Werken met een moodboard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AmableJarig

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Werken met een moodboard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 08:45

Wie van de fotografen doet dat wel eens, werken met een moodboard? Ik heb al een aantal professionele fotoshoots en filmopnames meegemaakt ondertussen en in die wereld wordt er standaard mee gewerkt.
Voor wie geen beeld heeft bij een moodboard, een aantal voorbeelden :)

http://www.erikvanrosmalen.com/2011/03/moodboards/

En een simpele uitleg
http://www.photoplace.nl/werkenmeteenmoodboard-pp.htm

Vooral bij de fotografiemeetings denk ik dat het de voorpret van een fotoshoot enorm zou vergroten, maar ook de kwaliteit van je eigen portfolio materiaal als je van te voren al ideeën op doet van wat je wil fotograferen. Juist omdat je met andere fotografen en de modellen samen in 1 topic zit af te tellen naar de datum heb je alle tijd om samen een moodboard samen te stellen en te kijken naar wat mogelijk is :) Samen plaatjes zoeken van mooie poses, belichting, paarden bij elkaar, mens en paard samen, tuigage, kleding enz.
Maar ook voor fotoshoots bij mensen thuis of portfolio shoots denk ik dat het op de dag zelf sneller en makkelijker gaat als je van te voren al doorspreekt wat je beide mooi vindt en graag op de foto wil zetten.

Hoe denken jullie erover?

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram


DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Werken met een moodboard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:21

Ziet er heel interessant uit.. ik ga me er eens in verdiepen..

Website online PhotoForAll
mijn facebook met foto's
Profiel gewijzigd 16-11-2012

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Werken met een moodboard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:32

Hier maak ik wel gebruik van als ik zelf iets uit wil werken, of als ik in de studio aan de slag ga.
Voor de klant leuk om eens wat ideeen op te doen en wanneer ik voor mijzelf bezig bent is het
fijn voor het model als ze kan zien welk sfeertje ik probeer te creeeren.

Alleen wist ik neit dat het ook een naam had, ik noem het gewoon collages :+

Aitske Ymkje /3 B+10/L1+11/L2 +12/M1+0
Meino Fan Ferwalde /3 B+1 <3
www.babettevanderwal.nl

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Werken met een moodboard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:37

Inprincipe deed ik dit altijd wel al, niet echt bij paardenfotomeetings, omdat ik me dan niet genoeg in wat het model kan/omgeving kan verdiepen. Maar de keren dat ik mensen gefotografeerd heb, heb ik wel van te voren gekeken wat ik wilde. Ook plaatjes uit oude cosmo's e.d. halen :)

Maar voor paardenfotografie is het ook wel een goed plan ja :) In ieder geval bij individuele shoots.



"The more you use the reins, the less they use their brains."

Rennie89
Berichten: 37244
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Werken met een moodboard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:42

Ik doe dit sowieso om inspiratie vandaan te halen, maak niet zo'n heel moodboard maar zoek wel foto's op internet die de sfeer hebben die ik wil krijgen. Wel doe ik dit alleen voor portfolioshoots :)

AmableJarig

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Werken met een moodboard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 09:43

En delen jullie het moodboard of die foto's dan ook met het model waar je naar toe gaat?

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Rennie89
Berichten: 37244
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Werken met een moodboard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:45

nope, laat afentoe wel een voorbeeldje zien en vertel sowieso wat de bedoeling is zodat daar geen misverstanden over ontstaan

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:49

Oeps, heel gewaagd dat ik nu ga reageren, want ik ben geen vakfotograaf.
Maar als een fotograaf bij mij thuis komt en al veel voorwerk heeft gedaan, vind ik dat eigenlijk helemaal niet zo prettig overkomen. Zelf zou ik meteen denken , dat de fotograaf dus niet kan improviseren. Het woord moodboard vind ik eigenlijk ook niet zo aangenaam. Dat komt doordat ik niet thuis ben in de fotografen wereld en me stoor aan deze engelse term. Ik wil dat een fotograaf mij imponeert met zijn foto's en niet met termen. Bovendien, doordat ik geen verstand heb van vakfotografie, kan ik wel een bepaalde pose leuk vinden, maar de fotograaf hoort (volgens mij) te zeggen wat het best bij dat moment en mij of dieren past.

Dat bij fotografiemeetings het de voorpret vergroot en je van elkaar kunt leren op deze manier, geloof ik wel. Je doet ideëen op en het lijkt me reuze gezellig. Maar bij mensen thuis :n

AmableJarig

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Werken met een moodboard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 09:53

Tuurlijk improviseert een fotograaf, maar ook een fotograaf is maar een mens en door het aanmaken van een moodboard (of een fotocollage, net hoe je het noemen wilt) kun je wel inspiratie op doen, ideeën krijgen en je een beeld vormen van wat je mooi vind om op de foto te zetten. Overigens, als jij een betaalde shoot laat doen dan zou het wellicht juist sneller andersom werken. Dan ga jij op zoek naar plaatjes als voorbeeld en geef je die aan de fotograaf om te laten weten dat je dat mooi vindt en graag op de foto zou willen hebben als het kan. Maar door juist van te voren al een open communcatie te hebben over wat alle partijen mooi vinden en graag op de foto willen hebben denk ik dat dat het resultaat alleen maar ten goede komt :)

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Werken met een moodboard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:02

Eens! Helemaal als je niet alledaagse dingen op de foto zet (zeg een paard die veel VD kan) is het fijn om je daar van te voren op te orienteren. Of foto's op het strand/in het water. Daarom gebruikte ik het al bij mensen, omdat ik dat eigenlijk nooit doe, en toch graag wilde weten wat kan/mooi is/inspiratie. Voor het merendeel van de paarden weet ikzelf al goed wat ik wil, en hou ook graag het deurtje open naar het model en het paard zelf omdat diegene zijn paard het beste kent en dus kan vertellen wat ze wel/niet kan, en wat ze zelf mooi zou vinden :))



"The more you use the reins, the less they use their brains."

Loontje_

Berichten: 1760
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: de Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:28

Voor uitwerking van fotoshoots gebruik ik geen moodboard maar waar ik wél een moodboard voor gebruik is het opdoen van nieuwe fotografie ideeën.
Ik heb op mijn laptop een hele map met als titel 'Inspiratie' :)
De foto's in die map laat ik ook roteren om de 5 minuten als mijn bureaubladachtergrond. Bij het zien van zulke prachtige platen raak ik enthousiast en gaan mijn hersenen ook creatief met mij aan de wandel en dat levert bij mij vaak de ideeën op voor volgende shoots. :j

.ღ. Mijn Facebook Pagina :) http://www.facebook.com/LioneBakkerPhotography .ღ.

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:25

Ik heb er tijdens mijn opleiding wel mee gewerkt maar bij mijn huidige opdrachten maak ik er geen gebruik van.
Voor bijv. conceptueel werk is het geweldig. Dan bedenk je eerst van alles en vervolgens ga je een model, een locatie, (aan)kleding e.d. zoeken.
Bij mijn particuliere opdrachten heb is het model een gegeven en de locatie ligt ook vaak vast.
Voor foto's bij artikelen krijg je vaak een duidelijke opdracht, dus dan heb je het ook niet nodig.

Jolanda Scheepen Fotografie Paardenfotografie met oog voor detail

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Werken met een moodboard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:38

Ik gebruik ook moodboards. Niet zozeer bij paardenfotografie, maar wel bij portretfotografie.
Het voordeel is hiervan dat je met een doel begint aan een shoot, en niet 'zomaar' wat foto's schiet.

In het moodboard verwerk ik kleding, poses, locaties, maar ook blikken, kleuren/kleurcontrasten en sferen.

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers