[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13236
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:55

Sicayes schreef:
Ik fotografeer met een 6d MK II :j heerlijke camera. Mijn opstapje naar FF vanaf de 70D. Enige minpunt vind ik wel dat de scherpstelpunten redelijk in het midden van je sensor zitten.. maar goed. Verder ontzettend tevreden met deze body icm de 70-200 f2.8


Fijn om je reactie te horen!

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:03

Ik heb hem nog niet zo lang... Maar eigenlijk weinig te klagen. Ik wilde graag een fullframe en een 5D V lag toch nog behoorlijk buiten budget voor dit hobby fotograafje :+ ik ben door de 70D verwend dat hij wifi had dus dit wilde ik eigenlijk wel graag weer. Is geen must, maar wel een handigheidje voor als ik op wedstrijd even snel iets wil posten/laten zien. Of gewoon met lightroom op mobiel onderweg even wil prutsen.

Qua snelheid is hij voor mijn doeleinden prima. Ik fotografeer geen mega snelle sport. Paarden in galop en in hun reining proeven kan hij prima bijhouden. Verder prachtige kleuren. Ik ben er best verliefd op <3

Janinevv

Berichten: 13236
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:12

Fijn! Ik dacht dat hij wel Wi-Fi had niet dus haha.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:16

Ik vind de 6D en de 6DII persoonlijk echte instap fullframe body’s :o
De 5D is dan echt heel veel beter

Janinevv

Berichten: 13236
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:29

Liselot schreef:
Ik vind de 6D en de 6DII persoonlijk echte instap fullframe body’s :o
De 5D is dan echt heel veel beter


Dat werd in meerdere reviews wel aangegeven jaa.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:37

Liselot schreef:
Ik vind de 6D en de 6DII persoonlijk echte instap fullframe body’s :o
De 5D is dan echt heel veel beter


Dat is zeker zo :j maar daar betaal je dan natuurlijk ook wel het dubbele voor :Y)

De 6d mkii heeft inderdaad wifi.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:58

Liselot schreef:
Ik vind de 6D en de 6DII persoonlijk echte instap fullframe body’s :o
De 5D is dan echt heel veel beter

En met wat zoeken vind je een 5D mkIV voor de prijs van een 6D.

6D is ook echt bedoelt als instap/opstapcamera naar FF. Voor mij de reden om die te laten liggen ten gunste van een mooie buitenkans op de 5D IV. Die had ik onder 2k.......

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:54

Ik had janine al een mooie 5DIII aangeboden die hier over is :)

Janinevv

Berichten: 13236
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:51

Liselot schreef:
Ik had janine al een mooie 5DIII aangeboden die hier over is :)


Jaa klopt

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:22

Mag ik hier een vraag stellen?
Ik wil eindelijk eens een echte camera aanschaffen. Ik heb niet zo'n groot budget, maar vraag me af, is een tweedehands net zo geschikt om als beginner met camera te leren fotograferen of is een nieuwe dan beter? Maw, waar zou jullie voorkeur voor liggen? En waar zou ik tweedehands op moeten letten? Alvast bedankt!
Ohja, ik wil voornamelijk natuur gaan fotograferen.

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:43

Tweedehands is er zeker nog genoeg te vinden, maar waar je wel voor moet waken is dat je met ‘weinig budget‘ de kans loopt teveel te betalen voor iets wat het eigenlijk niet waard is. Veel
Mensen die hun instap spiegelreflexcamera van de hand doen zijn van mening dat deze meer dan de helft van de aanschafwaarde waard is 5 jaar later. En met een markt die zo snel gaat is dit niet reëel.

Ik zou, in het geval van Nikon, uitkijken voor een leuke D3300 (als alleroudste optie), maar bij voorkeur een D3400 met een 18-55 lens en om het helemaal leuk te maken een 55-200 lens. Bij voorkeur niet meer dan 25000 clicks (hoe minder hoe beter).

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:56

Saskia9 schreef:
Mag ik hier een vraag stellen?
Ik wil eindelijk eens een echte camera aanschaffen. Ik heb niet zo'n groot budget, maar vraag me af, is een tweedehands net zo geschikt om als beginner met camera te leren fotograferen of is een nieuwe dan beter? Maw, waar zou jullie voorkeur voor liggen? En waar zou ik tweedehands op moeten letten? Alvast bedankt!
Ohja, ik wil voornamelijk natuur gaan fotograferen.

Ga gewoon naar een goede fotozaak die occasions met garantie aanbiedt.
Met een occasion kun je meestal net een stapje meer/jonger komen dan nieuw voor hetzelfde budget.
Orienteer je goed op het aanbod.
Voor Canon zou ik 700D of, bij iets meer budget, de 70D als oudste opties kiezen; in lijn met het Nikon-advies van Maaike.

De keuze bepaal je vooral over hoe het in de hand ligt en hoe simpel je bij de belangrijkste knopjes kunt. Nikon en Canon verschillen daar wel in en wat prettig is, is heel persoonlijk; zeker als je niet van die kolenschoppen hebt zoals ik :D

Voor natuur is de Tokina 11-16 of 11-20 f2.8 een te overwegen lens. Wordt niet veel tweedehands aangeboden want de meeste gebruikers zijn erg tevreden.

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:01

En de vraag is wat voor natuur? Want wil je grootse landschappen op de foto zetten of juist de kleinste beestjes? Of alles daar tussenin. Voor alles heb je wel een lens. Dat is het leukste aan fotografie, de veelzijdigheid. Maar natuur is wel een heel ruim begrip.

Zo ben ik van de landschappen en de kleine beestjes. Ik werk het meest met een groothoek, een 70-200 en een specifieke macrolens. Terwijl een vriendin van de dieren is, die gaat juist op pad met een 500mm lens.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:02

Janinevv schreef:
Hier zijn geen bokkers met een canon 90D of de canon 6D mark II?


Ik heb de canon 6Dmk2

Fijne camera maar wel echt wennen qua scherpstellen.. mijn zwager heeft hem ook en had er wat problemen mee. Hij heeft nu de R erbij gekocht en daar is hij helemaal wild van.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:03

MarjanB schreef:
Janinevv schreef:
Hier zijn geen bokkers met een canon 90D of de canon 6D mark II?


Ik heb de canon 6Dmk2

Fijne camera maar wel echt wennen qua scherpstellen.. mijn zwager heeft hem ook en had er wat problemen mee. Hij heeft nu de R erbij gekocht en daar is hij helemaal wild van.

Dat is ook een andere klasse camera.

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:02

Janinevv schreef:
Mensen ervaring met cameranu.nl?

Ik wil binnenkort langs gaan bij hun winkel en mij daar laten informeren.


Slechte ervaring. De kennis van de medewerker die ik sprak viel heel erg tegen. Hij wist geen verschil tussen bepaalde lenzen en camera's. Ben daar weg gegaan en richting Kamera Express gereden. Daar echt heel erg goed geholpen!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:53

Dankjewel voor jullie tips! Ik ga eens op mijn gemak eens rondneuzen naar wat er allemaal is.

Janinevv

Berichten: 13236
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:17

Bedankt voor alle reacties nog!

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:19

Hi bokkers! Na vroeger veel gefotografeerd te hebben met een instapmodelletje (Canon EOS 450D), wil ik het na heel lang niks meer mee gedaan te hebben weer graag oppakken en zoek ik een middenklasse model. Ik zat nu zelf te denken aan de 80D (occassion), hoe kijken jullie hier tegenaan? Budget ligt rond de 600-800 euro, zou eventueel meer kunnen maar agz ik niet professioneel ga fotograferen weet ik niet of het echt loont om veel meer ervoor neer te leggen. Het zal hobbymatig blijven.

Ik wil portretfotografie gaan doen (ben hierin nieuw, deed alleen 'paardenfotografie') en zat daarvoor te denken aan de 50mm f1.4, goede keuze als instaplens of alternatieven?
Daarnaast wil ik een beetje een allround (tele)lens voor als ik toch nog eens wat algemenere dingen niet-portret wil fotograferen, hierin tips (55-250 wellicht?)?

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:12

Halloooo! Ik heb sinds vorig jaar een Canon 800D met een standaard EF-S 18-55m lensje er bij. Nu wil ik graag uitbreiden en een lens er bij aanschaffen, maar ik zou niet zo goed weten welke.
Ik heb gekeken naar een 50mm lens en eentje die iets verder kon zoomen. Ik wil meer dierenfotografie doen en landschappen!


Edit: Hoe zijn trouwens die niet-Canon merken? Sigma, Tamron, ect.?

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:28

Voor landschap heb je weer een ander soort lens nodig dan voor dieren..

De Tokina groothoek is in elk geval erg fijn en zeker geschikt voor mooie landschapsfoto’s. Voor dieren zou je weer meer zoom kunnen gebruiken (70-200 bijvoorbeeld)

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:30

MarjanB schreef:
Voor landschap heb je weer een ander soort lens nodig dan voor dieren..

De Tokina groothoek is in elk geval erg fijn en zeker geschikt voor mooie landschapsfoto’s. Voor dieren zou je weer meer zoom kunnen gebruiken (70-200 bijvoorbeeld)


Een 70-200 (of 55-250 als budget variant) is ook heel leuk voor landschappen :P . Daar ben ik de laatste tijd mee gaan experimenteren.

Maar voor groothoek bij een cropcamera moet je denken aan 12mm als kleinste range. Tokina is goed van de third party lenzen.

50mm kun je naar mijn mening weinig mee voor zowel paarden (teveel vertekening) of landschappen (vlees noch vis).

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:46

50mm zou toch juist geen vertekening moeten geven? 50mm komt meestal redelijk overeen met de beeldhoek van het menselijk oog, en wordt daardoor vaak gebruikt voor portretfotografie.
Ik heb altijd veel lol gehad van mijn 50mm f1.8 lensje. Lekker goedkoop maar een grote diafragmaopening.

Voor landschappen gebruik ik liever iets meer groothoek. 16mm vind ik ideaal. Ook voor binnenfoto’s/inrichtingen/architectuur.

Voor dierenfoto’s is een ruime zoomlens het fijnst, maar liefst ook een diafragmaopening van minimaal 2.8 vanwege de beweging, zeker als je wat verder gaat zoomen.

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:51

Minjon schreef:
Hi bokkers! Na vroeger veel gefotografeerd te hebben met een instapmodelletje (Canon EOS 450D), wil ik het na heel lang niks meer mee gedaan te hebben weer graag oppakken en zoek ik een middenklasse model. Ik zat nu zelf te denken aan de 80D (occassion), hoe kijken jullie hier tegenaan? Budget ligt rond de 600-800 euro, zou eventueel meer kunnen maar agz ik niet professioneel ga fotograferen weet ik niet of het echt loont om veel meer ervoor neer te leggen. Het zal hobbymatig blijven.

Ik wil portretfotografie gaan doen (ben hierin nieuw, deed alleen 'paardenfotografie') en zat daarvoor te denken aan de 50mm f1.4, goede keuze als instaplens of alternatieven?
Daarnaast wil ik een beetje een allround (tele)lens voor als ik toch nog eens wat algemenere dingen niet-portret wil fotograferen, hierin tips (55-250 wellicht?)?


Ik zit toch te twijfelen tussen de 80D of 7D Mark II.. Heb de specs al vaak naast elkaar gelegd maar beiden hebben zo z'n voor en nadelen op andere punten -O-
Denk dat ik toch maar afwacht tot er een leuke aanbieding voorbij komt voor een occassion 7D Mark II, gok dat ik daarmee de beste keus ga maken.. (maar ken mezelf: als er een 80D voor een goede prijs voorbij komt kan ik het waarschijnlijk toch niet laten haha). Of zeggen jullie van niet?

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:21

Hoi zouden jullie mij misschien weer willen helpen? :o
Ik wil graag een goede camera, geen instap het liefst. Maar ook niet te professioneel dat ik er niet mee overweg kan :)
Mijn budget voor de body is ongeveer 800 / 1000, wat voor body raden jullie aan? Ik wil graag kwalitatief goede fotos maken van vooral paarden, maar ook andere dieren en dingen. Geen landschapsfotos.
Ik neig zelf erg naar canon, maar ik weet niet of dat goed is want ik kom er niet echt meer uit welke camera ik moet kopen :o
Ik zag de 80d, is dat iets?
En met welke lenzen erbij? Budget voor lenzen is ongeveer 500 :)
Wie heeft raad? :o