[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:26

Dat ik nog een cropcamera had was het de lens die ik gebruikte voor paardenfotografie. Hij is niet lichter, zoals alle goede f2.8 lenzen sleep je heel wat gewicht mee. Daarom ben ik er ook mee gestopt. Ik houd het lekker bij een f4 lens.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:50

Ik las juist dit:
Alleen geschikt voor APS-C
Zichtbare vervorming bij 50 mm

Is de nikon D3200 met aps-c sensor? Ken er niks van :')

Leef en laat leven.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:59

Ja, jij hebt een APS-C camera.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:59

Ok dank je :)

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:02

-O- ben stom geweest.
Heb de 50mm af-D besteld (al in huis) maar deze kan alleen handmatig scherpstellen op mijn body.
Ik moet dus de af-S hebben.

Wat doe ik best? Terugsturen en de andere bestellen (en bijbetalen want is iets duurder) of houden en handmatig scherpstellen?

Leef en laat leven.

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:08

Art_Ificious schreef:
-O- ben stom geweest.
Heb de 50mm af-D besteld (al in huis) maar deze kan alleen handmatig scherpstellen op mijn body.
Ik moet dus de af-S hebben.

Wat doe ik best? Terugsturen en de andere bestellen (en bijbetalen want is iets duurder) of houden en handmatig scherpstellen?


Terug sturen zou ik doen. :j

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 06:33

Ik zou het ook terugsturen

Second to the right, and straight on till morning

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 07:10

Hallo,
Ik heb een Nikon D3100 en wil graag een 70-300mm lens aanschaffen. Nu zijn er een aantal verschillende; sommige zijn alleen voor camera’s met een scherpstelmotor en andere zijn weer voor nieuwere modellen (vanaf de D3300/D5300).
Waar moet ik op letten als ik de lens koop voor mijn camera? Ik denk dus sowieso dat ik AF-S moet hebben, maar hoe weet ik dat de lens geschikt is voor de D3100 en niet alleen voor de nieuwere modellen?
En voor het geval ik ooit een nieuwere camera koop: is de lens voor de D3100 dan wel bruikbaar in combinatie met de nieuwere modellen? Is het überhaupt nog wel slim om nu te investeren in een nieuwe lens of is het beter om nu vast een nieuwere camera te kopen? Ik fotografeer puur voor de fun dus een nieuwe camera is in principe (nog) niet nodig, maar wie weet hoe ik daar over een (aantal) jaar in sta.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 07:20

isabel_94 schreef:
Hallo,
Ik heb een Nikon D3100 en wil graag een 70-300mm lens aanschaffen. Nu zijn er een aantal verschillende; sommige zijn alleen voor camera’s met een scherpstelmotor en andere zijn weer voor nieuwere modellen (vanaf de D3300/D5300).
Waar moet ik op letten als ik de lens koop voor mijn camera? Ik denk dus sowieso dat ik AF-S moet hebben, maar hoe weet ik dat de lens geschikt is voor de D3100 en niet alleen voor de nieuwere modellen?
En voor het geval ik ooit een nieuwere camera koop: is de lens voor de D3100 dan wel bruikbaar in combinatie met de nieuwere modellen? Is het überhaupt nog wel slim om nu te investeren in een nieuwe lens of is het beter om nu vast een nieuwere camera te kopen? Ik fotografeer puur voor de fun dus een nieuwe camera is in principe (nog) niet nodig, maar wie weet hoe ik daar over een (aantal) jaar in sta.

Ik zoek op google in het engels. Dat levert je vaak antwoorden op:
https://www.ephotozine.com/forums/topic ... 3100-88001

Met de AF-S zit je zeker goed want die heeft een ingebouwde scherpstelmotor.
Ik denk dat die ook op andere nikons past. Maar ben er niet zeker van zelf heb ik de D3200 (mijn zus heeft D3100)

Je zou kunnen kijken met welke lenstype de body die je zou willen kopen aangeboden wordt. Je kan ze vaak als set krijgen met 1 of 2 lenzen erbij.
Op de letters VR etc worden op vernoemde site ook uitgelegd.

Leef en laat leven.

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:30

Art_Ificious schreef:
Ik zoek op google in het engels. Dat levert je vaak antwoorden op:
https://www.ephotozine.com/forums/topic ... 3100-88001

Met de AF-S zit je zeker goed want die heeft een ingebouwde scherpstelmotor.
Ik denk dat die ook op andere nikons past. Maar ben er niet zeker van zelf heb ik de D3200 (mijn zus heeft D3100)

Je zou kunnen kijken met welke lenstype de body die je zou willen kopen aangeboden wordt. Je kan ze vaak als set krijgen met 1 of 2 lenzen erbij.
Op de letters VR etc worden op vernoemde site ook uitgelegd.


Bedankt voor je antwoord! Het enige waar ik nu nog mee zit is dit:
G lens does not have aperture ring & can only be adjusted by aperture control on body (all new Nikons have this)
Ik zou dus voor mijn camera geen G lens moeten hebben, maar als ik ooit een nieuwere camera wil dan weer wel? Is het dan niet verstandiger om een nieuwere camera met G lens te kopen?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:09

Nee hoeft niet perse omdat de body dan al de apperture voor de G bevat en op de nieuwere bodies zullen de oude lenzen (zonder de G) ook werken. Anders zou iedereen die naar de nieuwere overschakelt ook meteen al zijn lenzen moeten vervangen.

Leef en laat leven.

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:48

Super, heel erg bedankt!

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:08

Je kunt ook nog kijken naar de AF-P. Deze is optisch ook best aardig, kost geen drol en heeft als nadeel dat je, wanneer je handmatig wilt gaan scherpstellen, je dit vanuit het menu moet doen.

Hoe deze het doet op ff-bodies dat weet ik dan weer niet.

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:34

Lang leve de 55-250 *\o/* Moet nog heel erg veel oefenen omdat ik echt nog een beginner ben, tips via pb zijn meer dan welkom!
Laatst bijgewerkt door Riverdale op 23-02-23 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:28

Wat een lekker harig monster!

Zo op het oog klopt je focuspunt en ook de scherpte-diepte is leuk gekozen. Het onderscheid is duidelijk, zonder dat de achtergrond wegvalt in een vage grijze brij.

Over de uitsnede kun je een hele verhandeling schrijven, maar dat zijn van die details die je achteraf simpel in photoshop & co oplost :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:06

Hebben mensen hier ervaring met de ART lijn van Sigma? En dan bij voorkeur in combinatie met de canon 5d3?

Ik ben op zoek naar een fijne 1.4 (50 of 85mm) en mijn canon 50mm 1.4 bevalt niet mega goed

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:58

Ik heb de 50mm 1.4 art gehad op mijn Nikon. Erg fijne lens, mooi scherp. Ik heb hem destijds verkocht omdat ik er te weinig gebruik van maakte, niet omdat hij niet mooi was.

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:22

ikke schreef:
Wat een lekker harig monster!

Zo op het oog klopt je focuspunt en ook de scherpte-diepte is leuk gekozen. Het onderscheid is duidelijk, zonder dat de achtergrond wegvalt in een vage grijze brij.

Over de uitsnede kun je een hele verhandeling schrijven, maar dat zijn van die details die je achteraf simpel in photoshop & co oplost :D


Dankjewel! Moet nog oefenen maar het wordt steeds mooier!

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:47

maaikemuis schreef:
Ik heb de 50mm 1.4 art gehad op mijn Nikon. Erg fijne lens, mooi scherp. Ik heb hem destijds verkocht omdat ik er te weinig gebruik van maakte, niet omdat hij niet mooi was.


Ook op 1.4 echt scherp? Ik ben best wel veeleisend en verwend met mijn 24-70 2.8 II en de 70-200 2.8 II :o

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:22

Waarom bevalt hij niet Liselot?

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:44

_Nicky schreef:
Waarom bevalt hij niet Liselot?


Ik vind hem niet scherp genoeg en ik vind dat hij iets vignet geeft. Maar zoals ik al zei stel ik gigantisch hoge eisen :o

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:13

Liselot schreef:
_Nicky schreef:
Waarom bevalt hij niet Liselot?


Ik vind hem niet scherp genoeg en ik vind dat hij iets vignet geeft. Maar zoals ik al zei stel ik gigantisch hoge eisen :o


Ja snap ik hoor! Heb zelf ook de 24-70 2.8 en de 70-200 2.8 II op een 5Dmk2. Moet er alleen vaker iets mee doen. -O- Jammer dat de lenzen uit de L serie zo vreselijk duur zijn. Een goed alternatief weet ik ook niet zo snel, ken alleen de plastic fantastic die mijn broertje heeft en best goede plaatjes schiet. Vandaar dat ik benieuwd was naar jouw mening. :)

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:36

Ik heb een vraag over groothoeklenzen. Ik ben nu in het bezit van verschillende lenzen, o.a. een 17-70 mm.
Nu zit ik erover na te denken om een sigma 10-20 of tamron 10-24 mm aan te schaffen. Zal dit een degelijk verschil zijn t.o.v. mijn 17-70? Ik wil m dan voor landschap en wat gebouwen e.d. gebruiken. Ik ga deze zomer een rondreis maken door Scandinavië en dan leek me dit misschien wel een goede keuze.
En zo ja, iemand ervaring met de sigma en/of tamron om me hier advies in te geven?

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion

MarjanB

Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:28

Iselda schreef:
Ik heb een vraag over groothoeklenzen. Ik ben nu in het bezit van verschillende lenzen, o.a. een 17-70 mm.
Nu zit ik erover na te denken om een sigma 10-20 of tamron 10-24 mm aan te schaffen. Zal dit een degelijk verschil zijn t.o.v. mijn 17-70? Ik wil m dan voor landschap en wat gebouwen e.d. gebruiken. Ik ga deze zomer een rondreis maken door Scandinavië en dan leek me dit misschien wel een goede keuze.
En zo ja, iemand ervaring met de sigma en/of tamron om me hier advies in te geven?


Wat voor een camera heb je? Als je een crop hebt kan je ook naar een Tokina kijken.

Gemaakt met canon 750 en Tokina 11-16 in Zweden (boktupload)
Afbeelding

Afbeelding
In NL
Afbeelding

Life is a balance of holding on, and letting things go…

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:32

Iselda schreef:
Ik heb een vraag over groothoeklenzen. Ik ben nu in het bezit van verschillende lenzen, o.a. een 17-70 mm.
Nu zit ik erover na te denken om een sigma 10-20 of tamron 10-24 mm aan te schaffen. Zal dit een degelijk verschil zijn t.o.v. mijn 17-70? Ik wil m dan voor landschap en wat gebouwen e.d. gebruiken. Ik ga deze zomer een rondreis maken door Scandinavië en dan leek me dit misschien wel een goede keuze.
En zo ja, iemand ervaring met de sigma en/of tamron om me hier advies in te geven?

Nee, maar wel goede ervaring met Tokina. De 11-20 f2.8 is een dijk van een stukje glas, zeker in verhouding tot de prijs. Z'n voorganger, de 11-16 doet er niet voor onder maar heeft dus een iets kleiner bereik.

De 11-16 f2.8 is zonder veel moeite als occasion wel te vinden, voor de 11-20 moet je iets meer geduld hebben en beter zoeken, maar ook dan wel te vinden als occasion.

Zie de plaatjes van MarjanB :D
Is inderdaad wel alleen voor crop camera's

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers