[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:26

Herlinde98 schreef:
@maaikemuis Dankjewel!

Liselot schreef:
L lenzen vallen in de professionele range van canon, de 24-105 is daar wel de minste van, maar alsnog een erg goede lens die als occasion ook nog leuk geprijsd is :j
De 70-200 F4 is ook een L lens en heeft nog veel betere kwaliteit dan de 24-105. Deze kan ik je echt aanraden


Bedankt! Ken je de "niet L versie" van de 24-105 ook? Is die ook gewoon goed op een FF?
Af en toe fotografeer ik portret, weliswaar buiten dus heb vaak wel de ruimte om verder weg te lopen, maar ik ben bang dat ik er met een 70-200 dan al snel te kort op sta.

Lastig.. zo allround mogelijk kiezen haha.

Deze? https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -6-is-stm/

Wat denk je zelf; waar zou dat prijsverschil zitten?

Als je een echt simpel all round setje zoekt:
1) https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... 8l-usm-ii/
2) https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... 8l-ii-usm/
3) https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... is-ii-usm/

En als dat allemaal een beetje buiten budget valt, kun je altijd nog deze doen:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... 6l-is-usm/

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:55

Ik nog eens met een andere vraag.
Mijn vader is fervent volleybalsupporter en wilt nu een camera aanschaffen om foto's te maken tijdens de wedstrijd en die gelijk op facebook te plaatsen. Dus eentje met wifi.
Hij heeft de Black Friday actie gezien bij mediamarkt voor de canon EOS1300D, daar zit een 18-55 lens bij.
De prijs lijkt mij de mooi om waar te zijn en ik denk sowieso dat hij een lens nodig heeft met meer zoom, aangezien hij natuurlijk langs het plein staat.

Is deze aan te raden?
Hij moet echt de allergemakkelijkste hebben want heeft geen ervaring met fotografie.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:26

Als hij zich er verder niet in wilt gaan verdiepen zou ik hem een super zoom/bridge camera aanraden met flinke zoom. Het is zonde om in spiegelreflex te investeren en het vervolgens niet te willen leren, maar alleen maar op de auto stand, point en shoot te doen. Ik denk dat hij daar dan voor minder geld, meer plezier van een goede superzoom/bridge gaat hebben, waar toch ook hele degelijke foto's uitkomen, en waar je niet zit te klooien met objectieven. Met een 18-55 kom je inderdaad niet zo ver.

Ik ben eigenlijk sowieso van mening dat een spiegelreflex/systeemcamera dood zonde is van je geld als je niet van plan bent ooit van die auto stand af te stappen.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:50

OOk ik ben erg tevreden over de 18-135. Op dit moment zit helaas het uv filter er muurvast op en is er niet af te krijgen. Mijn fotoinstructeru heeft de lesn nu mee naar huis en sloopt het filter eraf. IK houd het nu toch maar bij merkspul

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:59

Hallo! Ik kom net kijken in de wereld van spiegelreflex camera’s dus ik ben benieuwd naar ervaringen!

Wij willen graag een camera aanschaffen voor de vakanties, mijn vriend is er al helemaal over uit; een spiegelreflex want dat maakt scherpe foto’s. Hij ziet het al helemaal zitten om zich te verdiepen in alle verschillende functies. Mooi heb ik gelijk een fotograaf voor de cross erbij

Maar dan welke camera, voor de body het een instapmodel. de Canon 1300D of de Nikon D3400. Welke zouden jullie doen? In de winkels wordt de Nikon aangeraden, hij maakt net wat sneller foto’s achter elkaar en heeft 11 autofocus punten en de Canon heeft er 9... echter is de Canon wel 70 euro goedkoper.

Dan nog de lens. Het volgende dillema. lens wisselen zien we niet zo zitten voor op vakantie, totaal niet praktisch als je op safari bent. Dan zitten we automatisch qua budget aan een ‘B lens’ omdat wij de 18-200 mm van Nikon/Canon te duur vinden. Dan zitten we nu te kijken voor een Tarmon 18-200 of Sigma 18-250.

Vraagjes:
Is het zonde voor zon uitgave om een minder merk lens erop te zetten, of merk je dat als beginnend amateur vakantie fotograaf toch niet?

Als we dan toch voor zon lens gaan, heeft iemand ervaringen met verschil Tarmon vs Sigma?

En dan nog de zoom anzich.. 18-200 of 18-250. Die 50 extra de moeite waard?

Als we zon aparte lens vanaf 18mm kopen dan bestellen we de body wel zonder kitlens. Scheelt toch weer een paar tientjes...

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:05

Canon of Nikon, het is net welke het lekkerste in de hand ligt. Er is geen goed of slecht merk in deze. De Nikon heeft iets betere specs, maar in principe doen ze hetzelfde.

Wanneer het gaat om een 18-200 lens, een advies, gewoon niet doen. En als je het doet ga dan voor de Nikkor (of Canon maar ik kan alleen de Nikkor uit ervaring delen). De Nikkor is een grote compromislens, maat levert redelijke kwaliteit. De tamron en sigma zijn ronduit slecht te noemen.

Beter is om te gaan voor bijvoorbeeld de Nikon d3400 met de 18-55 kitlens en daar de 55-200 zoomlens bij te nemen. Dan heb je veel meer kwaliteit voor ommenabij dezelfde prijs.

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:13

maaikemuis schreef:
Canon of Nikon, het is net welke het lekkerste in de hand ligt. Er is geen goed of slecht merk in deze. De Nikon heeft iets betere specs, maar in principe doen ze hetzelfde.

Wanneer het gaat om een 18-200 lens, een advies, gewoon niet doen. En als je het doet ga dan voor de Nikkor (of Canon maar ik kan alleen de Nikkor uit ervaring delen). De Nikkor is een grote compromislens, maat levert redelijke kwaliteit. De tamron en sigma zijn ronduit slecht te noemen.

Beter is om te gaan voor bijvoorbeeld de Nikon d3400 met de 18-55 kitlens en daar de 55-200 zoomlens bij te nemen. Dan heb je veel meer kwaliteit voor ommenabij dezelfde prijs.


Dankje! Qua prijs komt dat dus op hetzelfde neer. Of 2 losse van 18-55 en 55-200 en dan van Nikon zelf (€650 totaal pakket) Of een 18-200 van Tamron (409 body + 250 euro lens). Het laatste bied als voordeel dat je niet hoef te wisselen, en als je toch amper verschil in kwaliteit ziet dan leek ons dat makkelijker. Maar jij geeft aan dat we wel degelijk verschil in zit...lastig..

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:43

Een 18-200 lens is een groot compromis. Om kwalitatief over zo’n groot bereik goed beeld te krijgen moet je daar heel veel en heel goed glas in zetten. Met andere woorden, de lens zou voor dezelfde mate van kwaliteit heel zwaar en ook heel duur worden. De Nikkor 18-200 heeft op 18mm als probleem dat hij erg vervormd en boven de 150mm dat hij erg zacht wordt. De Tamron variant heeft dat in veel ergere mate.

Wanneer je niet van lens wilt wisselen is een spiegelreflexcamera misschien ook niet de beste optie. Want dat is de charme van een spiegelreflex. De oneindige mogelijkheden die het je geeft om via verschillende lenzen en losse instellingen een bepaald resultaat te bereiken.

Wanneer je liever niet wisselt en misschien ook niet de tijd en zin hebt om de instellingen van je camera handmatig te bedienen dan heb je meer aan een bridgecamera.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:19

In de Canon-range: als je enigsinds kwaliteit wil en een groot bereik in een lens, dan zul je in de buidel moeten tasten: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... 6l-is-usm/

Doe geen moeite, als occasion zijn ze vrijwel niet te vinden. Dat zegt waarschijnlijk wel iets over de kwaliteit want ze worden echt wel verkocht.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:38

@ikke, voor Nikon heb je ook zoiets. En my point exactly. Een hele zware en hele dure lens.

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:48


MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:15


manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:22

300mm kan je makkelijk uit de hand schieten.
De canon lens is echt een heel oude..... Geen Is en zelfs geen USM. Ik heb hem gehad en zou hem niet aanraden.

Voor canon zou ik naar de 55-250 kijken. Van Nikon weet ik niks.

Er is overigens een topic voor lenzen: [FK] [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:31

Een snelle lezing van reviews van de Canon laat zien dat dit de zwakkere van de twee is. Aan de 75mm kant gaat het nog wel, boven de 150mm wordt de lens zacht tot zeer zacht. Daarnaast is ingezoomd de AF langzaam, snel bewegende objecten ga je niet vangen.

Fotografie is een dure hobby.... je kunt niet verwachten om grote zoomlenzen voor weinig geld te kopen. Noch kun je verwachten om lichtsterke lenzen voor een stuiver te kopen. Je betaalt dan in kwaliteit.

Voor Nikon durf ik mijn hand in het vuur te steken dat je qua prijs/kwaliteit niet veel betere setjes kunt krijgen dan de 18-55 en 55-200 combi.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:40

manzano schreef:
300mm kan je makkelijk uit de hand schieten.
De canon lens is echt een heel oude..... Geen Is en zelfs geen USM. Ik heb hem gehad en zou hem niet aanraden.

Voor canon zou ik naar de 55-250 kijken. Van Nikon weet ik niks.

Er is overigens een topic voor lenzen: [FK] [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Met de 70-300 van canon is dat een flinke opgave kan ik je vertellen...

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:43

Met de genoemde lens wel. Geen IS en geen USM. Daar schiet je alleen maar scherp mee uit de hand op 300mm wanneer de lens zelf licht geeft.

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 00:01

maaikemuis schreef:
Een snelle lezing van reviews van de Canon laat zien dat dit de zwakkere van de twee is. Aan de 75mm kant gaat het nog wel, boven de 150mm wordt de lens zacht tot zeer zacht. Daarnaast is ingezoomd de AF langzaam, snel bewegende objecten ga je niet vangen.

Fotografie is een dure hobby.... je kunt niet verwachten om grote zoomlenzen voor weinig geld te kopen. Noch kun je verwachten om lichtsterke lenzen voor een stuiver te kopen. Je betaalt dan in kwaliteit.

Voor Nikon durf ik mijn hand in het vuur te steken dat je qua prijs/kwaliteit niet veel betere setjes kunt krijgen dan de 18-55 en 55-200 combi.


Ik ben nog niet zo goed in t ontcijferen van de specificaties dus dankje! Ik denk dat die Nikon set idd een mooi begin is. Al wilde ik t liefste 250 of zelfs 300 zoom.

Dat zou kunnen met de lens die manzano aangeeft: https://www.camerashop.nl/product/37620 ... gJLofD_BwE deze denk ik?

Dan de body van Canon kopen (1300D) Maar die heeft dus net wat mindere specificaties....

Natuurlijk heeft Nikon ook tot 250 of 300 maar dat is ook gelijk weeer duurder.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:24

maaikemuis schreef:
Met de genoemde lens wel. Geen IS en geen USM. Daar schiet je alleen maar scherp mee uit de hand op 300mm wanneer de lens zelf licht geeft.


Zoals gezegd heb ik hem jaren gehad en heb ik er altijd mee uit de hand geschoten.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:46

xNicolx schreef:
Dank voor je toelichting. Als we toch voor 2 aparte lenzen gaan en ik wil verder dan 200 mm kunnen inzoomen heb ik bijvoorbeeld deze optie:

https://www.cameranu.nl/nl/p1193395/nik ... gL75fD_BwE

https://www.cameranu.nl/nl/p3364/canon- ... gK1BvD_BwE

Kun jij mij vertellen waar dit grote prijsverschil in zit?

Heel simpel: kwaliteit.

Ik heb die goedkope versie als gooi- en smijtlens en het schiet best aardig plaatjes, maar als het ergens over moet gaan, gaat er toch echt de 70-200 op, al dan niet met de 2x extender erop.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:53

Aangezien het topic over objectieven al bijna 4 jaar stil ligt maar even hier:

Iemand ervaring met de tamron 17-50mm f/2.8 xr di II lens voor indoor paardenfotografie?
(Niet professioneel, enkel voor mezelf)

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:01

Die ligt allesbehalve stil hoor [FK] [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Verder heb ik die lens gehad en vond ik hem zeker niet slecht! Niet te vergelijken met L lenzen van canon zelf, maar daar zit natuurlijk ook flink prijsverschil in

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:03

Ohhhh excuses dan heb ik helemaal verkeerd gekeken!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:02

Maar even.... Kennelijk heb je nog geen camera? Ik zou me als ik jou was oriënteren op welke body je wil en dan pas deze lenzen bekijken. Je werkt met je body, dus het is vooral belangrijk dat je die fijn vind.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:40

manzano schreef:
Maar even.... Kennelijk heb je nog geen camera? Ik zou me als ik jou was oriënteren op welke body je wil en dan pas deze lenzen bekijken. Je werkt met je body, dus het is vooral belangrijk dat je die fijn vind.

Ik heb wel al een camera en lenzen :) alleen nog geen geschikte voor bij minder licht

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:19

Voor in binnenbakken is 17-50 niet helemaal een lekker bereik trouwens.
Je kan ook kijken of je de sigma 50-150 2.8 ergens kunt vinden (ze worden niet meer gemaakt, dus enkel 2e hands) dat is voor binnenbakken een fijner bereik en is echt een goede lens! Occasionprijs zit rond de 400 euro