[FOTO] Voor de eerste maal, portret

Moderators: MirandaT, Duhelo, Muiz, Essie73, NadjaNadja, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

magda_90

[FOTO] Voor de eerste maal, portret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 17:21

Om mijn eigen grenzen te verleggen wou ik deze zomer graag oefenen met portretfotografie, zodoende had ik Chantal van Bokt (Joukje_04) gevraagd of zij model voor mij wou staan. Gezien het voor haar ook de eerste keer was, zijn we er gewoon maar op uit getrokken om ter plekke inspiratie op te doen. Van deze shoot heb ik veel geleerd, veel do and dont's maar ondanks vinden we het resultaat heel netjes voor de eerste keer!

De foto's zijn gemaakt met de Sony Alpha 500 en met de Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 en de Minolta AF 50 F1.7.

Brand dus los met opbouwend commentaar, ik sta er open voor zodat ik door kan blijven oefenen. :)

Owja, het moeilijkste vond ik persoonlijk mijn ideeën uitleggen aan Chantal, ik heb zelf namelijk een bepaald beeld of gevoel in mijn hoofd, maar vaak krijg ik dit niet in woorden vast gelegd, zijn daar nog handige tips voor?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Mijn favoriet
Afbeelding

Bedankt voor het kijken. :)

Mijn project "Paardenneusjes" is te zien via https://flic.kr/s/aHsmn4wpGo.

Corelli

Re: [FOTO] Voor de eerste maal, portret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:44

Ik sta zelf ook wel eens model en ik vind het altijd fijn als de fotograaf/fotografe van te voren een moodboard maakt die we dan even doornemen. Op dit moodboard staat de sfeer die we willen creëren, maar kan ik als model ook poses van "gebruiken".
Dit kan jou wellicht ook helpen om de ideeën die je in je hoofd hebt, gemakkelijk naar je model te communiceren.

Verder is het voor een model prettig om heel precies gecoacht te worden, althans dat vind ik. Dus niet "kijk lekker dromerig alsof je in een mooi bos loopt" o.i.d., maar liever "je kin nog een tikkeltje lager", "probeer wat bozer te kijken, maar niet zover, want nu heb je een frons" etc.

Hoop dat je er wat mee kunt, succes!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:47

Bedankt voor de tips, ik heb even gezocht wat een moodboard precies is, en dat is verrekte handig. Ik had inderdaad wel wat links van Google laten zien aan Chantal, wat de bedoeling ongeveer moest worden, dus helemaal "nieuw" is het niet. Maar hiermee kun je het dus precies mee uitwerken, dat ik daar niet eerder op kwam.

Mijn project "Paardenneusjes" is te zien via https://flic.kr/s/aHsmn4wpGo.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:02

foto 2 vind ik de mooiste denk ik, maar ik houd wel van zwart/wit...

Als men mij vraagt voor een shoot (is niet zo heel vaak hoor) vind ik het wel fijn als zij voorbeelden kunnen laten zien van wat zij nou precies in gedachten hebben. Dan heb je ook een soort van moodboard dus :D Maar dan andersom.

Vind dat wel een goede tip trouwens, Corelli!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie