[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:13

Er is heel veel rommel te koop, helaas. Instapcamera’s als de d3000 met een bouwjaar uit 2009 zijn gewoon niets waard. De kans dat je daar foto’s mee gaat maken die je enthousiast maken is zo klein. De techniek is inmiddels zo veel verder. En dan loop je bij de oudjes ook nog de kans dat hun shuttercount al ver boven de limiet zit.

En dan moet je ook nog kijken naar de lenzen. Want een beetje bereik is ook wel zo fijn. Zeker in het goedkope segment is zoveel troep te koop. Dan denk je voor 100 euro een goedkope Tamronlens te kopen, maar je bent dan eigenaar van iets waar je nooit een scherpe foto mee gaat maken.

Ik zou persoonlijk kijken naar op zijn minst een Nikon (want daar heb ik dan verstand van) d3300 met een leuke 18-55 en 55-200 lens.

Persoonlijk vind ik ‘ik kan het nu kopen en dan koop ik later een beter’ altijd zo zonde. Want voor die oude cameras krijg je nooit meer wat terug. En dus heb je weer 150 euro minder te besteden. Dan beter even doorsparen.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:15

Ik zou er ook geen kopen voor 150... Dan zou ik even door sparen voor een leuk instapmodel. :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:27

Mijn D3300 heb ik thans voor 150 inclusief de kitlens aan een stalgenoot verkocht.
En mijn zus heeft haar D3300 voor dezelfde prijs verkocht.

ALs je goed zoekt vind je heus wel een D3300 Nikon voor ietsje meerdan 150 euro. Maar je kan altijd 150 bieden misschien heb je geluk dat ze je bod accepteren.

Zie deze bijvoorbeeld
https://www.2dehands.be/foto-camera/spi ... 79168.html

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:05

Ik ben het toch niet helemaal met jullie eens.
Ik heb tot vorig jaar gefotografeerd met een oude Nikon D50. Gekocht in 2007 en ze staan nu voor bijna niks op marktplaats.. Maar ze maken nog steeds prima foto’s. Ze missen wat moderne functies, zo kun je er niet mee filmen, is het iso bereik niet heel groot en zijn ze niet enorm snel met scherpstellen, maar dat betekent niet dat ze slechte foto’s maken. Ik vind het juist geweldige beginnerscamera’s. Ik heb zelfs bij fotografieles destijds nog met een analoge handmatige spiegelreflex moeten werken.. handmatige scherpstelling, handmatige belichting.. hoe minder functies, hoe meer je vaak écht leert fotograferen.
Ik heb nog wel een paar foto’s hier in mijn bokt upload staan die gemaakt zijn met mijn oude D50:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu ben ik geen topfotograaf.. verre van. Maar ik heb altijd heel veel plezier gehad van die camera, en nu fotografeert mijn vriend ermee.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:22

T ligt ook aan de lenzen, die zijn vaak belangrijker dan de body.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:17

Art_Ificious schreef:
Mijn D3300 heb ik thans voor 150 inclusief de kitlens aan een stalgenoot verkocht.
En mijn zus heeft haar D3300 voor dezelfde prijs verkocht.

ALs je goed zoekt vind je heus wel een D3300 Nikon voor ietsje meerdan 150 euro. Maar je kan altijd 150 bieden misschien heb je geluk dat ze je bod accepteren.

Zie deze bijvoorbeeld
https://www.2dehands.be/foto-camera/spi ... 79168.html


En dan heb je een camera met een kitlens. Nog altijd niet erg geschikt voor het doel van TS, gegeven de eerdere camera met een groot zoombereik. Paarden fotograferen gaat al niet echt fijn door de vertekening.

En dat is tevens het leuke, maar ook het nare aan fotografie. Je camera is zo goed als je slechtste lens. Oftewel, je kan voor duizenden euro’s een body kopen, wanneer je daar een lens van matige kwaliteit op zet, dan maakt het allemaal niet uit.

dalena

Berichten: 3117
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:48

8nnemiek schreef:
Ik ben het toch niet helemaal met jullie eens.
Ik heb tot vorig jaar gefotografeerd met een oude Nikon D50. Gekocht in 2007 en ze staan nu voor bijna niks op marktplaats.. Maar ze maken nog steeds prima foto’s. Ze missen wat moderne functies, zo kun je er niet mee filmen, is het iso bereik niet heel groot en zijn ze niet enorm snel met scherpstellen, maar dat betekent niet dat ze slechte foto’s maken. Ik vind het juist geweldige beginnerscamera’s. Ik heb zelfs bij fotografieles destijds nog met een analoge handmatige spiegelreflex moeten werken.. handmatige scherpstelling, handmatige belichting.. hoe minder functies, hoe meer je vaak écht leert fotograferen.
Ik heb nog wel een paar foto’s hier in mijn bokt upload staan die gemaakt zijn met mijn oude D50:
[ [url=m/CmBdpf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/p7e97k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/g0nXvN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ejd0Za.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6enNxY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1CWJWB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ben ik geen topfotograaf.. verre van. Maar ik heb altijd heel veel plezier gehad van die camera, en nu fotografeert mijn vriend ermee.


Ik vind dit toch wel echt mooie foto's. Zouden voor mij prima zijn...

Is de Canon PowerShot SX50 HS dan wat?

x_Ilse_x

Berichten: 691
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:29

Misschien kunnen jullie mij adviseren.
Een aantal jaar terug heb ik de Nikon D60 gekocht met een 55-200 lens. Helaas is mijn lens toen stuk gevallen en gebruikte ik mijn camera nog zelden. Ik wil het fotograferen weer iets meer gaan oppakken en ben nu aan het kijken voor een nieuwe camera, omdat ik mijn D60 sterk verouderd vind qua functies. Het lijkt me leuk om weer wat ervaring op te doen met fotomeetings, maar echt professioneel zal ik nooit worden. :+

Nu is mijn oog gevallen op de Nikon D5300 met een AFP18-55VR en AFP70-300VR lens. Deze is in de aanbieding bij de MediaMarkt en voldoet eigenlijk aan al mijn eisen. Wel lees ik dat deze ook wat verouderd is en twijfel ik of ik niet voor een nieuw(er) model moet gaan en wat dan precies de voordelen zouden zijn ten opzichte van de D5300. Ik hoor graag jullie meningen!

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:23

x_Ilse_x schreef:
Misschien kunnen jullie mij adviseren.
Een aantal jaar terug heb ik de Nikon D60 gekocht met een 55-200 lens. Helaas is mijn lens toen stuk gevallen en gebruikte ik mijn camera nog zelden. Ik wil het fotograferen weer iets meer gaan oppakken en ben nu aan het kijken voor een nieuwe camera, omdat ik mijn D60 sterk verouderd vind qua functies. Het lijkt me leuk om weer wat ervaring op te doen met fotomeetings, maar echt professioneel zal ik nooit worden. :+

Nu is mijn oog gevallen op de Nikon D5300 met een AFP18-55VR en AFP70-300VR lens. Deze is in de aanbieding bij de MediaMarkt en voldoet eigenlijk aan al mijn eisen. Wel lees ik dat deze ook wat verouderd is en twijfel ik of ik niet voor een nieuw(er) model moet gaan en wat dan precies de voordelen zouden zijn ten opzichte van de D5300. Ik hoor graag jullie meningen!


Het is nog een prima model. Ja, er zijn nieuwere versies, maar voor het doel wat je beschrijft heb je meer dan genoeg aan deze camera in mijn ogen. Het is echt een fijn ding. De Nikkor 70-300 AFP presteert ook best heel aardig dus daar heb je een leuke zoomlens voor.

Let wel op. De D5300 (en andere instappers) worden ook vaak aangeboden met een goedkope Tamronlens, deze maakt vaak minder gelukkig.

x_Ilse_x

Berichten: 691
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:55

maaikemuis schreef:
Het is nog een prima model. Ja, er zijn nieuwere versies, maar voor het doel wat je beschrijft heb je meer dan genoeg aan deze camera in mijn ogen. Het is echt een fijn ding. De Nikkor 70-300 AFP presteert ook best heel aardig dus daar heb je een leuke zoomlens voor.

Let wel op. De D5300 (en andere instappers) worden ook vaak aangeboden met een goedkope Tamronlens, deze maakt vaak minder gelukkig.


Goed om te weten, dank je! Zijn beide Nikon lenzen. :)

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:33

Even een vraagje, een kennis verkoopt zijn canon 7D met 17-55 battery grip voor een vraagprijs van 500,-.

Ikzelf nog steeds de 700D, aangezien het een leuke prijs is. Is dit een goede investering? Of toch dat ik over een poosje weer vast loop?

En een 64 gb geheugen kaart

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:21

Janinevv schreef:
Even een vraagje, een kennis verkoopt zijn canon 7D met 17-55 battery grip voor een vraagprijs van 500,-.

Ikzelf nog steeds de 700D, aangezien het een leuke prijs is. Is dit een goede investering? Of toch dat ik over een poosje weer vast loop?

En een 64 gb geheugen kaart

Dat is een aardige prijs, maar een koopje is het zeker niet, gezien de 15-85 die als standaardlens erbij hoort, er niet bij zit (is wel een heel fijn lensje)
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... dslr-body/
De kale body, met garantie en 24k clicks (body is bedacht voor 150k) voor dezelfde prijs. Batterygrip met garantie is 80 a 90 euro en een 17-55 als lens kent Canon niet. Check dus even terdege wat voor glas erbij zit.

De 7D is een goede maar al wat oudere camera. Qua snelheid doet ie nog prima mee en met goed glas is de ruis te verwaarlozen. Als je niet met ISO 400 kunt fotograferen, moet je je eens afvragen waar je mee bezig bent }:) maar ook op 1600 stelt ie niet teleur :D

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:23

Hmm, jaa ik twijfel of toch door sparen voor de canon 7D mark II

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:32

Janinevv schreef:
Hmm, jaa ik twijfel of toch door sparen voor de canon 7D mark II

Losse body zit rond de 1000 euro als occasion en nieuw rond de 1300:
https://www.cameratools.nl/digitale-cam ... k-ii-body/

Ligt er dus ook een beetje aan hoe vlot dat sparen gaat.

Ik kom even terug op mijn uitspraak over de 17-55. Is dat deze lens: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -8-is-usm/

In dat geval neem ik mijn vorige post terug. Dan zou ik heel vlug gaan kijken of de boel nog netjes funktioneert, strikje laat dan maar zitten, mag zo wel mee.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:41

Ikke ik zoek vooral een body die goed tegen ruis kan, snap dat goede lens daar ook bij helpt :o en ook snelheid is fijn. Maar de 7D mark II en dd 6D leek me ook wel wat, maar echt grote verschillen zie ik als megapixels?

Ik zal even kijken of die lens is, maar dat denk ik niet.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:43

Eh nee hij heeft fout in tekst : blijkt de 18-55 te zijn. Helaas haha :+

LoveSenna

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:43

dalena schreef:
8nnemiek schreef:
Ik ben het toch niet helemaal met jullie eens.
Ik heb tot vorig jaar gefotografeerd met een oude Nikon D50. Gekocht in 2007 en ze staan nu voor bijna niks op marktplaats.. Maar ze maken nog steeds prima foto’s. Ze missen wat moderne functies, zo kun je er niet mee filmen, is het iso bereik niet heel groot en zijn ze niet enorm snel met scherpstellen, maar dat betekent niet dat ze slechte foto’s maken. Ik vind het juist geweldige beginnerscamera’s. Ik heb zelfs bij fotografieles destijds nog met een analoge handmatige spiegelreflex moeten werken.. handmatige scherpstelling, handmatige belichting.. hoe minder functies, hoe meer je vaak écht leert fotograferen.
Ik heb nog wel een paar foto’s hier in mijn bokt upload staan die gemaakt zijn met mijn oude D50:
[ [url=m/CmBdpf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/p7e97k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/g0nXvN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ejd0Za.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6enNxY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1CWJWB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ben ik geen topfotograaf.. verre van. Maar ik heb altijd heel veel plezier gehad van die camera, en nu fotografeert mijn vriend ermee.


Ik vind dit toch wel echt mooie foto's. Zouden voor mij prima zijn...

Is de Canon PowerShot SX50 HS dan wat?


Deze heb ik 2 jaar gehad voordat ik hem had laten vallen :o Ik vond het een fijne instapcamera. Al heb ik nu een spiegelreflex (Nikon D5300) ik heb geen spijt gehad van de aankoop. Makkelijk mee te nemen en veel zoom. Ook makkelijk te bedienen. Maar het is waar je tevreden mee bent. Met de Canon powershot maak je leuke foto's van de een dagje we,g een aantal leuke landschapsfoto's en leuke kiekjes van je huisdieren die van betere kwaliteit zijn dan een compactcamera, maar qua kwaliteit het niet halen bij een goede (dure) spiegelreflex. Het is een keuze die je zelf moet maken.... en wat je belangrijk vind.


Een aantal foto's die ik er mee gemaakt heb zijn:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(meer foto's kan je vinden in mijn berichten, bijna alle foto's tm 18-11-17 zijn met de PowerShot gemaakt...)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:05

Janinevv schreef:
Ikke ik zoek vooral een body die goed tegen ruis kan, snap dat goede lens daar ook bij helpt :o en ook snelheid is fijn. Maar de 7D mark II en dd 6D leek me ook wel wat, maar echt grote verschillen zie ik als megapixels?

Ik zal even kijken of die lens is, maar dat denk ik niet.

Oh, tja, dat is jammer :o

6D zou ik voorzichtig mee zijn. Ten opzichte van de 7D heeft die niet veel te bieden, behalve FF. Ga dan voor een 5D III of IV maar dan zit je budgetair wel een flinke stap hoger.

Staat wel weer een leuke 5Ds bij cameratools (50mp) maar goed, prijslapje :D
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... dslr-body/

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:08

Oh ik bedoelde eigenlijk niet de 6D haha :+
Ik denk dat ik toch uit eindelijk voor de 7D mark II wil gaan, die is snel, nette megapixels, veel autofocus punten, goed voor ruis. En ook gewoon een hele goede body voor portret fotografie, en denk dat deze ook wel een hele poos nog mee kan gaan.

Ik zag op cameranu ook de 7D mark II voor 999, nauwelijks gebruiksporen. Alleen hoe en waar kun je zien hoeveel kliks er gemaakt zijn? Ik vindt zelf tweedehands altijd heel lastig, en bang dat hij niet goed is. Maar er zit wel een jaar garantie op.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:14

Janinevv schreef:
Oh ik bedoelde eigenlijk niet de 6D haha :+
Ik denk dat ik toch uit eindelijk voor de 7D mark II wil gaan, die is snel, nette megapixels, veel autofocus punten, goed voor ruis. En ook gewoon een hele goede body voor portret fotografie, en denk dat deze ook wel een hele poos nog mee kan gaan.

Ik zag op cameranu ook de 7D mark II voor 999, nauwelijks gebruiksporen. Alleen hoe en waar kun je zien hoeveel kliks er gemaakt zijn? Ik vindt zelf tweedehands altijd heel lastig, en bang dat hij niet goed is. Maar er zit wel een jaar garantie op.

Dat kun je terug vinden in het menu, maar ik weet niet precies waar :+
Camera Nu is een betrouwbare partner. Ik haal mijn spullen daar niet, simpelweg omdat Cameratools dichterbij is :D maar beide zijn betrouwbare toko's waar je gerust je spullen kunt halen. Overige zaken die occasions aanbieden heb ik weinig tot geen ervaring mee, dus ook geen mening over.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:17

ikke schreef:
Janinevv schreef:
Oh ik bedoelde eigenlijk niet de 6D haha :+
Ik denk dat ik toch uit eindelijk voor de 7D mark II wil gaan, die is snel, nette megapixels, veel autofocus punten, goed voor ruis. En ook gewoon een hele goede body voor portret fotografie, en denk dat deze ook wel een hele poos nog mee kan gaan.

Ik zag op cameranu ook de 7D mark II voor 999, nauwelijks gebruiksporen. Alleen hoe en waar kun je zien hoeveel kliks er gemaakt zijn? Ik vindt zelf tweedehands altijd heel lastig, en bang dat hij niet goed is. Maar er zit wel een jaar garantie op.

Dat kun je terug vinden in het menu, maar ik weet niet precies waar :+
Camera Nu is een betrouwbare partner. Ik haal mijn spullen daar niet, simpelweg omdat Cameratools dichterbij is :D maar beide zijn betrouwbare toko's waar je gerust je spullen kunt halen. Overige zaken die occasions aanbieden heb ik weinig tot geen ervaring mee, dus ook geen mening over.


Beiden zijn niet dicht in de buurt van mij haha, cameranu wel dichterbij :D Ik heb één keer eerder bij cameranu besteld dat was gewoon netjes geleverd. Geen problemen gehad, maar dat waren geheugenkaartjes. Normaal haal ik altijd veel bij bol.com en dan nieuw, maarja. Dat vind ik met zo'n body en prijs wel lastig want wil wel gewoon garantie mocht er iets mis zijn dat ik gelijk ermee terug kan.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:32

Een 6d kan wel veel beter met ruis omgaan dan de 7d mk II. Ik heb ze allebei en in slechte lichtomstandigheden wint de 6d het met gemak. De 7d is wel supersnel, maar heb je wel goed licht nodig.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:37

Hmm als ik de canon eos 6D vergelijk dan is die toch minder goed bestendig voor ruis?

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:49

Nee 6D is door FF beter qua ruis. 7D is sneller en meer focuspunten. Voor portret zou ik de 6D pakken.. voor sport de 7D

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:53

MarjanB schreef:
Nee 6D is door FF beter qua ruis. 7D is sneller en meer focuspunten. Voor portret zou ik de 6D pakken.. voor sport de 7D


Lastig, heb nog nooit ff gehad. Ik vindt beiden erg fijn om te hebben, snelheid en lens die beetje tegen ruis kan. Heb nu 700D dus denk dat de 7D mark II daar al hele vooruitgang op is.