[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 07:12

Liekemo schreef:
Ik heb geprobeerd een antwoord op mijn vraag te vinden in de al gevraagde vragen en antwoorden maar een persoonlijke vraag lijkt me toch handiger,

Ik ben een (ontzettend beginende) enthaisaste fotograaf en ik leen nu nog de camera van mijn ouders :+ . Maar ik wil nu toch wel aan een eigen camera + lens beginnen.

Ik ben van plan voor de Nikon d5300 te gaan en ik zoek nu een geschikte lens.

Ik las dat 70-200 mm het best was maar die vind ik allemaal wel pittig duur. Ik wil het liefst een goed werkende lens onder de 400/500 die niet te zwaar is waarmee ik goeie beelden kan schieten.

Ik wil vooral lekker paarden/honden/katten gaan fotograveren (zoals de meesten doen := ) maar ik vind vogels en wild ook wel erg leuk om zo af en toe te fotograferen!

Weten jullie een geschikte lens voor mij?

Groetjes Lieke


Misschien dat er nog tweedehands voor rond die prijs nog een oude 70-200mm zonder IS te koop is? :=

Ik ben niet zo heel erg bekend met de objectieven van Nikon wat goedkopere alternatieven betreft voor de 70-200mm.

It's not how good you are, but how good you want to be!


capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 07:32

Ik heb zelf de sigma 70-300 voor mijn Nikon. Prima lens om mee te beginnen en ik heb ook regelmatig foto's met die lens gemaakt die gedrukt werden in krant of tijdschrift bij mijn eigen artikelen. Ik hoop hem binnenkort wel te vervangen voor een 70-200

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:23

Hoi!
Ik heb een week geleden een nieuwe camera aangeschaft, en ben nu op zoek naar een fijn bijpassend objectief.

Nu is mijn vraag: hoe belangrijk is beeldstabilisatie? De camera heeft dit niet ingebouwd, dus in eerste instantie wou ik per se een objectief die dit wel heeft, maar er staat een mooie 70-200mm te koop zonder beeldstabilisatie.
Ik fotografeer honden en paarden, vooral buiten. Hoe belangrijk vinden mensen hier beeldstabilisatie in zulke situaties met max 200mm?

Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:27

Voor actiefotografie zoals bij honden en paarden met korte sluitertijd is IS niet echt een vereiste. Het scheelt sowieso heel veel geld. Als je ook veel foto's maakt met lange sluitertijden is het wel praktisch om te hebben. De objectieven met IS hebben vaak nog wel wat kleine extra's zoals kortere scherpstel afstand, andere coatings tegen reflecties, etc.

Film je ook met je camera? Als je filmt is IS wel heel fijn.

De Canon 70-200mm f/4.0L IS gaat er uit en misschien is het de moeite waard om te kijken of ze daar ergens acties mee hebben? Als je tenminste een Canon hebt. Haha.

It's not how good you are, but how good you want to be!

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:38

Ik film nooit en ben ook niet van plan dit te gaan doen. Geen canon helaas :D ik heb afgelopen week een Nikon D700 aangeschaft (na jaren de D5000 van mijn ouders te hebben gebruikt). De lens waar ik nu naar kijk is de Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG Macro. Ik was dus in eerste instantie opzoek naar een Sigma met OS, maar deze (zonder OS) wordt in de buurt tweedehands aangeboden en is mooi in mijn budget. Vandaar de twijfel.
Ik neig er nu naar om het gewoon maar te gaan proberen. Tot nu toe fotografeer ik nauwelijks in moeilijke omstandigheden, gewoon buiten met veel licht.

Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:47

Ik heb daar de Canon variant van gehad en moet heel eerlijk zeggen dat ik hem binnen 1 jaar heb omgeruild voor de Canon met IS.

Welke telezoom heb je nu? En anders mss door sparen? Die Sigma 70-200mm Sport hoor ik op zich wel goede verhalen over. +:)+

It's not how good you are, but how good you want to be!

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:54

Nou mijn huidige situatie is een beetje een foutje geweest :+ Ik gebruik nu een Nikon 70-300 f/4.5 mét beeldstabilisatie. Maar omdat de camerabody van mijn ouders is wilde ik een eigen, en heb ik een beetje in een opwelling de D700 gekocht vorige week. Tweedehands, bewust voor full-frame gegaan... Waar ik me niet van bewust was is dat dit objectief voor crop-sensors is en dus niet fantastisch aansluit op de D700. Foutje bedankt dus, had ik even iets meer onderzoek naar moeten doen. Maar nu is het nou eenmaal zo en ben ik dus op zoek naar een nieuw objectief.

Op dit moment, zonder fotomeetings en dergelijke heb ik geen haast om iets aan te schaffen, dus doorsparen is ook zeker wel een goed idee.

Edit: en de zoektocht begon eigenlijk omdat ik een nieuw objectief voor de D5000 wilde, met een groter mogelijk diafragma. Daarom is de f2.8 wel echt een vereiste.

Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:55

Aan de andere kant... Als je de Sigma nu 2e hands koopt kun je die altijd weer door verkopen en verlies je er qua waarde denk ik niet zoveel meer op als jij kunt upgraden naar een betere 70-200mm. Heb je voor nu iig wel iets.

It's not how good you are, but how good you want to be!

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:23

Phoe... ik ga misschien een bubbeltje laten barsten, maar waarom een D700 kopen? Dat is een camera uit 2008 en hij is niet beter (ook niet slechter) dan de D5000 waar je mee mocht fotograferen. Tel daarbij op dat je croplenzen niet gaan passen op deze body en dat de keuze voor lenzen wordt beperkt door het fullframe aspect. Heel eerlijk, wanneer je in het cropsegement was gaan zoeken dan had je een betere camera kunnen kopen voor je geld.

Dat gezegd hebbende, wat constructief advies op het gebied van lenzen. Het lijstje is niet zo heel lang, wel duur.

Je hebt de sigma en tamron 70-200 f2.8 versies. Daar zijn er veel van, heel veel. De tamrons zijn qua beeldkwaliteit de betere (behalve een versie die ongelooflijk goedkoop is in nieuwprijs, die is alleen goed om mee te gooien naar mensen die in beeld staan). De sigma’s zijn sneller in focus maar, zeker deze versie, zijn enorm zacht boven de 150mm. Let op bij sigma voor een exemplaar met front- of backfocus.

Dan heb je nog de Nikkor 70-200 f2.8. Alle versies zijn goed, beter en best. Maar ook ontzettend duur.

Dan heb je ook nog de Nikkor 70-200 f4. Minder lichtsterk en daardoor ook beter betaalbaar. En met enorm goede beeldkwaliteit.

Heel veel meer smaken gaan er niet zijn ben ik bang.

En VR (de IS van Nikon) is een handige tool wanneer je in slechter licht handheld schiet. Je kunt dan met langzamere sluitertijden werken (ik red 1/30 op 200mm). VR doet weinig bij hoge sluitertijden. Of je daar gebruik van gaat maken dat kan jij alleen maar bepalen.

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:57

Bedankt voor je reactie! Ik wilde een nieuwe camera omdat de andere dus niet van mij is. De D700 was te koop via een dorpsgenoot, dus op die manier kon ik mijn omgeving sponsoren en dat is voor mij ook wat waard :) Nou moet ik zeker zeggen: als ik had geweten dat mijn objectief er niet goed op past had ik langer doorgezocht. Maar goed, zoals ik al eerder zei is dat achteraf en ik heb toen niet genoeg naar de verschillen gezocht.
Dat neemt overigens niet weg dat ik blij ben met de camera. Bovendien heb ik de camera niet nodig voor professioneel gebruik, ik fotografeer echt alleen hobbymatig.
Naar de Tamron had ik nog niet echt gekeken, daar zal ik eens naar zoeken, bedankt voor de tip!

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:17

Mocht je naar de Tamronlijn gaan kijken:

Tamron AF SP 70-200mm f/2.8 Di LD IF Macro

Deze lens is de minste van de lijst. Hij is traag, heeft geen beeldatabilisatie en de kwaliteit is niet heel hoog.

Daarna komen er nog 2:

Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD

Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD GII

Deze zijn beide een stuk beter. Waarvan de tweede de verbeterde versie is van de eerste (en ook een stuk duurder).

De Nikkor 70-200 f4 is nieuw ook zo’n 1400 euro. Maar een ouder exemplaar zou je tweedehands voor zo’n 700 euro kunnen krijgen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:27

Liekemo schreef:
Ik heb geprobeerd een antwoord op mijn vraag te vinden in de al gevraagde vragen en antwoorden maar een persoonlijke vraag lijkt me toch handiger,

Ik ben een (ontzettend beginende) enthaisaste fotograaf en ik leen nu nog de camera van mijn ouders :+ . Maar ik wil nu toch wel aan een eigen camera + lens beginnen.

Ik ben van plan voor de Nikon d5300 te gaan en ik zoek nu een geschikte lens.

Ik las dat 70-200 mm het best was maar die vind ik allemaal wel pittig duur. Ik wil het liefst een goed werkende lens onder de 400/500 die niet te zwaar is waarmee ik goeie beelden kan schieten.

Ik wil vooral lekker paarden/honden/katten gaan fotograveren (zoals de meesten doen := ) maar ik vind vogels en wild ook wel erg leuk om zo af en toe te fotograferen!

Weten jullie een geschikte lens voor mij?

Groetjes Lieke

Ik heb deze lens een paar jaar geleden bij mijn D7500 gekocht.
https://www.kamera-express.nl/product/12230282
Zit nog iets boven je budget, maar niet zoveel.

Ik vind het een fijnere lens dan mijn Tamron 70-200 f/2.8. Stelt snel scherp, prachtige scherpte, niet zo zwaar en een fijn bereik. Ik vind het echt een aanrader!

Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:14


It's not how good you are, but how good you want to be!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:30

Niet zo gek toch?
Ik heb de RF 100 2.8 in de pre-order staan :):)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:36

Hoe gaaf! :wow: Ik hou mijn oude trouwe EF 100mm nog even aan. Ik gebruik hem te weinig om te upgraden naar de RF. :=

Wel dikke twijfel over de RF 100-500mm. _O-

It's not how good you are, but how good you want to be!

Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:00

Voor de liefhebber is er vanavond via calumet een webinar over de RF objectieven van Canon.

It's not how good you are, but how good you want to be!

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 07:15

Heeft er iemand ervaring met de sigma 70 200 f2.8 sport? Tegenover de canon 70 200 f2.8? Welke is beter aan te raden voor dieren portret en actie fotografie?

Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:37

Over welke Canon heb je het precies waar je hem mee wilt vergelijken? Inmiddels zijn er van Canon minimaal 1 zonder IS en 4 met IS. Wellicht dat hij qua prijs ergens te vergelijken is tussen de versie met IS en dan het eerste en tweede model. Het tweede model is alleen nog maar 2e hands te koop en het derde model is bijna 2x zo duur en het vierde model is ruim 2x zo duur. :=

Denk dat die Sigma 70-200mm Sport wel een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Ik heb voorheen de Sigma zonder IS gehad en ben toen binnen het jaar over gestapt op de Canon met IS en dan de 2e versie. Denk dat die Sigma 70-200mm Sport sowieso beter is dan die Sigma die ik destijds had.

Wellicht dat je op dxomark wat vergelijkingen ziet van de Sigma 70-200mm Sport?

It's not how good you are, but how good you want to be!

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:13

Bagheera_206 schreef:
Over welke Canon heb je het precies waar je hem mee wilt vergelijken? Inmiddels zijn er van Canon minimaal 1 zonder IS en 4 met IS. Wellicht dat hij qua prijs ergens te vergelijken is tussen de versie met IS en dan het eerste en tweede model. Het tweede model is alleen nog maar 2e hands te koop en het derde model is bijna 2x zo duur en het vierde model is ruim 2x zo duur. :=

Denk dat die Sigma 70-200mm Sport wel een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Ik heb voorheen de Sigma zonder IS gehad en ben toen binnen het jaar over gestapt op de Canon met IS en dan de 2e versie. Denk dat die Sigma 70-200mm Sport sowieso beter is dan die Sigma die ik destijds had.

Wellicht dat je op dxomark wat vergelijkingen ziet van de Sigma 70-200mm Sport?


Dank je wel voor je antwoord. Over de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM had ik het.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:56

Dat is echt een beest hoor, die is wel veel beter dan de sigma tegenhanger. Maar dat merk je ook in prijs :D

Ik heb nu de RF 70-200 2.8 en die is nóg beter, maar dan moet je wel een canon R body hebben

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:20

VanessaSH schreef:
Bagheera_206 schreef:
Over welke Canon heb je het precies waar je hem mee wilt vergelijken? Inmiddels zijn er van Canon minimaal 1 zonder IS en 4 met IS. Wellicht dat hij qua prijs ergens te vergelijken is tussen de versie met IS en dan het eerste en tweede model. Het tweede model is alleen nog maar 2e hands te koop en het derde model is bijna 2x zo duur en het vierde model is ruim 2x zo duur. :=

Denk dat die Sigma 70-200mm Sport wel een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Ik heb voorheen de Sigma zonder IS gehad en ben toen binnen het jaar over gestapt op de Canon met IS en dan de 2e versie. Denk dat die Sigma 70-200mm Sport sowieso beter is dan die Sigma die ik destijds had.

Wellicht dat je op dxomark wat vergelijkingen ziet van de Sigma 70-200mm Sport?


Dank je wel voor je antwoord. Over de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM had ik het.


Denk dat die inderdaad beter is dan de Sigma, maar daar zit ook wel een groot prijs verschil tussen. Denk alleen niet dat hij daadwerkelijk ook 2x beter is. Je betaalt best veel geld voor dat stukje beter. :=

It's not how good you are, but how good you want to be!

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:03

Bagheera_206 schreef:
Denk dat die inderdaad beter is dan de Sigma, maar daar zit ook wel een groot prijs verschil tussen. Denk alleen niet dat hij daadwerkelijk ook 2x beter is. Je betaalt best veel geld voor dat stukje beter. :=


Oke dank je wel.
Zit er ook een groot verschil tussen die canon lens en de Canon EF 70-200mm f/2.8L USM ?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:10

Tussen versie I en versie III zit flink wat verschil in snelheid en kwaliteit :j

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:33

VanessaSH schreef:
Bagheera_206 schreef:
Denk dat die inderdaad beter is dan de Sigma, maar daar zit ook wel een groot prijs verschil tussen. Denk alleen niet dat hij daadwerkelijk ook 2x beter is. Je betaalt best veel geld voor dat stukje beter. :=


Oke dank je wel.
Zit er ook een groot verschil tussen die canon lens en de Canon EF 70-200mm f/2.8L USM ?


Zeker als het om de versie zonder IS gaat. Dan zit er best wel een groot verschil tussen. Een tweedehands 70-200mm f/2.8L IS II USM kost denk bijna net zoveel als die Sigma 70-200mm Sport nieuw.

Gewoon kijken wat binnen jouw budget valt of inderdaad door sparen voor de 70-200mm die jij graag wilt.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Bagheera_206

Berichten: 25880
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:34

Liselot schreef:
Dat is echt een beest hoor, die is wel veel beter dan de sigma tegenhanger. Maar dat merk je ook in prijs :D

Ik heb nu de RF 70-200 2.8 en die is nóg beter, maar dan moet je wel een canon R body hebben


Die RF 70-200mm f/4.0L is helemaal te schattig en nog steeds ook een beest van een lens. Meer een lief schattig en klein monstertje. :D

It's not how good you are, but how good you want to be!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers