[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:23

Bnet schreef:
En stel dat je nu een goede spiegelreflexcamera hebt, met redelijk standaard (beginners) lenzen. De camera zelf is nog helemaal prima en de gebruiker zit zeker nog niet op de limieten van wat de camera kan, maar is wel toe aan een lenzen-upgrade (vooral qua zoom en diafragma). Zouden jullie dan een goede lens bij de huidige spiegelreflex kopen of dan toch de overstap naar systeem maken?

Dat is wel lastig inderdaad! Het heeft beide voor en tegens..
Kitlenzen zijn niet zo veel waard, dus voor de lenzen hoef je niet bij spiegelreflex te blijven. Maar als je wat meer professionele lenzen wil voor een kleine prijs dan is er meer keus in spiegelreflex, ook vooral op de tweedehands markt juist omdat er nu veel mensen de overstap maken naar systeem.
Ik zou zeggen, het ligt vooral aan je budget. Wil je meteen toekomstproof verder gaan, dan zou ik investeren in een goede lens voor een systeemcamera en body waar je een tijd mee vooruit kan en de spiegelreflex met lenzen verkopen.
Een goede lens is vaak duurder dan de body, dus een moderne lens voor een systeemcamera daar heb je waarschijnlijk langer plezier van en die is ook een stuk waardevaster.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:51

Ik wil graag de overstap maken naar een systeem camera. Maar wel mijn lens blijven gebruiken en dan een goede portretlens erbij kopen.

Ik fotografeer nu met de canon 7D in combinatie met de welbekende canon 70-200 usm F2.8 lens.

Wat zou een logische stap zijn?
Budget ongeveer 1000 euro

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:54

dalena schreef:
Ik wil graag een nieuwe camera kopen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik zit nu te twijfelen tussen een nikon D3500 of Canon EOS 2000D. Mijn huidige camera is een Canon powershot sx50 HS

Edit:misschien handig erbij te vermelden dat ik voornamelijk natuur, dieren en mensen fotografeer.


Je zou ook kunnen kijken naar een systeemcamera dan ben je iets meer toekomstproof. Mocht je wel kiezen tussen een van de twee door jou genoemde camera’s dan zou ik voor de Nikon D3500 gaan. Die heeft betere specificaties.

Bnet schreef:
En stel dat je nu een goede spiegelreflexcamera hebt, met redelijk standaard (beginners) lenzen. De camera zelf is nog helemaal prima en de gebruiker zit zeker nog niet op de limieten van wat de camera kan, maar is wel toe aan een lenzen-upgrade (vooral qua zoom en diafragma). Zouden jullie dan een goede lens bij de huidige spiegelreflex kopen of dan toch de overstap naar systeem maken?


Lastig... het hangt af van je budget. Je zou ook kunnen kijken of jouw camera ook in het systeemsegment werkt. Dan zou je voor een goede lens kunnen gaan die je dan ook nog kunt gebruiken voor een systeemcamera. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld destijds een Nikon Z7 gekocht, alleen waren er nog niet zoveel lenzen beschikbaar. Hij heeft dus wel een systeemcamera, maar met analoge lenzen met een adapter.

Goed glaswerk is het belangrijkste van een camera. Dat wel...

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:47

Ja ik vind t dus ook een heel lastige...

Voor het complete beeld: ik heb nu een Canon 750D, met een 18-55 (f3.5-5.6) en een 55-250 (f3.5-5.6) en een "plastic fantastic": 50 mm f1.8. Dus qua lenzen is dat het geld niet, dat is makkelijk vervangbaar. De camera is wel wat jaartjes oud maar nog niet heel veel kliks en voldoet verder prima aan mijn wensen.
Ik ben inmiddels wel echt toe aan iets met betere performance op het diafragma, dus ben aan het kijken richting een 70-200 f2.8. Maar, ik vraag me dus continu af of het niet beter zou zijn op systeem over te gaan.
Misschien moet ik er voor de volledigheid nog bij vermelden dat gewicht voor mij niet per se een issue is op dit moment.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:12

Bnet schreef:
Ja ik vind t dus ook een heel lastige...

Voor het complete beeld: ik heb nu een Canon 750D, met een 18-55 (f3.5-5.6) en een 55-250 (f3.5-5.6) en een "plastic fantastic": 50 mm f1.8. Dus qua lenzen is dat het geld niet, dat is makkelijk vervangbaar. De camera is wel wat jaartjes oud maar nog niet heel veel kliks en voldoet verder prima aan mijn wensen.
Ik ben inmiddels wel echt toe aan iets met betere performance op het diafragma, dus ben aan het kijken richting een 70-200 f2.8. Maar, ik vraag me dus continu af of het niet beter zou zijn op systeem over te gaan.
Misschien moet ik er voor de volledigheid nog bij vermelden dat gewicht voor mij niet per se een issue is op dit moment.

Gewicht misschien niet maar volume is ook een factor, zij het wat minder in het oog springend.

Op zich is dit een set die bij inruil nog wel iets opbrengt. Je kunt altijd vragen wat ze willen geven voor je set bij inruil op een systeem-setje. Dan weet je waar je staat.
Moet je vervolgens kijken wat je aan je bankrekening kunt verantwoorden :D

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:20

Canon heeft overigens gewoon tissenringen om EF lenzen te gebruiken op systeemcamera’s van canon zelf. Dus daar hoef je het niet om te laten.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:07

Ikke, dat zou ik inderdaad tegen de tijd dat ik echt de lens ga kopen wel eens kunnen vragen. Ik heb sowieso besloten dat ik daarmee wacht tot ik naar een speciaalzaak kan om de lenzen en eventuele systeemcamera-alternatieven ook eens in het echt kan bekijken en voelen.

Liselot, daar zeg je zo wat, dat is natuurlijk ook nog een optie.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:11

Liselot schreef:
Canon heeft overigens gewoon tissenringen om EF lenzen te gebruiken op systeemcamera’s van canon zelf. Dus daar hoef je het niet om te laten.

Maar juist de samenstelling van het setje maakt het de moeite waard om compleet te verkopen, eventueel via marktplaats.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:33

Maar Ikke, als ik dan zo brutaal mag zijn, waar zou jij het in mijn geval op inruilen?
Beoogd budget om bij te leggen zou zijn rond de 1500 (dat is wat de 70-200 F2.8 IS II momenteel tweedehands doet) Dat is iets op te rekken, maar boven de 2000 euro wordt me écht te gek.
Qua lens wil ik dus vooral iets lichtsterks, met voldoende zoom. Ik fotografeer het liefst wildlife (reeën en eekhoortjes hier in het bos, papegaaiduikers op IJsland, om maar even wat te noemen). Het hoeft geen superteleobjectief te zijn, mijn huidige 55-250 kom ik al een heel eind qua zoom en anders zou ik eerder voor een 2x extender bij de 70-200 gaan op termijn.

Zoals ik al zei, ik zie soms door de bomen het bos niet meer, er is tegenwoordig zóveel keuze, ook in de systeem-range...

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:47

Bnet schreef:
Maar Ikke, als ik dan zo brutaal mag zijn, waar zou jij het in mijn geval op inruilen?
Beoogd budget om bij te leggen zou zijn rond de 1500 (dat is wat de 70-200 F2.8 IS II momenteel tweedehands doet) Dat is iets op te rekken, maar boven de 2000 euro wordt me écht te gek.
Qua lens wil ik dus vooral iets lichtsterks, met voldoende zoom. Ik fotografeer het liefst wildlife (reeën en eekhoortjes hier in het bos, papegaaiduikers op IJsland, om maar even wat te noemen). Het hoeft geen superteleobjectief te zijn, mijn huidige 55-250 kom ik al een heel eind qua zoom en anders zou ik eerder voor een 2x extender bij de 70-200 gaan op termijn.

Zoals ik al zei, ik zie soms door de bomen het bos niet meer, er is tegenwoordig zóveel keuze, ook in de systeem-range...

Ik ben maar beperkt thuis in het systeem-segment maar zoals ik er nu tegenaan kijk, zou ik voor Sony of eventueel Canon gaan.

Voor wildlife zou ik overigens geen FF nemen. Je cropfactor helpt je enorm om dieren op afstand goed in beeld te krijgen.
Een 7D (crop 1,6) met een 70-200 f2.8 en 2x converter geeft 620mm! Op m'n FF (5D IV) is het maar 400mm.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat verschil best wel heel merkbaar is.
Om 600 mm f5.6 op FF te krijgen, moet je erg diep in de buidel tasten: https://www.cameranu.nl/nl/p120094/cano ... -objectief (komt het dichtste in de buurt)

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:52

Haha, die is maar een béétje boven budget _O-

En dat had ik inderdaad bedacht, de crop-factor helpt wel heel veel om nog even wat extra zoom eruit te slepen.

Sony en Canon is inderdaad wel waar ik nu vaak op uitkom. Nou ja, tegen de tijd dat de winkels weer echt open mogen is het budget er ook dus dan maar eens goed gaan kijken, voelen en horen wat mensen die iets meer in het systeemsegment zitten zouden aanraden ;)
Ik ben vooral ook wel benieuwd hoe de systeemcamera's in de hand liggen, mijn 750D lijkt namelijk haast voor me gemaakt, zo fijn houdt die vast.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:00

Bnet schreef:
Haha, die is maar een béétje boven budget _O-

En dat had ik inderdaad bedacht, de crop-factor helpt wel heel veel om nog even wat extra zoom eruit te slepen.

Sony en Canon is inderdaad wel waar ik nu vaak op uitkom. Nou ja, tegen de tijd dat de winkels weer echt open mogen is het budget er ook dus dan maar eens goed gaan kijken, voelen en horen wat mensen die iets meer in het systeemsegment zitten zouden aanraden ;)
Ik ben vooral ook wel benieuwd hoe de systeemcamera's in de hand liggen, mijn 750D lijkt namelijk haast voor me gemaakt, zo fijn houdt die vast.

DAT is cruciaal!! JIJ moet dat ding vasthouden en ermee werken.

Ik vind de 750D om precies die reden helemaal niks. Veel te klein. Conclusie: ik heb grotere handen dan jij :D Dat is heel persoonlijk en laat je daar dus niet door overbluffen!

Ik vind mijn 7D wel lekker, maar de 5DIV lijkt inderdaad speciaal voor mij gemaakt. Waarschijnlijk vindt jij die 5D een te lomp-groot ding. Probeer dat maar eens, als je de kans krijgt.

Ik heb zo'n toeter ook niet, hoor :D Een 7D met 70-200 f2.8 en 2x converter is fors goedkoper :j
Sterker nog, mijn hele set, 2 body's en leuk setje lenzen, haalt dat budget niet eens :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:55

Ik heb zelf een Sigma 100-400mm op het oog voor mijn Sony a6600 voor wildlife fotografie. Die lens is eigenlijk voor fullframe, en op mijn apsc camera gedraagt die zich als een 150-600mm. Hij kost net geen €1000. Het diafragma is 6.3 op 400mm, dus niet heel spectaculair maar omdat je bij Sony de ISO vrij hoog kan zetten zonder dat het opvalt verwacht is dat dat moet lukken.

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:13

Leonie_M schreef:
Ik wil graag de overstap maken naar een systeem camera. Maar wel mijn lens blijven gebruiken en dan een goede portretlens erbij kopen.

Ik fotografeer nu met de canon 7D in combinatie met de welbekende canon 70-200 usm F2.8 lens.

Wat zou een logische stap zijn?
Budget ongeveer 1000 euro


Is de Canon RP een optie? Die kost nu nieuw nog geen 1000 euro en is fullframe. Dus met een Canon RF Mount Adapter kun je gewoon al je lenzen van je 7D blijven gebruiken.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:41

Mwah.... het is een leuke camera, maar de ruis van deze camera is verschrikkelijk. Wanneer je in jpeg schiet dan is het een prachtige camera, maar wanneer je raw schiet, veel nabewerking doet en schiet in slechtere licht omstandigheden dan zijn de resultaten naar mijn mening slecht te noemen.

En met 5fps is hij, voor een systeemcamera, erg langzaam.

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:49

maaikemuis schreef:
Mwah.... het is een leuke camera, maar de ruis van deze camera is verschrikkelijk. Wanneer je in jpeg schiet dan is het een prachtige camera, maar wanneer je raw schiet, veel nabewerking doet en schiet in slechtere licht omstandigheden dan zijn de resultaten naar mijn mening slecht te noemen.

En met 5fps is hij, voor een systeemcamera, erg langzaam.


Je hebt het over de RP? Dat is niet zo een fijne camera? -O- Ze vroeg naar body met budget van 1K. Helaas zijn de R, R6 en R5 buiten budget. Ik ga zelf ook overstappen naar RF mount. *\o/* Heb dan 4 verschillende mounts. _O- De EOS M met M mount ligt bij mijn ouders. Daar heb ik een adapter voor zodat ook mijn 70-200mm erop past. Dan de 7D met EF-S mount. Die ligt nu bij een vriendin en dan mijn 5D3 met EF mount. Gelukkig heb ik geen EF-S objectieven meer en passen al mijn EF objectieven op RF mount met die adapter ring. Om nou alle EF objectieven te gaan verkopen en ze aan te schaffen in RF mount is ook weer zo wat. :$ _O-

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:28

Ja, de RP. Vriend van me heeft hem omgeruild. De ruis was echt om te huilen. Voor JPEG is hij echt heel goed, voor RAW en dan bewerken een stuk minder (let op, mijn mening. Mijn oude Nikon D750 presteert een heel stuk beter). Hij draait op een sensor die ook in de Canon 6d2 zit, daterend uit 2017 en heel eerlijk, ook hier was de ruis al erg aanwezig.

Het is een camera die, net als de Canon 6D, goed is voor landschappen en portret, maar actie-, sport en andere fotografie die snelheid vereist is geen tak van sport waar deze camera in uit gaat blinken.

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:45

maaikemuis schreef:
Ja, de RP. Vriend van me heeft hem omgeruild. De ruis was echt om te huilen. Voor JPEG is hij echt heel goed, voor RAW en dan bewerken een stuk minder (let op, mijn mening. Mijn oude Nikon D750 presteert een heel stuk beter). Hij draait op een sensor die ook in de Canon 6d2 zit, daterend uit 2017 en heel eerlijk, ook hier was de ruis al erg aanwezig.

Het is een camera die, net als de Canon 6D, goed is voor landschappen en portret, maar actie-, sport en andere fotografie die snelheid vereist is geen tak van sport waar deze camera in uit gaat blinken.


Maar dan zou het toch nog wel een prima upgrade zijn voor haar als ze van een 7D afkomt? Die komt uit 2010.

Zijn ook echt genoeg paardenfotografen die een 6D/6D2 als main body hebben.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:54

Uiteindelijk is die keuze aan ieder persoonlijk. Mijn keuze zou het niet zijn. In feite ga je namelijk met (bijna) alles vooruit op een camera uit 2010. Wanneer ik 1000 euro te besteden heb dan doe ik graag een goede investering. Dat is deze camera in mijn ogen niet, het is een compromis tussen oude techniek in een nieuw huis of nieuwere techniek in een oud huis.

Ik zou eerder gaan voor een ander merk (De oude modellen van Sony presteren beter. Die waren destijds duurder, maar inmiddels gezakt in prijs), nog even sparen en gaan voor iets waar je weer 10 jaar mee vooruit kan of bij spiegelreflex blijven.

Ik ben een behoudend type, ik zou gaan voor sparen voor iets waar ik echt op alle vlakken gelukkig van wordt of ik zou de techniek nog even afwachten.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:59

Bagheera_206 schreef:
maaikemuis schreef:
Ja, de RP. Vriend van me heeft hem omgeruild. De ruis was echt om te huilen. Voor JPEG is hij echt heel goed, voor RAW en dan bewerken een stuk minder (let op, mijn mening. Mijn oude Nikon D750 presteert een heel stuk beter). Hij draait op een sensor die ook in de Canon 6d2 zit, daterend uit 2017 en heel eerlijk, ook hier was de ruis al erg aanwezig.

Het is een camera die, net als de Canon 6D, goed is voor landschappen en portret, maar actie-, sport en andere fotografie die snelheid vereist is geen tak van sport waar deze camera in uit gaat blinken.


Maar dan zou het toch nog wel een prima upgrade zijn voor haar als ze van een 7D afkomt? Die komt uit 2010.

Zijn ook echt genoeg paardenfotografen die een 6D/6D2 als main body hebben.



Hier ook hele slechte verhalen gehoord over de RP.
De R6 is de systeemvariant van de 6D, daar kan de RP echt niet aan tippen

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:08

De R5 kan ik mij helaas nog even niet veroorloven. _O- Dus voor nu de R6 besteld. :D

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:17

Daar ga je ook heel blij van worden hoor!

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:19

Ik denk het ook. :D

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:59

Tja... Zal ik dan mijn 5D3+BG houden of ook wegdoen net als mijn Canon 70-200mm? := #twijfel

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:23

Niet alle filmpjes zijn even goed/interessant, maar deel ze toch. :D De R5 en R6 hebben overigens allebei dezelfde briljante autofocus. <3

Grootste verschil tussen R5 en R6:
- R5 Schermpje bovenop
- R5 kan filmen in 8K
- R5 heeft belachelijk grote bestanden door de 45MP :=
- R6 is net een fractie beter bij weinig licht met hoge ISO, omdat de pixels op de sensor veel groter zijn 8-)
- Verschil in geheugenkaartjes
- Verschil in aanschafprijs :wow: