[Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:44

8nnemiek schreef:
Ik denk dat ik uiteindelijk ook het hele pakket wil nemen. Is volgens mij niet veel duurder dan alleen premiere en after effects toch?
Vooral de camera tracking lijkt me enorm handig en gaaf, dat heeft mijn cs4 nog niet.

Ik ben nu volop bezig aan mijn intro filmpje voor mijn website, wat in de header op mijn website komt te staan. Maar het viel me op dat ik de kleuren in premiere en after effects toch minder goed kon aanpassen dan in fcpx.. vooral bij de verzadiging kreeg ik meteen een enorme ruis in het beeld, terwijl ze in fcpx gewoon hartstikke mooi blijven. Heeft iemand toevallig een idee waar dat aan kan liggen? Ook na het renderen bleef die ruis.


Ik heb een jaarlicentie voor studenten, dus ik betaal echt veel en veel minder :=

De camera tracking is zeker handig, maar soms wel knap lastig en eigenwijs :+
Ik heb geen ervaring met fcpx, dus qua kleuren aanpassen kan ik daar niks over zeggen, maar dat je in première ruis krijgt vind ik raar. Ik ga is kijken of ik daar ook last van heb. Gooi je er gewoon lumetri color overheen?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 17:14

Oh dat is echt fijn, die studentenkorting!
Normaal kost het 24 euro p/m per app, en 60 euro voor de hele creative cloud, dus ook incl photoshop, illustrator, indesign, dreamweaver, audition, acrobat.. Maar het blijft veel geld.

Ik heb meteen even een screenshot gemaakt :D
Het lumetri color effects heeft mijn versie niet helaas. Ik gebruik de color balance (HLS). En dan gebeurt dit:
Afbeelding
:+

Terwijl er bij fcpx niks geks gebeurt:
Afbeelding

Ik heb ook het idee dat premiere uit zichzelf al iets bewerkt aan de video's.. de onbewerkte video's lijken een veel hoger contrast te hebben dan de onbewerkte video's bij final cut.

Naast de color balance gebruik ik ook wel de Three-Way color corrector, maar daar kan ik de verzadiging niet heel nauwkeurig instellen.

Ach, voorlopig blijf ik toch redelijk veel met Final cut bewerken. After effects gebruik ik vooral voor de special effects af en toe, en premiere draait me net wat te zwaar/langzaam met grote projecten.

Anouk, ik zal binnenkort al wat plaatsen hier :j Maar zo geweldig is het niet hoor. Ik heb nog maar weinig shots kunnen verzamelen waar ik echt tevreden over ben. Alles wat hier op twee benen rond loopt duikt weg of trekt gekke gezichten zodra ik de camera tevoorschijn haal, en de rest van de veestapel komt op me af stormen zodra ik door de knieën zak voor een leuk shot :') Dus weinig oefenmateriaal tot nu toe. Maar gelukkig heb ik binnenkort wat bokt meetings op de planning staan waar ik hopelijk mijn portfolio een beetje mee kan vullen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:02

Ik val hier even binnen als ik mag ... (8nnemiek haar schuld :P ).
Ik heb sinds kort een GoPro Hero 5 Black waar ik nu wat mee aan het spelen ben. Echter doet Quick het bij mij niet goed en kon ik ze niet bewerken met de programmaatje die ik had. Na lang zoeken en proberen is het gelukt om Davince Resolve erop te krijgen (wilde eerst niet downloaden, weet niet waarom niet) en daar heb ik nu wat mee gespeeld.

Het bewerken op zich gaat goed, kan ermee doen wat ik wil en de uiteindelijke kwaliteit is ook prima. Maar ik loop wel tegen wat dingetjes aan en misschien dat jullie kunnen helpen. Ik maak filmpjes op 1080p en dan 50 of 25 fps . Nu kan ik het bewerkte filmpje niet opslaan met meer dan 24 fps, kan dit? Of zie ik iets over het hoofd?

Wat ik ook merk, zowel in het programma zelf, als in het uiteindelijke filmpje, is dat er kleine schokjes zitten in het gedeelte dat met 25 fps is gefilmd. Is dit iets waar je niks aan kan doen? Of kan dat wel? Mij stoort het, ik weet niet of anderen het zien maar vermoed van wel. Is wel jammer, want in een binnenbak red ik het niet met 50 fps ...

Tips & tricks zijn welkom :)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:19

Ik ken davince resolve niet, maar bij andere videobewerkingsprogramma’s moet je meestal vooraf de settings van het project instellen, als je een nieuw project aanmaakt. Vaak onder de naam HDV of vergelijkbaar, en dan vind je meestal een instelling met 1080p, verhouding 16:9 en framerate 25fps.
Als het project eenmaal met de goede framerate is aangemaakt dan slaat ie hem automatisch goed op meestal. Maar ik weet dus niet of dat bij davinci ook zo werkt.

De schokkende beelden/wegvallende frames, zie je die ook als je de onbewerkte video met een ander programma afspeelt? Dan zit het in de video zelf, en dat kan bijvoorbeeld gebeuren als het sd kaartje niet snel genoeg is.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:22

Neen, als ik de videos gewoon rechtstreeks op mijn laptop bekijk zie ik er niks aan dus denk dat het op zich wel ok is, maar dat er iets in het programma zit ... Misschien moet ik eens kijken naar de voorinstellingen :j Maar kan je dan filmpjes met 50 fps & 25 fps mixen? Of moet je keuzes maken? Normaal gezien zal ik vooral in 50 fps filmen, behalve binnen dan, maar toch..

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:31

25 fps en 50 fps kun je inderdaad gewoon combineren. Als je project staat ingesteld op 25fps dan zullen alle filmpjes gewoon met 25fps worden afgespeeld. De filmpjes die met 50 fps zijn opgenomen kun je vetragen naar 50% als je dat wil, maar in het project worden ze altijd met 25fps afgespeeld. Beetje lastig uit te leggen :=

lizard
Berichten: 5262
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:32

als je met davinci een nieuw project maakt,en je sleept het eerste filmpje in het prog.
Dan krijg je direct de vraag :the clip(s) have a different framerate than the current settings.
Would you like to change your settings Enz.
Als je hier niet op ja klikt,kan je dit later niet meer wijzigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:37

Dank je.
Heb het nu even geprobeerd met een stukje 25 fps en dan in het begin iets anders aangeklikt dan eerder (weet al niet meer juist wat, dan zou ik even moeten opnieuw proberen) en nu kan ik wel met 25 fps opslaan. Filmpje speelt dan ook gewoon goed af als ik goed zie :)

Over dat laatste .. dus de 50 fps wordt dan omgezet naar 25 fps? Maar dat maakt voor het kijken niet uit?




@ Lizard : denk dat het dat was ja :j Heb nu dus op het andere geklikt dan eerst en nu kan ik wel in 25 fps opslaan en zie ik er niks meer aan.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:40

Fijn dat het nu werkt :D

50fps speelt inderdaad precies hetzelfde af als 25fps. Het enige voordeel is dat je 50fps in slow motion kan afspelen als je dat wil. Kan leuke effecten geven in een filmpje :D

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:44

Ok, is er ook niet iets dat in 25 fps opslaan minder ruimte in beslag neemt ofzo?
Dus ik kan voor de gewone standaardfilmpjes (ook als ze in 50 fps opgenomen zijn) ze gewoon als 25 fps opslaan zonder problemen? Slowmotion enzo moet ik nog eens bekijken, daar heb ik compleet geen verstand van.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:48

Als je geen slow motion wil gebruiken dan zou ik inderdaad alles met 25fps schieten. Dat scheelt de helft aan geheugen.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:56

Ik zie wel kwaliteitsverschil tussen 25 & 50, kan dat? De filmpjes op 50 zijn veel scherper ...
Heb nu een filmpje van 50 bewerkt en op 25 fps opgeslaan, maar dat geeft echt blokjes dus dat is geen optie. Maar ook als je gewoon een filmpje met 50 en eentje met 25 naast elkaar afspeelt zie je kwaliteitsverschil ...

Ben nu bezig met een filmpje met 50 fps te bewerken in het programma, maar dat begint te haperen op een bepaald moment (terwijl de filmpjes afzonderlijk op pc gewoon goed afspelen). Zit daar nog een reden achter?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 21:04

Kwaliteitsverschil zou je niet mogen zien. Dan staat de resolutie misschien niet hetzelfde ingesteld?
Blokjes komt niet door de frames per seconde, maar door de resolutie, of in sommige gevallen door een te langzame computer.

Haperen komt ook meestal door een te langzame computer. Sommige programma’s draaien van zichzelf al vrij zwaar, en als je dan ook nog zwaardere video’s ermee bewerkt dan kan dat gaan schokken of kan de kwaliteit van de filmpjes achteruit gaan.
Als je de film exporteert dan zou dat haperen niet meer in de film moeten zitten en zou de kwaliteit weer goed moeten zijn.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:07

Ok, thanks, even wat dingen proberen.
Kan best dat mijn computer net niet zwaar genoeg is hoor, heb 'm ook niet gekocht om uitgebreid videos mee te bewerken, hoewel dat volgens de verkoper wel zou moeten kunnen en hij nog maar een jaar oud is. Maar je hebt bewerken en bewerken natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:03

Ben er ondertussen in geslaagd om de video op te slaan zonder blokjes, denk dat de kwaliteit wel ok is. Echter als ik deze met youtube upload kan ik deze niet in HD bekijken, enkel 360 (en is niet mooi natuurlijk). Wat doe ik mis?

Filmpjes rechtstreeks van de GoPro gaan wel in HD, bij details van het bestand ziet het er allemaal gelijk uit.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 11:19

Youtube filmpjes moeten altijd even verwerkt worden door youtube. Dat kan een tijdje duren. In het begin zijn ze dan alleen in lage kwaliteit te bekijken, en later is HD kwaliteit ook beschikbaar. Dus ik zou zometeen nog eens kijken, waarschijnlijk kun je dan wel HD aanklikken.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:35

Ah ok, dat wist ik niet. Dacht dat na het verwerken het totale filmpje er was, maar dat kan dus ook nog komen nadat je link al beschikbaar is? Straks nog eens proberen, had het al verwijderd ;)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 11:51

Klopt, de video wordt nog steeds verder verwerkt als de link al beschikbaar is.
Ik me zelf ook eens zitten ergeren omdat het niet lukte :+ Even later stond de HD versie gewoon erbij :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:37

Je hebt gelijk, geduld is een mooie zaak :Y)
Zit wel verschil in tussen de bewerkte en onbewerkte versie, de bewerkte lijkt niet zo scherp .. maar dat hou je altijd waarschijnlijk? Het is wel gewoon goed, het geeft een idee ;)

Of misschien betert dat ook nog na verloop van tijd? :P Dat het binnen de HD nog beter wordt zeg maar? Zal nog even wachten, haha.

quincydesi
Berichten: 251
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:20

IK heb toch besloten om met vloggen te gaan stoppen.

Is er iemand toevallig nog opzoek naar een goedkope vlogcamera ik ga de mijne te koop zetten!

ik heb de Panasonic DMC-TZ57 - Zwart vlogcamera. Voor interesse stuur pb

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:28

Ik ben gister bij het Woudagemaal in Lemmer geweest, prachtige plek.. gelukkig had ik mijn camera mee dus ik heb er hele toffe beelden kunnen schieten.
Verder had ik qua stabilisatie niks mee dus ik heb alles los uit de hand geschoten.

Ik weet dat het filmpje eigenlijk wat te lang duurt en teveel dezelfde beelden heeft. Ook vind ik dat er een paar beelden echt even een colorcorrectie hadden moeten hebben, maargoed, ik heb hier weer heel erg veel van geleerd.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden..

https://www.youtube.com/watch?v=mfjn8Iao8W4&t=41s

lizard
Berichten: 5262
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:42

anoukkk.
Erg leuk!

En ik vind de beelden best wel stabiel.
Compliment!

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:15

lizard schreef:
anoukkk.
Erg leuk!

En ik vind de beelden best wel stabiel.
Compliment!


Dankjewel! de beelden heb ik ook nog wel gestabiliseerd in het editten hoor.. want ze waren wel iets wiebeliger als wat je nu ziet! :-)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 07:35

Netjes! Inderdaad heel knap, die vloeiende bewegingen uit de hand!
Er er komen een paar erg gave shots voorbij, vooral ook die lens flare.
De kleuren storen me niet, wel zijn sommige beelden net iets te veel overbelicht. Ik probeer zelf meestal net een stop te onderbelichten, want donkere delen zijn vrij makkelijk op te halen zonder dat het stoort terwijl overbelichte delen niet meer te redden zijn. Maar in zo’n situatie, waar je in een donker gebouw zit met direct licht door de ramen, daar is dat gewoon heel lastig. Maar ik vind em geslaagd hoor! Gaaf ook dat je daar mocht filmen!

Ik had gisteren echt een stomme actie := Ik had mijn gopro meegenomen op buitenrit. ‘s Ochtends heel vroeg vertrokken, prachtige zonsopkomst, en ik kwam vlák langs een groep met reeën, geweldig gezicht! En toen ik thuis kwam bleek dat ik de gopro te laag had ingesteld of dat ie omlaag gezakt was :x Enige dat op film stond was de speknek van paardlief en mijn handen ^) Ik baalde behoorlijk!

lizard
Berichten: 5262
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:43

Ja,dat is heel jammer,8nnemiek.