[FK] wat voor statief kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Joltsje

Berichten: 9022
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

[FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 11:51

Hallo,

ik ben druk bezig met een fotocursus. dus veel verschillende instellingen etc..
nu heb ik geen mega stille hand en wil ik graag een statief kopen.
mijn vraag, wat voor statief kan ik het beste kopen.

een 3 poot, of een 1 poot?

wil uiteraard graag paarden fotograferen, maar verder ook portret fotografie.
eigenlijk wil ik gewoon alles haha.

onze "leraar" gevraagd en die geeft aan dat een goeie 3 poot erg duur is.
en omdat ik ook graag paarden fotografeer beter een 1 poot kan kopen.
die zijn flexibeler en kun je sneller inspelen op wat het paard doet.
aan den andere kant..je kan dan niet ff weglopen zeg maar haha, je moet de camera vasthouden.

wat zijn jullie adviezen en tips?

Be your best self


8nnemiek

Berichten: 43350
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:27

Ik heb een goedkope 3-poot gekocht destijds.. Volgens mij is ie 1.70 hoog.. En dan wel niet zo stabiel en degelijk als een duurdere, maar ding doet het prima :)

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:41

Ik heb ook een driepoot en ik zou ook niet zo snel voor een 1 poot gaan, maar dat is misschien in jouw geval wel handig. Dat kan ik niet goed beoordelen.
Zelf heb ik een aanbieding gekocht, een hele lichte, zodat ik 'm makkelijk mee kan nemen. Nadeel is dat hij niet zo hoog is.
Mijn zus heeft er eentje gekocht via marktplaats. Misschien kun je daar eens kijken. Je weet maar nooit.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:31

Voor paarden heb je in principe echt geen statief nodig, tenzij je echt trilt als een rietje. Overdag kun je prima met de sluitertijden overweg dus dan is een statief best overbodig.. Denk er ook aan, bij paarden wissel je vaak met horizontale en verticale foto's, en dat gaat op een statief niet altijd even makkelijk. Ook lopen paarden heen en weer dus draai en verplaats je je camera veel, en dat is ook met een statief niet handig. Een statief bij paarden fotografie lijkt mij alleen maar een hele onhandige bedoeling :+ Wil je er toch echt aan beginnen, ga dan voor een eenpoot.



Joltsje

Berichten: 9022
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 21:56

Ja innd. Gistet foto's gemaakt wn geen statief nodig gehad. Ik dwnk dat ik maar voor een 3poot ga

Be your best self

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:25

ik heb een 3poot, een Velbon. niet duur en ik vind em fijn in gebruik :)

Domme gedachten heeft iedereen, alleen de wijze houdt ze voor zichzelf

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:50

@Marit, waarom zou jij dan gaan voor een eenpoot?
Als je het toch niet nodig hebt met paardenfotografie (duidelijk verhaal trouwens). Wat is dan het voordeel van een 1poot. Ik heb zelf net een fotografiecursus gedaan waarin o.a. portretfotografie en avondfotografie werd behandeld. Dan heb je echt een 3poot nodig.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:08

Ja dan wel,maar als je paarden wil fotograferen moet je flexibel zijn en dan heb je niks aan een driepoot.
Ik blijf er bij dat je lekker uit de poot moet fotograferen bij paarden en portret. Voor portret fotografie heb je echt geen statief nodig. Voor nacht fotografie of eventueel macro kun je dan een 3 poot kopen.



mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:10

Ben helemaal met je eens dat het wel een gedoe is met een statief. Je bent totaal niet flexibel nee. Met portretfotografie kan het allebei inderdaad. Maar heb je een vast punt, dan kan het heel goed met statief. Misschien dat dat net even scherper is. Maar heel veel ervaring heb ik er ook niet mee, jij meer denk ik.

Voor een fotoshoot met paarden is een statief echt heel onhandig en inderdaad met een eenpoter ben je net wat meer flexibeler dan met 3 pootjes.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:08

Ik heen eenpoter maar die gebruikt ik alleen als ik een lange tijd moet staan te fotograferen (paarden) en lang dan praat ik over ruim 7-8 uur lang. Dan wordt de combi mij te zwaar.

Verder schiet ik uit de hand steunden op knie of dergelijke

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Bagheera_206

Berichten: 25876
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:21

Ik ga dit najaar ook maar op jacht naar een nieuw statief.

Wat vinden jullie het fijnst? 3-weg hoofd of een ballhoofd?

It's not how good you are, but how good you want to be!

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:29




Bagheera_206

Berichten: 25876
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:39

Mooi statief. :) Maar daar heb ik dus geen ervaring mee. Wel fijn dat je poten meerdere hoeken kunt zetten. Dan kan mijn huidige Manfrotto niet. Ik moet even aan Yvette vragen of haar 055 dat wel doet waar ik naar wil upgraden.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Asselruiter

Berichten: 800
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:50

Ik zou voor een driepoot gaan, heb zelf sinds kort een driepoot van Manfrotto en ben er superblij mee. Je budget is natuurlijk iets wat je zelf moet bepalen, want je kan inderdaad van 50 euro tot 600 en meer gaan. Ik ben gewoon de winkel ingestapt en heb advies gevraagd. Misschien kan je dit ook even doen?

@Bagheera: persoonlijk heb ik de voorkeur voor een 3 wegkop. Ik vind 'em echt super! Kan het alleen maar aanraden. De 055 serie is top! ;) Mijn manfrotto kan eveneens de benen helemaal plat doen en dan de middenzuil kantelen. Ik ben hier heel tevreden over. Zo heb je meteen een statief dat zowel voor macro als voor bv. landschap gebruikt kan worden (omdat er zo met hoogte gespeeld kan worden). Succes met je zoektocht!

@Marit: dat ziet er een goed statief uit. Heeft vergelijkbare functies met m'n Manfrotto, m.a.w. je kan ook de benen helemaal uiteen doen dat je statief plat kan en je hebt een middenzuil die gekanteld kan worden. Ik ben er tevreden over, dus ik denk dat je daar een goed statief op het oog hebt ;)

Fotografie is op een andere manier leren kijken naar de wereld en net dát maakt het zo boeiend. *-:)
24/05/2014 - een nieuw sterretje aan de hemel

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:06

Ja en hij had een award gewonnen dus ik was al meteen enthousiast :')

Ik vind het wel vet dat je hem kan kantelen waardoor je vlak boven de grond kan fotograferen, want dat mis ik ontzettend bij mijn huidige statief. En hij schijnt nog minder dan een kilo te wegen! Zelfde merk ook als mijn eenpoot, dat is ook een veertje maar heel stevig.



Bagheera_206

Berichten: 25876
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:09

Asselruiter schreef:
Ik zou voor een driepoot gaan, heb zelf sinds kort een driepoot van Manfrotto en ben er superblij mee. Je budget is natuurlijk iets wat je zelf moet bepalen, want je kan inderdaad van 50 euro tot 600 en meer gaan. Ik ben gewoon de winkel ingestapt en heb advies gevraagd. Misschien kan je dit ook even doen?

@Bagheera: persoonlijk heb ik de voorkeur voor een 3 wegkop. Ik vind 'em echt super! Kan het alleen maar aanraden. De 055 serie is top! ;) Mijn manfrotto kan eveneens de benen helemaal plat doen en dan de middenzuil kantelen. Ik ben hier heel tevreden over. Zo heb je meteen een statief dat zowel voor macro als voor bv. landschap gebruikt kan worden (omdat er zo met hoogte gespeeld kan worden). Succes met je zoektocht!

@Marit: dat ziet er een goed statief uit. Heeft vergelijkbare functies met m'n Manfrotto, m.a.w. je kan ook de benen helemaal uiteen doen dat je statief plat kan en je hebt een middenzuil die gekanteld kan worden. Ik ben er tevreden over, dus ik denk dat je daar een goed statief op het oog hebt ;)


Tnx! Jij hebt ook een 055? Kunnen die poten maar op 2 standen? Gewoon/wijd of net zoals die uit dat linkje van Marit ook op standjes ertussen?

It's not how good you are, but how good you want to be!

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:10

Ik heb hem gekocht :D :')



Bagheera_206

Berichten: 25876
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:12

Marit schreef:
Ik heb hem gekocht :D :')


Jeeeej! :) Ik ga deze week maar mijn huidige Manfrotto op FB/MP zetten. :=

It's not how good you are, but how good you want to be!

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:54

Dat lijkt wel een mooi statief. Ben benieuwd hoe die je gaat bevallen. Als hij echt zo licht is, ga ik er ook sterk over denken om die aan te schaffen. Ik heb nu een redged, ook een mooie lichte en klein, dus makkelijk mee te nemen. Maar ik vind 'm te laag, dus kijkt rottig.

Tazzey
Berichten: 9491
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:30

Ik heb een Manfrotto carbon met balhoofd. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb ook een monopod liggen maar die heb ik 1 keer gebruikt maar ik vind het niet fijn.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:28

Ik zal als ik mijn statief binnen heb wel even een reviewtje op mijn blog plaatsen tzt!



Asselruiter

Berichten: 800
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:14

Bagheera_206 schreef:
Tnx! Jij hebt ook een 055? Kunnen die poten maar op 2 standen? Gewoon/wijd of net zoals die uit dat linkje van Marit ook op standjes ertussen?


Ik heb even mijn model opgezocht, het is dit: http://www.kieskeurig.be/statief/produc ... cificaties

En hieronder een foto met de standen - je kan er best veel mee. De laatste foto, rechtsonder is zo goed als helemaal plat en dan kan de middenzuil dus gekanteld worden zodat deze evenwijdig is met de grond = ideaal voor macro.

Afbeelding

Ik hoop dat je hier iets mee bent! :)

Fotografie is op een andere manier leren kijken naar de wereld en net dát maakt het zo boeiend. *-:)
24/05/2014 - een nieuw sterretje aan de hemel

Bagheera_206

Berichten: 25876
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:08

Tazzey schreef:
Ik heb een Manfrotto carbon met balhoofd. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb ook een monopod liggen maar die heb ik 1 keer gebruikt maar ik vind het niet fijn.



Een carbon 055 valt nog even buiten budget dus ben bang dat het een gewone aluminium 055 zal gaan worden. :=

Waarom heb jij voor balhoofd gekozen ipv 3-weg?

It's not how good you are, but how good you want to be!

Tazzey
Berichten: 9491
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:43

Bagheera_206 schreef:
Tazzey schreef:
Ik heb een Manfrotto carbon met balhoofd. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb ook een monopod liggen maar die heb ik 1 keer gebruikt maar ik vind het niet fijn.



Een carbon 055 valt nog even buiten budget dus ben bang dat het een gewone aluminium 055 zal gaan worden. :=

Waarom heb jij voor balhoofd gekozen ipv 3-weg?


Uit gewoonte. Ik heb altijd balhoofden op statieven en monopod gehad, dus eigenlijk was het voor mij de meest logische keus. Het is dus niet omdat ik een balhoofd beter vind want ik heb het nooit vergeleken.

Ik heb voor carbon gekozen omdat ik mijn spul zo licht mogelijk wil houden, de alu statieven waren er toen nog niet. Niet bij "mijn" winkeltje in ieder geval.

Bagheera_206

Berichten: 25876
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [FK] wat voor statief kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:18

Dan snap ik het. :) Ik ben nog aan het twijfelen of ik voor 3-weghoofd of ballhead ga. :=

Carbon is voor mij helaas weer net even buiten budget. :(

Zo, mijn huidige statief op FB te koop gezet. :)

It's not how good you are, but how good you want to be!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers