanten niet betalen of niet kunnen betalen?



Dan zie je dat je met een "uit de hand gelopen hobby" / bijverdiensten toch onder een heel aantal van deze punten kunt vallen.

Met het aanbieden van je diensten tegen betaling op een website of een facebook pagina, die ook beschikbaar is buiten je directe vrienden-/familie kring, valt het voor de belastingdienst niet meer onder een hobby tegen onkostenvergoeding.

De inkomsten geef je op. Meestal hoef je daar niet of nauwelijks belasting over te betalen.
En omdat je openbaar (ook voor onbekenden) een dienst tegen betaling aanbiedt op internet, zijn er die extra wetten en regels waar je aan moet voldoen voor wat betreft levering, bekendmaking van je identiteit, contactinformatie, voorlichting, etc.



Als je daar nog meer over wilt weten, vraag het gerust. :j <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:56

Marit schreef:
Nee, ik stuur daarnaast een online galerij met alle overige, door mij goedgekeurde, onbewerkte foto's. Dit zijn er meestal een stuk of 100. Daar kunnen mensen dan nog extra foto's uit kiezen die ze bewerkt willen zien!


Marit schreef:
Nee, deze sla ik heel klein op, met een groot logo eroverheen waarbij staat 'enkel voor nabestellen'. Dus mochten ze het wel verspreiden ziet ook iedereen dat logo en dat het dus niet legaal was :P Staan zij zelf meer voor gek dan ik :D



Dat doe ik ook inderdaad... De foto's waaruit ze kunnen kiezen (contact foto's werden dat vroeger genoemd), staan op klein formaat met een watermerk er dwars doorheen.
Die zijn enkel om een keuze te maken. Niet om op te slaan, etc.
Die zijn dus ook nog onbewerkt (want het kost veel tijd om te bewerken en om een foto te bewerken die toch niet gekocht wordt, is zonde van de tijd).

Marjo

Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:04

Ik weet niet waar je laatste emoticons op slaan, mag hopen dat het een foutje is anders word het maar weer eens bevestigd hoe ongelooflijk denigrerend je bezig bent ;)

Je hele bericht lees ik later, nu geen tijd voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:25

Ik help mensen GRAAG en met LIEFDE. Dát is wat mijn emoticons bedoelen. Niets meer, niets minder.
De "jaknikkende" emoticon geeft voor mij aan: Zeker, stel gerust nog meer vragen, ik leg je graag uit wat je nog wil weten.
De "hartjes" emoticon geeft voor mij aan: ik doe het graag voor je, ik besteed graag wat tijd en aandacht aan je.

Als je zulke positieve gedachten op één of andere manier gelijk naar iets negatiefs weet te draaien, geeft dat vooral aan hoe negatief jij naar anderen kijkt...
Poeh zeg, geef iemand eens het voordeel van de twijfel. JIJ bent nu degene die denigrerend en negatief is. Ik help je alleen en geef uitleg op de dingen waarvan je zelf aan mij vraagt om er meer uitleg over te geven...
Dat kost mij ook tijd en moeite. En het levert voor mij niets op, behalve dan dat een ander er misschien wat van opsteekt en dat dat fijn is.

En dat doe ik nogmaals graag en met liefde. Maar ik vind 't niet fijn als die tijd en energie steeds maar weer in twijfel getrokken wordt en ik daar bovenop keer op keer door je beschuldigd word van denigrerend gedrag. Ik heb in dit topic géén zin in wéér een ongegronde (en op verzonnen aannames gebaseerde) persoonlijke aanval van je. Blijf ontopic, inhoudelijk in de discussie en laat je persoonlijke gevoelens er buiten.
Ik val jou niet aan, er is geen enkele reden om mij wel aan te vallen.

Joy_Mennings

Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Discussie: Fotografie in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:22

Ik volg even mee. Doe al een tijdje mee in het taxatietopic en vind dit een interessante discussie. Ik heb nog niet alles gelezen maar dat ga ik een andere keer nog doen!

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers